Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 22/2019 (Comunicat): Art. 19 („Termenul de prescripţie pentru despăgubiri”) rap. la art. 11 („Termenul de introducere a acţiunii”) alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

25 iun. 2019
Vizualizari: 6180
Decizia ÎCCJComplet ÎCCJActul normativArticolSumar
Decizia nr. 22/2019,
pronunțată în ședința din 24 iunie 2019
Complet RILLegea contenciosului administrativ nr. 554/2004
(M. Of. nr. 1154 din 7 decembrie 2004; cu modif. ult.)
Art. 19, art. 11 alin. (2)Data la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire reprezintă momentul la care persoana vătămată printr-un act administrativ nelegal a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască întinderea pagubei, nefiind legat în mod direct și aprioric nici de comunicarea actului administrativ nelegal și nici de momentul rămânerii definitive a hotărârii de anulare a acestuia

 

 

Potrivit site-ului oficial (www.scj.ro), în ședința din 24 iunie 2019, ÎCCJ s-a reunit în cadrul Completului privind recursul în interesul legii pentru a dezbate cu privire la Interpretarea și aplicarea prevederilor art. 19 din Legea nr. 554/2004, prin raportare la dispozițiile art. 11 alin. (2) din același act normativ, în sensul de a se stabili care este momentul de la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire, respectiv de la momentul comunicării actului administrativ nelegal sau de la data rămânerii definitive a hotărârii de anulare a acestui act.

Obiectul recursului în interesul legii

Art. 11 („Termenul de introducere a acțiunii”) alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

„(2) Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ individual, cererea poate fi introdusă și peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data luării la cunoștință, data introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după caz”.

Art. 19 („Termenul de prescripție pentru despăgubiri”) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

„(1) Când persoana vătămată a cerut anularea actului administrativ, fără a cere în același timp și despăgubiri, termenul de prescripție pentru cererea de despăgubire curge de la data la care acesta a cunoscut sau trebuia să cunoască întinderea pagubei.

(2) Cererile se adresează instanțelor de contencios administrativ competente, în termenul de un an prevăzut la art. 11 alin. (2).

(21) Dispozițiile alin. (1) și (2) se aplică, în mod corespunzător, și contractelor administrative.

(3) Cererile prevăzute la alin. (2) se supun normelor prezentei legi în ceea ce privește procedura de judecată și taxele de timbru”.

Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 22/2019

Prin Decizia nr. 22/2019, ÎCCJ (Complet RIL) a admis recursul în interesul legii promovat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

Înalta Curte a stabilit faptul că în interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 19 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, prin raportare la dispozițiile art. 11 alin. (2) din același act normativ, data la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire reprezintă momentul la care persoana vătămată printr-un act administrativ nelegal a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască întinderea pagubei, nefiind legat în mod direct și aprioric nici de comunicarea actului administrativ nelegal și nici de momentul rămânerii definitive a hotărârii de anulare a acestuia.

 

Sursa informației

Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 22/2019 (Comunicat): Art. 19 („Termenul de prescripție pentru despăgubiri”) rap. la art. 11 („Termenul de introducere a acțiunii”) alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 was last modified: iunie 25th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.