Metodologia-cadru referitoare la procesul de stabilire și de alegere a structurilor și funcțiilor de conducere la nivelul instituțiilor din sistemul național de învățământ superior (OMECS nr. 3751/2015)

21 mai 2015
Vizualizari: 3119

Despre

  • M. Of. nr. 336 din 18 mai 2015
  • OMECS nr. 3751/2015
  • Metodologia-cadru referitoare la procesul de stabilire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul instituţiilor din sistemul naţional de învăţământ superior

Art. 21 are următorul conținut:

„(1) Senatul universitar stabilește numărul birourilor secțiilor de votare.

(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare sunt formate dintr-un număr impar de membri (5-7 membri), desemnați de consiliile facultăților în care se organizează.

(3) Președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare sunt aleși de către membrii biroului respectiv.

(4) Birourile electorale ale secțiilor de votare sunt responsabile cu organizarea și desfășurarea referendumului pe secții de votare.

(5) Biroul electoral al secției de votare identifică și consemnează în tabele electorale participarea la vot”.

Art. 22 prevede următoarele:

„(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare stabilesc locațiile în care se amplasează cabinele de vot.

(2) Secțiile de votare sunt prevăzute cu cabine de vot în număr suficient pentru numărul de votanți înscriși pe listele de vot”.

(3) Se pot organiza secții de votare la sediul extensiilor din teritoriu, cu aprobarea Senatului.

Art. 23 are următorul conținut:

„(1) Persoanele cu drept de vot sunt înscrise pe listele de vot ale universității.

(2) Listele de vot ale universității conțin: numărul curent, numele și prenumele, codul numeric personal, facultatea/departamentul.

(3) Alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în listele de vot. Contestațiile împotriva omisiunilor, a înscrierilor greșite și a oricăror erori din listele electorale se fac la biroul electorat al secției de votare care a întocmit listele electorale, acesta fiind obligat să se pronunțe în cel mult 24 de ore de la înregistrare.

(4) Cu 3 zile înainte de data organizării referendumului nu se mai fac modificări ale listelor de vot”.

Potrivit art. 24 afișarea listelor de vot (fără codul numeric personal), delimitarea secțiilor, numerotarea și aducerea la cunoștința publică a secțiilor de votare și a locației de vot se fac cu cel puțin 14 zile calendaristice înaintea datei de vot.

Art. 25 prevede următoarele:

„(1) Universitățile comunică Ministerului Educației și Cercetării Științifice următoarele date:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) numărul total al persoanelor cu drept de vot din universitate, care sunt chemate să participe la referendum, defalcat pe categorii: total număr de personal didactic și de cercetare cu drept de vot și total studenți cu drept de vot;

b) copie a hotărârii senatului prin care se stabilesc data și locul organizării referendumului, cu cel puțin 14 zile înainte de desfășurare;

c) data de publicare pe site-ul propriu a informațiilor privind calendarul de desfășurare a referendumului;

d) data și locul desfășurării dezbaterilor publice pentru informarea comunității academice.

(2) Ministrul educației și cercetării științifice poate desemna prin ordin unul sau mai mulți reprezentanți în calitate de observatori la desfășurarea referendumului”.

Art. 26 are următorul conținut:

„(1) Direcția generală învățământ universitar va comunica universităților o notă privind formatul proceselor-verbale.

(2) Buletinele de vot pentru referendumul universitar și pentru alegerea rectorului se realizează la nivel de universitate și se securizează de biroul electoral universitar. Numărul buletinelor de vot prezentate biroului electoral universitar pentru securizare este egal cu numărul total declarat al persoanelor cu drept de vot din universitate plus un număr de 10%.

(3) Buletinele de vot pentru alegerea membrilor consiliilor departamentelor, consiliilor facultăților și senatului universitar se realizează la nivel de universitate și se securizează de către biroul electoral universitar, prin aplicarea pe buletinul de vot a ștampilei de control a biroului electoral universitar”.

Art. 27 prevede următoarele:

„(1) Formatul ștampilelor de vot va fi unic pe țară, de dimensiune mai mică decât patrulaterele tipărite pe buletinele de vot.

(2) Pe ștampilele de vot se va inscripționa cuvântul „VOTAT, scris cu majuscule.

(3) Numărul ștampilelor de vot pentru fiecare secție de votare este aprobat de către biroul electoral universitar, iar universitățile răspund de gestionarea lor.

(4) Se consideră avizată confecționarea la nivel de instituții de învățământ superior a ștampilelor, cu următoarele tipuri de format:

a) ștampile de control ale biroului electoral al universității care au formă pătrată și sunt inscripționate astfel: Biroul electoral al universității/numele universității/sub formă de cerc înscris, iar central este inscripționat cuvântul „CONTROL”, scris cu majuscule;

b) ștampile de vot care au formă rotundă, cu diametru de 17 mm și pe care este inscripționat cuvântul „VOTAT”, scris cu majuscule;

c) ștampile de anulare a buletinelor de vot, pe care se inscripționează cuvântul „ANULAT”, scris cu majuscule”.

Art. 28 are următorul conținut:

„(1) Referendumul este validat dacă la acesta participă cel puțin jumătate plus unu din numărul persoanelor cu drept de vot înscrise pe listele de votare.

(2) În situația în care referendumul este validat, rezultatul acestuia se stabilește cu majoritatea simplă a voturilor valabil exprimate.

(3) În situația în care referendumul nu este validat, se organizează, la interval de cel mult două săptămâni, un nou referendum, pentru care rata de participare nu mai este un criteriu de validare.

(4) În situația prevăzută la alin. (3), ambele scrutine se realizează în cadrul acelorași secții de votare, operațiunile electorale fiind îndeplinite de către aceleași birouri electorale, constituite potrivit prevederilor prezentei metodologii-cadru.

(5) Rezultatul referendumului, validat de senat, va fi adus la cunoștința comunității academice și a conducerii Ministerului Educației și Cercetării Științifice în termen de două zile lucrătoare de la încheierea procesului de vot”.

La art. 29, se prevede faptul că instituțiile de învățământ superior din sistemul național de învățământ superior afișează, pe site-urile proprii, în termen de 5 zile de la aprobarea de către senatul universitar, metodologiile elaborate la nivelul acestora, care vizează procesul de constituire și de alegere a structurilor și funcțiilor de conducere, în vederea respectării prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică (rep. M. Of. nr. 749 din 3 decembrie 2013).

 

 Alte prevederi ale OMECS nr. 3751/2015

La art. 2 alin. (1) se prevede faptul că instituțiile din sistemul național de învățământ superior elaborează și aprobă, în condițiile legii, metodologiile proprii necesare în procesul de stabilire și de alegere a structurilor și funcțiilor de conducere.

De asemenea, la alineatul următor se dispune faptul că Metodologiile prevăzute mai sus se transmit Ministerului Educației și Cercetării Științifice cu ocazia înaintării dosarului de confirmare a rectorului.

Potrivit art. 3, următoarele instituții vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin:

– Direcția generală învățământ universitar;

– Direcția generală juridic din cadrul Ministerului Educației și Cercetării Științifice;

– Instituțiile de învățământ superior de stat și particulare acreditate, din România.

Conform art. 4, la data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.062/2011 privind metodologia-cadru de organizare a referendumului la nivel de universități pentru alegerea modalității de desemnare a rectorului (M. Of. nr. 303 din 3 mai 2011).

Metodologia-cadru referitoare la procesul de stabilire și de alegere a structurilor și funcțiilor de conducere la nivelul instituțiilor din sistemul național de învățământ superior (OMECS nr. 3751/2015) was last modified: mai 20th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.