ANAP. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică

4 feb. 2022
Vizualizari: 746

Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (3 februarie 2022), pe următoarea adresă de e-mail: transparenta.decizionala@anap.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. 1 – (1) Prezenta Ordonanță de urgență se aplică pentru contractele de achiziție publică, definite la art. 3 alin. (1) lit. m), n) și o) din Legea achizițiilor publice nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, contractele sectoriale, definite la art. 3 alin. (1) lit. l), m) și n) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, contractele de achiziție publică în domeniile apărării și securității, definite la art. 3 pct. 11, 12 și 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate, integral sau parțial, din fondurile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În situația în care, pe parcursul derulării contractelor menționate la alin. (1), este necesară constituirea unei noi garanții de bună execuție, ca urmare a retragerii autorizației de funcționare a societății de asigurări care a emis instrumentul de garantare, autoritățile/entitățile contracatnte solicită contractanților constituirea unei noi garanții de bună execuție, prin oricare dintre modalitățile prevăzute de lege, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Noua garanție de bună execuție se constituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării din partea autorității/entității contractante.

(4) În cazul în care obiectul contractului permite efectuarea de recepții parțiale ale produselor/serviciilor/lucrărilor, respectiv dacă există părți/obiecte din acesta care sunt distincte din punct de vedere fizic și funcțional, autoritatea/entitatea contractantă poate solicita constituirea unei noi garanții de bună execuție, în următoarele condiții:

a) minim 30% din valoarea garanției inițiale, raportat la valoarea produselor/serviciilor/lucrărilor recepționate și, respectiv, 100% din valoarea garanției inițiale, raportat la valoarea produselor/serviciilor/lucrărilor rămase de furnizat/prestat/executat;

b) autoritatea/entitatea contractantă să nu fi ridicat până la acea dată pretenții asupra garanției de bună execuție;

c) riscul pentru vicii ascunse, verificat potrivit legii, să fie minim.

Art. 2(1) În cazul în care părțile contractante convin, noua garanție de bună execuție se poate constitui după cum urmează:

a) prin rețineri succesive din sumele datorate, fără a fi necesară îndeplinirea condiției prevăzute la art. 40 alin. (3) din Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 46 alin. (3) din Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare;

b) prin combinarea a două sau mai multe dintre modalitățile de constituire prevăzute de lege.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul contractelor cărora le sunt incidente prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condițiilor generale și specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziție aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, prin derogare de la dispozițiile clauzei 15 din Anexele nr. 1 și 2 la hotărârea de guvern.

(3) În situația prevăzută la alin. (1) lit. a), autoritatea/entitatea contractantă stabilește mecanismul de constituire a noii garanții de bună execuție prin rețineri succesive din sumele datorate, ținând cont atât de complexitatea contractului și riscurile asociate, cât și de stadiul fizic și valoric al execuției acestuia.

Art. 3Modificările contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale, rezultate ca urmare a aplicării prevederilor art. 2 alin. (1), se încadrează în situația prevăzută la art. 221 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art.  240 alin. (2) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

Art. 4Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică contractelor de achizție publică/contractelor sectoriale aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Art. 5(1) În termen de 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, autoritățile de management responsabile pentru managementul și implementarea asistenței financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană vor proceda, după caz, la elaborarea reglementărilor pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, conform regulilor specifice programelor cu finanțare externă nerambursabilă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) Prin excepție de la prevederile art. 1 alin (2), în cazul contractelor de achziție publică/contractelor sectoriale aferente proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile, termenul în care autoritățile/entitățile contractante solicită contractanților constituirea unei noi garanții de bună execuție curge de la data aprobării de către autoritățile de management a reglementările prevăzute la alin. (1).

Art. 6Prevederile prezentei Ordonanțe de urgență se aplică până la data de 31 decembrie 2022.”

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și la Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

VEZI ȘI ANAP. STAGIU DE PRACTICĂ ÎN CADRUL AGENȚIEI, FINALIZAT DE 47 DE STUDENȚI AI UNIVERSITĂȚII DIN BUCUREȘTI

ANAP. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică was last modified: februarie 4th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.