Interviu cu Mihai-Adelin Lungu, primul student admis la Facultatea de Drept, Universitatea din București, sesiunea iulie 2022, fost elev al Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău

5 oct. 2022
Vizualizari: 781

Mihai-Adelin Lungu: Bună, numele meu este Mihai Lungu. Sunt absolvent al Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău, specializarea matematică-informatică și sunt primul student intrat la Facultatea de Drept a Universității din București. Iar astăzi vreau să vă ofer câteva sfaturi despre procesul meu de pregătire pentru examenul de admitere, intermediul oportunității oferite de Editura Universul Juridic. Pe de o parte, am ales dreptul, pentru că am un spirit justițiar și sunt o fire echilibrată și corectă și am o viziune foarte optimistă în legătură cu ceea ce putem face colectiv ca societate și pe de altă parte, cred că bagajul de abilități și aptitudini de care ai nevoie la această facultate se pretează cumva experiențelor mele de până acum.

Pe de altă parte, am ales Universitatea din București pentru calitatea învederată a activității științifice și pentru că este cea mai prestigioasă din țară. Cred că un elev trebuie să știe foarte bine la ce proiect se angajează, pentru că este admitere reputată pentru gradul de dificultate, pentru concurența foarte mare și pentru subiectele dificile și cumva inovatoare în fiecare an. Un elev trebuie să cunoască foarte bine, din punctul meu de vedere, programa. Trebuie să știe exact care e bibliografia, care sunt direcțiile pentru care el trebuie să se pregătească, și cred că trebuie să fie pe deplin conștient încă de la început de faptul că are nevoie de o pregătire foarte riguroasă și constantă și foarte atent distribuită pe parcursul pregătirii.

Eu am început să mă pregătesc serios pentru examenul de admitere încă din luna octombrie a anului precedent, deci la începutul clasei a XII-a și cred că pregătirea din timp este de fapt factorul cheie atunci când vine vorba de orice reușită, probabil. În cazul în care nu începem din timp, în cazul în care nu reușim să ne distribuim cumva materia pe tot parcursul perioadei de pregătire, se acumulează foarte multe lacune, devenim mult mai stresați, stăm în panică și cred că e foarte important într-un an atât de greu cum e clasa a 12-a să ne venim nouă înșine în ajutor și să ne cumva pregătim și din punct de vedere emoțional. În momentul în care stăpânim materia și vedem că reușim să acumulăm fiecare lecție, să lucrăm grilele aferente fiecărui capitol, cumva ne și liniștim și reușim să ne încurajăm și să ne spunem că nu e până la urmă, cel mai imposibil eveniment din viața noastră.

Cred că rezultatul meu nu ar fi fost posibil fără atenta îndrumarea doamnelor profesoare de gramatică, economie și logică, pentru că ele mi-au coordonat cumva cursul pregătirii, au distribuit lecțiile pe săptămâni, astfel încât să putem să le asimilăm pe parcursul anului. Am avut simulări constante și ce cred eu un aspect foarte important, dar și, de asemenea, trebuie să-i menționez și pe părinții mei care m-au motivat, m-au încurajat, mi-au dat sfaturi și mi-au spus că până la urmă nu e un obstacol imposibil de depășit. De asemenea, am beneficiat de ajutorul absolvenților mai mari de la colegiul meu, dar am fost și îndrumat de studenții din asociațiile studențești de la drept, pentru că mi-au oferit sfaturi prețioase în legătură cu pregătirea pentru admitere și mi-au explicat care sunt pașii care ar trebui urmați, ce greșeli au făcut ei pe care eu n-ar trebui să le repet și mi-au coordonat cumva mai mult emoțional și psihic pregătirea.

Universul Juridic: Cum ai privit examenul la început?

Mihai Lungu: În momentul în care am început să mă pregătesc pentru examenul de admitere poate că am privit întreaga situație cu prea multă lejeritate și relaxare. Eram detașat și mi se părea că e ca orice alte teză sau orice alt concurs de până atunci, în pofida tuturor atenționărilor pe care le primeam de la doamnele profesoare și de la studenții din anii mai mari. Însă, atunci când am început efectiv să parcurg primele lecții, să lucrez primele modele de subiecte, să rezolv primele grile, mi-am dat seama că situația nu e chiar atât de roz precum mi se părea mie la început. De fapt, sunt foarte multe capcane, sunt foarte multe chestiuni care țin de atenție de o pregătire temeinică în prealabil.

Universul Juridic: Cum te-ai adaptat schimbărilor apărute în ceea ce privește examenul?

Mihai-Adelin Lungu: Cred că nu greșesc dacă spun că noi am fost una dintre generațiile cele mai greu încercate din cauza tuturor schimbărilor care au apărut pe parcursul anului. De exemplu, în momentul în care a apărut noul DOOM, eu deja începusem să-mi parcurg listele de accente și despărțire în silabe, care ulterior DOOM-ul le-a modificat.

De asemenea, mă pregăteam deja intens pentru gramatică și economie, iar introducerea probei de gândire logică m-a luat cumva prin surprindere. Însă, atunci când am început să parcurg grilele postate ca model pe site-ul facultății, am început să parcurg primele lecții, să lucrez variantele de la Cluj sau de la INM din anii precedenți. Logica a devenit rapid una dintre materiile mele preferate. Cumva m-a consolat gândul că toți suntem în aceeași situație și că toți trebuie să ne adaptăm la aceleași noi reguli și cred că întreaga perioadă de pregătire din acest an, cu toate schimbările care au apărut prin introducerea DOOM-ului și prin noua materie de la admitere, cred că a fost de fapt un antrenament foarte bun pentru viață, în general, pentru că ne vom lovi adesea de aceste lebede negre și trebuie să învățăm să gestionăm situațiile impredictibile care apar inevitabil pe parcursul vieții. Deci, cred că pot spune la final că a fost un antrenament foarte solid pentru viitor.

Nu știu dacă există neapărat o cea mai bună strategie. Cred că fiecare dintre noi trebuie să-și descopere cele mai bune mecanisme pentru a se pregăti, dar eu cred că o metodă foarte utilă pentru acest examen este pregătirea săptămânală. De exemplu, eu asimilam câte o lecție de economie în fiecare săptămână sau o nouă parte de vorbire la gramatică, s-au câte un lecția nouă la logică la fiecare 2 săptămâni, unde materia e mai puțină și mai ușor de înțeles.

După ce parcurgeam citind fiecare lecție și o marcam cu diverse highlightere, începeam să lucrez grilele aferente acelui capitol și începeam cu grile poate mai ușoare. De exemplu, la gramatică lucram grilele de la Academia de Poliție, unde nivelul de dificultate este puțin mai scăzut, astfel încât să îmi pot fixa foarte bine materia. După aceea începeam să lucrez grilele din toate culegerile de pregătire pe care le avem la dispoziție și cel puțin la gramatică încercam să lucrez în paralel pentru partea de morfosintaxă și pentru cea de vocabular, scriere corectă ș.a.m.d. Deci, în fiecare săptămână asimilam o nouă parte de vorbire sau o nouă propoziție și de cealaltă parte, parcurgeam un capitol de la vocabular, de exemplu, un capitol de despărțire în silabe, o nouă literă din dicționar pentru neologisme și în acest sens foarte util, a fost culegerea apărută la Universul Juridic anul trecut, a primelor 3 studente admise în anii precedenți, pentru că materia conform noului DOOM este structurată foarte riguros pe capitole, astfel încât să putem învăța acele cuvinte, cât mai multe dintre acele forme pentru a ne spori șansele de reușită la examen fiindcă știm că această parte este cea care face de fapt diferența.

De asemenea, când lucram grile, le lucram într-un mod activ, astfel încât când întâlneam cuvinte noi le adăugam la listele pe care eu deja le aveam, astfel încât să-mi completez pe cât posibil resursele pentru pregătire și încercam să le parcurg cât de des se putea, astfel încât să rețin cât mai multe dintre acele forme, fiindcă știm foarte bine că nu există neapărat o metodă logică de a învăța listele de despărțire în silabe, de accente ș.a.m.d.

În ceea ce privește DOOM-ul, mi s-a părut dificil să-l parcurg literă cu literă, fiind foarte multe modificări. Uneori nici măcar nu știam ce s-a modificat, de fapt, la o anumită formă, dar am parcurs foarte riguros sintezele introductive de la început, unde apar informații foarte prețioase cu privire la scrierea cu literă mică sau literă mare, scrierea cuvintelor compuse, și multe alte informații de acest fel, unde efectiv am luat pagină cu pagină și mi-am făcut conspecte, sinteze, astfel încât să pot asimila foarte bine informația, deoarece se dau adesea grile din acele părți de materie.

De asemenea, în ceea ce privește neologismele, am parcurs dicționare de neologisme cât mai scurte și mai eficiente, astfel încât să rețin cuvinte cu grad mai mare de probabilitate la examen. De asemenea, culegerea de la Universul Juridic mi s-a părut utilă pentru că se dau numeroase forme polisemantice, lucru către care cei care elaborează subiectele au tins cu predilecție în ultimii ani.

Bacalaureatul și admiterea au fost două provocări, aș spune paralele, și cred că nu e niciun secret că pentru cei de la matematică informatică e cu atât mai grea această încercare, având în vedere că niciuna dintre materii nu coincide, dar am încercat să le tratez cu aceeași seriozitate și să lucrez în paralel pentru amândouă, astfel încât în fiecare zi să învăț ceva nou atât pentru bacalaureat, cât și pentru admitere.

Bacalaureat nu a fost principalul obiectiv din acest an, având în vedere că media nu se ia în considerare la examenul de admitere, dar îmi doream pentru mine mai mult și pentru orgoliul meu să fac o figură frumoasă și să mă descurc și la bacalaureat, astfel încât am alternat pregătirea și atunci când reușeam să finalizez o parte de materie pentru admitere, lucram câteva probleme și la matematică, de exemplu, pentru bacalaureat, astfel încât să nu neglijez niciuna dintre aceste 2 părți, pentru că ambele au importanța lor, cu siguranță.

Aș spune că nu petrecem mai mult de 1-2 ore pe zi în total, lucrând la aceste materii și cred că le împărțeam egal atât pentru bacalaureat, cât și pentru admitere, astfel încât să nu neglijez nici una dintre aceste două părți. În general, în weekenduri lucram mai mult, poate 1-2 ore pentru bacalaureat și 1-2 ore pentru admitere, pe lângă meditațiile pe care le aveam săptămânal pentru probele efective de la admiterea de la drept. În acest an, în mod surprinzător nu mi-a fost greu să-mi mențin motivația, am funcționat foarte bine în acest an, spre deosebire de alte ocazii, baza motivației intrinseci, pentru că în momentele în care îmi era dificil sau întâmpinam dificultăți sau simțeam că m-am plictisit de materia pe care o parcurgeam de atâtea ori la rând, îmi aminteam obiectivele pe care eu le aveam. Știam că vreau să ajung la drept, știam că acesta e visul pe care vreau să-l urmez și ca atare eram conștient de faptul că trebuie să mă pregătesc temeinic și că nu pot lăsa nicio zi, nicio săptămână să treacă fără ca eu să continui pe direcția potrivită.

De asemenea, grilele sunt adesea foarte încurcate, au diverse capcane și schepsis-uri care nu sunt ușor de descâlcit. Poate fi un adevărat nod gordian această admitere, uneori, dar în momentul în care îți păstrezi obiectivele foarte clar și știi pentru ce muncești și momentul în care nu vrei să-ți înșeli propriile așteptări, motivația vine de la sine, cumva și se regenerează.

Universul Juridic: Te-ai concentrat pe o anumită materie?

Mihai-Adelin Lungu: Cu siguranță, că am tratat toate materiile, la fel de serios, pentru că toate au importanța lor în ponderea finală a rezultatului, dar am încercat să mă pregătesc mai mult la gramatică, știind foarte bine care sunt capcanele, cât de mult este material și pe cât de multe direcții se desfășoară, astfel încât am parcurs foarte, foarte atent și cu foarte multă seriozitate partea de morfosintaxă unde lucrurile sunt ceva mai clare și mai ușor de reținut, știind că la partea de ortografie și de vocabular este posibil să întâlnesc grile sau cuvinte pe care să nu le mai fi întâlnit până atunci și cumva, permițându-mi ca la acele grile să se mai și greșesc. Însă la partea de economie și de logică, am încercat să fiu cât se poate de sigur fiind partea poate mai ușoară, puțin din examenul de admitere și partea unde punctele se acumulează ceva mai ușor.

Știind foarte bine cât de mare e concurența și cât de bine sunt pregătiți candidații la această admitere am încercat să fiu cât se poate de sigur pe aceste două materii cu care am și început să se rezolve examenul, lăsând cumva o portiță liberă pentru gramatică, unde, cum ziceam lucrurile nu sunt întotdeauna la fel de ușoare și se poate întâmpla să pierdem puncte, mai ales având în vedere acea variantă cu o altă interpretare care adaugă un nivel nou de dificultate grilelor.

Universul Juridic: Ai participat la simulare?

Mihai-Adelin Lungu: Din păcate, nu am putut să particip la simulare, fiind atunci la o olimpiadă, dar cred că a fost un test foarte, foarte util în acest an, spre deosebire de anii în care nu se organizează simularea, pentru că ne-a permis să vedem care sunt noile direcții abordate în examenul de admitere. De asemenea, am avut parte de un subiect întreg la logică, astfel încât să ne dăm seama care e proporția dintre teorie și raționament logic. La gramatică având vedere noua structură, de asemenea, a fost foarte folositor, pentru că am văzut care sunt noile tipuri de grile, spre ce se îndreaptă cei care elaborează subiectele, care sunt ariile vizate în mod predilect. Iar economia a fost de asemenea foarte utilă, în sensul în care am putut vedea proporția dintre numărul de probleme și numărul de grile teoretice, cât de multe grile din macroeconomie se dau, care e direcția abordată pentru că și macroeconomia este un capitol nou introdus la admitere. Și, de asemenea, le-a permis candidaților să trăiască realmente experiența unui examen de admitere cu tot ce presupune acesta. Intrarea în săli, completarea grilei, emoțiile aferente și tot ce implică, de fapt, un examen propriu-zis.

Universul Juridic: Cum a fost ziua admiterii?

Mihai-Adelin Lungu: Cu siguranță, ziua admiterii nu s-a comparat cu niciun alt examen și cu niciun alt eveniment din viața mea, din perspectiva emoțiilor pe care le-am trăit pentru că n-a fost deloc lesne să întâlnești atâția candidați care au același obiectiv ca tine și care își doresc la fel de mult să fie admiși la această facultate și, de asemenea, locația în care s-a desfășurat examenul a fost total distinctă de orice alt context academic sau școlar în care a noi am mai avut alte examene sau olimpiade.

Deci experiența a fost cu totul inedită, pentru mine cel puțin, dar am încercat să nu mă las pradă emoțiilor și să îmi organizez timpul cât de bine s-a putut, astfel încât am început cu rezolvarea grilelor la economie și logică, unde timpul necesar este ceva mai scurt față de gramatică și am încercat după aceea să mă concentrez foarte bine la toate grilele foarte încâlcite de la gramatică, să deslușesc frazele, și să le separ de bine am putut. Să-mi organizez timpul în așa fel încât la final să pot să-mi și verific teza astfel încât să nu se fi strecurat greșeli din neatenție și foarte important să completez grila, pentru că e probabil un aspect care nu despre care nu prea se vorbește în general, dar este de fapt, ceea ce contează, pentru că evaluarea se face strict în baza grilei cu buline pe care noi le completăm la finalul examenului, astfel încât am încercat să-mi aloc un timp de 40-45 de minute, în care doar să completez grilele, să nu risc să pierd niște puncte din neatenție sau pentru că aș fi colorat într-un loc greșit. Apoi, bineînțeles că mi-am verificat de câte ori am putut, astfel încât să nu se fi strecurat orice fel de greșeli

Nu pot spune că a fost neapărat un scop pentru mine să fiu primul admis la această facultate. Cu siguranță că îmi doream să mă clasez cât mai sus, dar n-am vrut să țintesc la un obiectiv atât de greu de îndeplinit, având în vedere că au fost mii de candidați care s-au pregătit în acest sens. A fost un moment de bucurie pură, senină în care am simțit că am fost cumva recompensat pentru efortul pe care l-am depus.

Universul Juridic: Ce așteptări ai de la facultate?

Mihai-Adelin Lungu: Aș zice că mai degrabă așteptările mele pentru facultate se răsfrâng mai degrabă asupra mea decât asupra facultății, în sensul în care e binecunoscut faptul că există un colectiv de cadre didactice foarte bine pregătite și care sunt dispuse să îi ajute pe studenți, în orice contexte, chiar și la concursuri internaționale, ceea ce mi se pare foarte important, pentru că sunt experiențe esențiale din viața unui student la drept și, de asemenea, există asociațiile studențești care oferă numeroase oportunități pentru proiecte Erasmus sau stagii de practică la instituții de prestigiu din domeniul juridic. Și, mai mult cred că e de datoria noastră a studenților să profităm de toate aceste oportunități pe care Facultatea ni le oferă de atâția ani.

Eu am fost Mihai Lungu și vă doresc tuturor mult succes în pregătirea pentru examenul de admitere la Facultatea de Drept din cadrul Universității din București.

Interviu cu Mihai-Adelin Lungu, primul student admis la Facultatea de Drept, Universitatea din București, sesiunea iulie 2022, fost elev al Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău was last modified: octombrie 5th, 2022 by Mihai-Adelin Lungu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice