O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative

22 iul. 2015
Vizualizari: 5119

Despre

  • M. Of. nr. 540 din 20 iulie 2015
  • O.G. nr. 17/2015
  • Reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative

În M. Of. nr. 540 din 20 iulie 2015, s-a publicat O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative.

O.G. nr. 17/2015 modifică următoarele acte normative:

Codul de procedură fiscală;

O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (rep. M. Of. nr. 75 din 21 ianuarie 2005; cu modif. și compl. ult.);

O.U.G. nr. 91/2014 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (M. Of. nr. 966 din 30 decembrie 2014);

O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului (rep. M. Of. nr. 295 din 16 aprilie 2008; cu modif. și compl. ult.);

O.U.G. nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor Publice, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene (M. Of. nr. 926 din 28 decembrie 2011; cu modif. ult.) aprobată prin Legea nr. 163/2012; cu modif. și compl. ult.).

 

Alte prevederi ale O.G. nr. 17/2015

Art. V prevede la primul alineat faptul că persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe declarații, cereri sau orice alte documente depuse la instituțiile sau autoritățile publice.

La al doilea alineat se prevede faptul că persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe documente sau orice alte înscrisuri emise în relația dintre acestea.

Potrivit alineatului următor, la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe se abrogă toate prevederile legale referitoare la obligația aplicării ștampilei de către persoanele și entitățile prevăzute la la primele două alineate.

Potrivit art. VII, echivalentul în lei al rezultatului net al bonificării în valută în suma negativă, determinat ca diferență între dobânzile calculate de Banca Națională a României la disponibilitățile contului curent în valută prin utilizarea ratelor de dobânzi pozitive sau negative, obținut până la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, se asigură de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, capitolul 55 „Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi”, titlul 30 „Dobânzi” articolul 30.03 „Alte dobânzi”, la o poziție distinctă. Echivalentul în lei se determină la cursul de schimb valabil la data efectuării operațiunii.

Conform art. VIII, suma negativă în valută bonificată de Banca Națională a României pentru disponibilitățile contului „Disponibil din sumele rezultate urmare vânzării certificatelor de emisii gaze cu efect de seră atribuite României EUA-uri și EUAA-uri, la nivelul Uniunii Europene”, administrat de Ministerul Finanțelor Publice, prevăzut la art. 9 alin. (11) din O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice. Echivalentul în lei al acesteia, determinat la cursul de schimb valabil la data efectuării operațiunii, se asigură de la bugetul Ministerului Finanțelor Publice, capitolul „Autorități publice și acțiuni externe” 51.01, titlul II „Bunuri și servicii” 20, articolul „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii” 20.30.30.

 

Art. X prevede următoarele:

„(1) Sumele reprezentând dobândă negativă în euro bonificată de Banca Națională a României pentru disponibilitățile conturilor analitice administrate de Ministerul Finanțelor Publice – Autoritatea de Certificare și Plată, prevăzute la art. 9 alin. (11) din O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură, distinct pe fiecare dintre conturile analitice, din sumele reprezentând dobândă pozitivă acumulată la disponibilitățile din aceste conturi, altele decât cele provenite din prefinanțarea primită de la Comisia Europeană aferentă programelor operaționale finanțate în cadrul obiectivului convergență al Politicii de coeziune 2007-2013 și Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013.

(2) Dobânda pozitivă, cu excepția celei acumulate pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Serbia 2007-2013 și pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, rămasă neutilizată în urma efectuării operațiunilor prevăzute la alin. (1), se transferă, dacă legea nu prevede altfel, trimestrial, în contul 54.01.03.00 – Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanțări și fonduri în cazul indisponibilității temporare aferente instrumentelor structurale.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(3) Dobânda acumulată la sumele de prefinanțare primite de la Comisia Europeană, aferentă programelor operaționale finanțate în cadrul obiectivului convergență al Politicii de Coeziune 2007-2013, se face venit la bugetul de stat, la o poziție distinctă, și se utilizează numai pentru cofinanțarea programelor operaționale de către ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, cu excepția proiectelor aferente Programului operațional sectorial „Transport”, altele decât cele finanțate din axa prioritară de asistență tehnică al căror beneficiar este Ministerul Fondurilor Europene, care se utilizează de către Ministerul Transporturilor pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuți la art. 5 alin. (2) din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare, și de către Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni generale pentru cofinanțarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari.

(4) Dobânda acumulată la sumele aferente Programului de cooperare transfrontalieră România-Serbia 2007-2013 și Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, rămasă neutilizată conform alin. (1), inclusiv dobânda acumulată la sumele de prefinanțare primite de la Comisia Europeană, aferentă Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, se face venit la bugetul de stat, la poziția distinctă prevăzută la alin. (3), și se utilizează numai pentru cofinanțarea programelor operaționale de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management.

(5) Sumele rămase neutilizate la sfârșitul anului bugetar din cele alocate ordonatorilor principali de credite prevăzuți la alin. (3) și (4) se virează într-un cont de disponibil deschis pe numele acestora și se utilizează în anul următor cu aceeași destinație.

(6) Pentru aplicarea prevederilor alin. (3)-(5) se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificări în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat, precum și în volumul și structura bugetelor ordonatorilor principali de credite prevăzuți la respectivele alineate.

(7) În situația în care sumele reprezentând dobândă negativă în euro sunt mai mari decât sumele reprezentând dobândă pozitivă în euro la conturile analitice menționate la alin. (1), diferența se asigură de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, de la o poziție bugetară distinctă din cadrul titlului 56 „Proiecte cu finanțare externă nerambursabilă”.

(8) Echivalentul în lei al diferenței menționate la alin. (7) se stabilește prin utilizarea cursului de schimb valutar al Băncii Naționale a României, valabil la data efectuării deschiderii de credite bugetare, majorat cu 2%.

(9) Pentru aplicarea prevederilor alin. (3) și (5) se emit norme metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și al ministrului fondurilor europene, iar pentru aplicarea prevederilor alin. (4) și (5) se emit norme metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe”.

Art. XI are următorul conținut:

„(1) Sumele reprezentând dobândă negativă în euro bonificată de Banca Națională a României pentru disponibilitățile din contul analitic deschis și administrat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prevăzut la art. 9 alin. (11) din O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură din sumele reprezentând dobândă pozitivă acumulată la disponibilitățile din acest cont, provenite din prefinanțarea primită de la Comisia Europeană aferentă Programului operațional comun România-Ucraina-Republica Moldova și Programului operațional comun „Bazinul Mării Negre 2007-2013”, finanțate în cadrul obiectivului 3 Cooperare teritorială europeană.

(2) În situația în care sumele reprezentând dobândă negativă în euro sunt mai mari decât sumele reprezentând dobândă pozitivă în euro la contul analitic menționat la alin. (1), diferența se asigură de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, de la o poziție bugetară distinctă din cadrul titlului 56 „Proiecte cu finanțare externa nerambursabilă”.

(3) Echivalentul în lei al diferenței menționate la alin. (2) se stabilește prin utilizarea cursului de schimb valutar al Băncii Naționale a României, valabil la data efectuării deschiderii de credite bugetare, majorat cu 2%.

(4) Dobânda pozitivă rămasă neutilizată în urma efectuării operațiunilor prevăzute la alin. (1) se face venit la bugetul de stat la închiderea programelor”.

Potrivit art. XII, în cazul polițiștilor care participă sau au participat în anul 2015 la misiuni și operații în afara teritoriului statului român în comun cu forțele armate ale României sau similare celor prevăzute la art. 2 din Legea nr. 121/2011 privind participarea forțelor armate la misiuni și operații în afara teritoriului statului român, pentru forțele armate, se efectuează regularizări ale drepturilor bănești cuvenite pe perioada misiunilor, în vederea acordării acestor drepturi la nivelul stabilit prin actele normative în vigoare.

 

O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative was last modified: iulie 21st, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.