ME. Proiect: O.U.G. privind contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale

17 dec. 2021
Vizualizari: 418

Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale.

Astfel, Proiectul prevede asigurarea transpunerii în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2019/770 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Articolul 1                                                    

Obiectul

(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează anumite aspecte referitoare la contractele dintre comercianți și consumatori, ce au ca obiect furnizarea de conținut digital sau de servicii digitale, în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și o bună funcționare a pieței interne.

(2) Prezenta ordonanță de urgență reglementează ȋn special aspecte privind:

a) conformitatea conținutului digital sau a serviciului digital cu contractul;

b) măsuri corective în caz de neconformitate sau în caz de nefurnizare și modalitățile de punere în aplicare a acestor măsuri;

c) modificarea conținutului digital sau a serviciului digital.

(…)

Articolul 3

Domeniul de aplicare

(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică:

a) oricărui contract în care comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conținut digital sau un serviciu digital, iar consumatorul plătește sau se angajează să plătească un preț;

b) ȋn cazul ȋn care comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conținut digital sau un serviciu digital, iar consumatorul furnizează sau se angajează să furnizeze comerciantului date cu caracter personal, cu excepția cazului în care datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de către comerciant pentru furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital în conformitate cu prezenta ordonanță de urgență, sau pentru a-i permite comerciantului să respecte cerințele legale la care este supus, iar acesta nu prelucrează aceste date în niciun alt scop;

c) în cazul în care conținutul digital sau serviciul digital este dezvoltat în conformitate cu specificațiile consumatorului;

d) oricărui suport material care servește exclusiv ca suport al conținutului digital, cu excepția art. 4 și 12.

(2) Nu intră în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

a) conținutul digital sau serviciile digitale încorporate în bunuri sau interconectate cu acestea în sensul art. 2 pct. 1 și furnizate împreună cu bunurile în temeiul unui contract de vânzare referitor la bunurile respective, indiferent dacă conținutul digital sau serviciul digital respectiv este furnizat de către vânzător sau de către un terț;

b) furnizarea de alte servicii decât serviciile digitale, indiferent dacă comerciantul folosește formate sau mijloace digitale pentru a genera rezultatul serviciului sau pentru a îl livra sau transmite către consumator;

c) serviciile de comunicații electronice, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 4 din Directiva (UE) 2018/1972, cu excepția serviciilor de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 7 din directivă;

d) asistența medicală, astfel cum este definită la art. 866, litera a) din Ordonanța de urgență nr. 2/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;

e) serviciile de jocuri de noroc, și anume orice serviciu care presupune o miză cu valoare pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv în cele cu un element de abilitate, cum ar fi loteriile, jocurile de cazinou, jocurile de poker și pariurile, care se desfășoară pe cale electronică sau cu ajutorul oricărui alt tip de tehnologie care facilitează comunicarea și la solicitarea individuală a destinatarului unor astfel de servicii;

f) serviciile financiare astfel cum sunt definite la art.3 lit. (b) din O.G. nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare;

g) software-ul oferit de comerciant în baza unei licențe libere și cu sursă deschisă, atunci când consumatorul nu plătește un preț, iar datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de comerciant pentru a îmbunătăți securitatea, compatibilitatea sau interoperabilitatea respectivului software specific;

h) furnizarea de conținut digital atunci când acesta este pus la dispoziția publicului larg altfel decât prin transmisia semnalului ca parte a unui spectacol sau eveniment, cum ar fi proiecțiile cinematografice digitale;

i) conținutul digital furnizat în conformitate cu Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informațiilor din instituțiile publice.

(3) In aplicarea alin. (2) lit. a), dacă există dubii că furnizarea unui conținut digital sau a unui serviciu digital încorporat sau interconectat face sau nu parte din contractul de vânzare, conținutul digital sau serviciul digital se prezumă a fi acoperit de contractul de vânzare.

(4) Fără a aduce atingere alin. (2) și (3), atunci când un singur contract dintre același comerciant și același consumator include într-un pachet elemente de furnizare de conținut digital sau de furnizare a unui serviciu digital și elemente de furnizare a altor servicii sau bunuri, prezenta ordonanță de urgență se aplică numai elementelor contractului referitoare la conținutul digital sau serviciul digital.

(5) Art. 19 din prezenta ordonanță de urgență nu se aplică atunci când un pachet în sensul Directivei (UE) 2018/1972 include elemente ale unui serviciu de acces la internet, astfel cum este definit la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European și al Consiliului sau ale serviciilor de comunicații interpersonale bazate pe numere, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 6 din Directiva (UE) 2018/1972;

(6) Fără a se aduce atingere articolului 107 alineatul (2) din Directiva (UE) 2018/1972, efectele pe care incetarea unui element dintr-un pachet contractual le poate avea asupra celorlalte elemente din pachetul contractual sunt reglementate de prevederile legale in vigoare.

(7) În cazul în care o dispoziție a prezentei legi intră în contradicție cu o dispoziție a unui alt act din legislația națională ce transpune sau stabilește măsuri de punere în aplicare a un act al Uniunii Europene care reglementează sectoare specifice sau un anumit domeniu de aplicare, dispozițiile acestuia din urmă prevalează.

(8) Prevederile legale în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal se aplică oricăror date cu caracter personal prelucrate în legătură cu contractele menționate la alin. (1), litera (a) si (b).

(9) Prezenta ordonanță de urgență nu aduce atingere Regulamentului (UE) 2016/679 și Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice. În cazul in care o dispoziție a prezentei legi intră în contradicție cu o dispoziție a unui alt act din legislația națională ce transpune sau stabileste măsuri de punere în aplicare a unui act al Uniunii Europene privind protecția datelor cu caracter personal, dispozițiile acestuia din urmă prevalează.

(10) Prezenta ordonanță de urgență nu aduce atingere prevederilor legale in vigoare privind drepturile de autor și drepturile conexe, incluzând Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 4

Furnizarea de conținut digital sau de servicii digitale

(1) Comerciantul furnizează conținutul digital sau serviciul digital fără întârzieri nejustificate după încheierea contractului, cu excepția cazului în care părțile au convenit altfel.

(2) Comerciantul își îndeplinește obligația de furnizare atunci când:

a) conținutul digital sau orice mijloc adecvat pentru accesarea sau descărcarea conținutului digital devine disponibil sau accesibil pentru consumator sau pentru un echipament fizic sau virtual ales de consumator în acest scop;

b) serviciul digital devine accesibil pentru consumator sau pentru un echipament fizic sau virtual ales de consumator în acest scop.

Articolul 6

Cerințe subiective de conformitate

Conținutul digital sau serviciul digital este in conformitate cu contractul daca îndeplinește în special următoarele condiții, după caz:

a) respectă descrierea, cantitatea și calitatea și deține funcționalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea și alte caracteristici prevăzute în contract;

b) corespunde scopului special pentru care consumatorul îl solicită, pe care consumatorul l-a adus la cunoștința comerciantului cel târziu în momentul încheierii contractului și pe care comerciantul l-a acceptat;

c) este furnizat împreună cu toate accesoriile, toate instrucțiunile, inclusiv de instalare, și cu toate serviciile de asistență pentru clienți, conform contractului;

  1. d) este furnizat cu actualizări conform dispozițiilor contractului.

Articolul 7

Cerințe obiective de conformitate

(1) În plus față de respectarea cerințelor subiective de conformitate, conținutul digital sau serviciul digital îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) corespunde scopurilor pentru care s-ar utiliza în mod normal conținut digital sau serviciile digitale de același tip, ținând seama, dacă este cazul, de prevederile legale în vigoare, de standarde tehnice sau, în absența unor astfel de standarde tehnice, de coduri de conduită aplicabile în domeniu și specifice sectorului;

b) respectă cantitatea și deține calitățile și caracteristicile de performanță, inclusiv în materie de funcționalitate, compatibilitate, accesibilitate, continuitate și securitate, care sunt normale pentru conținutul digital sau serviciile digitale de același tip și la care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil, având în vedere natura conținutului digital sau a serviciului digital și ținând seama de orice declarație publică făcută de comerciant sau în numele acestuia sau de alte persoane din etapele anterioare ale lanțului de tranzacții, mai ales în anunțuri publicitare sau pe etichetă;

c) dacă este cazul, este furnizat împreună cu orice accesorii și instrucțiuni pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească;

d) este în conformitate cu orice versiune de testare sau prezentare a conținutului digital sau a serviciului digital pusă la dispoziție de comerciant înainte de încheierea contractului.

(2) Comerciantul nu este ținut să respecte declarațiile publice, în conformitate cu dispozițiile alin. (1) lit. b), în cazul în care acesta demonstrează cel puțin una din următoarele situații:

a) comerciantul nu cunoștea și nu ar fi putut, în mod rezonabil, să cunoască declarația publică în cauză;

b) până la momentul încheierii contractului, declarația publică a fost rectificată în același mod sau într-un mod similar celui în care a fost făcută;

c) decizia de a achiziționa conținutul digital sau serviciul digital nu ar fi putut fi influențată de declarația publică.

(3) Comerciantul asigură informarea consumatorului cu privire la faptul că îi sunt furnizate actualizări și că acestea îi sunt furnizate, inclusiv actualizări de securitate, care sunt necesare pentru a menține conformitatea conținutului digital sau a serviciului digital pe parcursul perioadei în care:

a) conținutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului, atunci când contractul prevede furnizarea continuă pe parcursul unei anumite perioade;

b) consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil la aceasta, având în vedere tipul și scopul conținutului digital sau al serviciului digital și ținând seama de circumstanțele și natura contractului, atunci când contractul prevede un singur act de furnizare sau o serie de acte de furnizare individuale.

(4) În cazul în care consumatorul nu instalează, într-un termen rezonabil, actualizările furnizate de comerciant în conformitate cu alin. (3), comerciantul nu răspunde pentru nicio neconformitate cauzată exclusiv de lipsa actualizării relevante, ȋn următoarele condiții:

a) comerciantul a informat consumatorul cu privire la disponibilitatea actualizării și la consecințele neinstalării acesteia de către consumator;

b) neinstalarea sau instalarea incorectă a actualizării de către consumator nu a fost cauzată de existența unor deficiențe în instrucțiunile de instalare furnizate de comerciant.

(5) În cazul în care contractul prevede furnizarea continuă a conținutului digital sau a serviciului digital pe parcursul unei anumite perioade, conținutul digital sau serviciul digital trebuie să fie conform pe întreaga durată a perioadei respective.

(6) Nu există o neconformitate în sensul alin. (1) – (3) atunci cand o anumită caracteristică a conținutului digital sau a serviciului digital se abate de la cerințele obiective de conformitate stabilite la alin. (1) – (3), dacă, la momentul încheierii contractului, consumatorul a fost informat în mod explicit și ȋntr-un limbaj clar care ȋi pemite să ȋnțeleagă consecințele respectivei abateri, iar consumatorul a acceptat în mod expres și separat respectiva abatere în momentul încheierii contractului.

(7) Conținutul digital sau un serviciu digital este furnizat în cea mai recentă versiune a sa disponibilă la momentul încheierii contractului, cu excepția cazului în care părțile au convenit altfel.

Articolul 8

Integrarea incorectă a conținutului digital sau a serviciului digital

Se consideră ca fiind o neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital orice neconformitate cauzată de integrarea incorectă a conținutului digital sau a serviciului digital în mediul digital al consumatorului, dacă este ȋndeplinită una din următoarele condiții:

a) conținutul digital sau serviciul digital a fost integrat de comerciant sau sub răspunderea acestuia;

b) conținutul digital sau serviciul digital a fost destinat să fie integrat de consumator, iar integrarea incorectă s-a datorat unor deficiențe în instrucțiunile de integrare furnizate de comerciant.

Articolul 9

Drepturile terților

În cazul în care o restricție care rezultă din încălcarea oricărui drept al unui terț, în special a drepturilor de proprietate intelectuală, împiedică sau limitează utilizarea conținutului digital sau a serviciului digital în conformitate cu art. 6 și 7, consumatorul are dreptul la măsurile corective în caz de neconformitate prevăzute la art. 13, cu excepția cazului în care prevederile legale în vigoare prevăd nulitatea sau încetarea contractului de furnizare a conținutului digital sau a serviciului digital în astfel de cazuri.

Articolul 10

Răspunderea comerciantului

(1) Comerciantul răspunde pentru orice nefurnizare a conținutului digital sau a serviciului digital în conformitate cu art. 4.

(2) În cazul în care un contract prevede un singur act de furnizare sau o serie de acte de furnizare individuale, comerciantul răspunde pentru orice neconformitate, în temeiul art. 6 – 8, care există la momentul furnizării și care este constatată în termen de cinci ani începând cu data furnizării, fără a aduce atingere art. 7 alin. (3) litera (b).

(3) Atunci când contractul prevede furnizarea continuă pe parcursul unei anumite perioade, comerciantul răspunde pentru orice neconformitate, în temeiul art. 6 – 8, care are loc sau este constatată în termenul în care conținutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului.

(…)

Articolul 14

Exercitarea dreptului de a înceta contractual

(1) Consumatorul își exercită dreptul de a înceta contractul printr-o declarație către comerciant prin care își exprimă decizia de a înceta contractul.

(2) Contractul ȋncetează la data la care consumatorul transmite declarația către comerciant.

(…)

Articolul 21

Sancțiuni

(1) Constituie contravenții următoarele fapte și se sancționează după cum urmează:

a) nerespectarea prevederilor art. 4, art. 12, art. 15, alin. (1) – (2) și alin (4) – (6), art. 16 alin. (4) și art.17, cu amendă de la 5.000 lei – la 30.000 lei;

b) nerespectarea prevederilor art. 10 și art. 20, cu amenda de la 10.000 lei – la 40.000 lei;

c) nerespectarea prevederilor art. 5, art.13 și art. 18, cu amenda de la 10.000 lei – la 50.000 lei.

(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevazute la alin. (1) și la art. 22 alin. (1) și (2) se fac de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Articolul 22

Sancțiuni complementare

(1) Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale prevăzute la art.21, alin. (1), agentul constatator poate dispune aducerea în conformitate a conținutului digital sau a serviciului digital ori restituirea contravalorii produsului, după caz.

(2) Nerespectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor care, potrivit art.21, alin. (1), constituie contravenție, dacă fapta a avut ca urmare afectarea gravă și în mod repetat a intereselor economice ale unuia sau mai multor consumatori, se sancționează cu amendă contravențională de la 5.000 lei – la 25.000 lei.

(3) Prevederilor art.21 alin. (1), și ale art. 22, alin. (2) nu le sunt aplicabile dispozițiile art. 28 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

Articolul 25

Dispoziții trazitorii și finale

(1) Prezenta ordonanță de urgență intră in vigoare la data de 1 ianuarie 2022.

(2) Sunt exceptate de la prevederile art. 18 și art. 19 alin. (1) din prezenta ordonanță de urgență, contractele ce au ca obiect furnizarea de conținut digital sau de servicii digitale aflate ȋn derulare la data intrării ȋn vigoare a prezentei legi.

 

Propunerile, sugestiile și opiniile privind proiectul de act normativ pot fi depuse în termen de 10 zile de la data publicării (16 decembrie 2021) la adresa de e-mail: dezbateri_publice@economie.gov.ro.

Pentru detalii cu privire la Proiect, Nota de fundamentare și Tabelul de concordanță, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

VEZI ȘI ME. PROIECT: H.G. PRIVIND ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA MINISTERULUI ANREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI

ME. Proiect: O.U.G. privind contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale was last modified: decembrie 17th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.