Intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, managementul carierei şi mobilitatea înalţilor funcţionari publici – modificări (H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 140 prevedea:
„Art. 140
Funcționarii publici de execuție pot promova într-o funcție publică de conducere vacantă și funcționarii publici de conducere pot promova într-o funcție publică de conducere vacantă de nivel superior, pe bază de examen sau concurs”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 140 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 140
Funcționarii publici de execuție pot promova într-o funcție publică de conducere vacantă și funcționarii publici de conducere pot promova într-o funcție publică de conducere vacantă de nivel superior, pe bază de concurs”.
Art. 141 din H.G. nr. 611/2008 (modificat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 141 prevedea:
„Art. 141
Concursul sau examenul pentru promovare în funcțiile publice de conducere se organizează cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, în conformitate cu competențele stabilite conform legii pentru organizarea concursului de recrutare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 141 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 141
Concursul de promovare în funcțiile publice de conducere se organizează cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, în conformitate cu competențele stabilite conform legii pentru organizarea concursului de recrutare”.
Art. 142 alin. (2) din H.G. nr. 611/2008 (modificat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 142, alin. (2) prevedea:
„(2) Prevederile art. 16-75 se aplică în mod corespunzător, cu excepția art. 17, art. 18, art. 22, art. 26 alin. (2), art. 43, art. 49, art. 60 alin. (3) lit. a), art. 61 alin. (5) lit. a) și art. 72”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 142, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Prevederile art. 16-78^1 se aplică în mod corespunzător, cu excepția art. 17, art. 18, art. 22, art. 26 alin. (2), art. 43, art. 49, art. 60 alin. (3) lit. a), art. 61 alin. (5) lit. a) și art. 72”.
Art. 143 alin. (2) din H.G. nr. 611/2008 (modificat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 143, alin. (2) prevedea:
„(2) La cererea candidatului, formulată la data înscrierii la concurs sau examen, dar nu mai târziu de data finalizării perioadei de depunere a dosarelor în condițiile prezentei hotărâri, documentul prevăzut la alin. (1) lit. h) poate fi solicitat Agenției Naționale a Funcționarilor Publici de către instituția organizatoare a concursului de promovare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 143, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) La cererea candidatului, formulată la data înscrierii la concurs, dar nu mai târziu de data finalizării perioadei de depunere a dosarelor în condițiile prezentei hotărâri, documentul prevăzut la alin. (1) lit. h) poate fi solicitat Agenției Naționale a Funcționarilor Publici de către instituția organizatoare a concursului de promovare”.
Art. 157-159 din H.G. nr. 611/2008 (abrogat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 157-159 prevedeau:
„Art. 157
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri autoritățile și instituțiile publice au obligația să elaboreze și să aprobe actul administrativ prevăzut la art. 131 alin. (3).
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al președintelui Agenției se aprobă modul de organizare și desfășurare a concursului pentru selecția persoanelor care pot fi desemnate reprezentanți ai Agenției potrivit art. 28.
(3) În vederea elaborării de către autoritățile și instituțiile publice a procedurilor interne prevăzute la art. 131 alin. (3), Agenția poate elabora un regulament-cadru privind testarea, în cadrul autorităților sau instituțiilor publice, a cunoștințelor de specialitate în vederea promovării rapide.
Art. 158
(1) Concursurile de recrutare pentru care a fost demarată procedura de organizare și desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se desfășoară în continuare, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, cu modificările ulterioare.
(2) Prin excepție de la dispozițiile art. 125 alin. (2), promovarea funcționarilor publici în grad profesional în anul 2008 se face pe bază de examen sau concurs, în limita funcțiilor publice rezervate promovării din planul de ocupare a funcțiilor publice și în limita fondurilor bugetare aprobate, cu avizul Agenției, până la data de 15 decembrie 2008.
Art. 159
(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici pentru anul 2008 cuprinde și perioada 1-31 decembrie 2007.
(2) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici realizată potrivit alin. (1) se face pe baza criteriilor de performanță prevăzute în anexa nr. 5 și fără aplicarea dispozițiilor din prezenta hotărâre referitoare la stabilirea indicatorilor de performanță”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 157-159 se abrogă.
Art. 161 din H.G. nr. 611/2008 (abrogat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 161 prevedea:
„Art. 161
(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.209/2003
privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu modificările ulterioare, cu excepția secțiunii a 2-a «Reguli specifice privind evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici» din anexa nr. 3, care se abrogă la 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 161 se abrogă.
Anexa nr. 1 notele de subsol nr. 9-10 din H.G. nr. 611/2008 (modificat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la anexa nr. 1, notele de subsol nr. 9-10 prevedeau:
„*9) Se întocmește de conducătorul compartimentului în care își desfășoară activitatea titularul postului.
*10) Are calitatea de contrasemnatar persoana prevăzută la art. 118 alin. (2) din hotărâre.”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1, notele de subsol nr. 9-10 se modifică și vor avea următorul conținut:
„^9) Se întocmește de către persoana care are calitatea de evaluator al titularului postului, potrivit prevederilor art. 62^3 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția situației în care calitatea de evaluator revine, potrivit legii, conducătorului autorității sau instituției publice. În acest caz, prin act administrativ al conducătorului autorității sau instituției publice, se desemnează persoana care ocupă funcția de conducere imediat inferioară să întocmească și să semneze fișa postului pentru funcționarii publici prevăzuți la art. 62^3 alin. (1) lit. d) și e) și, după caz, la lit. f) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dacă prin reglementări cu caracter special nu se prevede altfel.
^10) Se semnează de către persoana care are calitatea de contrasemnatar, potrivit prevederilor art. 62^4 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția situației în care calitatea de contrasemnatar revine, potrivit legii, conducătorului autorității sau instituției publice. În acest caz, precum și în situația prevăzută la art. 62^4 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fișa postului nu se contrasemnează”.
Anexele nr. 1A-1C din H.G. nr. 611/2008 (modificat prin H.G. nr. 132/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, anexele nr. 4A-4C prevedeau:
„ Anexa nr. 4A
RAPORTUL DE EVALUARE
a perioadei de stagiu a funcționarului public debutant
Autoritatea sau instituția publică ……………………………………………………………………….. | |
Numele și prenumele funcționarului public debutant …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..Functia publică …………………………………………………………………………………………Compartimentul ………………………………………………………………………………………….Perioada de stagiu: de la ………………………………… la ………………………………………….Data evaluării …………………………………………………….. | |
Criterii de evaluare pentru funcționarii publici debutanți clasa I | Punctajul obținut |
1. Gradul de cunoaștere a reglementarilor specifice domeniului de activitate | 1. ………….. |
2. Gradul de cunoaștere a specificului și a principiilor care guvernează administrația publică și a raporturilor administrative din cadrul autorității sau institutiei publice | 2. ………….. |
3. Capacitatea de îndeplinire a atribuțiilor | 3. ………….. |
4. Gradul de adaptabilitate și flexibilitate în îndeplinirea atribuțiilor | 4. ………….. |
5. Aptitudinea de a distinge corect între caracteristicile diverselor opțiuni în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu și de a identifica cea mai buna varianta de actiune | 5. ………….. |
6. Capacitatea de transmitere a ideilor, în scris și verbal, fluenta în scris, incluzând capacitatea de a scrie clar și concis | 6. ………….. |
7. Capacitatea de a lucra în echipa, respectiv capacitatea de a se integra într-o echipa, de a-și aduce contribuția prin participare efectiva, de a sprijini activitatea echipei în realizarea obiectivelor acesteia | 7. ………….. |
Criterii de evaluare pentru funcționarii publici debutanți clasele a II-a și a III-a | Punctajul obținut |
1. Cunoașterea specificului administrației publice 2. Rapiditatea și calitatea îndeplinirii sarcinilor alocate 3. Inițiativa 4. Capacitatea de relaționare cu publicul 5. Punctualitate, disciplina și responsabilitate | 1. …………..2. …………..3. …………..4. …………..5. ………….. |
Mențiuni privind interviul de evaluare: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | |
Calificativ de evaluare*1) ………………………………………………………………………………. | |
Propuneri ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….Recomandari …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | |
Numele și prenumele evaluatorului …………………………………………………………………………Funcția publică………………………………………………………………………………………….Data întocmirii ……………….. Semnătura …………………….. |
––––*1) Se va completa cu „necorespunzător”, respectiv „corespunzător”.
Anexa nr. 4B
RAPORTUL DE STAGIU
al funcționarului public debutant
Numele și prenumele funcționarului public debutant ………………………………………………………….Funcția publică (debutant) ……………………………………………………………………………….Perioada de stagiu: de la …………… la ………………………. |
Atribuțiile de serviciu (conform fisei postului): 1. …………………………………………………………………………………………………….2. …………………………………………………………………………………………………….3. …………………………………………………………………………………………………….4. ……………………………………………………………………………………………………. |
Activitățile desfășurate efectiv: 1. …………………………………………………………………………………………………….2. …………………………………………………………………………………………………….3. ……………………………………………………………………………………………………. |
Dificultăți întâmpinate pe parcursul perioadei de stagiu: 1. …………………………………………………………………………………………………….2. …………………………………………………………………………………………………….3. ……………………………………………………………………………………………………. |
Activități din afara instituției în care s-a implicat: 1. …………………………………………………………………………………………………….2. …………………………………………………………………………………………………….3. …………………………………………………………………………………………………….Data întocmirii ……………… Semnătura …………………… |
Anexa nr. 4C
REFERATUL ÎNDRUMĂTORULUI
Autoritatea sau instituția publică ……………………………………………………………………….Numele și prenumele funcționarului public debutant …………………………………………………………Funcția publică ………………………………………………………………………………………..Compartimentul …………………………………………………………………………………………Perioada de stagiu: de la ………………. la ………………………………………………………….. |
Principalele activități ale funcționarului public debutant: 1. ……………………………………………………………………………………………………2. ……………………………………………………………………………………………………3. ……………………………………………………………………………………………………4. ……………………………………………………………………………………………………5. ……………………………………………………………………………………………………Activități desfășurate în cadrul altor compartimente ale autorității sau instituției publice: 1. ……………………………………………………………………………………………………2. ……………………………………………………………………………………………………3. ……………………………………………………………………………………………………Rezultate deosebite pe durata stagiului*2): 1. ……………………………………………………………………………………………………2. ……………………………………………………………………………………………………3. ……………………………………………………………………………………………………Aptitudinile pe care le-a dovedit funcționarul public debutant în modul de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu: 1. ……………………………………………………………………………………………………2. ……………………………………………………………………………………………………3. ……………………………………………………………………………………………………Conduita funcționarului public debutant în timpul serviciului: ………………………………………………………………………………………………………Modul de colaborare cu personalul autorității sau instituției publice: ………………………………………………………………………………………………………Programele de formare la care a participat funcționarul public debutant: 1. ……………………………………………………………………………………………………2. ……………………………………………………………………………………………………Concluzii ……………………………………………………………………………………………..Recomandări ……………………………………………………………………………………………Propuneri privind perfecționarea funcționarului public debutant: 1. ……………………………………………………………………………………………………2. …………………………………………………………………………………………………… |
Numele și prenumele îndrumătorului………………………………………………………………………..Funcția publică ………………………………………………………………………. Data completării …………………………………… Semnătura …………………………………………. |
––––-*2) Dacă este cazul”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, anexele nr. 4A-4C se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1A-1C.