Conferință [Cum a fost] Conferința „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE” - Constanța, 25 aprilie 2018

1741       0

[Cum a fost] Conferința „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE” – Constanța, 25 aprilie 2018 📅 25 aprilie 2018 Constanța [Cum a fost] Conferința „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE” – Constanța, 25 aprilie 2018

Data 25 aprilie 2018
Locația Sala C.N. APM S.A. – Gara Maritimă

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Editura Universul Juridic și Patronatul Portului Constanța au organizat Miercuri, 25 aprilie, în colaborare cu Compania Natională „Administratia Porturilor Maritime” Constanța, Academia de Științe Juridice-ASJR, Secția de drept internațional și de drept comparat și Revista Romană de Drept Maritim, Conferința cu tema „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE. Politică integrată a UE privind dezvoltarea și modernizarea porturilor”.

În cadrul Conferinței „Dreptul portuar. Drept intern si dreptul UE. Privind dezvoltarea și modernizarea porturilor” a susținut un scurt cuvânt de deschidere, domnul Ionel MINEA, Secretar de Stat în carul Ministerului Transporturilor.

De asemenea, au mai luat cuvântul domnul prof. univ. dr. Marin VOICU – Președintele Secției de Drept Internațional și Drept Comparat a Academiei de Științe Juridice, fost judecător la CEDO, domnul Nicolae Dan TIVILICHI – Director General al CN APM Constanța, domnul Viorel PANAIT – Președinte al Constanța Port Business Association, domnul cdt. Laurențiu MIRONESCU – Vicepreședinte al Constanța Port Business Association, domnul av. Lucian DANILESCU – din partea SCPA Mareș, Dănilescu&Mareș, doamna av. Maria VERIOTTI – membru în Baroul Constanța, domnul Alexandru CRĂCIUN – Director Comercial al CN APM Constanța, domnul Tănase PEPI – reprezentant al Direcției Juridice a CN APM Constanța și nu în ultimul rând domnul Decebal FĂGĂDĂU – Primarul Municipiului Constanța.


Viorel Panait, președintele Organizației Patronale Constanța Port Business Association, a prezentat o amplă analiză a poziției portului Constanța pe harta transporturilor din Europa.

Expunerea sa a făcut referire la: oportunitățile deschise, pentru portul Constanța, de fluxurile de mărfuri ce vin din Orient, pe străvechiul „drum al mătăsii” și prin Canalul Suez; concurența în creștere, din partea porturilor bulgărești, grecești și sârbești; legăturile feroviare dezastruoase ale portului Constanța cu Europa (viteza medie a trenurilor de marfă este de 17 km pe oră); problemele grave cu care se confruntă navigația pe Dunăre – neasigurarea adâncimilor minime de navigație pe tot parcursul anului, vârsta înaintată a flotei fluviale românești. Panait a subliniat rolul jucat de Constanța Port Business Association în promovarea unor acte normative favorabile dezvoltării industriei portuare, printre care și Legea nr. 235 din 2017, precum și în semnalarea și dezbaterea unor probleme majore, precum cea a dragajului pe Dunăre.

Profesorul universitar dr. Marin Voicu –  președintele Secției de drept internațional și drept comparat al Academiei de Științe Juridice, fost judecător la CEDO, a subliniat importanța Portului Constanța de-a lungul istoriei, etapele principale în construcția și dezvoltarea acestuia, reiterând faptul că în prezent un grup specialiști în drept și experți maritimi a finalizat un compendiu legislativ ce poate sta constitui model de lucru pentru elaborarea unui proiect de Cod Maritim al României.

„Este a doua inițiativă, în România, de realizare a unui Cod Maritim al României, după 1999. (…) Am făcut o primă conferință la Mamaia în 2015… între timp am editat un volum documentar de 600 de pagini, intitulat Proiectul Codului Maritim Român, pe care l-am difuzat celor avizați și direct interesați. Am lucrat împreună cu o parte din colaboratorii vechii comisii, la o schiță de proiect. Problema majoră este de natură politică. Dacă reușim în toamnă să obține acordul ambelor ministere inițiatoare, al Justiției și Transporturilor, să adopte o hotărâre de guvern să recreeze comisia ministerială, este foarte bine” – a declarat, pentru AGERPRES, Marin Voicu.

Acesta a precizat că a studiat codurile maritime ale statelor europene și cu tradiție maritimă pentru a defini un model de cod maritim pentru România: „Am studiat vreo 30 de coduri maritime din state europene sau state cu tradiție maritimă, pentru a defini un model. Dar poate că n-ar trebui decât să luăm ca exemplu Codul Maritim al Republicii Moldova, din 1999, finanțat de investitorii privați, care ia tot ceea ce este bun și convenabil din legislația maritimă internațională, și să-l transpunem la noi. Codul Maritim reglementează transportul mărfurilor pe mare. Este un domeniu privat, nu public. N-are nicio legătură sau relevanță cu faptul că România nu mai are nave comerciale sub pavilion național, acum. Codul Maritim reglementează relațiile juridice în ce privește nava și marfa, simplist vorbind. Noi avem vreo 20.000 de marinari brevetați care lucrează în lume, ceea ce nu este rău, dar problema este finanțăm de la buget o școală de export, fără amortizarea cheltuielilor. Un Cod Maritim Românesc ar avea efecte și asupra forței de muncă de la bordul navelor, dar ar crea premisele și pentru aducerea unor nave sub pavilion național, pentru a putea beneficia de prevederile juridice al Codului Maritim Românesc”.

Nicolae Dan Tivilichi, Directorul General al CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța – „Mă bucur că această conferință are loc în Portul Constanța și că putem dezbate, alături de importanți membri ai lumii academice, avocați și specialiști, problemele legate de legislația europeană și de adaptarea celei naționale la regulamentele Comisiei Europene din domeniul portuar”.

Ionel Minea, Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, a precizat că „Dreptul portuar, ca subramură a Dreptului maritim, definit ca disciplină juridică autonomă demonstrează rolul important al acesteia în sistemul științelor juridice. Porturile susțin și influențează pozitiv, pe termen lung, competitivitatea industriilor, creează locuri de muncă și măresc în același timp valoarea adăugată din regiune. Pentru a face față provocărilor cu care se confruntă sectorul transportului maritim și pentru a îmbunătăți eficiența și sustenabilitatea lanțurilor de transport și logistice, este esențial să fie puse în aplicare măsuri de simplificare administrativă. Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor urmărește și susține pro activ dezvoltarea porturilor maritime și fluviale în ansamblul lor, a căilor navigabile cât și a infrastructurii de transport naval ce aparține domeniului public”.

Referindu-se la politica integrată a Uniunii Europene, secretarul de stat Minea a apreciat că în domeniul dezvoltării și modernizării porturilor maritime și fluviale există o serie întreagă de linii directoare care facilitează armonizarea legislației naționale cu cea europeană: „Conform Regulamentului UE nr. 352 din 15 februarie 2017, care reglementează stabilirea unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune relative la transparența financiară a porturilor, este necesară integrarea deplină a porturilor în lanțuri eficiente de transport și logistice. Astfel, vom contribui la creșterea economică și la o utilizare și funcționare mai eficiente ale rețelei transeuropene de transport și ale pieței interne. Acest lucru necesită servicii portuare moderne care să conducă la o utilizare eficientă a porturilor și un climat favorabil investițiilor pentru dezvoltarea porturilor, în concordanță cu actualele și viitoarele cerințe de transport și de logistică”.

Decebal Făgădău, Primarul Constanței – „Am venit la acest eveniment organizat de CN APM în primul rând pentru oameni, pentru că au venit mulți oameni de valoare, specialiști. (…) În al doilea rând am venit pentru tema discuției. Dacă azi avem probleme în România, nu le avem din cauza banilor, ci din cauza incapacității noastre de a le gestiona”, a declarat domnul Făgădău, precizând totodată că și-ar dori ca astfel de evenimente să aibă loc mai des la Constanța.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 


Miercuri, 25 aprilie, Editura Universul Juridic și Patronatul Portului Constanța, în colaborare cu Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța, Academia de Științe Juridice – ASJR, Secția de drept internațional și de drept comparat și Revista Română de Drept Maritim organizeaza Conferința cu tema „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE. Politica integrată a UE privind dezvoltarea și modernizarea porturilor”.

Conferința se desfășoară la Sala C.N. APM S.A. – Gara Maritimă, Constanța Port – între orele 9.30 și 12.30.

Redăm, în cele ce urmează, programul conferinței:

Cuvânt de deschidere

– Ministerul Transporturilor;
– Ministerul Justiției;
– ec. Mihai Daraban – președintele CCIR și al CCINA;
– prof. univ. dr. Marin Voicu;
– directorul general al CN Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Tematică

1. Noul cadru normativ intern – 2017, privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurii de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și în căi navigabile interioare.

2. Perspective și dimensiuni ale dezvoltării și modernizării portuare în România.

3. Politica integrată a UE privind dezvoltarea și modernizarea porturilor maritime și fluviale. Principalele Regulamente și Directive:

3.1. Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al PE și al Consiliului din 11.12.2013 privind orientările UE pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport;
3.2. Regulamentul (UE) 360/2012 al Comisiei din 25.04.2012 privind aplicarea art. 107-108 și TFUE în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general;
3.3. Directiva 2009/16/CE a PE și a Consiliului din 23.04.2009 privind controlul statului portului (J.O. 131/28.05.2009);
3.4. Directiva 2014/25/UE a PE și a Consiliului din 26.02.2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care desfășoară activități în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale;
3.5. Concluziile Consiliului din 5.06.2014 privind ajutoarele de stat pentru porturile maritime;
3.6. Directiva 2006/123/12.12.2006 a PE și a Consiliului privind serviciile în cadrul pieței interne;
3.7. Directiva 2014/23/UE a PE și a Consiliului din 26.02.2014 privind atribuirea contractelor de concesiune (J.O. UE-L 94/1-28.03.2014).

4. Regulamentul UE nr. 2017/352 al PE și al Consiliului din 15.02.2017 (J.O. – UE din 3.03.2017) de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune relative la transparența financiară a porturilor. Efectul direct și aplicarea imediată, fără transpunerea maritimă în dreptul intern. Principalele consecințe și măsurile/corecțiile necesare în plan legislativ, administrativ și jurisprudențial.

5. Comunicări ale Comisiei Europene:

5.1. „Porturile: un motor al creșterii economiei”, aplicabilă concomitent cu Regulamentul 2017/352, adoptată la 23.05.2013;
5.2. „Actul privind piața unică II – Împreună pentru o nouă creștere” din 03.10.2012. Comisia a reamintit că atractivitatea transportului maritim depinde de disponibilitatea, eficiența și fiabilitatea serviciilor portuare și de necesitatea de a aborda chestiunile referitoare la transparența finanțării din fonduri publice și a taxelor portuare, precum și eforturile de simplificare administrativă în porturi, și de a revizui restricțiile privind furnizarea de servicii în porturi.

6. Dreptul Portuar în Europa și în România. Necesitatea codificării, integrării/armonizării și stabilității legislative.

7. Strategii și proiecte de dezvoltare și modernizare a porturilor maritime europene. Exemple de porturi maritime și fluviale din UE.

8. Un exemplu European de codificare: „Codul porturilor maritime – 2016”, Franța.

Conferențiari și teme abordate:

1. Viorel Panait, președintele Patronatului Portuar Constanța și avocat Lucian Danilescu, Baroul București – „Particularități ale impactului Regulamentui UE 2017/352 și ale noii reglementări – Legea nr. 235/2017 în viața portuară, în dezvoltarea și modernizarea porturilor”.

2. Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM Constanța – „Proiecte și acțiuni ale managementului Portului Maritim Constanța, în contextul Politicii integrate a UE privind dezvoltarea și modernizarea porturilor”.

3. prof. univ. dr. Marin Voicu – „Studiu privind porturile maritime ale lumii în 2016 (elaborat în 2017 de UNCTAD-ONU)” și „Un exemplu European de codificare: «Codul porturilor maritime»”, 2016, Franța.

4. avocat Maria Veriotti – „Jurisprudență judiciară și arbitrală privind litigii portuare. Soluții de principiu”.

5. comandant Laurențiu Mironescu, „Coremar” – „Starea și proiectele privind pilotajul și remorcajul portuar”.

6. Tănase Pepi – Direcția Juridică C.N. APM S.A. – „Regimul juridic domenial al Portului Constanța”.

7. ec. Alexandru Crăciun, director comercial C.N. APM S.A., și avocat Laurențiu Danilescu – „Particularități ale contractelor dintre profesioniștii portuari și dintre aceștia și terți operatori economici”.

8. Securitatea portuară – C.N. APM S.A. și ANR.

9. Poliția portuară și autoritățile de control – C.N. APM S.A. și ANR.

Documentar și lansare de carte:

1. Volumul: „Porturile maritime și fluviale. Drept intern și dreptul Uniunii Europene”, de prof. Marin Voicu, Editura Universul Juridic – 2018.

2. Studiul UNCTAD – 2017 privind: „Transporturile maritime și porturile în 2016”.

INVITAȚI/PARTICIPANȚI

1. Ministerul Justiției, co-inițiator legal al proiectului Codului Maritim Român – CMR și al Codului porturilor maritime și fluviale românești – Direcția elaborare acte normative și Direcția afaceri europene și drepturile omului.

2. Ministerul Transporturilor, co-inițiator legal al proiectului Codului maritim Român – CMR și al Codului porturilor maritime și fluviale românești.

3. Prefectul județului Constanța.

4. Academia de Știinte Juridice – ASJR – Secția de drept internațional și drept comparat.

5. Institutul de Cercetări Juridice „Andrei Rădulescu” al Academiei Române.

6. Baroul Constanța.

7. Organizația Patronală a Portului Constanța.

8. Sindicatele marinarilor și portuarilor.

9. Consilieri juridici din Portul Constanța.

10. CN APM Constanța.

11. ANR – MTI.

12. CCIR și CCINA.

13. Ceronav Constanța.

14. Universitatea Maritimă Constanța.

15. Academia Navală „Mircea cel Bătrân”.

16. Idu Shipping & Services.

17. Comvex S.A. – Port Constanța.

18. Interservices S.A. București.

19. Navmar Constanța.

20. Coremar Port Constanța.

21. Alți operatori portuari.

Responsabili:

1. prof. univ. dr. Marin Voicu – coordonator tematic.

2. prof. univ. dr. Adrian Constantin Stoica – decanul Facultății de drept și de științe administrative a Universității „Ovidius” din Constanța.

3. Director General – C.N. APM S.A. Constanța.

4. Director General „COMVEX” S.A. – Port Constanța.

Notă

Tematica se regăsește în volumul „Porturile maritime și fluviale. Drept intern și dreptul UE” – 2018.

Participarea este liberă și se face în baza invitațiilor program, fără taxe.

Pentru mai multe detalii – Viorel Panait (președintele Patronatului Operatorilor Portuari), tel. 0722.284.424, sau prof. Marin Voicu, tel. 0722.213.989.

 

[Cum a fost] Conferința „Dreptul portuar. Drept intern și dreptul UE” – Constanța, 25 aprilie 2018 was last modified: mai 21st, 2018 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: