ME. Proiect: O.G. pentru o mai bună asigurare a respectării normelor legale în materie de protecție a consumatorilor

7 ian. 2022
Vizualizari: 610

Ministerul Economiei (ME) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de Guvern privind o mai bună asigurare a respectării normelor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

„Titlu I. Modificarea și completarea Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori

Art. I. – Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, publicată ȋn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 12, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

Art. 12 – (1) În cazul în care constată utilizarea unor contracte de adeziune care conțin clauze abuzive, organele de control prevăzute la art. 8 vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, după caz, sediul profesionistului, pentru a dispune încetarea ultilizării clauzelor abuzive atât pentru viitor, cât și modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.

(3) Asociațiile pentru protecția consumatorului care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 30 și 32 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, îl pot chema în judecată pe profesionist care utilizează contracte de adeziune care conțin clauze abuzive, la instanța de la alin. (1), pentru ca aceasta să dispună încetarea folosirii acestora, precum și modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. Prevederile sunt aplicate după verificarea pe site-ul A.N.P.C a hotărârilor judecătorești și a listei posibilelor clauzelor abuzive înaintate prin documente de control pentru a se evita transmiterea multiplă. Dispozițiile art. 13 alin. (1)-(6) sunt aplicabile.

2. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Instanța, în cazul în care constată existența clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, să restituie, în totalitate, pentru portofoliul de consumatori, sumele percepute în temeiul clauzelor constatate ca fiind abuzive, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele pre-formulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale, fără a se ține cont de numerotarea clauzei contractuale și fără a mai avea posibilitatea inserării cuprinsului acestora în noile contracte pe care urmează să le utilizeze în cadrul activității profesionale.

(…)

4. După articolul 13, se introduce un nou articol, art.131 cu următorul cuprins:

Art. 131 Instanța are obligația de a examina din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale de îndată ce dispune de elementele de drept și de fapt necesare în acest sens. Atunci când consideră că o astfel de clauză este abuzivă, instanța nu o aplică, exceptând cazul în care consumatorul se opune. Această obligație revine instanței inclusiv atunci când verifică propria competență teritorială.

5. După articolul 14, se introduce un nou articol, art.141 cu următorul cuprins:

Art. 141 – Cererile formulate de către consumatori în temeiul art. 14 se judecă cu precădere și în regim de urgență, cu citarea părților. Termenele de judecată nu pot fi mai mari de 30 de zile.

(…)

Titlul II. Modificarea si completarea Hotărârii nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a prețurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare

Art. II. – Hotărârea nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a prețurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 09 septembrie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La art. 2, după litera e) se introduce o nouă litera, litera f), cu următorul cuprins:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f)  vânzări în regim de outlet – vânzările efectuate în structuri de vânzare în care se comercializează produse care îndeplinesc oricare din următoarele condiții:

– produse care poartă marca producătorului;

– produse care fac parte din colecții din sezoanele precedente;

– produse care sunt surplusuri de producție sau produse de la capătul liniei de producție sau produse de calitatea a doua;

– produse care fac parte din linii experimentale de produse;

– produse returnate și/sau surplusuri de stoc anulate;

– produse în stare de folosință, comercializate la pret redus.

2. După articolul 4, se introduce un nou articol, art. 41, cu următorul cuprins:

Art. 41. (1) Orice anunț de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de vânzător pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț;

(2) Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

(3) În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

(4) În cazul produselor prezente la comercializare ȋntr-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător ȋn această perioadă ȋnainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul indică ȋntr-un mod clar, lizibil și ușor de indentificat perioada ȋn care prețul anterior a fost aplicat.

(5) Dacă reducerea de preț este majorată treptat, fără ȋntrerupere, pe perioada aceleiași campanii de reducere, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț.

(6) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică și ȋn cazul structurilor care practică vânzări în regim de outlet.

(7) În cazul în care structurile care practică vânzări în regim de outlet compară prețurile de vânzare cu prețul de magazin de fabrică al producatorului sau cu prețul de catalog sau cu un alt preț de referință echivalent, acestea oferă informații clare, lizibile și ușor de indentificat cu privire la prețul de referință utilizat pentru comparație;

(8) În cazul în care produsul nu a fost expus spre vânzare în perioada ultimelor 30 de zile în structurile care practică vânzări în regim de outlet, prețul anterior îl reprezintă pretul de magazin de fabrică al producatorului sau pretul de catalog, dovedit cu documente justificative.

(…)

Titlul III. Modificarea și completarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor

Art. III. – Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, publicată ȋn Monitorul Oficial, Partea I nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

c) produs – orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale și conținut digital, precum și drepturi și obligații;

2. La art. 2, după litera m) se introduc două noi litere, literele n) și o), cu următorul cuprins:

n) ierarhie – vizibilitatea relativă conferită produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de către comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare;

o) piață online – un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicație gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanță cu alți comercianți sau consumatori;

3. La articolul 6, alineat (2), dupa litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:

c) orice activitate de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, cu excepția cazului în care acest lucru este justificat de factori legitimi și obiectivi.

4. După articolul 6, se introduce un nou articol, art. 61, cu următorul cuprins:

Art. 61 (1) În cazul unei activități de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, justificată de factori legitimi și obiectivi, comercianții pun la dispoziția consumatorilor informații adecvate cu privire la diferențierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, astfel ȋncât această diferențiere să fie ușor de identificat de către consumatori;

(2) Comercianții pun la dispoziția consumatorilor informații ȋntr-un mod care să le permită accesul facil la acestea.

5. La articolul 7, alineat (4), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

(d) modalitățile de plată, livrare și executare, dacă acestea diferă de condițiile cerute de diligența profesională;

6. La articolul 7, alineat (4), după litera e) se introduce o nouă litera, lit. f), cu următorul cuprins:

(f) pentru produsele oferite pe piețele online, informația dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant, pe baza declarației respectivei părți terțe față de furnizorul de piață online.

(…)

8. La articolul 7, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:

(6) În cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, sunt considerate esențiale informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

9. După articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 121, cu următorul cuprins:

Art. 121 – (1) Consumatorii afectați de practicile comerciale incorecte au dreptul la măsuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici neloiale, după cum urmează:

(a) repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului și restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;

(b) despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator.

(2) Dupa caz, următoarele circumstanțe neexhaustive sunt luate în considerare pentru stabilirea măsurilor de remediere prevazute la alin. (1):

(a) gravitatea și natura practicii comerciale incorecte;

(b) prejudiciul suferit de consumator.

(3) Masurile prevazute la alin (1) nu au impact asupra aplicării altor măsuri de remediere aflate la dispoziția consumatorilor în temeiul dispozițiile legale în vigoare.

10. Articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 15. – (1) Utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte este interzisă, constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale incorecte definite la art. 4 alin. (1) și (2);

b) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale înșelătoare definite la art. 6 și 7, precum și pentru utilizarea oricăreia dintre practicile enumerate în anexa nr. 1 la paragraful „Practici comerciale înșelătoare”;

c) cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale agresive definite la art. 8 și 9, precum și pentru utilizarea oricăreia dintre practicile enumerate în anexa nr. 1 la paragraful „Practici comerciale agresive.”

(2) Nerespectarea măsurilor dispuse prin ordinul sau decizia prevăzute la art. 12 alin. (1) se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.

(3) Contravențiile prevăzute de prezenta lege se constată la sesizarea consumatorilor, a asociațiilor care, potrivit legii, au un interes legitim ori din oficiu, de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

(4) Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale, agentul constatator poate propune ca sancțiune complementară suspendarea prestării serviciilor, furnizării bunurilor sau activității până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la aducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse potrivit art. 131, aceasta fiind stabilită în funcție de activitatea desfășurată de către fiecare operator economic.

 11. Articolul 151 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 151  Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale, agentul constatator poate dispune ca sancțiune complementară una dintre masurile de remediere prevăzute la art. 121, alin (1), lit. a), după caz, în termen de maximum 15 zile de la luarea la cunoștință de către contravenient a procesului-verbal de constatare a contravenției.

12. După articolul 152 se introduc trei noi articole, art. 153 154 și 155, cu următorul cuprins:

Art.153 – Măsura de remediere prevăzuta la art. 121, alin (1), lit. b) se poate solicita de către consumatorul prejudiciat direct instanței de judecată în a cărei circumscripție teritorială își are domiciliul sau reședința acesta.

(…)

TITLUL V. Dispoziții finale

Art. V. – (1) Prezenta ordonanță intră în vigoare la data de 28 mai 2022.

(2) – În termen de 6 luni de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I, actele normative prevăzute la Titlul I, II, III și IV vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.”

 

Propunerile, sugestiile și opiniile privind proiectul de act normativ pot fi depuse în termen de 10 zile de la data publicării (7 ianuarie 2022) la adresa de e-mail: dezbateri_publice@economie.gov.ro.

Pentru detalii cu privire la Proiect și la Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

 

VEZI ȘI ME. PROIECT: LEGE PRIVIND STABILIREA COMPETENȚELOR BIROULUI UNIC DE LEGĂTURĂ ȘI A AUTORITĂȚILOR COMPETENTE ÎN VEDEREA ASIGURĂRII IMPLEMENTĂRII REGULAMENTULUI (UE) 2017/2394

ME. Proiect: O.G. pentru o mai bună asigurare a respectării normelor legale în materie de protecție a consumatorilor was last modified: ianuarie 7th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.