Legea nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări – republicată

15 iun. 2016
Vizualizari: 1656

Despre

  • Rep. M. Of. nr. 439 din 13 iunie 2016
  • Legea nr. 5/2014

Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
Legea nr. 5/2014
(rep. M. Of. nr. 439 din 13 iunie 2016)
Cap. I („Dispoziții generale”)
Cap. II („Schimb transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)
Cap. III („Scrisoarea de informare privind încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)
Cap. IV („Regimul juridic al încălcării normelor de circulație pe drumurile publice care constituie contravenții, săvârșite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un stat membru sau într-un stat participant”)
Cap. V („Dispoziții finale”)

În M. Of. nr. 439 din 13 iunie 2016, a fost republicată Legea nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări.

În continuare, vom prezenta structura respectivei legi.

Cap. I („Dispoziții generale”)

Cap. II („Schimb transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)

Cap. III („Scrisoarea de informare privind încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)

Cap. IV („Regimul juridic al încălcării normelor de circulație pe drumurile publice care constituie contravenții, săvârșite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un stat membru sau într-un stat participant”)

Cap. V („Dispoziții finale”)

Vom prezenta, în continuare, câteva dintre dispozițiile respectivei legi.

Cap. I („Dispoziții generale”) din Legea nr. 5/2014

Cap. I dispune faptul că respectiva lege are drept scop facilitarea schimbului transfrontalier de informații între autoritățile competente din România și cele din celelalte state membre sau din statele participante, privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, atunci când încălcarea a fost săvârșită cu un vehicul înmatriculat într-un stat membru sau stat participant, altul decât statul în care a fost săvârșită fapta, precum și facilitarea executării de către autoritățile române a sancțiunilor aplicate pentru încălcări săvârșite pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate în alte state membre și în statele participante.

Printre altele, legea în discuție prevede faptul că aceasta se aplică în relația cu Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Irlanda, Regatul Danemarcei și Confederația Elvețiană, începând cu data la care aceste state vor face obiectul aplicării Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.

De asemenea, respectiva lege nu aduce atingere dispozițiilor Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și normelor de drept internațional și european relevante în domeniul cooperării judiciare în materie penală.

Legea despre care facem vorbire se aplică în relația cu un stat terț în baza și în condițiile acordului încheiat de un stat terț cu Uniunea Europeană în vederea participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor potrivit Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015, de la momentul intrării în vigoare a acestui acord.

Cap. II din Legea nr. 5/2014 („Schimb transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)

Cap. II dispune asupra domeniilor de aplicare a legii în discuție, asupra punctelor naționale de contact și autoritățile române competente, precum și asupra protecției datelor cu caracter personal.

Cap. III din Legea nr. 5/2014 („Scrisoarea de informare privind încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră”)

Cap. III stabilește, printre altele, faptul că autoritățile române competente transmit scrisoarea de informare privind încălcările săvârșite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un alt stat membru următorilor destinatari:

a) proprietarului sau deținătorului vehiculului ale cărui date au fost obținute în condițiile prezentei legi;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) persoanei identificate în alt mod, suspectate că a săvârșit încălcarea.

În continuare, este prevăzut și faptul că scrisoarea de informare se transmite destinatarilor prevăzuți la alin. (1) în termen de maximum 30 de zile de la data obținerii datelor de identificare a acestora. Forma și conținutul scrisorii de informare privind încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial.

De asemenea,  scrisoarea de informare cuprinde cel puțin următoarele informații relevante:

a) încălcarea săvârșită, astfel cum aceasta este stabilită de legislația română, precum și natura contravențională sau penală a acesteia, după caz;

b) locul, data și ora la care a fost săvârșită încălcarea și descrierea detaliată a acesteia;

c) o mențiune expresă cu privire la actul normativ ce stabilește și sancționează încălcarea, care să cuprindă categoria juridică, numărul, data publicării și titlul acestuia, precum și trimiteri la dispozițiile legale care au fost încălcate și sancțiunea aferentă;

d) o mențiune expresă cu privire la posibilitatea contestării, potrivit legii, a procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, ce urmează a fi încheiat de agenții constatatori din cadrul autorităților române competente, dacă fapta constituie contravenție;

e) date privind dispozitivul utilizat pentru detectarea încălcării;

f) consecințele juridice ale încălcării, conform legislației române;

g) existența dreptului de acces la datele cu caracter personal, în condițiile art. 12;

h) existența dreptului de intervenție asupra datelor cu caracter personal;

i) termenul de stocare a datelor, prevăzut la art. 10 alin. (5);

j) mențiunile prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 677/2001, cu modificările și completările ulterioare;

k) posibilitatea de achitare a jumătate din minimul amenzii contravenționale prevăzute de lege pentru încălcare, datele de identificare a contului în care urmează să fie virată contravaloarea acesteia, precum și posibilitatea de informare a autorităților române prin transmiterea dovezii de plată;

l) o mențiune expresă cu privire la posibilitatea de comunicare ulterioară a procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea acestuia și confirmarea de primire, dacă destinatarul indică autorității române competente datele corespunzătoare în acest scop;

m) termenul de răspuns, către autoritatea română competentă, la scrisoarea de informare;

n) posibilitatea de a solicita autorităților române competente, o singură dată, informații suplimentare referitoare la încălcare, în termen de maximum 15 zile de la primirea scrisorii de informare, precum și mențiunea că aceasta nu prelungește termenul de răspuns către autoritatea română competentă.

Cap. IV din Legea nr. 5/2014 („Regimul juridic al încălcării normelor de circulație pe drumurile publice care constituie contravenții, săvârșite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un stat membru sau într-un stat participant”)

Cap. IV prevede, printre altele, faptul că acțiunea de constatare a încălcării normelor de circulație pe drumurile publice săvârșite pe teritoriul României cu un vehicul înmatriculat într-un alt stat membru sau într-un stat participant, care, potrivit legii, constituie contravenții, și aplicarea sancțiunilor contravenționale se fac în condițiile prevăzute de prezentul capitol, în situația în care vehiculul a fost condus de un cetățean al unui stat membru, altul decât România, de un cetățean al unui stat participant sau de un cetățean român ori străin cu domiciliul ori, după caz, reședința sau rezidența în aceste state.

Amenzile aplicate cetățenilor statelor membre, altele decât România, cetățenilor unui stat participant sau cetățenilor români ori străinilor cu domiciliul ori, după caz, reședința sau rezidența în aceste state, pentru încălcări săvârșite în condițiile prevăzute la alin. (1) care, potrivit legii, constituie contravenții, se fac venit la bugetul de stat și se achită în numerar la orice unitate a Trezoreriei Statului sau prin virament în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, codificat cu codul de identificare fiscală al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.

De asemenea, la achitarea prin virament a amenzilor prevăzute la alin. (2) pot fi utilizate orice mijloace de plată, cum ar fi servicii poștale, instituții financiar-bancare sau instrumente de plată electronică, precum și Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar.

Legea dispune și asupra procesului-verbal de constatare a contravenției.

În fine, dispozițiile capitolului în discuție se completează în mod corespunzător cu dispozițiile O.G. nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002; cu modif. și compl. ult., cu excepția art. 6 alin. (2), art. 9, art. 391, precum și cu dispozițiile O.U.G. nr. 195/2002; rep., cu modif. și compl. ult.

Cap. V („Dispoziții finale”) din Legea nr. 5/2014

Cap. V prevede faptul că în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a respectivei legi, România, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne, transmite Comisiei Europene următoarele informații:

a) dispozițiile respectivei legi și ale ordinelor ministrului afacerilor interne prevăzute la art. 4 alin. (5) și la art. 13 alin. (2);

b) normele legale privind circulația pe drumurile publice referitoare la domeniul reglementat de prezenta lege, altele decât cele prevăzute la lit. a), aplicabile pe teritoriul României;

c) alte date necesare și utile Comisiei Europene pentru elaborarea sintezei cu privire la normele în vigoare în statele membre referitoare la domeniul reglementat de Directiva (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015, prevăzută la art. 8 alin. (1) din directivă.

Informațiile prevăzute la alin. (1) sunt furnizate de DRPCIV și autoritățile române competente.

De asemenea, autoritățile române competente desfășoară activități de furnizare a informațiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) participanților la trafic, astfel cum aceștia sunt definiți prin O.U.G. nr. 195/2002, rep., cu modif. și compl. ult.

În fine, în scopul realizării activităților prevăzute la alin. (3), autoritățile române competente colaborează cu persoane juridice, organizații, organisme responsabile de siguranța rutieră, organizații neguvernamentale care își desfășoară activitatea în domeniul siguranței rutiere și cluburile automobilistice interesate și cooperează cu alte instituții și autorități ale administrației publice de la nivel central și local, în condițiile legii.

Alte prevederi relevante din Legea nr. 5/2014

Respectiva lege transpune în legislația națională prevederile art. 1 – 3, art. 4 alin. (1) teza întâi, alin. (2), alin. (3) teza întâi și a treia, alin. (4) și (5) și art. 5-8 din Directiva (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 68 din 13 martie 2015.

Notă:

Sunt reproduse în legea republicată prevederile art. III din Legea nr. 55/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări, care nu sunt încorporate în forma republicată a Legii nr. 5/2014 și care se aplică în continuare, ca dispoziții proprii ale actului modificator:

Art. III.

În termen de 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, România, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne, transmite Comisiei Europene informații actualizate prevăzute la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege”.

Legea nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări – republicată was last modified: iunie 14th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.