Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Modificări aduse prin Hotărârea nr. 1.255/2014 (I)

La pct. 8, se prevede faptul că, la art. 5, se introduc trei alineate, alin. (6)-(8). Conform alin. (6), membrii Comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor vor semna contracte de participare în comisii cu privire la modalităţile de plată şi la respectarea atribuţiilor ce le revin, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.

La alin. (7), se prevede faptul că declaraţiile şi contractele de participare în comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a concursului şi se păstrează alături de celelalte documente de concurs.

La alin. (8), se dispune faptul că în comisiile prevăzute la alin. (2) vor fi numiţi şi membri supleanţi, care îi vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de Consiliul Superior al Magistraturii prin hotărârea de numire a comisiilor de concurs, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comisiei din care face parte persoana respectivă.

La pct. 9, se prevede introducerea unui nou articol, art. 51, care are următorul conținut:

(1) Comisiile de elaborare a subiectelor sunt numite distinct pentru Secţia penală şi, respectiv, pentru Secţia de contencios administrativ şi fiscal ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Aceste comisii elaborează subiectele de concurs pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice pentru grupele de materii prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b), d) şi e), corespunzătoare secţiei pentru care s-a numit comisia respectivă, precum şi subiectele corespunzătoare pentru proba scrisă practică.

(2) Pentru cele două secţii civile ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se constituie o singură comisie de elaborare a subiectelor, care, pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, va elabora aceleaşi subiecte de concurs la drept procesual civil, iar la elaborarea subiectelor de drept substanţial şi a celor din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv pentru jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene va ţine seama de specializarea fiecăreia dintre cele două secţii. Comisia va ţine seama de specializarea fiecăreia dintre cele două secţii şi la elaborarea subiectelor pentru proba scrisă practică.

(3) Comisiile de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor corespund ca număr şi specializare comisiilor de elaborare a subiectelor, constituite conform alineatelor precedenteˮ.

În continuare vom prezenta dispozițiile pct. 10-18, prin care se aduc modificări şi completări art. 6.

La pct. 10, se prevede faptul că, la art. 6, se modifică pct. 2 și 4. La art. 6 sunt prevăzute atribuțiile comisiei de organizare a concursului.

Pct. 2, în vechea reglementare prevedea ca atribuție aceea de a controla şi îndruma acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului – identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite.

În noua reglementare se prevede ca atribuție aceea de a controla şi îndruma acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare.

La pct. 4, în vechea reglementare se prevedea ca atribuție aceea de a instrui, cu 24–48 de ore înaintea datei concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs – responsabili de sală şi supraveghetori –, numite prin hotărâre a preşedintelui comisiei de organizare.

Conform noii reglementări o atribuție a comisiei este aceea de a instrui, înaintea susţinerii concursului, responsabilii de sală.

La pct. 11 se prevede, la art. 6, introducerea unui nou punct, pct. 41, conform căruia, una dintre atribuții este și aceea de a prelua de la preşedinţii comisiilor de elaborare a subiectelor, pe bază de delegaţie nominală, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate.

La pct. 12, se prevede faptul că, la art. 6, se modifică pct. 5-7. Anterior modificării, acestea aveau următorul cuprins:

„5. repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, dispune afişarea listelor respective pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;

coordonează multiplicarea subiectelor pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de concurs, în funcţie de numărul candidaţilor, şi sigilează apoi plicurile conţinând numărul de subiecte pentru fiecare sală;

distribuie candidaţilor subiectele pentru probele scriseˮ.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În noua reglementare pct. 5-7 au următorul conținut:

5. repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, dispune publicarea listelor respective pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii, precum şi afişarea pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;

6. coordonează multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile conţinând numărul sau, după caz, necesarul de subiecte pentru fiecare sală;

7. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scriseˮ.

La pct. 13, se prevede faptul că, la art. 6, introduce un nou punct, pct. 71, conform căruia, una dintre atribuții este aceea de a lua măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine neautorizate de comisie sau neprevăzute de respectivului regulament.

La pct. 14, se dispune faptul că, la art. 6, se modifică pct. 8 și 9. În vechea reglementare, la pct. 8, se prevedea faptul că preda comisiei de corectare lucrările scrise, precum şi baremele de evaluare şi de notare.

La pct. 9 se prevedea faptul că afişa baremul de evaluare şi notare la centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise şi asigură publicarea acestuia pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Conform noii reglementări, la pct. 8, se prevede ca atribuție aceea de a preda comisiei de corectare lucrările scrise la proba practică, precum şi baremele de evaluare şi de notare, împreună cu ghidurile de corectare, iar la pct. 9, aceea de a afişa baremele de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise, împreună cu subiectele, la centrele de concurs, la sfârşitul ultimei probe, şi asigură publicarea acestora pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.

La pct. 15, se prevede, la art. 6 introducerea unui nou punct, pct. 91, conform căruia, organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora.

La pct. 16 se prevede abrogarea, la art. 6, a pct. 10.

La pct. 17 se prevede, la art. 6, introducerea unui nou punct, pct. 111, potrivit căruia, comisia efectuează verificări privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 303/2004, după afişarea rezultatelor definitive ale concursului.

În sfârșit, referitor la art. 6, la pct. 18, se prevede modificarea pct. 14. În vechea reglementare, acesta prevedea ca atribuție, aceea de a asigura afişarea şi publicarea simultană pe paginile de internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a rezultatelor concursului.

Conform noii reglementări, o atribuție a comisiei este aceea de a asigura afişarea şi publicarea simultană pe paginile de internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii şi Institutul Naţional al Magistraturii, a rezultatelor concursului.

La pct. 19, se prevede introducerea unui nou articol, art. 61, conform căruia, preşedintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 6 [alin. (1)]. De asemenea, în acest scop, preşedintele comisiei de organizare a concursului stabileşte fişe de atribuţii pentru vicepreşedinte, membrii comisiei şi pentru responsabilii de sală [alin. (2)].

La pct. 20, se prevede faptul că art. 7 se modifică. Anterior modificării acesta stabilea ca atribuții ale Comisiei de elaborare a subiectelor următoarele:

1. elaborarea subiectelor de concurs, cu respectarea următoarelor reguli:

a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;

b) să evidenţieze operaţiile gândirii – analiză, sinteză, generalizare – în trăsături ale procesului de gândire – flexibilitate, dimensiunea critică etc.;

c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare din partea candidaţilor;

d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;

e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;

f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;

g) să indice pentru fiecare subiect atât punctajul prevăzut în barem, cât şi timpul recomandat pentru rezolvare;

h) să se evite, pe cât posibil, subiectele ce conţin probleme controversate în doctrină şi în practică sau, în cazul unor astfel de situaţii, să se puncteze toate soluţiile a căror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentată logic şi coerent;

i) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;

2. elaborarea, pentru proba scrisă, teoretică şi practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorţi numărul subiectului probei scrise.

Conform noii reglementări, Comisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuţii:

1. elaborarea subiectelor de concurs pentru ambele probe scrise, cu respectarea următoarelor reguli, în funcţie de tipul probei:

a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;

b) să evidenţieze operaţiile gândirii – analiză, sinteză, generalizare – în trăsături ale procesului de gândire – flexibilitate, dimensiunea critică etc.;

c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare din partea candidaţilor;

d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;

e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;

f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;

g) să se evite subiectele ce conţin probleme controversate în doctrină şi în practică;

h) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;

2. elaborarea, pentru proba scrisă practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare specializare, din care se alege, prin tragere la sorţi, numărul subiectului acestei probe. Acestea se vor preda comisiei de organizare a concursului cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului, pe specializări, în plicuri distincte şi sigilate;

3. predarea către comisia de organizare a concursului, cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului, a subiectelor la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, în plicuri distincte şi sigilate;

4. elaborarea baremelor de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise şi predarea acestora comisiei de organizare odată cu subiectele la proba scrisă practică;

5. elaborarea ghidurilor de corectare pentru proba scrisă practică, după definitivarea baremului în urma soluţionării contestaţiilor la barem, şi predarea acestora către comisia de organizare.

La pct. 21, se stabilește faptul că art. 8 se modifică. Acesta, în vechea reglementare prevedea: Comisia de corectare evaluează şi corectează lucrările candidaţilor, potrivit baremelor de evaluare şi notare.

Conform noii reglementări, Comisiile de corectare evaluează şi corectează lucrările candidaţilor la proba scrisă practică, potrivit baremelor de evaluare şi notare definitive şi a ghidurilor de corectare.

La pct. 22, se dispune modificarea art. 9. Acesta avea următorul conținut: „Comisia de contestaţii reevaluează lucrările ale căror note iniţiale au fost contestate şi acordă note, conform baremelor de evaluare şi notare ˮ.

Conform noii reglementări, Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii:

– soluţionează contestaţiile la barem, atât cu privire la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, cât şi cu privire la proba scrisă practică;

– reevaluează lucrările scrise la proba practică ale căror note iniţiale au fost contestate, acordând note, conform baremelor de evaluare şi notare definitive şi a ghidurilor de corectare;

– soluţionează contestaţiile formulate împotriva punctajului obţinut la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice.

Potrivit pct. 23, la art. 10, se modifică alin. (1) şi (2). în vechea reglementare, alin. (1) prevedea,. examinarea candidaţilor se face prin susţinerea unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor teoretice şi a unei probe scrise practice.

Conform noii reglementări, examinarea candidaţilor se face prin susţinerea a două probe scrise, respectiv un test-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice şi o probă scrisă practică.

Conform pct. 24, la art. 10, se introduc două alineate, alin. (21) şi (22). conform alin. (21), testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice cuprinde 50 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la alin. (2), astfel:

a) pentru candidaţii la secţiile civile ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:

– 20 de întrebări din dreptul civil sau din dreptul comercial, în funcţie de opţiunea candidatului;

– 20 de întrebări din dreptul procesual civil;

– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;

b) pentru candidaţii la Secţia penală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:

– 20 de întrebări din dreptul penal;

– 20 de întrebări din dreptul procesual penal;

– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

c) pentru candidaţii la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:

-15 întrebări din dreptul administrativ;

-10 întrebări din dreptul financiar şi fiscal;

-15 întrebări din dreptul procesual civil;

– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

La alin. (22), se prevede faptul că la testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor teoretice fiecare răspuns corect primeşte 0,2 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.