Proiect de candidat pentru funcţia de membru al CSM ‒ judecător Mihai Ștefan GHICA, Tribunalul Cluj

28 mart. 2022
Vizualizari: 928

În prezent sunt judecător în cadrul Tribunalului Cluj – Secția penală. Am vârsta de 36 ani împliniți și o experiență în magistratură de 12 ani și jumătate, iar ca judecător am început activitatea în anul 2011.

Debutul în profesie a avut loc la Judecătoria Dej. Am experiența unei activități de 3 ani în cadrul unei instanțe mici, perioadă care mi-a permis să am imaginea clară a dificultăților pe care le întâmpină instanțele din afara reședințelor de județ. Am continuat la Judecătoria Cluj-Napoca, începând cu anul 2014, inițial în Secția civilă, apoi în Secția penală.

În primii 4 ani de activitate, am judecat atât în materie penală, cât și în materie civilă, prinzând din plin perioada de tranziție a celor 4 noi coduri legislative. Începând cu finalul anului 2014, am judecat exclusiv cauze în materie penală. În anul 2016 am obținut prin concurs gradul profesional de judecător de tribunal, iar în anul 2018, gradul de judecător de curte de apel.

De-a lungul carierei mele de judecător, la fiecare dintre cele trei instanțe la care mi-am desfășurat activitatea, am avut ocazia să cunosc în detaliu atât problemele instanțelor, cât și ale judecătorilor în exercitarea profesiei. Am fost membru al colegiilor de conducere o perioadă îndelungată de timp la fiecare dintre instanțele la care am activat. În prezent, sunt membru al colegiului de conducere al Tribunalului Cluj.

Încă de la intrarea în profesie, am fost responsabil în mod constant de cel puțin un compartiment auxiliar al instanței, în majoritatea cazurilor fiind desemnat pentru a mă ocupa de două asemenea compartimente (arhivă, registratură, practica de casare, executări penale, pregătirea profesională a grefierilor, repartizarea aleatorie a cauzelor, relația cu publicul etc.). La Judecătoria Cluj-Napoca, am fost desemnat, printre altele, să mă ocup de relația cu presa în materie penală, iar la Tribunalul Cluj am desfășurat și activitatea de purtător de cuvânt. De asemenea, am făcut parte din echipa de control a activității administrative a judecătoriilor din circumscripția Tribunalului Cluj.

În cursul exercitării profesiei de judecător, nu am beneficiat de reducerea complexității aferente completurilor de judecată pe care le-am prezidat. În anul 2017, la solicitarea mea, colegiul de conducere al Judecătoriei Cluj-Napoca a dispus blocarea (fără reducerea complexității) unora dintre completurile de judecată al căror titular eram pe o durată de 1 lună, întrucât la momentul respectiv complexitatea aferentă acestora era peste dublul mediei secției (soluționând în acel an peste 1.100 de dosare în materie penală).

Sunt absolvent al Facultății de Drept din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” (promoția 2004-2008). Până în anul 2009, am lucrat ca ofițer de poliție la Serviciul de combatere a traficului de persoane din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate București.

În acea perioadă, am decis să îmi orientez eforturile spre domeniul justiției despre care am apreciat că mi s-ar potrivi mai bine și nu am greșit. Am fost admis la examenul de admitere și am urmat cursurile Institutului Național al Magistraturii în perioada 2009-2011, în anul 2010 optând pentru profesia de judecător.

Am urmat cursurile de masterat la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca – Facultatea de drept, programul de studii „Dreptul European și Dreptul Național al Afacerilor”, și am absolvit în anul 2012. Din anul 2018, sunt student-doctorand al Școlii doctorale a Facultății de drept din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, la disciplina Drept penal – Partea specială, cu teza propusă „Infracțiunea de abuz în serviciu”, sub îndrumarea d-lui profesor univ. dr. Sergiu BOGDAN. Din anul 2021, sunt cadru didactic asociat la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Drept, Departamentul de Drept public, realizând activitate de seminar cu studenții la disciplina Drept penal – Partea specială.

În ultimii ani, m-am implicat în diferite activități în legătură cu profesia de judecător și apărarea independenței justiției. În perioada 2019-2021, am fost expert-judecător în cadrul proiectului T.A.E.J. (Transparență, accesibilitate și educație juridică prin îmbunătățirea comunicării publice la nivelul sistemului judiciar), beneficiar fiind Consiliul Superior al Magistraturii. Am participat la elaborarea, redactarea și diseminarea „Ghidului de bune practici privind relația sistemului judiciar cu celelalte profesii juridice, în special avocați” și am fost moderator sau vorbitor în cadrul a aproximativ 20 de conferințe/seminarii/workshop-uri.

O altă prioritate a fost promovarea educației juridice în școli și a digitalizării sistemului judiciar. Am susținut în calitate de vorbitor sau moderator diferite conferințe și alte forme de pregătire juridică, fiind și autor / coautor al unor studii, articole sau cărți de specialitate în domeniul dreptului penal și dreptului procesual penal.

Cred că aceste experiențe îmi pot fi de folos pentru conlucrarea în echipă inerentă activității unui membru al Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv în relaționarea cu alte organisme naționale și internaționale, precum și pentru o adecvată comunicare publică.

Sunt căsătorit și am doi copii, cu vârste de 9 ani, respectiv 5 ani și jumătate, locuind în Municipiul Cluj-Napoca, astfel că decizia de a candida pentru funcția de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii nu a fost deloc ușoară, însă cred că este una corectă și mi-am asumat-o întru totul.

Am luat decizia de a candida într-o perioadă dificilă pentru instanțele judecătorești, perioadă în care cu siguranță resursa umană din justiție este utilizată mult peste capacitatea normală de muncă a oamenilor. Am observat pe „propria-mi piele” cum ziua de muncă are în medie peste 12 ore, astfel că, dacă rămân să lucrez în aceste condiții și să nu fac nimic pentru a schimba acest curs nefiresc, familia mea mă va vedea mai rar decât dacă mi-aș desfășura activitatea la București.

Judecătorul este înainte de toate om și trebuie să aibă un volum de muncă adecvat, astfel încât activitatea sa să fie, într-adevăr, caracterizată prin excelență. De altfel, și grefierii întâmpină în această perioadă aceeași problemă punctuală. Ziua de muncă a judecătorului s-a dilatat rapid în ultimii ani la 10-12 ore, iar munca la domiciliu peste programul normal de lucru al instanțelor a devenit o regulă aproape unanim întâlnită la judecătorii din România. Din nefericire, avem colegi care din acest motiv și-au pierdut sănătatea sau chiar viața pe fondul surmenajului la locul de muncă. Cerințele de profesionalism nu s-au schimbat și nici nu se vor schimba, iar așteptările societății de la judecător vor fi din ce în ce mai ridicate.

Instanțele au fost întotdeauna aglomerate, însă situația din ultimii ani a devenit inacceptabilă. Chiar dacă nu sunt adeptul criticilor, ci al colaborării constructive, afirm cu tărie că actuala situație a resursei umane din instanțele judecătorești este în parte responsabilitatea actualului Consiliu. O asemenea situație nu poate fi perpetuată, astfel că principalul meu obiectiv în ipoteza alegerii ca membru al Consiliului este respectul pentru oamenii din sistem, ceea ce mă determină să acționez în vederea asigurării unui volum de muncă echilibrat și normat, respectiv a unui sprijin de calitate pentru judecător din partea unui personal auxiliar suficient și calificat. Realizarea acestui obiectiv va avea consecințe vizibile în calitatea actului de justiție, aspect care va întări reputația și încrederea în justiție.

Modul în care a funcționat Consiliul Superior al Magistraturii de la înființarea sa a determinat mulți dintre colegii noștri să privească cu scepticism inclusiv funcționarea viitorului Consiliu. Această perspectivă polarizează magistrații, alți profesioniști ai dreptului și justițiabilii, ridicând chiar problema necesității menținerii unui asemenea organism constituțional. Chestiunea este una periculoasă, pentru că pune sub semnul îndoielii însăși independența justiției. Apreciez că membrii care vor fi aleși pentru viitorul mandat ce va începe în anul 2023 trebuie să fie oameni integri, responsabili, care să își asume o activitate susținută pentru refacerea încrederii în justiție și în garantul independenței acesteia.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Cred că mă recomandă pentru această demnitate publică munca mea neobosită din ultimii 10 ani în soluționarea într-un termen cât mai scurt a cauzelor cu care am fost învestit, calitatea muncii depuse și implicarea în problemele legate de justiție, probleme care s-au reflectat în ultimii 5-6 ani într-o manieră din ce în ce mai antagonică. Mă consider fără îndoială un susținător al valorilor europene.

O parte din activitatea desfășurată în calitate de judecător este cunoscută public, fiind tratată atât în termeni pozitivi, cât și negativi, mai ales că, fiind învestit cu soluționarea unor cauze penale vizând persoane expuse public sau politic (inclusiv având ca obiect corupție), era firesc ca presa să reflecte pozitiv sau critic una și aceeași hotărâre judecătorească. Apreciez că sunt o persoană cu o capacitate de muncă ridicată, organizată, implicată, integră, hotărâtă și diplomată, calități care mă pot ajuta în a identifica elementele care să apropie oamenii și să îi aducă la masa colaborării în viitoarea componență a Consiliului.

Proiectul integral poate fi consultat aici.

Proiect de candidat pentru funcția de membru al CSM ‒ judecător Mihai Ștefan GHICA, Tribunalul Cluj was last modified: martie 28th, 2022 by Mihai Ștefan Ghica

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice