MIPE. Proiect: O.U.G. pentru modificarea O.U.G. nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile

5 ian. 2023
1.256 views

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (mfe.gov.ro) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului (O.U.G.) pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: cabinet.pocu@mfe.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (30 decembrie 2022) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Articol unic – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. nr. 1179 din 8 decembrie 2022, se modifică și se completează, după cum urmează:

1. La articolul 1 alineatul (6) se modifică si va avea următorul cuprins:

„(6) «Companiei Naționale Poșta Română S.A» i se încredințează cu titlu de exclusivitate prestarea serviciilor de emitere, tipărire, formare și condiționare a plicurilor continand carduri de energie, certificate de validare a datoriilor și înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate și distribuire prin trimitere de corespondenta cu confirmare de primire, tipărirea, distribuirea si colectarea declarațiilor pe propria răspundere precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență”.

2. La articolul 2, literele a), g), i), k) și l)se modifică și vor avea următorul cuprins:

„a) Beneficiar de sprijin – categorii de persoane/familii considerate vulnerabile în înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, prevăzute la art. 3 alin. (1), cetățeni români cu domiciliul în România și care beneficiază de sprijin pentru compensarea prețului la energie;

„g) dovada serviciului de mandat poștal – documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială și, după caz, în format electronic pentru plățile efectuate atât la domiciliul beneficiarului de sprijin, cât și la sediul subunităților poștale, prin care beneficiarul sprijinului efectuează plățile prin serviciul de mandat poștal prin intermediul salariatului poștal, respectiv sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie/asociațiilor de proprietari/locatari sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie;

i) convenție pentru prestarea serviciului de mandat poștal – convenție încheiată între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE și Compania Națională «Poșta Română» S.A, pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor conținând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor și înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate și distribuirea prin trimitere de corespondenta cu confirmare de primire, tipărirea, distribuirea, preluarea și prelucrarea declarațiilor pe propria răspundere și a înștiințărilor privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;

k) loc de consum – adresa de domiciliu sau de reședință a beneficiarului de sprijin pentru care se va asigura compensarea prețului la energie în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, menționată în actul de identitate sau după caz, în documentul care atestă încadrarea în una dintre categoriile de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1) și care poate fi mandatul poștal sau decizia ori dispoziția de acordare a dreptului;

l) venit de eligibilitate – media veniturilor persoanelor care au domiciliul comun la un loc de consum;”.

3. La articolul 2, după litera l) se introduc două noi litere, literele m) și n), cu următorul cuprins:

„m) declarație pe propria răspundere – document justificativ care atesta datele de identificare ale persoanelor și coabitanților care nu se regăsesc în baza de date a Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor;

n) trimitere de corespondenta cu confirmare de primire distribuită – trimitere de corespondenta cu confirmare de primire care se regăsește în una din următoarele categorii: predata la destinație, avizată și la dispoziția destinatarului, trimitere care nu se poate preda din diverse motive: destinatar decedat, adresa incompleta, retrasă ulterior pentru că destinatarul nu este eligibil și alte situații asemănătoare, refuzată și retur.”

4. La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) În cazul în care la un loc de consum domiciliază unul sau mai mulți beneficiari de sprijin, sprijinul pentru compensarea prețului la energie se acordă o singură dată pe loc de consum, indiferent dacă acesta este sau nu titularul contractului de furnizare, cu condiția ca locul de consum să coincidă cu domiciliul sau reședința beneficiarului de sprijin, respectiv cu adresa menționată în documentul care atestă încadrarea în una dintre categoriile de beneficiari prevăzute la alin. (1)”.

5. La articolul 4 alineatul (2), partea introductivă și litera f) se modifică și vor avea următorul cuprins:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„(2) Instituțiile abilitate determină nivelul venitului lunar potrivit următoarelor reguli:

„f) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se iau în calcul veniturile aferente lunii de plată anterioare acordării sprijinului;”

6. La articolul 4 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, literele g)-i), cu următorul cuprins:

„g) venitul lunar realizat, utilizat la verificarea încadrării în limita de venituri prevăzută la art. 3 alin. (1), se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d) cu venitul lunar determinat potrivit lit. e) și cu venitul determinat potrivit lit. f);

h) pentru coabitanții identificați la un loc de consum, se iau în calcul aceleași venituri și aceeași modalitate de calcul a venitului lunar realizat, ca și în cazul beneficiarilor de sprijin;

i) venitul de eligibilitate utilizat pentru verificarea încadrării în prevederile art. 3 alin. (5), privind media veniturilor per locuitor/gospodărie se calculează prin însumarea veniturilor lunare realizate de către beneficiari de sprijin și coabitanți, potrivit regulilor stabilite la lit. g) și împărțirea rezultatului la numărul de persoane care au domiciliul comun la respectivul loc de consum.”

7. La articolul 5, alineatul (1) litera a) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„a) 700 lei/semestru, se acordă începând cu luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023-30 iunie 2023;

(2) Sprijinul prevăzut la alin. (1) se acordă categoriilor de beneficiari prevăzuți la art. 3, alin. (1) din prezenta ordonanță de urgență și poate fi utilizat doar în cazul în care este îndeplinită condiția prevăzută la art. 3 alin. (3).”

(…)

27. Articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În vederea întocmirii listelor cu beneficiarii de sprijin pentru compensarea prețului la energie, menționate la art. 6 alin. (1), se utilizează aplicația informatică dezvoltată în acest sens de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS.

(2) MMSS întocmește lista potențialilor beneficiari cu numele, prenumele și CNP-ul fiecărei persoane care se încadrează în categoriile de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1).

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul persoanelor care se încadrează la art. 3 alin. (1) lit. c) și lit. d), lista potențialilor beneficiari conține și adresa la care aceștia figurează în bazele de date ale MMSS.

(4) Datele din lista menționată la alin. (2) sunt interogate de STS prin intermediul aplicației menționată la alin. (1) la Ministerul Finanțatelor și ANAF în vederea verificării veniturilor potențialilor beneficiari, prin raportare la prevederile art. 4.

(5) După verificările efectuate conform alin. (4), pentru potențialii beneficiari care îndeplinesc condițiile individuale de venit, așa după cum sunt prevăzute la art. 3 alin (1) lit. a) și b), STS interoghează prin intermediul aplicației menționată la alin. (1), datele disponibile la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGEP, în vederea obținerii listei persoanelor care au domiciliul comun aferent unui loc de consum. Rezultatele returnate în urma interogării conțin doar CNP-urile persoanelor care au domiciliul comun pentru respectivul loc de consum, adresa de domiciliu/reședință și informații referitoare la deces, dacă este cazul.

(6) În cazul în care numărul persoanelor care au domiciliul comun aferent unui loc de consum este mai mare de 15, interogarea menționată la alin. (5) va întoarce doar numărul acestora.

(7) Interogările de date prevăzute la alin. (5) nu se efectuează în cazul persoanelor care se încadrează la art. 3 alin. (1) lit. c) și lit. d).

(8) CNP-urile persoanelor menționate în lista prevăzută la alin. (2) împreună cu CNP-urile coabitanților sunt interogate în bazele de date disponibile la Ministerul Finanțatelor, ANAF, MMSS, casele de pensii neintegrate in sistemul public de pensii și instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, în vederea obținerii, pentru fiecare loc de consum, a mediei veniturilor coabitanților care au domiciliul sau reședința la respectivul loc de consum.

(9) Interogările de date prevăzute la alin. (5) se efectuează raportat la datele disponibile în sistemele informatice la data de 12 ianuarie 2023, respectiv 12 august 2023.

(10) În calculul mediei veniturilor coabitanților care au domiciliul sau reședința la același loc de consum nu se vor lua în calcul veniturile coabitanților persoane străine rezidente în România.

(11) În urma procesării interogărilor prevăzute la alin. (5) și (8), lista prevăzută la alin. (2) se completează cu date privind media veniturilor coabitanților la locul de consum, în cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a) și lit. b), un identificator al locului de consum și un câmp de observații în care este menționat rezumatul interogărilor menționate la alin. (8).

(12) Din lista prevăzută la alin. (11) se extrage lista beneficiarilor care îndeplinesc venitul de eligibilitate.

(13) Din lista prevăzută la alin. (11) se extrage lista beneficiarilor care nu îndeplinesc venitul de eligibilitate și este transmisă de STS la MIPE pentru a fi comunicata la CN Poșta Română în vederea înștiințării persoanelor cu privire la rezultatul verificărilor efectuate în baza prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și rezultatul verificărilor.

(14) Persoanele înștiințate au posibilitatea de a accesa serviciul telefonic dedicat, prevăzut la art. 7 alin. (18)-(19) de unde poate obține informații privind motivele care au condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate, precum și recomandări privind demersurile de urmat pentru remedierea factorilor care au influențat în sens negativ rezultatul verificărilor.

(15) În cazul în care motivul care a condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate este determinat de evidența unor coabitanți care în fapt nu locuiesc la locul de consum și ale căror venituri au fost luate în calcul la stabilirea venitului de eligibilitate, persoanei în cauză îi vor fi recomandate următoarele:

a) reglementarea juridică a situației locative reale;

b) fie adresarea persoanei către serviciile de specialitate din cadrul administrației publice locale în vederea desfășurării unei anchete sociale care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum.

(16) În cazul în care persoanele prevăzute la alin. (13) solicită desfășurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum, administrațiile publice locale au obligația să finalizeze ancheta socială în termen de maximum 10 zile de la data primirii solicitării.

(17) Rezultatul anchetei sociale va fi trimis de către persoanele prevăzute la alin. (13) la CN Poșta Română care va introduce datele în sistemul informatic prevăzut la art. 24 și care vor fi integrate in aplicația informatică prevăzută la art. 25 alin. (1) în vederea obținerii mediei veniturilor per locuitor/gospodărie, conform prevederilor art. 3 alin. (5) si pentru reluarea interogărilor prevăzute la alin. (8) și actualizarea listei prevăzute la alin. (11), dacă este cazul.

(18) Pentru cazurile în care, în urma interogărilor efectuate la DGEP potrivit alin. (6) nu sunt returnate rezultate pe baza cărora să poată fi identificați coabitanții pentru respectivul loc de consum, nu se emite card de energie și STS întocmește o listă cu aceste cazuri care se transmite către C.N. Poșta Română S.A., în vederea identificării persoanelor în cauză.

(19) Potențialii beneficiari care au domiciliul sau reședința la un loc de consum pentru care nu pot fi identificați coabitanții potrivit alin. (6) au posibilitatea de a completa o declarație pe proprie răspundere, tipizată, conform modelului prevăzut în anexa la ordinul menționat la alin. (24), prin care declară numărul și persoanele care locuiesc efectiv la locul de consum.

(20) C.N. Poșta Română S.A asigură distribuirea declarațiilor pe proprie răspundere către persoanele menționate la alin. (19), preluarea acestor declarații completate in maxim 3 zile de la distribuire și introducerea datelor culese in sistemul informatic menționat la art. 24.

(21) Datele introduse in sistemul informatic menționat la art. 24 vor integrate in aplicația informatică prevăzută la art. 25 alin. (1) în vederea interogării prevăzute la alin. (8) pentru obținerea mediei veniturilor per locuitor/gospodărie si pentru actualizarea listei prevăzute la alin. (11).

(22) Lista prevăzută la alin. (11) este transmisă de STS către MMSS în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii listei menționate la alin. (2) sau de la data interogării sistemului informatic prevăzut la art. 24, pentru situațiile reglementate la alin. (17) și (21) și stă la baza identificării de către MMSS, prin entitățile din subordine sau coordonare, a calității de beneficiar eligibil pentru primirea sprijinului și a emiterii cardurilor de energie.

(23) Calitatea de beneficiar eligibil se identifică prin media veniturilor rezultată în urma interogărilor prevăzute la alin. (5) și (8), respectiv dacă aceasta este mai mica sau egală cu valoarea prevăzută la art. 3 alin. (5), iar lista beneficiarilor care îndeplinesc condițiile de eligibilitate va fi comunicată MIPE de către MMSS.

(24) Termenele, formatul datelor, condițiile tehnice și algoritmii de aplicare a criteriilor pe baza cărora se stabilește eligibilitatea beneficiarilor, precum și modalitatea de interogare, agregare și validare a datelor se stabilesc prin ordin comun încheiate între MIPE, MMSS, Ministerul Finanțatelor și ANAF, DGEP și STS în termen de 5 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(25) În vederea asigurării dezvoltării și funcționării aplicației informatice menționate la alin. (1), MMSS, Ministerul Finanțelor și ANAF, în calitate de operatori de date cu caracter personal, împuternicesc STS, în sensul Regulamentului (UE) 2016/679, cu privire la prelucrarea datelor prevăzute la alin. (5) și (8), prin intermediul aplicației informatice, în condițiile prevăzute în ordinul comun menționat la alin. (23).

(26) Perioada de stocare a datelor cu caracter personal în cadrul aplicației informatice prevăzute la alin. (1) se stabilește prin ordinul menționat la alin. (24). Pe perioada stocării datelor, ștergerea datelor cu caracter personal la cererea persoanelor vizate nu se realizează.

(27) Cererile referitoare la datele prelucrate în aplicația informatică prevăzută la alin. (1), precum și cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevăzute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679, în raport datele cu caracter personal prelucrate, se adresează și se soluționează conform prevederilor art. 7 alin. (18)-(19).

(28) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația informatică prevăzută la alin. (1), răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.

(29) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația informatică prevăzută la alin. (1) și Compania Națională «Poșta Română» S.A au calitatea de operator de date cu caracter personal”.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale

 

MIPE. Proiect: O.U.G. pentru modificarea O.U.G. nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile was last modified: ianuarie 6th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.