Ministerul Justiției. Proiect: Legea privind aderarea României la Convenția Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)
Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică Proiectul de Lege privind aderarea României la Convenția Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale.
Propunerile și observațiile referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii pot fi transmise în scris, până la data de 5 mai 2023, la adresa Ministerului Justiției, pe fax sau la adresa de e-mail dpc@just.ro.
Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:
Articol unic
România aderă la Convenția Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale, adoptată la Paris, la 21 noiembrie 1997, intrată în vigoare la data de 15 februarie 1999.
Convenția privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale
Articolul 1
Infracțiunea de corupere a funcționarilor publici străini
1. Fiecare Parte ia măsurile necesare pentru a incrimina ca infracțiune, în dreptul său intern, fapta de a promite, oferi sau da, cu intenție, orice folos necuvenit, pecuniar sau de altă natură, direct ori indirect, unui funcționar public străin, pentru el sau pentru altul, pentru ca acel funcționar public să îndeplinească sau să se abțină de la a îndeplini un act în legătură cu îndatoririle sale de serviciu, cu scopul de a obține sau a menține un avantaj necuvenit comercial sau de altă natură în desfășurarea de operațiuni economice internaționale.
2. Fiecare Parte ia măsurile necesare pentru a incrimina ca infracțiune complicitatea, inclusiv instigarea, favorizarea și tăinuirea sau autorizarea unui act de dare de mită unui funcționar public străin. Tentativa de dare de mită unui funcționar public străin și asocierea infracțională în vederea dării de mită unui funcționar public străin reprezintă infracțiuni în aceeași măsură ca și tentativa de dare de mită și asocierea infracțională în vederea dării de mită unui funcționar public al Părții respective.
3. Infracțiunile prevăzute la alineatele 1 și 2 de mai sus sunt numite în continuare „ coruperea unui funcționar public străin”.
4. În sensul prezentei Convenții:
a) „funcționar public străin” înseamnă orice persoană, numită sau aleasă, care deține o funcție legislativă, administrativă sau judiciară într-o țară străină, orice persoană care exercită o funcție publică pentru o țară străină, inclusiv pentru o agenție de stat sau o întreprindere publică și orice funcționar sau agent al unei organizații publice internaționale;
b) „țară străină” include toate nivelurile și subdiviziunile de guvernare, de la cele naționale până la cele locale;
c) „să îndeplinească sau să se abțină de la a îndeplini un act în legătură cu îndatoririle sale de serviciu” se referă inclusiv la orice utilizare de către funcționarul public a funcției sale, indiferent dacă această utilizare intră sau nu în cadrul îndatoririlor oficiale ale funcționarului respectiv.
Articolul 2
Răspunderea persoanelor juridice
Fiecare Parte ia măsurile necesare, în conformitate cu principiile sale de drept, pentru a reglementa răspunderea persoanelor juridice pentru coruperea unui funcționar public străin.
Articolul 3
Sancțiuni
1. Mituirea unui funcționar public străin se pedepsește prin sancțiuni penale eficace, proporționale și disuasive. Tipurile de sancțiuni sunt comparabile cu cele aplicabile în cazul coruperii funcționarilor publici ai Părții respective și limitele speciale ale pedepsei închisorii prevăzute de lege în cazul persoanelor fizice permit de o manieră eficace asistența judiciară reciprocă și extrădarea.
2. În cazul în care, în cadrul sistemului de drept al unei Părți, răspunderea penală nu se aplică persoanelor juridice, Partea se asigură că persoanele juridice sunt supuse unor sancțiuni, inclusiv pecuniare, eficace, proporționale și disuasive care nu sunt de natură penală, pentru coruperea unui funcționar public străin.
3. Fiecare Parte ia măsurile necesare pentru a se asigura că mita și produsele rezultate din mituirea unui funcționar public străin, sau echivalentul valoric al produselor fac obiectul indisponibilizării și confiscării sau că sunt aplicabile sancțiuni pecuniare cu efect similar.
4. Fiecare Parte ia în considerare impunerea de sancțiuni civile sau administrative suplimentare asupra unei persoane supusă sancțiunilor pentru mituirea unui funcționar public străin.
(…)
Articolul 10
Extrădare
1. Coruperea unui funcționar public străin este de plin drept inclusă în legile Părților și în tratatele de extrădare în vigoare între Părți ca infracțiune pentru care se poate dispune extrădarea.
2. Dacă o Parte care condiționează extrădarea de existența unui tratat de extrădare primește o cerere de extrădare de la o altă Parte cu care nu are încheiat un tratat de extrădare, Partea solicitată poate considera prezenta Convenție ca temei legal pentru extrădare cu privire la infracțiunea de corupere unui funcționar public străin.
3. Fiecare Parte ia măsurile necesare pentru a se asigura fie că poate să își extrădeze cetățenii pentru coruperea unui funcționar public străin, fie că poate urmări penal cetățenii proprii pentru coruperea unui funcționar public străin. O Parte care refuză o cerere de extrădare a unui cetățean propriu, exclusiv în temeiul cetățeniei acestuia, într-o cauză având ca obiect coruperea unui funcționar public străin, transmite cazul autorităților naționale competente pentru derularea procedurilor penale.
4. Extrădarea pentru coruperea unui funcționar public străin se supune condițiilor prevăzute în dreptul național și în tratatele și aranjamentele aplicabile ale fiecărei Părți. Atunci când o Parte condiționează extrădarea de existența dublei incriminări, se consideră că această condiție este îndeplinită dacă infracțiunea pentru care se solicită extrădarea face obiectul Articolului 1 din prezenta Convenție.
(…)
Anexă – Statistici privind exporturile OCDE
1990-1996 | 1990-1996 | 1990-1996 | |
Milioane USD | |||
% din total OCDE | % din 10 cele mai mari | ||
Statele Unite | 287 118 | 15,9% | 19,7% |
Germania | 254 746 | 14,1% | 17,5% |
Japonia | 212 665 | 11,8% | 14,6% |
Franța | 138 471 | 7,7% | 9,5% |
Marea Britanie | 121 258 | 6,7% | 8,3% |
Italia | 112 449 | 6,2% | 7,7% |
Canada | 91 215 | 5,1% | 6,3% |
Coreea (1) | 81 364 | 4,5% | 5,6% |
Țările de Jos | 81 264 | 4,5% | 5,6% |
Belgia-Luxemburg | 78 598 | 4,4% | 5,4% |
Total 10 cele mai mari | 1 459 148 | 81,0% | 100% |
Spania | 42 469 | 2,4% | |
Elveția | 40 395 | 2,2% | |
Suedia | 36 710 | 2,0% | |
Mexic (1) | 34 233 | 1,9% | |
Australia | 27 194 | 1,5% | |
Danemarca | 24 145 | 1,3% | |
Austria | 22 432 | 1,2% | |
Norvegia | 21 666 | 1,2% | |
Irlanda | 19 217 | 1,1% | |
Finlanda | 17 296 | 1,0% | |
Polonia (1) | 12 652 | 0,7% | |
Portugalia | 10 801 | 0,6% | |
Turcia | 8 027 | 0,4% | |
Ungaria | 6 795 | 0,4% | |
Noua Zeelandă | 6 663 | 0,4% | |
Republica Cehă | 6 263 | 0,3% | |
Grecia | 4 606 | 0,3% | |
Islanda | 949 | 0,1% | |
Total OCDE | 1 801 661 | 100% |
Pentru detalii privind Proiectul și Expunerea de motive, vă invităm să consultați sursa informației.