Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale

21 dec. 2022
Vizualizari: 246

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (20 decembrie 2022) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Art. I – Hotărârea Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 30 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: „a) reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, inclusiv președintele și vicepreședintele Comisiei;”

2. La articolul 2, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2^1) În lipsa președintelui, convocarea și conducerea Comisiei, precum și semnarea hotărârilor și a răspunsurilor la notificări este asigurată de vicepreședinte”.

3. La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: „(3) În cazul solicitărilor privind autorizarea garantării de finanțări rambursabile de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, responsabilitatea privind respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat revine în totalitate autorităților administrației publice locale”.

4. La anexa nr. 1, la articolul 1, alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(6) Cererea pentru autorizarea contractării/garantării unei finanțări rambursabile documentele care o însoțesc se depun în format electronic la adresa registratura@mfinante.gov.ro, fiecare document fiind un fișier distinct.

Dacă documentul are o dimensiune mai mare de 10 MB, acesta va fi divizat în mai multe fișiere cu dimensiune mai mică de 10 MB. În cazul în care după înregistrarea dosarului la secretariatul Comisiei este necesar a fi depuse completări la unul sau mai multe documente, acestea se redepun în forma refăcută.

(7) Cererea pentru autorizarea contractării/garantării unei finanțări rambursabile și documentele prevăzute la alin. (5) lit. c), d), f), g), i), j), k) și l) sunt redactate de solicitant în format electronic, apoi se aplică semnătura electronică pe fișierul de tip .pdf în vederea asumării conținutului acestora. Documentele prevăzute la alin. (5) lit. a), d) și e) se obțin prin scanarea la o rezoluție de minim 200 dpi, în format .pdf, a documentelor originale și se aplică semnătura electronică în vederea confirmării autenticității. Avizul unității teritoriale a Trezoreriei Statului se acordă electronic pe documentele prevăzute la alin. (5) lit. d) și j), ulterior semnării acestora de către solicitant. Pentru orice alte documente solicitate de Comisie în vederea analizării cererii de autorizare a contractării/garantării finanțării rambursabile, prevăzute la alin. (5) lit. h), se va menționa forma în care trebuie prezentate și semnate fișierele respective. Pentru orice alte documente depuse din inițiativa solicitantului, prevăzute la alin. (5) lit. h), se va utiliza semnătura electronică pentru asumarea conținutului sau confirmarea autenticității, după caz”.

5. La anexa nr. 1, la articolul 1, alineatele (8) și (9) se abrogă.

6. La anexa nr. 1, la articolul 1, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins: „(10) Dosarele care au stat la baza adoptării hotărârilor privind autorizarea contractării sau garantării de finanțări rambursabile interne ori externe se arhivează, în condițiile legii, la Ministerul Finanțelor”.

7. La anexa nr. 1, la articolul 1, după alineatul (11) se introduc două alineate noi, alineatele (12) și (13), cu următorul cuprins:

„(12) Documentele semnate electronic vor respecta prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice.

(13) În cazul suspendării, în conformitate cu prevederile art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, a hotărârii autorității deliberative a administrației publice locale, prevăzute la alin. (5) lit. a), ordonatorul principal de credite are obligația de a înștiința de îndată Comisia”.

8. La anexa nr. 1, la articolul 2, după alineatul (2) se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu următorul cuprins: „(3) Forma de prezentare a documentelor este cea prevăzută la art. 1 alin. (7)”.

9. La anexa nr. 1, la articolul 3, după alineatul (2) se introduce un alineat nou, alineatul (2^1), cu următorul cuprins: „(2^1) Registrul datoriei publice locale, registrul garanțiilor locale, precum și orice alte documente și informații se publică, potrivit prevederilor art. 76^1 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 1 alin. (2) lit. e) din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în Monitorul Oficial Local la subeticheta „DOCUMENTE ȘI INFORMAȚII FINANCIARE.”

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În hotărârea autorității deliberative se menționează adresa de internet unde se asigură publicarea acestor documente și informații”.

10. La anexa nr. 1, la articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Beneficiarii de finanțări rambursabile care constituie datorie publică locală, inclusiv unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale garante, vor raporta, în format electronic, sub semnătura ordonatorului principal de credite sau a persoanei desemnate prin hotărâre a autorității deliberative, până la data de 15 inclusiv a fiecărei luni, informații privind finanțările rambursabile pentru luna anterioară, în structura stabilită prin normele elaborate de Ministerul Finanțelor.”

11. La anexa nr. 1, la articolul 3, după alineatul (4^4) se introduce un alineat nou, alineatul (4^5), cu următorul cuprins: „(4^5) Cererile care se întocmesc potrivit anexei nr. 1.7 și notificările prevăzute la art. 3 alin. (4) sunt redactate de solicitant în format electronic, apoi se aplică semnătura electronică pe fișierul de tip .pdf în vederea asumării conținutului acestora. Documentele atașate cererilor sau notificărilor se obțin prin scanarea la o rezoluție de minim 200 dpi, în format .pdf, a documentelor originale și se aplică semnătura electronică în vederea confirmării autenticități”.

12. La anexa nr. 1, la articolul 3 alineatul (6), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: „a) www.mfinante.gov.ro, în cazul Ministerului Finanțelor;”

13. La anexa nr. 1, la articolul 3, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins: „(7) Adresa de poștă electronică a solicitantului, prin intermediul căreia se depun documentele menționate la art. 1 alin. (7) și/sau se fac comunicări operative între secretariatul Comisiei și solicitantul respectiv, se menționează în cererile care se întocmesc potrivit anexelor nr. 1.1 și 1.7 și în notificările prevăzute la art. 3 alin. (4).”

14. La anexa nr. 2, la articolul 4, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Cererile pentru autorizare, însoțite de adresele de înaintare către Comisie și de documentația prevăzută la art. 1 alin. (5) din anexa nr. 1, se transmit prin poșta electronică la adresa registratura@mfinante.gov.ro , în formatul prevăzut la art. 1 alin. (7) din anexa nr. 1. Secretariatul Comisiei verifică primirea corespunzătoare a documentelor prevăzute la art. 1 alin. (5) din anexa nr. 1. La constatarea lipsei unuia sau mai multor documente i se va cere solicitantului să completeze sau să refacă documentația depusă în susținerea cererii pentru autorizare.

(4) Pentru analizarea cererilor și a documentațiilor aferente primite de la unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, prin care se solicită autorizarea contractării sau garantării de finanțări rambursabile interne sau externe, pe termen scurt, mediu ori lung, Comisia se întrunește în ședințe ordinare, lunar. Comisia se poate întruni și în ședințe extraordinare, la cererea președintelui sau vicepreședintelui, iar convocarea se face prin intermediul poștei electronice sau telefonic, de regulă, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de ședința respectivă.”

15. La anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (3) se abrogă.

16. La anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Consultarea dosarelor depuse de solicitanți de către membrii Comisiei se face la sediul Ministerului Finanțelor sau electronic, la solicitarea acestora.”

17. La anexa nr. 2, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Deliberările Comisiei se consemnează în proces-verbal. Procesul-verbal se întocmește prin grija secretariatului Comisiei și se semnează electronic de membrii acesteia, prezenți la ședința respectivă. (2) Procesul-verbal, însoțit de hotărârile adoptate de Comisie în ședința respectivă sunt semnate electronic de către membrii Comisiei, prezenți la acea ședință. Hotărârile adoptate de Comisie se comunică cu toate semnăturile membrilor prezenți care au votat „pentru”.

În dreptul membrilor care au votat „contra” se menționează acest fapt, fără a fi semnate de aceștia. În dreptul membrilor absenți se menționează acest fapt. Ultima semnătură aplicată pe hotărârile Comisiei este cea a președintelui sau, în lipsa acestuia, a vicepreședintelui și confirmă existența numărului minim de voturi „pentru” prevăzut la art. 2. Dacă președintele a votat „contra”, se va menționa acest fapt în document”.

18. La anexa nr. 2, la articolul 8, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Hotărârea Comisiei se comunică solicitantului, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data adoptării sale, prin poșta electronică, la adresa precizată de acesta în cererile întocmite potrivit anexelor nr. 1.1 și 1.7 sau în notificările prevăzute la art. 3 alin. (4). În cazul unui aviz nefavorabil, hotărârea va conține motivarea respingerii autorizării de contractare sau de garantare a împrumutului”.

19. La anexa nr. 2, după articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 9, cu următorul cuprins:

„Art. 9 – (1) În cazul înștiințării Comisiei cu privire la suspendarea, în conformitate cu prevederile art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, a hotărârii autorității deliberative a administrației publice locale, prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. a) din anexa nr. 1, și nu a fost aprobată hotărârea pentru autorizarea contractării sau garantării finanțării rambursabile, secretariatul Comisiei restituie documentația unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.

(2) Dacă înștiințarea prevăzută la alin. (1) este ulterioară aprobării de către Comisie a hotărârii pentru autorizarea contractării sau garantării finanțării rambursabile, această hotărâre se suspendă până la soluționarea în instanța de contencios administrativ a acțiunii introduse de prefect. Comisia înștiințează în acest sens ordonatorul principal de credite al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și finanțatorul care a emis documentul prevăzut la art. 1 alin. (5) lit. e) din anexa nr. 1, care a fost inclus în documentația care a stat la baza autorizării.

(3) În situația în care, la data de 30 septembrie a fiecărui an, hotărârea autorității deliberative a administrației publice locale, prevăzută la art. 1 alin. (5) lit. a) din anexa nr. 1, inclusă în documentația care a stat la baza autorizării, este suspendată, Comisia anulează tragerile autorizate pentru anul în curs și le reautorizează pentru anii următori, în condițiile legii.

(4) În cazul anulării în instanța de contencios administrativ a hotărârii autorității deliberative a administrației publice locale, prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. a) din anexa nr. 1, inclusă în documentația care a stat la baza autorizării, printr-o hotărâre judecătorească definitivă și a comunicării acesteia către Comisie de către prefect sau de5 către ordonatorul principal de credite, Comisia anulează hotărârea pentru autorizarea contractării sau garantării finanțării rambursabile”.

20. Anexele nr. 1.1 și 1.2 la norme și proceduri se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2 la prezenta hotărâre. 21. În conformitate cu prevederile art. V din Ordonanța Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 316/2015, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale nu au obligația de a aplica ștampila pe documentele prevăzute la art. 1 alin. (5), art. 2, art. 3 alin. (3), (4) și (42) din anexa nr. 1.

Art. II – Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor art. I pct. 4 – 8, 11, 13 și 14, referitoare la depunerea în format electronic a solicitărilor adresate Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, care intră în vigoare în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Toate documentațiile primite înainte de intrarea în vigoare a modificărilor rămân valabile și se soluționează de către Comisia de autorizare a împrumuturilor locale conform normelor valabile la momentul soluționării.

Anexa 1 

Anexa 2

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri pentru îndeplinirea unor jaloane din PNRR în domeniul investițiilor publice și analizelor de cheltuieli

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale was last modified: decembrie 21st, 2022 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.