Strategia naţională anti-doping pentru perioada 2024-2027 – aprobare (H.G. nr. 148/2024)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Preambul | Sumar |
Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 148/2024 privind aprobarea Strategiei naționale anti-doping pentru perioada 2024-2027 (M. Of. nr. 178 din 5 martie 2024) |
În temeiul: – art. 108 din Constituția României, republicată; – art. 25 lit. e) din Codul administrativ. | Se aprobă Strategia națională anti-doping pentru perioada 2024-2027. |
În M. Of. nr. 178 din 5 martie 2024 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 148/2024 privind aprobarea Strategiei naționale anti-doping pentru perioada 2024-2027.
Redăm, în continuare, principalele prevederi ale hotărârii:
Anexă
Strategia națională anti-doping pentru perioada 2024-2027
Structură
CAPITOLUL I: Introducere
CAPITOLUL II: Misiune, viziune
CAPITOLUL III: Analiza contextului și definirea problemei
CAPITOLUL IV: Obiective generale
CAPITOLUL V: Programe – Direcții de acțiune
CAPITOLUL VI: Rezultate așteptate
CAPITOLUL VII: Indicatori
CAPITOLUL VIII: Proceduri de monitorizare și evaluare
CAPITOLUL IX: Instituții responsabile
CAPITOLUL X: Implicații pentru buget
CAPITOLUL XI: Implicații asupra cadrului juridic
(…)
4.1. În conformitate cu prevederile Legii nr. 310/2021 și ale Legii nr. 104/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obiectivele generale ale Strategiei sunt:
a) prevenirea și combaterea la nivel național a fenomenului de dopaj prin adoptarea și implementarea politicilor și reglementărilor anti-doping;
b) prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante;
c) consolidarea poziției României ca partener credibil și activ în efortul global de luptă împotriva dopajului în sport;
d) dezvoltarea instituțională în vederea implementării politicilor adoptate în domeniu.
5.1. Obiectivul general este reprezentat de creșterea gradului de conștientizare și de educare a sportivilor, a personalului asistent, a practicanților sportului recreativ și a celorlalți factori implicați asupra pericolelor și consecințelor utilizării dopajului în sport.
5.2. Obiectivele specifice ale programului sunt următoarele:
a) conștientizarea asupra riscurilor utilizării substanțelor și/sau metodelor interzise de către sportivi și/sau practicanții sportului recreativ;
b) crearea unui mediu proactiv în prevenirea și combaterea dopajului în sport și dezvoltarea de atitudini și bune practici pentru practicarea sportului fără dopaj;
c) elaborarea și implementarea unui sistem informațional care să faciliteze accesul publicului-țintă la informațiile din domeniu;
d) educarea și responsabilizarea sportivilor de performanță din loturile naționale și olimpice și ale personalului asistent al acestora în raport cu exigențele competițiilor sportive;
e) derularea programelor educative bazate pe respectarea valorilor sportului curat prin implicarea sportivilor activi sau a celor retrași din activitatea sportivă;
f) elaborarea și implementarea de parteneriate cu unitățile de învățământ pentru inițierea și derularea unor proiecte privind prevenirea și combaterea dopajului în sport;
g) sprijinirea sportivilor prin creșterea gradului de conștientizare și de implicare a personalului asistent și a anturajului extins cu privire la importanța unui sport curat și a unui stil de viață sănătos;
h) adoptarea unei abordări de comunicare constantă către mass-media din România a informațiilor cu privire la legislația și politicile care reglementează domeniul anti-doping, pentru o cunoaștere corectă a fenomenului de dopaj în sport și a traficului ilicit de substanțe dopante;
i) elaborarea și implementarea de parteneriate cu organisme naționale și internaționale din domeniul sănătății, pentru informarea personalului medical cu privire la reglementările anti-doping;
j) elaborarea și implementarea de parteneriate educative cu entitățile care desfășoară activități de culturism și fitness;
k) elaborarea și implementarea de parteneriate în scop informativ-educativ și de suport cu instituțiile naționale de aplicare a legilor privind prevenirea și combaterea dopajului în sport și prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante.
(…)
11.1. În plan legislativ se impune actualizarea permanentă a actelor normative aplicabile pe cele două direcții de acțiune: prevenirea și combaterea dopajului în sport și, respectiv, prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante. Toate demersurile legislative trebuie să urmărească cu precădere clarificarea competențelor și responsabilităților structurilor cu atribuții în materie.
11.2. Inițiativele legislative de modificare sau de completare a unor acte normative se vor realiza pe baza cerințelor și oportunităților identificate în Strategie.
11.3. Demararea procedurilor de modificare și completare a cadrului normativ privind prevenirea și combaterea dopajului în sport se va raporta în permanență la evoluțiile din legislația națională și internațională incidentă.
(…)
Anexă
Planul de acțiune pentru implementarea Strategiei naționale anti-doping pentru perioada 2024-2027
I.
1. Programul de educație, informare și prevenire
Obiectiv general: Creșterea gradului de conștientizare și educare a sportivilor, a personalului asistent, a practicanților sportului recreativ și a celorlalți factori implicați asupra pericolelor și consecințelor practicării dopajului în sport
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Conștientizarea asupra riscurilor utilizării substanțelor și/sau metodelor interzise de către sportivi și/sau practicanți ai sportului recreativ | 1.1. Derularea campaniei „Nu dopajului!” – Modulul I | Cunoașterea reglementărilor în domeniul anti-doping și conștientizarea consecințelor utilizării substanțelor și metodelor interzise, din punctul de vedere sportiv și medical | Număr de acțiuni educative Numărul de persoane participante/instruite Număr de chestionare de evaluare aplicate Derularea în proporție de 100% a acțiunilor prevăzute în planul anual de educație | Lunar și anual, prin raport de evaluare și de activitate | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
1.2. Derularea campaniei „Primii pași pentru un sport curat” | Idem pct. 1.1 | Număr de acțiuni educative Număr de persoane participante/instruite Număr de chestionare de evaluare aplicate Derularea în proporție de 100% a acțiunilor prevăzute în planul anual de educație | Lunar și anual, prin raport de evaluare și de activitate | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
1.3. Lansarea cel puțin a unei campanii educative pentru sportivii juniori | Idem pct. 1.1 | Număr de acțiuni educative derulate în campanie Număr de persoane participante/instruite Număr de chestionare de evaluare aplicate Derularea în proporție de 100% a acțiunilor prevăzute în planul anual de educație | 2024 | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
1.4. Implementarea campaniei specifice pentru edițiile olimpice organizate sub egida CEO și CIO | Idem pct. 1.1 | Număr de acțiuni educative Număr de certificate obținute de sportivi și de persoane din cadrul personalului asistent al acestora | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2. Crearea unui mediu proactiv în prevenirea și combaterea dopajului în sport și dezvoltarea de atitudini și bune practici pentru practicarea sportului fără dopaj | 2.1. Încheierea de protocoale bilaterale de cooperare | Implicarea și responsabilizarea instituțiilor și autorităților publice centrale și locale, a organizațiilor naționale cu competențe și responsabilități în domeniul sportului și în prevenirea și combaterea dopajului în sport | Cel puțin un protocol de colaborare pe an | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
2.2. Mediatizarea materialelor informativ-educative | Implicarea mass-mediei în promovarea și susținerea, prin mijloace specifice, a programelor, proiectelor și campaniilor educative | Difuzarea și publicarea materialelor în mass-media și pe platformele proprii Publicarea într-o revistă de specialitate a unor materiale informativ-educative și de prezentare | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2.3. Colaborarea cu Agenția Mondială Anti-Doping în vederea derulării Campaniei educative „Athlete Outreach” | Organizarea acțiunilor de educație anti-doping la evenimentele internaționale desfășurate pe teritoriul României Facilitarea accesului sportivilor la aceste acțiuni organizate în colaborare cu Agenția Mondială Anti-Doping Utilizarea dispozitivelor electronice pentru facilitarea educației anti-doping, dar și pentru premierea sportivilor participanți și câștigători | Număr de acțiuni educative la campionatele internaționale desfășurate pe teritoriul României Număr de participanți la completarea chestionarelor | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
3. Elaborarea și implementarea unui sistem informațional care să faciliteze accesul publicului-țintă la informațiile din domeniu | 3.1. Afișarea pe pagina web a ANAD a informațiilor cu caracter informativ-educativ și actualizarea permanentă a acestora | Acces facil la informațiile și materialele cu caracter educativ și creșterea numărului de beneficiari/utilizatori | Creșterea cu cel puțin 5% a numărului de accesări ale canalelor social media folosite de ANAD | Permanent | Permanent | Compartimentul specializat din cadrul ANAD |
3.2. Asigurarea accesului publicului-țintă la informațiile de interes din domeniul anti-doping | Accesul facil la informațiile cu caracter informativ-educativ din domeniul anti-doping | Creșterea în fiecare an cu cel puțin 3% a impactului și interacțiunilor asupra materialelor promovate pe platformele social media ale ANAD | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
Creșterea vizibilității ANAD | Creșterea cu cel puțin 3% a numărului de urmăritori noi în fiecare an | |||||
Transmiterea lunară a unor informări dedicate pe fiecare categorie a publicului-țintă (sportivi, personal medical, structuri sportive naționale) | ||||||
3.3. Dezvoltarea platformei e-learning pentru sportivi și antrenori | Accesul comod și eficient la informațiile și cunoștințele cele mai noi din domeniu, metode noi și eficiente de predare, învățare și evaluare a cunoștințelor, de instruire și formare permanentă | Creșterea cu cel puțin 3% a numărului de utilizatori față de anii precedenți | Permanent | Permanent | Compartimentul specializat din cadrul ANAD | |
3.4. Realizarea și difuzarea de materiale informativ-educative (print, audio și audio-video) | Numărul de materiale informativ-educative (cel puțin un material nou pe an) | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | ||
4. Educarea și responsabilizarea sportivilor de performanță din loturile naționale și olimpice și ale personalului asistent al acestora în raport cu exigențele competițiilor sportive | 4.1. Derularea campaniilor/cursurilor specifice edițiilor olimpice și paralimpice impuse de organizatorii evenimentelor sportive majore (cum ar fi CEO și CIO) | Creșterea gradului de educare și responsabilizare a sportivilor juniori din loturile naționale și olimpice | Promovarea în proporție de 100% a cursurilor de instruire anti-doping, prin obținerea atestatului de instruire anti-doping | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
4.2. Derularea campaniilor naționale de educare și informare, cu accent pe respectarea regulilor anti-doping specifice fiecărei ediții olimpice | Certificate de absolvire a cursurilor dedicate edițiilor olimpice | |||||
5. Derularea programelor educative bazate pe respectarea valorilor sportului curat prin implicarea sportivilor activi sau a celor retrași din activitatea sportivă | 5.1. Participarea sportivilor de elită în campaniile educative | Implicarea sportivilor de elită, prin conceptul de role model, în promovarea programelor educative, a valorilor eticii, integrității și fairplay-ului în sport | Cel puțin 2 sportivi de elită pe an, implicați în acțiunile educative | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
6. Elaborarea și implementarea de parteneriate cu unitățile de învățământ pentru inițierea și derularea unor proiecte privind prevenirea și combaterea dopajului în sport | 6.1. Organizarea unor acțiuni în baza parteneriatelor | Creșterea gradului de implicare a unităților de învățământ în derularea unor proiecte privind prevenirea și combaterea dopajului în sport | Număr de acțiuni educative Număr de sportivi participanți Număr de certificate/atestate de educație anti-doping emise Număr de chestionare aplicate | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
6.2. Informarea elevilor cu privire la riscul utilizării substanțelor și/sau metodelor interzise | Întărirea atitudinilor elevilor de a practica un sport curat, fără dopaj | Număr de acțiuni educative Număr de elevi participanți Număr de certificate/atestate de educație anti-doping emise | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
6.3. Încheierea de parteneriate cu unitățile de învățământ cu profil sportiv, în scopul formării și educării viitorilor sportivi | Introducerea unor activități extracurriculare cu tematică anti-doping în programa școlară | Număr de activități extracurriculare cu tematică anti-doping Realizarea unui manual de prevenire și combatere a dopajului în sport și a producerii și traficului ilicit de substanțe dopante | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
7. Sprijinirea sportivilor prin creșterea gradului de conștientizare și implicare a personalului asistent și anturajului extins cu privire la importanța unui sport curat și a unui stil de viață sănătos | 7.1. Organizarea cursurilor de formare și perfecționare a antrenorilor | Participarea unui număr cât mai mare de persoane din cadrul personalului asistent al sportivilor care participă la acțiuni | Număr de cursuri anti-doping organizate pentru personalul asistent | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
7.2. Organizarea unei campanii educative pentru părinții sportivilor cu tematică de specialitate anti-doping | Participarea unui număr cât mai mare de părinți ai sportivilor în vederea conștientizării consecințelor consumului neautorizat, precum și pentru adoptarea unui stil de viață sănătos | Numărul personalului asistent participant la cursurile anti-doping Număr de părinți participanți Număr de chestionare aplicate participanților | ||||
7.3. Desfășurarea unor lecții deschise, concursuri tematice | Crearea unor legături adulți-copii în vederea implementării atitudinii anti-doping | Număr de lecții deschise/concursuri tematice realizate | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
8. Adoptarea unei abordări de comunicare constantă către mass-media din România a informațiilor cu privire la legislația și politicile care reglementează domeniul anti-doping, pentru o cunoaștere corectă a fenomenului de dopaj în sport și traficului ilicit de substanțe dopante | 8.1. Organizarea unor întâlniri periodice de informare și transmiterea comunicatelor de presă | Informarea corectă a mass-mediei și asigurarea transparenței, cu respectarea legislației în vigoare | Număr de întâlniri și comunicate de presă (cel puțin o conferință de presă anual) | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
9. Elaborarea și implementarea de parteneriate cu organisme naționale și internaționale din domeniul sănătății, pentru informarea personalului medical cu privire la reglementările anti-doping | 9.1. Încheierea unor parteneriate de cooperare cu organismele naționale și internaționale din domeniul sănătății | Informarea specialiștilor din domeniul sănătății asupra Listei interzise și procedurii de acordare a scutirilor de uz terapeutic (SUT), în vederea evitării prescrierii tratamentelor cu substanțe și metode cuprinse în Lista interzisă, dar și a procedurilor de urmat în cazul în care tratamentul interzis nu poate fi evitat | Încheierea a cel puțin unui parteneriat anual cu entități naționale și internaționale din domeniul sănătății | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
9.2. Acțiuni de informare și educare a personalului medical | Creșterea gradului de conștientizare în rândul personalului medical, în special al medicilor de medicină sportivă, fizioterapeuților sportivi, dar și al medicilor și farmaciștilor, în general, cu privire la reglementările anti-doping din punct de vedere medical | Număr de acțiuni de informare cu specialiștii în domeniul sănătății Număr de participanți la acțiunile de educare/informare Număr de atestate emise Număr de chestionare aplicate | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
10. Elaborarea și implementarea unor parteneriate educative cu entitățile care desfășoară activități de culturism și fitness | 10.1. Încheierea unor parteneriate de cooperare | Informarea administratorilor sălilor de culturism și fitness Informarea practicanților de sport recreativ | Număr de acțiuni Număr de instituții partenere Număr de chestionare aplicate | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
11. Elaborarea și implementarea de parteneriate în scop informativ-educativ și de suport cu instituțiile naționale de aplicare a legilor privind prevenirea și combaterea dopajului în sport și prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante | 11.1. Încheierea unor parteneriate de cooperare | Organizarea de acțiuni de informare cu factorii de aplicare a legislației naționale privind prevenirea și combaterea dopajului în sport și prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe interzise | Număr de acțiuni Număr de participanți Număr de parteneriate încheiate Număr de chestionare aplicate | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
2. Programul de control doping
Obiectiv general: Prevenirea și combaterea la nivel național a fenomenului de dopaj prin adoptarea și implementarea politicilor și reglementărilor anti-doping, coordonarea activității de prelevare de probe, gestionarea rezultatelor testărilor și efectuarea procedurii de gestionare a rezultatelor, în conformitate cu reglementările naționale și internaționale în domeniu
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Întocmirea planului național anual de testare | 1.1. Planificarea testărilor în competiție și în afara competiției | Planul național anual de testare | Minimum 3.000 de probe anual, în competiție și în afara competiției | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
1.2. Aplicarea documentului tehnic TDSSA | ||||||
1.3. Solicitarea și centralizarea competițiilor sportive interne și internaționale ale federațiilor sportive naționale | Calendarele competiționale primite de la federațiile sportive naționale | Număr de probe recoltate | ||||
1.4. Elaborarea programului de evaluare a riscului de dopaj | Probe biologice trimise Laboratorului de control doping | Număr de probe recepționate în Laboratorul de control doping | ||||
2. Elaborarea programului de evaluare a riscurilor de dopaj | 2.1. Aplicarea prevederilor normelor metodologice privind controlul doping, precum și a Standardului internațional pentru testare și investigații | Programul de evaluare a riscurilor la dopaj | Scorul specific fiecărei discipline sportive | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
3. Stabilirea lotului de testare înregistrat și gestionarea acestuia | 3.1. Crearea conturilor de localizare pentru sportivii din lotul de testare înregistrat și pentru sportivii calificați la Jocurile Olimpice | Conturi de localizare pentru sportivi | Minimum 100 de conturi de localizare create | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
3.2. Deblocarea conturilor de localizare a sportivilor | Conturi de localizare deblocate | Minimum 100 de conturi de localizare deblocate | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
4. Stabilirea lotului de testare și gestionarea acestuia | 4.1. Identificarea sportivilor care respectă cerințele includerii în lotul de testare înregistrat | Lotul de testare înregistrat | Număr de sportivi din lotul de testare înregistrat | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
4.2. Completarea datelor de localizare, în termen, a sportivilor prin Sistemul de administrare și management anti-doping al Agenției Mondiale Anti-Doping | Monitorizarea sportivilor din lotul de testare înregistrat | Verificarea datelor de localizare de minimum 4 ori pe an pentru fiecare sportiv din lotul de testare înregistrat | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
4.3. Testarea sportivilor din lotul de testare înregistrat | Monitorizarea sportivilor din lotul de testare înregistrat | Minimum 3 testări/sportiv/an/fără aviz prealabil, în afara competiției prin coordonarea cu FI de specialitate | Anual | Anual | ||
5. Stabilirea lotului de sportivi pentru pașaportul biologic și gestionarea acestuia | 5.1. Identificarea sportivilor care respectă cerințele includerii în lotul pentru pașaportul biologic | Lotul pentru pașaportul biologic | Număr de sportivi din lotul pentru pașaportul biologic | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
6. Prelevarea de probe biologice de la practicanții sportului recreativ și la competițiile sportive private | 6.1. Colaborarea cu federațiile sportive și organizatorii de evenimente sportive private | Identificarea evenimentelor sportive private organizate pe teritoriul României | Număr de evenimente sportive private organizate pe teritoriul României | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
7. Formarea și perfecționarea ofițerilor de control doping | 7.1 Organizarea cursului de formare profesională și perfecționare a ofițerului control doping | Eliberarea de atestate pentru ofițer de control doping | Număr de ofițeri de control doping care au promovat cursul | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
7.2. Instruirea și perfecționarea anuală a ofițerilor de control doping | Actualizarea cunoștințelor legate de procedura de control doping | Minimum două instruiri pe an | ||||
8. Acreditarea ofițerilor de control doping | 8.1. Organizarea cursului de reacreditare | Eliberarea atestatului de reacreditare | Număr de ofițeri de control doping acreditați | La doi ani | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
9. Gestionarea rezultatelor controlului doping | 9.1. Verificarea rezultatelor de laborator în programul ADAMS | Statistica controalelor doping | Număr de sportivi care au încălcat reglementările anti-doping | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
9.2. Utilizarea rapoartelor de investigații sau a informațiilor primite prin platforma „Denunță dopajul” | Identificarea persoanelor care au încălcat reglementările anti-doping | Numărul persoanelor care sunt încadrate pentru încălcarea nonanalitică a reglementărilor anti-doping | Permanent | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
9.3. Întocmirea notificărilor pentru sportivii care au încălcat reglementările anti-doping | Informarea sportivilor și a structurilor sportive specifice cu privire la o posibilă încălcare a reglementărilor anti-doping | Număr de posibile încălcări ale reglementărilor anti-doping | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
9.4. Organizarea audierilor pentru sportivii/persoanele care au solicitat întrunirea Comisiei de audiere | Se stabilește dacă au fost încălcate reglementările anti-doping. | Număr de decizii | Permanent | Permanent | Comisia de audiere din cadrul ANAD | |
9.5. Finalizarea gestionării cazurilor de încălcări ale reglementărilor anti-doping pentru sportivii/persoanele care nu au solicitat întrunirea comisiei de audiere | Întocmirea deciziilor de către ANAD | Număr de decizii | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
10. Gestionarea scutirilor de uz terapeutic | 10.1. Primirea și analiza solicitării de scutire pentru uz terapeutic și comunicarea acestora în Sistemul de administrare și management anti-doping | Scutiri de uz terapeutic aprobate și respinse | Număr de decizii de aprobare sau respingere | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
11. Gestionarea abaterilor de necomunicare corectă a informațiilor de localizare și a testărilor neefectuate | 11.1. Încălcarea reglementărilor anti-doping la 3 abateri privind localizarea aceluiași sportiv în 12 luni | Informarea sportivilor și a structurilor sportive specifice cu privire la o posibilă încălcare a reglementărilor anti-doping | Număr de posibile încălcări ale reglementărilor anti-doping cu referire la informațiile de localizare | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
12. Gestionarea rezultatelor atipice la controlul doping | 12.1. Verificarea rezultatelor de laborator în programul ADAMS | Sportivi cu rezultate atipice | Număr de rezultate atipice | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
12.2. Întocmirea notificărilor | Notificarea sportivilor | Sportiv notificat | ||||
Decizie motivată comunicată | Sportiv declarat pozitiv sau negativ | |||||
13. Gestionarea rezultatelor pașaportului biologic | 13.1. Verificarea rezultatelor de laborator în programul ADAMS | Sportivi cu rezultate atipice sau pozitive | Număr de rezultate pozitive sau atipice pe pașaportul biologic | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
13.2. Colaborarea cu expertul pentru pașaportul biologic (APMU) | Recomandările expertului | Numărul de analize sau testări ulterioare pe baza recomandărilor | ||||
14. Investigarea posibilelor cazuri de încălcări ale reglementărilor anti-doping analitice sau nonanalitice | 14.1. Culegerea de informații și efectuarea investigațiilor | Rapoarte de investigații | Număr de rapoarte pe an | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
15. Crearea cadrului de colaborare interinstituțională pentru investigațiile referitoare la încălcările reglementărilor anti-doping | 15.1. Stabilirea cadrului legal de comunicare a informațiilor și efectuarea investigațiilor cu autoritățile de aplicare a legislației naționale | Legi/Hotărâri ale Guvernului/protocoale interinstituționale | Număr de Legi/Hotărâri ale Guvernului/protocoale interinstituționale implementate | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
16. Administrarea eficientă a sistemului ADAMS al Agenției Mondiale Anti-Doping | 16.1. Utilizarea ADAMS pe toate ariile: verificarea informațiilor de localizare completate de sportivi, efectuarea ordinelor de misiune, includerea SUT și a dosarelor, raportarea notificărilor și a deciziilor, verificarea rezultatelor controalelor doping, colaborarea cu expertul pentru pașaportul biologic, raportări periodice a testărilor doping si aplicarea TDSSA | Conturi verificate, ordine de misiune create, SUT raportate, notificări și decizii raportate, rezultate identificate, comentariile APMU, rapoarte întocmite | Număr de conturi verificate, ordine de misiune create, SUT raportate, notificări și decizii raportate, rezultate identificate, comentariile APMU, rapoarte întocmite | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
3. Programul de cercetare
Obiectiv general: Elaborarea și dezvoltarea de studii și proiecte de cercetare sociologice, comportamentale, juridice și etice în domeniul anti-doping în vederea practicării unui sport curat, protejării sănătății sportivilor și respectării principiilor fairplayului în sport
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Participarea în proiecte de cercetare în domeniile aplicabile sportivilor, personalului asistent al acestora, dar și practicanților sportului recreativ și publicului larg | 1.1. Documentarea științifică premergătoare redactării proiectelor | Bibliografie relevantă | Număr de proiecte de cercetare științifică | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
1.2. Redactarea proiectelor de cercetare științifică și depunerea acestora în cadrul programelor de cercetare | Cel puțin un proiect aplicat spre finanțare | Număr de proiecte depuse | ||||
1.3. Cooptarea reprezentanților universităților și ai institutelor de cercetare în vederea realizării de proiecte de cercetare comune | Cel puțin un proiect comun cu alți parteneri | Număr de parteneri cooptați | ||||
1.4. Implementarea rezultatelor proiectelor | Impactul asupra publicului-țintă | Număr de persoane cărora li se aplică rezultatele | ||||
2. Diseminarea rezultatelor cercetărilor efectuate | 2.1. Participarea cu lucrări la manifestări științifice naționale și internaționale și publicarea de articole în reviste de specialitate | Cel puțin o participare la manifestări științifice în domeniu | Număr de participări la manifestări științifice | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
Cel puțin două lucrări științifice publicate în reviste de specialitate | Număr de lucrări științifice publicate | |||||
3. Elaborarea și implementarea modelelor de bună practică aplicabile în sport, în activitatea anti-doping | 3.1. Identificarea modelelor de bună practică | Cel puțin un model de bună practică implementat în sistem | Număr de modele de bună practică implementate | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
3.2. Aplicarea modelelor de bună practică | ||||||
3.3. Evaluarea aplicabilității în practică a modelelor |
4. Programul de prevenire și combatere a producerii și traficului ilicit de substanțe dopante
Obiectiv general: Prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante, în colaborare cu instituțiile cu atribuții în domeniul sportiv sau în activități conexe, în conformitate cu prevederile Legii nr. 104/2008 privind prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante, republicată, cu modificările și completările ulterioare
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Asigurarea autorizării funcționării sălilor de culturism și fitness din punctul de vedere al reglementărilor anti-doping, în conformitate cu normele legale în vigoare | 1.1. Primirea și verificarea dosarelor de autorizare în conformitate cu normele legale în vigoare | Obținerea certificatului de funcționare anti-doping de către sălile de culturism sau fitness nou-înființate și cele ce urmează a fi reautorizate | Număr de cereri de autorizare primite | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
1.2. Analizarea dosarelor de autorizare | ||||||
1.3. Eliberarea certificatelor de funcționare din punctul de vedere al reglementărilor anti-doping | Certificate de funcționare anti-doping eliberate | Număr de certificate de autorizare eliberate | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
1.4. Actualizarea bazei de date | Bază de date actualizată | Grad de realizare 100% | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2. Asigurarea serviciilor de instruire anti-doping a personalului din cadrul sălilor de culturism și fitness, cu respectarea normelor legale în vigoare | 2.1. Primirea și verificarea dosarelor de înscriere la cursul de instruire anti-doping | Obținerea atestatului de instruire anti-doping de către reprezentanții sălilor de culturism sau fitness | Număr de cereri de înscriere la curs primite | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
2.2. Organizarea și desfășurarea cursului de instruire anti-doping și eliberarea atestatelor de instruire | Organizarea anuală a mai multor serii de curs instruire anti-doping | Cel puțin 3 serii pe an | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2.3. Crearea și gestionarea bazei de date cu privire la persoanele participante la cursul de instruire anti-doping | Bază de date actualizată | Grad de realizare 100% | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
3. Asigurarea aplicării normelor privind prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante în sălile de culturism și fitness | 3.1. Întocmirea planului anual de control | Plan anual de control al sălilor de culturism și fitness | 200 de săli de culturism și fitness controlate | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
3.2. Instruirea agenților constatatori | Agenți constatatori instruiți cu privire la modificările legislative | Număr de agenți constatatori instruiți | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
3.3. Verificarea sălilor de culturism sau fitness din punctul de vedere al reglementărilor anti-doping | Entități verificate din punctul de vedere anti-doping | Număr de sancțiuni contravenționale aplicate | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
4. Gestionarea substanțelor dopante confiscate în conformitate cu normele legale în vigoare | 4.1. Primirea substanțelor dopante de risc, în baza procesului-verbal | Substanțe dopante de risc primite în custodie | Cantitatea de substanțe dopante de risc primite în custodie | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
4.2. Distrugerea substanțelor dopante confiscate, cu respectarea procedurilor aprobate | Substanțe dopante distruse | Cantitatea de substanțe dopante distruse | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
5. Cooperarea interinstituțională cu privire la prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante | 5.1. Participarea la acțiuni comune cu instituțiile cu atribuții în domeniul combaterii traficului ilicit de substanțe dopante | Organizarea de acțiuni de combatere a traficului ilicit de substanțe dopante | Număr de acțiuni la care se participă | Anual | 2027 | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
5.Programul de cooperare internațională
Obiectiv general: Consolidarea poziției României ca partener activ în efortul global de prevenire și combatere a dopajului în sport.
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Consolidarea relațiilor de colaborare cu Agenția Mondială Anti-Doping pentru asigurarea conformității programului național anti-doping cu programul mondial anti-doping | 1.1. Participarea activă la reuniunile și activitățile Agenției Mondiale Anti-Doping și la procesul de revizuire a Codului Mondial Anti-Doping și a documentelor aferente acestuia | Implementarea 100% la nivel național a deciziilor majore adoptate de acest for | Situația României în Raportul privind respectarea Codului Mondial Anti-Doping, întocmit de Agenția Mondială Anti-Doping 100% conformitate | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
Asigurarea conformității ANAD cu programul mondial anti-doping | ||||||
1.2. Respectarea prevederilor Codului Mondial Anti-Doping | Armonizarea legislației naționale cu Codul Mondial Anti-Doping, standardele internaționale, documentele tehnice și modelele de bună practică actualizate | Grad de realizare 100% | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2. Extinderea și diversificarea relațiilor de colaborare cu structuri ale Consiliului Europei, Uniunii Europene și UNESCO cu responsabilități în prevenirea și combaterea dopajului în sport | 2.1. Reprezentarea instituției la reuniunile și activitățile grupurilor de lucru și ale grupurilor consultative ale Consiliului Europei – Grupul de monitorizare, Grupul consultativ științific, Grupul consultativ pe probleme legale, Grupul de experți privind prevenirea și educația anti-doping, Grupul consultativ privind respectarea angajamentelor și CAHAMA | Implementarea la nivel național a deciziilor adoptate în cadrul sesiunilor de lucru ale acestor instituții europene | Implementarea 100% a propunerilor prevăzute și aprobate în rapoartele întocmite, ca urmare a participării la reuniunile structurilor Consiliului Europei | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
2.2. Organizarea și găzduirea de evenimente internaționale în domeniul anti-doping în România | Promovarea imaginii României din perspectiva de gazdă a unui eveniment internațional notabil în domeniu | Cel puțin un eveniment internațional organizat și găzduit de România | În funcție de calendarul evenimentelor la nivel internațional | În funcție de calendarul evenimentelor la nivel internațional | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2.3. Reprezentarea instituției în cadrul activităților și ședințelor grupurilor de experți anti-doping ale Comisiei Europene | Susținerea și consolidarea poziției României față de politicile anti-doping la nivel european | Participarea în proporție de 80% la reuniunile internaționale | Anual | Anual | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
2.4. Susținerea programelor ANAD în cadrul conferințelor statelor părți la Convenția internațională împotriva dopajului în sport a UNESCO, precum și la procesul de luare de decizii prin corespondență aplicabil în perioada dintre conferințe | Adoptarea modificărilor la anexele Convenției internaționale împotriva dopajului în sport a UNESCO și efectuarea demersurilor necesare respectării acestora la nivel național | Participarea în proporție de 80% la reuniunile internaționale Adoptarea modificărilor necesare respectării Convenției la nivel național | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
3. Colaborarea cu semnatarii Codului pe toate componentele din programul mondial anti-doping | 3.1. Organizarea de schimburi de experiență bilaterale cu organizațiile naționale anti-doping ale țărilor semnatare ale Codului Mondial Anti-Doping, pe baza protocoalelor de cooperare internațională semnate cu acestea | Efectuarea și găzduirea de vizite de lucru în cadrul acordurilor bilaterale aflate în derulare | Număr de vizite efectuate și găzduite: participarea în procent de minimum 80% la acțiunile cuprinse în planul acțiunilor internaționale | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
Efectuarea și găzduirea de traininguri ale specialiștilor anti-doping | O sesiune de pregătire pe an | |||||
Dezvoltarea de proiecte de cercetare comune și aplicarea în vederea câștigării de granturi pentru finanțarea acestora | Număr de proiecte de cercetare dezvoltate și granturi câștigate | |||||
3.2. Inițierea de întâlniri bilaterale în vederea încheierii de noi protocoale bilaterale de cooperare internațională | Negocierea termenilor și încheierea de noi protocoale bilaterale de cooperare | Număr de protocoale bilaterale de cooperare: cel puțin un protocol de colaborare anual | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
4. Asigurarea statutului ANAD de „role-model” pentru alte organizații anti-doping similare în proces de dezvoltare și consolidare instituțională | 4.1. Organizarea unor vizite de lucru pentru prezentarea activității și demersurilor întreprinse pentru asigurarea conformității cu exigențele legislative din domeniu | Prezentări, materiale de lucru | Număr de acțiuni derulate | Bianual | Bianual | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
5. Asigurarea reprezentării României în cadrul evenimentelor internaționale în domeniul anti-doping, promovarea și susținerea unor reprezentanți români în organismele de conducere, în comisiile și comitetele forurilor internaționale, în grupuri de lucru și/sau decizionale în prevenirea și combaterea dopajului în sport | 5.1. Promovarea imaginii României, a activității ANAD și implicarea experților anti-doping români prin participarea cu postere și lucrări științifice la manifestările științifice internaționale în domeniul anti-doping | Elaborarea de lucrări științifice, realizarea de postere și publicarea de articole în reviste de specialitate | Număr de lucrări științifice și postere prezentate: cel puțin o lucrare/un poster pe an Număr de articole științifice publicate: cel puțin un articol științific publicat anual | Anual | Anual | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
5.2. Schimb eficient de date, bune practici și acțiuni comune desfășurate în cadrul manifestărilor internaționale în domeniu | Recunoașterea eficienței programului anti-doping aplicat la nivel național de către partenerii internaționali în lupta împotriva dopajului în sport | Număr de intervenții și participări active ale experților români în cadrul manifestărilor internaționale la care participă | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
5.3. Susținerea candidaturii și, ulterior, a poziției experților anti-doping români în comisiile și comitetele forurilor internaționale în domeniul anti-doping | Consolidarea poziției României și, implicit, a ANAD prin participarea la procesul de luare a deciziilor din cadrul comisiilor și comitetelor forurilor internaționale | Număr de experți români promovați și susținuți în diverse poziții sau funcții în cadrul comisiilor și comitetelor forurilor internaționale | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | |
6. Intensificarea colaborării cu structurile sportive naționale și internaționale și organizatori de evenimente sportive naționale și internaționale, conform reglementărilor naționale și internaționale | 6.1. Dezvoltarea unor relații concrete de colaborare cu federațiile sportive internaționale și alte organisme internaționale, care să permită un schimb constant de experiență și informații în domeniu | Transmiterea reciprocă de rapoarte de informare relevante | Număr de protocoale bilaterale Număr de acțiuni derulate în parteneriat | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
6.Programul de dezvoltare instituțională
Obiectiv general: Consolidarea instituțională în vederea implementării cu succes a politicilor adoptate în domeniu
Obiective specifice | Activități | Rezultate | Indicatori de evaluare | Termen de evaluare | Termen de finalizare | Responsabili |
1. Dezvoltarea continuă a sistemului de management al calității la nivelul ANAD | 1.1. Orientarea către client prin oferirea unor servicii de calitate pe măsura așteptării clienților naționali și internaționali | Certificatul de la firma de certificare prin care domeniul de activitate al ANAD este certificat | Raportul auditului de supraveghere anuală de la firma de certificare | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
1.2. Îmbunătățirea continuă a sistemului de management al calității | Raportul auditului de recertificare de la firma de certificare | La fiecare 3 ani | La fiecare 3 ani | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD | ||
2. Implementarea politicilor publice în domeniul anti-doping și al combaterii producerii și traficului ilicit de substanțe dopante | 2.1. Analizarea și evaluarea activității de control privind prevenirea și combaterea dopajului în sport și prevenirea și combaterea producerii și traficului ilicit de substanțe dopante | Diminuarea cazurilor de dopaj ca urmare a încălcării reglementărilor anti-doping, precum și diminuarea fenomenului de producere și trafic al substanțelor dopante | Statistica controalelor doping | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
Raportări ale analizelor și evaluărilor efectuate | ||||||
3. Menținerea conformității prin armonizarea legislației naționale în domeniile de activitate ale ANAD cu reglementările internaționale în domeniu | 3.1. Armonizarea legislației naționale conform reglementărilor în domeniu | Legislație armonizată în domeniu | Număr de acte normative inițiate/avizate | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
4. Dezvoltarea continuă a sistemului de control intern managerial implementat în cadrul ANAD | 4.1. Implementarea standardelor de control intern managerial – Realizarea Programului de dezvoltare a SCIM la termenele stabilite – Organizarea unui sistem unitar de monitorizare a performanțelor pe baza rapoartelor de monitorizare la nivelul compartimentelor – Responsabilizarea personalului cu privire la gestionarea riscurilor, prin menționarea atribuțiilor specifice în fișele de post | Sistem de control intern implementat/conform | Număr de standarde implementate conform Ordinului Secretariatului General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice Gradul de implementare 100% | Permanent | Permanent | Comisia pentru monitorizarea, coordonarea și îndrumarea metodologică a sistemului de control intern managerial din cadrul ANAD |
5. Utilizarea resurselor ANAD în condiții de economicitate, eficiență, eficacitate pentru realizarea obiectivelor și misiunii acesteia | 5.1. Execuția bugetară, cu respectarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate | Realizarea obiectivelor ANAD cu costuri minime și rezultate optime | Gradul de îndeplinire a obiectivelor raportat la resursele utilizate | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
6. Formarea și perfecționarea continuă a experților anti-doping din cadrul ANAD | 6.1. Participarea la cursuri de perfecționare | Personal calificat | Număr de cursuri de perfecționare | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
7. Organizarea și asigurarea accesului la informațiile de interes public | 7.1. Publicarea pe pagina oficială a ANAD a informațiilor de interes public, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare | Actualizarea permanentă | Conformitatea cu exigențele legislative | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
8. Digitalizarea programelor instituției prin dezvoltarea unor platforme în scopul facilitării informării și educării grupurilor-țintă | 8.1. Existența unei platforme la dispoziția sportivilor și personalului asistent | Actualizarea permanentă a materialelor informativ-educative și transpunerea acestora în sistem digital | Informarea/instruirea unui număr cât mai mare de persoane | Permanent | Permanent | Compartimentul de specialitate din cadrul ANAD |
9. Asigurarea transparenței decizionale prin respectarea legislației în vigoare | 9.1. Respectarea procedurilor aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul ANAD | Informarea cetățenilor prin publicarea în consultare publică (pagina web a ANAD) a proiectelor de acte normative existente la nivelul ANAD | Consemnarea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectul de act normativ aflat în consultare publică într-un registru | Conform termenelor prevăzute de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările ulterioare | Conform termenelor prevăzute de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările ulterioare | Persoana responsabilă în relația cu societatea civilă din cadrul ANAD |
II. NOTĂ:
ANAD – Agenția Națională Anti-Doping
APMU – Unitatea pentru managementul pașaportului biologic
TDSSA – Document tehnic pentru analiza specifică sportului
CEO – Comitetul European Olimpic
CIO – Comitetul Internațional Olimpic
FI – federație internațională