Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 32/2016 (M. Of. nr. 79/30.01.2017): Dispoziții referitoare la orele de educaţie fizică efectuate de învăţători sau de profesori pentru învăţământul primar

31 ian. 2017
Vizualizari: 3523

33. Conform art. 263 alin. (1), (2) și (7) din același act normativ: „(1) Norma didactică în învățământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învățământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licență ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.

(2) Prin excepție, în norma didactică prevăzută la alin. (1), se pot include și ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, cu menținerea drepturilor salariale. (…)

(7) În învățământul primar, orele de educație fizică prevăzute în planurile de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate”.

34. (1) Prevederi asemănătoare sunt cuprinse și în art. 8 din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, care stabilește că norma didactică a personalului didactic din unitățile de învățământ de predare-învățare, de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă, constituită conform art. 262 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cuprinde ore prevăzute în planul de învățământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de licență sau de absolvire, pe diploma/diplomele de absolvire a ciclului II de studii universitare de masterat, pe diploma de absolvire a unor programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări și/sau ocuparea de noi funcții didactice sau pe diploma/diplomele/certificatul/certificatele de absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puțin un an și jumătate, aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.

(2) Prin excepție, în norma didactică predare-învățare-evaluare prevăzută la alin. (1) se pot include și ore la disciplinele stabilite prin prezenta metodologie, cu menținerea drepturilor salariale.

35. Aceste prevederi se regăsesc și în art. 8 din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 6.239/2012, cu modificările și completările ulterioare, în art. 8 din Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.451/2013, cu modificările și completările ulterioare, precum și în art. 8 din Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.895/2014, cu modificările ulterioare.

36. Potrivit art. 12 alin. (4) și (5) din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, la învățământul primar, orele de educație fizică prevăzute în planurile-cadru de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate conform art. 263 alin. (7) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

37. În unitățile de învățământ în care, la nivel gimnazial, nu există profesori de specialitate pentru predarea unei limbi moderne, a curriculumului de limbă maternă, a religiei, a educației plastice, a educației muzicale sau a educației fizice, consiliul de administrație al unității de învățământ decide, după consultarea responsabilului comisiei metodice/catedrei de specialitate, care dintre profesorii pentru învățământul primar/institutorii, care fac dovada calificării prin diploma de studii, pot preda aceste discipline în regim de plată cu ora. Orele respective se plătesc în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

38. Chiar dacă metodologiile ulterioare nu au reluat prevederile art. 12 alin. (4) și (5) din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, rămân pe deplin aplicabile dispozițiile art. 263 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, care impun predarea orelor de educație fizică în învățământul primar doar de profesori cu studii superioare de specialitate.

39. Așadar, prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului s-a stabilit că, în situația în care orele de educație fizică nu pot fi predate de profesori cu studii superioare de specialitate, acestea să fie efectuate de către cadre didactice cu a doua specializare educație fizică, iar, în cazul în care nici astfel de personal nu există, orele să fie predate de către învățătorul titular la clasă.

40. Prin urmare, distinct și suplimentar față de norma didactică pe care cadrul didactic titular trebuie să o îndeplinească, acesta va efectua orele de educație fizică la clasele la care este cadru didactic titular, în situația în care la unitatea școlară la care își desfășoară activitatea nu se poate realiza predarea acestor ore de către un profesor cu studii de specialitate sau cu a doua specializare educația fizică.

41. Se constată că acest ordin nu prevede includerea orelor de educație fizică în norma didactică a învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar, cu menținerea drepturilor salariale. În situația în care predarea orelor de educație fizică din învățământul primar nu se poate face de profesori cu studii de specialitate/institutori cu a doua specializare educație fizică, ceea ce reprezintă excepția de la regulă, metodologia invocată dispune că acestea sunt predate de învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasa respectivă, fără a prevedea, însă, includerea în norma didactică a acestora, cu menținerea drepturilor salariale.

42. Se reține că, deși art. 263 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevede, cu titlu de excepție, includerea în norma didactică a altor ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, cu menținerea drepturilor salariale, în cazul orelor de educație fizică nu se stabilește prin metodologia menționată că acestea se includ în norma didactică a învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar de la clasa respectivă, cu menținerea drepturilor salariale.

43. În privința orelor de educație fizică, potrivit dispozițiilor art. 263 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, regula este aceea de a fi predate de profesori cu studii superioare de specialitate/institutori cu a doua specializare educație fizică, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora ori prin cumul.

44. Conform art. 263 alin. (4) și (5) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate, în condițiile prezentei legi, de profesorii pentru învățământul primar de la grupa sau clasa respectivă, în cadrul activităților postului, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii ori prin certificatul de competență. Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate și de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora, în cazul în care profesorii pentru învățământul primar de la grupa ori clasa respectivă nu fac dovada calificării prin diploma de studii sau prin certificatul de competență.

45. Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate, în condițiile prezentei legi, de profesorii pentru învățământul primar de la clasa respectivă, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii sau prin certificatul de competență și sunt remunerate prin plata cu ora. Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate și de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora.

46. Spre deosebire de reglementarea cuprinsă în aceste dispoziții legale referitoare la predarea orelor de limbi străine din învățământul primar, care permite ca și profesorii pentru învățământul primar de la clasa respectivă să predea aceste ore, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii sau prin certificatul de competență, în cazul orelor de educație fizică nu este instituită prin lege o asemenea posibilitate, art. 263 alin. (7) reglementând obligația unității de învățământ angajatoare de a asigura predarea orelor de educație fizică și sport de către profesori cu studii superioare de specialitate.

47. Cadrul didactic titular trebuie să efectueze orele corespunzătoare normei didactice, astfel cum prevăd dispozițiile art. 262 și următoarele din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în scopul îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin pentru a realiza activitățile de predare, instruire și educație a elevilor de la ciclul primar.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

48. În mod independent de norma didactică a cadrului didactic titular, profesorul cu studii superioare de specialitate predă orele de educație fizică, rezultând că aceste ore sunt excluse din norma didactică de predare-învățare-evaluare a învățătorului, din moment ce trebuie realizate de profesori cu studii superioare de specialitate, și nu de învățători.

49. În situația în care predarea orelor de educație fizică din învățământul primar nu se poate face de către profesori cu studii de specialitate/institutori cu a doua specializare educația fizică, se impune ca învățătorii/institutorii/profesorii pentru învățământul primar de la clasa respectivă, care predau efectiv aceste ore, fără a le fi incluse în norma didactică, să fie remunerați tot în sistem de plată cu ora, prin analogie cu plata orelor de limbi străine ori de religie în învățământul primar, conform art. 12 alin. (1), (2), (3) din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, sau cu plata orelor de limbi moderne, a religiei, a educației plastice, a educației muzicale sau a educației fizice în învățământul gimnazial, conform art. 12 alin. (5) din același ordin.

50. Dispozițiile Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, anterior menționate, nu reglementează o modalitate de plată pentru cazul concret al învățătorilor/institutorilor/profesorilor pentru învățământul primar de la clasa respectivă, care predau efectiv orele de educație fizică, tocmai pentru că exclud posibilitatea predării orelor de educație fizică de alte persoane decât profesorii cu studii superioare de specialitate.

51. Lipsa unei reglementări în acest sens nu poate fi interpretată în defavoarea învățătorilor/institutorilor/profesorilor pentru învățământul primar care predau efectiv orele de educație fizică, întrucât s-ar ajunge în situația în care aceste persoane nu ar beneficia de plata muncii efectuate peste norma didactică.

52. Or, potrivit art. 39 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, salariatul are dreptul la salarizare pentru munca depusă, iar, în conformitate cu art. 40 alin. (2) lit. c) din același act normativ, angajatorul are obligația de a acorda salariaților toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din contractele individuale de muncă.

53. Relevantă în cauză este și definiția muncii de valoare egală cuprinsă în Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse între femei și bărbați, republicată, cu modificările și completările ulterioare, lege care, la art. 4 lit. f), prevede că prin muncă de valoare egală se înțelege activitatea remunerată care, în urma comparării, pe baza acelorași unități de măsură, cu o altă activitate, reflectă folosirea unor cunoștințe și deprinderi profesionale similare sau egale și depunerea unor cantități egale ori similare de efort intelectual și/sau fizic.

54. Rezultă că, nefiind vorba despre muncă de valoare egală, în situația în care unii dintre învățători/institutori/profesori pentru învățământul primar efectuează orele de educație fizică, ore care nu intră în norma lor didactică, trebuie să fie plătiți suplimentar față de învățătorii/institutorii/profesorii pentru învățământul primar care nu predau aceste ore.

55. Modalitatea de plată aplicabilă în această situație este plata cu ora, prevăzută în mod expres de art. 263 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru situația învățătorilor sau a profesorilor din învățământul primar care predau orele de limbi străine.

56. De altfel, pentru anul școlar 2012 – 2013, prin art. 12 alin. (5) din metodologia aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, s-a prevăzut că, în unitățile de învățământ în care, la nivel gimnazial, nu există profesori de specialitate pentru predarea unei limbi moderne, a curriculumului de limbă maternă, a religiei, a educației plastice, a educației muzicale sau a educației fizice, consiliul de administrație al unității de învățământ decide, după consultarea responsabilului comisiei metodice/catedrei de specialitate, care dintre profesorii pentru învățământul primar/institutorii care fac dovada calificării prin diploma de studii pot preda aceste discipline în regim de plată cu ora.

57. O eventuală opinie în sensul că, în norma didactică, sunt cuprinse și orele de educație fizică, bazată pe faptul că Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevede că activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv de 40 de ore pe săptămână, nu poate fi primită având în vedere dispozițiile art. 263 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și dispozițiile art. 12 alin. (4) și (5) din Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.560/2011, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează posibilitatea predării disciplinei educație fizică în regim de plată cu ora, la nivel gimnazial, de către profesorii pentru învățământul primar/institutorii care fac dovada calificării prin diploma de studii, dacă nu există profesori cu pregătire de specialitate.

58. Or, dacă orele ar fi cuprinse în norma didactică, nu s-ar mai justifica reglementarea plății acestora în regim de plată cu ora.

59. Pentru aceste considerente, în temeiul art. 521, cu referire la art. 519 din Codul de procedură civilă.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 32/2016

Prin Decizia nr. 32/2016, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă în Dosarul nr. 1.849/90/2015 privind pronunțarea unei hotărâri prealabile și, în consecință, stabilește că:

În interpretarea dispozițiilor art. 262 alin. (1) lit. a) și alin. (3) lit. b), art. 263 alin. (1), alin. (2) și alin. (7) din Legea nr. 1/2011, precum și a dispozițiilor art. 8, art. 12 alin. (4) și alin. (5) din Ordinul nr. 5.560/2011, art. 8 din Ordinul nr. 6.239/2012, art. 8 din Ordinul nr. 5.451/2013, și art. 8 din Ordinul nr. 4.895/2014, orele de educație fizică efectuate de învățători sau de profesori pentru învățământul primar nu se cuprind în norma didactică a acestora și se plătesc separat, cu ora.

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 32/2016 (M. Of. nr. 79/30.01.2017): Dispoziții referitoare la orele de educație fizică efectuate de învățători sau de profesori pentru învățământul primar was last modified: ianuarie 31st, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.