O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România – modificări (Legea nr. 247/2018)

12 nov. 2018
Vizualizari: 4872
Art. 10 alin. (3) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (3) prevedea:

„(3) Dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:

a) curriculum vitae al străinului;

b) copiile documentelor care atestă pregătirea profesională obținută în afara sistemului de învățământ, traduse și legalizate în condițiile legii;

c) copiile documentelor care atestă obținerea în România sau în alt stat membru al Uniunii Europene a calificării profesionale necesare efectuării stagiului, traduse și legalizate în condițiile legii, atunci când este cazul”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) Dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente: 

a) curriculum vitae al străinului; 

b) copiile documentelor de studii, traduse și legalizate în condițiile legii; 

c) cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din țara de origine sau reședință, tradus și legalizat în condițiile legii”.

 

Titlul II Cap. II Secț. a 4^1-a din O.G. nr. 25/2014 (introdus prin Legea nr. 247/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la Titlul II Cap. II, după Secț. a 4-a, se introduce o nouă secțiune, Secț. a 4^1-a, cu următorul conținut:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„SECȚIUNEA a 4^1-a

Încadrarea în muncă a lucrătorilor au pair

 Art. 12^2

Avizul de angajare pentru lucrători au pair se eliberează angajatorului, membru al familiei-gazdă, în vederea încadrării în muncă a unui străin cu contract individual de muncă cu normă parțială pe durată de cel mult un an, pentru a presta activități casnice ușoare și de îngrijire a copiilor. 

Art. 12^3

Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători au pair sunt următoarele: 

a) străinul să aibă vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani;

b) angajatorul, membru al familiei-gazdă, își asumă răspunderea pentru ca, pe întreaga durată a șederii străinului pe teritoriul României, să asigure cheltuielile de întreținere, cazare și asigurare socială de sănătate;

c) străinul a absolvit o formă de învățământ secundar inferior;

d) angajatorul, membru al familiei-gazdă, să aibă altă cetățenie decât străinul pentru care solicită eliberarea avizului de angajare pentru lucrătorul au pair și să nu aibă legături de familie cu acesta”.

 

Art. 13 alin. (2) lit. b) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 13 alin. (2), lit. b) prevedea:

„(2) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători transfrontalieri sunt următoarele:

(…)

b) străinul pe care angajatorul intenționează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplinește condițiile de pregătire profesională, experiență în activitate sau autorizare prevăzute de legislația în vigoare în România pentru ocuparea acelui loc de muncă și nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfășoare pe teritoriul României”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13 alin. (2), lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători transfrontalieri sunt următoarele:

(…)

b) străinul pe care angajatorul intenționează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute de legislația în vigoare în România pentru ocuparea acelui loc de muncă și nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfășoare pe teritoriul României”.

 

Art. 14 alin. (2) lit. d) din O.G. nr. 25/2014 (introdus prin Legea nr. 247/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14 alin. (2), după lit. c), se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul conținut:

„(2) Dovada îndeplinirii condițiilor speciale prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. b) se face prin prezentarea de către angajator a următoarelor documente:

(…)

d) copia procesului-verbal întocmit de angajator din care să rezulte faptul că străinul pe care angajatorul intenționează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplinește condițiile de pregătire profesională și experiență în activitate prevăzute de legislația în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă”.

 

Art. 14 alin. (3) din O.G. nr. 25/2014 (abrogat prin Legea nr. 247/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 15 alin. (2) lit. a) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15 alin. (2), lit. a) prevedea:

„(2) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători înalt calificați sunt următoarele:

a) angajatorul intenționează să încadreze în muncă un străin pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puțin un an, și să îi plătească un salariu de cel puțin 4 ori câștigul salarial mediu brut;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15 alin. (2), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători înalt calificați sunt următoarele:

a) angajatorul intenționează să încadreze în muncă un străin pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puțin un an și să îi plătească un salariu de cel puțin două ori câștigul salarial mediu brut;”.

 

Art. 20 alin. (2) lit. c) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 20 alin. (2), lit. c) prevedea:

„(2) Pot desfășura activități în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători detașați, fără obținerea în prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detașare, străinii din următoarele categorii:

(…)

c) străinii care urmează să desfășoare pe teritoriul României activități temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administrației publice centrale sau locale ori de autorități administrative autonome;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 20 alin. (2), lit. c) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Pot desfășura activități în muncă pe teritoriul României în calitate de lucrători detașați, fără obținerea în prealabil de către beneficiarul prestării de servicii a avizului de detașare, străinii din următoarele categorii:

(…)

c) străinii care urmează să desfășoare pe teritoriul României activități temporare solicitate de ministere ori de alte autorități ale administrației publice centrale sau locale ori de autorități administrative autonome;”.

 

Art. 21 alin. (2) lit. f) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 21 alin. (2), lit. f) prevedea:

„(2) Condițiile generale pentru eliberarea avizului de detașare sunt următoarele:

(…)

f) beneficiarul prestării de servicii nu a fost sancționat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanță, art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii sau potrivit art. 9 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 500/2011, cu modificările ulterioare, în ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 21 alin. (2), lit. f) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Condițiile generale pentru eliberarea avizului de detașare sunt următoarele:

(…)

f) beneficiarul prestării de servicii nu a fost sancționat potrivit art. 36 alin. (1) din prezenta ordonanță, art. 260 alin. (1) lit. e) sau e1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, în ultimele 6 luni anterioare soluționării cererii”.

 

Art. 29 din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 29 prevedea:

„Art. 29

(1) La propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, în concordanță cu politica privind migrația forței de muncă și luând în considerare situația pieței muncii din România, anual, prin hotărâre a Guvernului se stabilește contingentul pe tipuri de lucrători nou admiși pe piața forței de muncă.

(2) În vederea elaborării hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1):

a) Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice elaborează lista ocupațiilor deficitare pe piața forței de muncă autohtonă;

b) Inspectoratul General pentru Imigrări transmite trimestrial Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice situația statistică a avizelor de angajare/detașare, a permiselor unice și a permiselor de ședere care conferă și drept de muncă, precum și situația cetățenilor Uniunii Europene care desfășoară pe teritoriul României activități dependente”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 29 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 29

(1) La propunerea Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în concordanță cu politica privind migrația forței de muncă și luând în considerare situația pieței muncii din România, anual, prin hotărâre a Guvernului se stabilește contingentul de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă. 

(2) Inspectoratul General pentru Imigrări transmite trimestrial Ministerului Muncii și Justiției Sociale situația statistică a avizelor de angajare/detașare, a permiselor unice și a permiselor de ședere care conferă și drept de muncă, precum și situația cetățenilor Uniunii Europene care desfășoară pe teritoriul României activități dependente”.

 

Art. 30 din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 30 prevedea:

„Art. 30

(1) La eliberarea avizelor de angajare/detașare, angajatorul/beneficiarul prestării de servicii plătește un tarif în lei, echivalent a 200 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naționale a României la data efectuării plății. Pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători sezonieri sau în cazul aplicării art. 17 sau 18, angajatorul plătește un tarif în lei, echivalent a 50 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naționale a României la data efectuării plății.

(2) Pe documentele prin care au fost achitate tarifele pentru eliberarea avizelor de angajare/detașare, unitățile Trezoreriei Statului vor confirma, prin semnătură și ștampilă, încasarea sumelor respective în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 30 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 30

La eliberarea avizelor de angajare/detașare, angajatorul/ beneficiarul prestării de servicii plătește un tarif în lei, echivalent a 100 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naționale a României la data efectuării plății. Pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători sezonieri ori în cazul aplicării art. 17 sau 18, angajatorul plătește un tarif în lei, echivalent a 25 euro raportat la cursul oficial al Băncii Naționale a României la data efectuării plății”.

 

Art. 35 lit. f)-g) din O.G. nr. 25/2014 (introdus prin Legea nr. 247/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 35, după lit. e), se introduc două noi litere, lit. f)-g), cu următorul conținut:

„Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează:

(…)

f) împiedicarea în orice mod a lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări să exercite, total sau parțial, controlul asupra angajatorilor potrivit competențelor legale prin orice acțiune sau inacțiune a conducătorului unității, a reprezentantului legal, a unui angajat, prepus ori a altei persoane aflate în locațiile supuse controlului, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;

g) nerespectarea de către conducătorul unității supuse controlului sau reprezentantul legal al acestuia a obligației de a pune la dispoziția lucrătorilor Inspectoratului General pentru Imigrări, în termenul stabilit de aceștia, documentele și informațiile solicitate, necesare finalizării controlului, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei;”.

 

Art. 38 alin. (1) lit. b) din O.G. nr. 25/2014 (modificat prin Legea nr. 247/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 38 alin. (1), lit. b) prevedea:

„(1) În fiecare caz în care se constată săvârșirea contravenției prevăzute la art. 36 alin. (1), angajatorul este răspunzător pentru plata:

(…)

b) cuantumului tuturor impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale pe care angajatorul le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalitățile de întârziere și amenzile administrative corespunzătoare;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 38 alin. (1), lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) În fiecare caz în care se constată săvârșirea contravenției prevăzute la art. 36 alin. (1), angajatorul este răspunzător pentru plata:

(…)

b) cuantumului tuturor impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale pe care angajatorul sau angajatul, după caz, le-ar fi plătit dacă străinul ar fi fost angajat legal, inclusiv penalitățile de întârziere și amenzile administrative corespunzătoare;”.

O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România – modificări (Legea nr. 247/2018) was last modified: noiembrie 12th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.