Măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente – modificări (Legea nr. 37/2022)

7 mart. 2022
Vizualizari: 373

Actul modificat

Actul modificatorSumar
O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente

 

(M. Of. nr. 806 din 19 decembrie 2013)

Legea nr. 37/2022 pentru modificarea și completarea O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente

 

(M. Of. nr. 216 din 4 martie 2022)

 

– modifică: art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (2^1) și (2^2), art. 24 alin. (1) lit. i) și j), art. 24 alin. (4);

– introduce: art. 2 alin. (2^3), art. 24 alin. (5).

În M. Of. nr. 216 din 4 martie 2022 s-a publicat Legea nr. 37/2022 pentru modificarea și completarea O.G. nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente. 

Vă prezentăm, în continuare, modificările și completările aduse respectivului act normativ.

Art. 1 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Stabilirea riscului seismic pentru o anumită construcție se face prin încadrarea acesteia în una dintre următoarele patru clase de risc:

a) Clasa R(s) I, din care fac parte construcțiile cu risc ridicat de prăbușire la cutremurul de proiectare corespunzător stării-limită ultime;

b) Clasa R(s) II, în care se încadrează construcțiile care sub efectul cutremurului de proiectare pot suferi degradări structurale majore, dar la care pierderea stabilității este puțin probabilă;

c) Clasa R (s) III, care cuprinde construcțiile care sub efectul cutremurului de proiectare pot prezenta degradări structurale care nu afectează semnificativ siguranța structurală, dar la care degradările nestructurale pot fi importante;

d) Clasa R (s) IV, corespunzătoare construcțiilor la care răspunsul seismic așteptat este similar celui obținut la construcțiile proiectate pe baza prescripțiilor în vigoare”.

Noua reglementare

La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(2) Stabilirea riscului seismic pentru o anumită construcție se face prin încadrarea acesteia în una dintre următoarele patru clase de risc:

a) Clasa de risc seismic RsI, din care fac parte clădirile cu susceptibilitate de prăbușire, totală sau parțială, la acțiunea cutremurului de proiectare corespunzător stării-limită ultime;

b) Clasa de risc seismic RsII, din care fac parte clădirile susceptibile de avariere majoră la acțiunea cutremurului de proiectare corespunzător stării-limită ultime, care pune în pericol siguranța utilizatorilor, dar la care prăbușirea totală sau parțială este puțin probabilă;

c) Clasa de risc seismic RsIII, din care fac parte clădirile susceptibile de avariere moderată la acțiunea cutremurului de proiectare corespunzător stării-limită ultime, care poate pune în pericol siguranța utilizatorilor;

d) Clasa de risc seismic RsIV, din care fac parte clădirile la care răspunsul seismic așteptat sub efectul cutremurului de proiectare, corespunzător stării-limită ultime, este similar celui așteptat pentru clădirile proiectate pe baza reglementărilor tehnice în vigoare”.

 

Art. 2 alin. (2^1)-(2^2)

Vechea reglementare

„(2^1) Până la data de 1 ianuarie 2021 conducătorii instituțiilor publice vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate, în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție, asupra construcțiilor cu destinația de unități sau instituții de învățământ în care se desfășoară activități didactice care se află în patrimoniul instituțiilor publice respective și care au fost construite înainte de anul 1978. În cazul existenței unor astfel de expertize, numai clădirile expertizate după data de 1 ianuarie 2010 sunt exceptate de la reexpertizare. Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2024.

(2^2) Sursa de finanțare este asigurată de la bugetul de stat prin Ministerul Educației Naționale, la solicitarea unităților administrativ-teritoriale”.

Noua reglementare

La articolul 2, alineatele (21) și (22) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(21) Până la data de 1 ianuarie 2023, conducătorii instituțiilor publice vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate, în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție, asupra construcțiilor cu destinația de unități sau instituții de învățământ în care se desfășoară activități didactice care se află în patrimoniul instituțiilor publice respective și care au fost construite înainte de anul 1978. Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2024.

(22) Până la data de 1 ianuarie 2023, conducătorii instituțiilor publice vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate, în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție asupra construcțiilor cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic, care se află în patrimoniul instituțiilor publice respective și care au fost construite înainte de anul 1978. Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2024”.

 

Art. 3 alin. (2^3)

Noua reglementare

La articolul 2, după alineatul (22) se introduce un nou alineat, alineatul (23), cu următorul cuprins:

„(23) Sursa de finanțare pentru realizarea activităților prevăzute la alin. (21) și (22) este asigurată de la bugetul de stat, prin Ministerul Educației, prin Ministerul Sănătății sau prin bugetul altor ministere și instituții cu rețea sanitară proprie, după caz, la solicitarea unităților administrativ-teritoriale”.

 

Art. 24 alin. (1) lit. i) și j)

Vechea reglementare

„(1) Constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: (…)

i) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2^1) de către conducătorii instituțiilor publice care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ care au fost construite înainte de 1978;

j) neînceperea sau împiedicarea în timpul mandatului a procedurilor legale pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor art. 2 alin. (2^1) de către conducătorii instituțiilor publice care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ care au fost construite înainte de anul 1978”.

Noua reglementare

La articolul 24 alineatul (1), literele i) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: (…)

i) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (21) și (22) de către conducătorii instituțiilor publice care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ, precum și construcții cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic, care au fost construite înainte de anul 1978;

j) neînceperea sau împiedicarea în timpul mandatului a procedurilor legale pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor art. 2 alin. (21) și (22) de către conducătorii instituțiilor publice care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ, precum și construcții cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic, care au fost construite înainte de anul 1978”.

 

Art. 24 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către organele cu atribuții de control ale primăriilor municipiilor, orașelor și comunelor, respectiv ale Primăriei Municipiului București, în cazul proprietarilor sau administratorilor, și de către prefect, în cazul primarului general al municipiului București, respectiv al primarilor municipiilor, orașelor și comunelor, precum și în cazul conducătorilor celorlalte instituții publice, altele decât primăriile, și care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ”.

Noua reglementare

La articolul 24, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către organele cu atribuții de control ale primăriilor municipiilor, orașelor și comunelor, respectiv ale Primăriei Municipiului București, în cazul proprietarilor sau administratorilor, și de către prefect, în cazul primarului general al municipiului București, respectiv al primarilor municipiilor, orașelor și comunelor, precum și în cazul conducătorilor celorlalte instituții publice, altele decât primăriile, și care au în administrare construcții cu destinația de unități sau instituții de învățământ, precum și construcții cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic”.

 

Art. 24 alin. (5)

Noua reglementare

Conform noii reglementări, la art. 24, după alin. (4) se introduce un nou alineat, și anume alin. (5) cu următorul cuprins:

„(5) Pentru construcțiile cu destinația de unități sau instituții de învățământ, precum și pentru construcțiile cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic aflate în administrarea instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, respectiv în subordinea Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Administrației Naționale a Penitenciarelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Telecomunicații Speciale și Serviciului de Protecție și Pază, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către structurile proprii cu atribuții de control”.

Măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente – modificări (Legea nr. 37/2022) was last modified: martie 9th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.