Se aprobă condiţiile de furnizare a informaţiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, procedura privind schimbul de informaţii şi modalităţile de acces în sistemele informatice dedicate între ANAF şi persoanele juridice de drept privat semnatare (OPANAF nr. 146/2022)

18 feb. 2022
Vizualizari: 339

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 146/2022 pentru aprobarea condițiilor de furnizare a informațiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală și persoanele juridice de drept privat semnatare, precum și a modalităților de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

 

(M. Of. nr. 157 din 16 februarie 2022)

 

Se aprobă condițiile de furnizare a informațiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, procedura privind schimbul de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, și persoanele juridice de drept privat semnatare, precum și modalitățile de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

 

 

În M. Of. nr. 157 din 16 februarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 146/2022 pentru aprobarea condițiilor de furnizare a informațiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală și persoanele juridice de drept privat semnatare, precum și a modalităților de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.

 

Dispoziții relevante

Art. 2:

(1) Persoanele juridice de drept privat, denumite în continuare PJDP, care prin natura activității solicită frecvent informații de natura secretului fiscal despre clienții/partenerii săi, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, pot încheia un protocol privind schimbul de informații cu organul fiscal deținător al informației în baza art. 11 alin. (61) din Codul de procedură fiscală.

(2) Furnizarea de informații către instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare și alte persoane juridice de drept privat se realizează în conformitate cu prevederile art. 701 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, în scopul realizării activităților stabilite prin actul constitutiv al persoanelor juridice de drept privat.

(3) Furnizarea de informații persoanelor juridice de drept privat, în baza consimțământului contribuabilului/plătitorului potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, se poate realiza în baza unui protocol, încheiat potrivit prezentului ordin, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

a) informațiile sunt necesare pentru soluționarea unor cereri ale persoanelor fizice sau juridice. Obiectul de activitate al PJDP include servicii prestate persoanelor fizice și juridice pentru care sunt necesare informații de natura celor definite la alin. (7);

b) solicitările de furnizare a informațiilor se realizează în mod frecvent;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) persoana juridică de drept privat dispune de proceduri care asigură păstrarea în condiții de siguranță a datelor cu caracter personal și sisteme informatice de securitate, auditate de către un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie să rezulte că sistemul informatic și procedurile informatice aplicabile nu permit obținerea de informații cu încălcarea prevederilor legale în materia datelor cu caracter personal și care reprezintă secret fiscal.

(4) Auditarea se face de către un auditor extern independent, astfel:

a) auditarea ex ante, este inclusă în documentația necesară încheierii protocolului;

b) auditarea ex post se efectuează anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent.

(5) Raportul auditorului va fi transmis în format electronic cu semnătură electronică calificată la adresele menționate în protocol sau va fi depus letric la registratura generală a ANAF, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, București, până la data de 15 aprilie a anului următor celui pentru care se face auditarea. Obligația de auditare se consideră îndeplinită și prin:

a) prezentarea unui extras al unui raport de audit efectuat în cadrul obligațiilor generale de auditare ale PJDP; sau

b) prin prezentarea unor certificări de calitate care acoperă cerințele prevăzute la alin. (3) lit. c). Nedepunerea raportului sau altor certificări sau necertificarea că sistemele informatice ale PJDP și procedurile aplicabile îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (3) lit. c) din prezentul articol conduce la rezilierea protocolului, ANAF notificând în acest sens PJDP.

(6) Prin excepție de la prevederile menționate la alin. (4) lit. b), auditarea ex-post nu este obligatorie dacă PJDP este nou înființată, iar perioada de la semnarea protocolului până la sfârșitul anului este mai mică de 6 luni. De asemenea, este obligatorie depunerea unui nou raport de audit dacă sistemele informatice ale PJDP suferă modificări care pot diminua măsurile de securitate existente.

(7) Prin sistemul informatic dedicat, ANAF poate transmite, pe bază de protocol semnat în conformitate cu modelul-cadru al protocolului de colaborare prevăzut în anexa la prezentul ordin, următoarele informații:

a) informații referitoare la natura, sursa și cuantumul veniturilor solicitantului persoană fizică, respectiv informații pentru perioada aferentă ultimilor 3 ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informațiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat și data solicitării acestora;

b) informații referitoare la natura și cuantumul veniturilor solicitantului persoană juridică, respectiv informații din situațiile financiare pentru perioada aferentă ultimilor trei ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informațiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat și data solicitării acestora;

c) certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice;

d) informații privind existența pe numele solicitantului a unui cont curent declarat deschis la altă instituție de credit din România la data solicitării, pentru PJDP care oferă servicii din sfera de aplicare a Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază.

 

Art. 3:

PJDP care utilizează cu clienții lor comunicarea în sistem electronic, prin mijloace de comunicare la distanță, la momentul solicitării on line a unui serviciu de către o persoană fizică, în vederea obținerii de informații și solicitării consimțământului, vor aduce la cunoștința semnatarilor acordului faptul că informațiile de natură fiscală consultate de PJDP în ANAF le sunt puse la dispoziție și direct prin spațiul privat virtual. Obligația de informare anterior menționată nu afectează posibilitatea PJDP de a consulta informațiile ANAF în mod direct la momentul solicitării unui serviciu/produs on-line de către un client existent/potențial.

 

Art. 4:

(1) În vederea obținerii de informații, potrivit art. 2 alin. (3) din prezentul ordin, PJDP semnatară a protocolului are următoarele obligații:

a) solicită consimțământul expres și neechivoc, exprimat în condițiile art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, persoanelor fizice și persoanelor juridice, respectiv semnarea, olograf sau electronic, sau acceptarea expresă și neechivocă a unui acord de consultare, transmitere și prelucrare a informațiilor din bazele de date ale MF/ANAF, precum și a datelor cu caracter personal aparținând clientului, denumit generic „acord”. Acest acord va conține datele de identificare ale persoanelor (CNP/NIF, CUI/CIF), precum și mențiunea expresă cu privire la valabilitatea acordului. În cazul utilizării semnăturii electronice simple/acordului acceptat expres, acordul se va genera în format PDF, iar semnătura trebuie să cuprindă numele și prenumele în clar ale contribuabilului/reprezentantului legal al contribuabilului, data și ora acceptării exprese, precum și IP-ul stației de unde s-a dat acordul. Acordul este valabil 5 zile lucrătoare de la data semnării, respectiv a acceptării de către persoana fizică sau juridică;

b) arhivează acordurile în condițiile legii. PJDP pune la dispoziția reprezentanților MF/ANAF acordul în format letric de fiecare dată când aceștia îl vor solicita. Termenul de prezentare a acordurilor este de 10 zile lucrătoare în cazul în care se solicită prin aceeași solicitare un număr maxim de 20 de acorduri și de 25 de zile lucrătoare în cazul în care se solicită un număr mai mare de 20 de acorduri;

c) transmite acordul, în format electronic, simultan cu solicitarea de informații. Responsabilitatea respectării condițiilor de formă și de fond ale acordului transmis la ANAF revine PJDP;

d) pune în practică proceduri de revocare a drepturilor utilizatorilor (persoanele special desemnate de către PJDP care prelucrează datele și cărora le încetează/suspendă raporturile de muncă în conformitate cu Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în alte cazuri în care se consideră că este necesar).

(2) Responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informațiilor astfel obținute revine solicitantului.

 

Art. 9:

(1) Prelucrările de date cu caracter personal se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.

(2) În vederea asigurării unui cadru solid și coerent în materie de protecție a datelor, ANAF, prin Biroul pentru protecția datelor cu caracter personal, publică pe portalul de internet propriu o notă de informare privind protecția datelor cu caracter personal conform prevederilor legale prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 cu privire la modul de ducere la îndeplinire a prevederilor legale, cu excepțiile prevăzute în mod expres, care conține:

a) identitatea operatorului și a reprezentantului acestuia, dacă este cazul;

b) scopul în care se face prelucrarea datelor;

c) categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor;

d) existența drepturilor pentru persoana vizată, precum și condițiile în care pot fi exercitate.

 

Art. 10:

(1) Furnizarea de informații care se efectuează în prezent între ANAF și instituțiile de credit, respectiv instituțiile financiare nebancare, în baza protocoalelor de colaborare, continuă pentru o perioadă tranzitorie, de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, dată până la care persoanele juridice de drept privat sunt responsabile să efectueze orice adaptare necesară a sistemelor lor informatice și organizatorice și să transmită la ANAF documentația completă care să dovedească conformarea cu prevederile art. 2 alin. (3). În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, între ANAF și instituțiile de credit și instituțiile financiare nebancare se vor încheia protocoale de colaborare conform Modelului-cadru al protocolului de colaborare, cuprins în anexa la prezentul ordin.

(2) În cazul în care oricare PJDP nu îndeplinește în termen condițiile stabilite la alin. (1), la data împlinirii termenului, ANAF încetează de drept furnizarea de informații către aceasta și reziliază protocolul de colaborare cu respectivul PJDP, în baza unei notificări scrise.

(3) La data intrării în vigoare, prevederile Ordinului președintelui ANAF nr. 3.731/2016 privind aprobarea modelului cadru al protocolului de colaborare în vederea schimbului de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală și instituțiile financiare nebancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2017, cu modificările ulterioare, se abrogă.

(4) Furnizarea informațiilor aferente protocoalelor încheiate în baza Ordinului președintelui ANAF nr. 3.731/2016 se va derula în continuare, pe o perioadă tranzitorie, până la încheierea noului protocol, fără a se depăși perioada tranzitorie de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, cu aplicarea prevederilor alin. (1).

 

Protocolul de colaborare dintre ANAF și persoanele juridice de drept privat semnatare

Art. 1:

Obiectul protocolului constă în stabilirea condițiilor și modalităților pentru realizarea furnizării de informații în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d), ale art. 11 alin. (61) și ale art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

 

Art. 2:

(1) Furnizarea de informații persoanelor juridice de drept privat, potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, se poate realiza dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

a) obiectul de activitate al persoanelor juridice de drept privat (PJDP) include servicii prestate persoanelor fizice și juridice pentru care sunt necesare informații de natura celor definite la art. 2 alin. (7) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 146/2022;

b) solicitările de furnizare a informațiilor se realizează în mod frecvent;

c) persoana juridică de drept privat dispune de proceduri care asigură păstrarea în condiții de siguranță a datelor cu caracter personal și sisteme informatice de securitate, auditate de către un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie să rezulte că sistemul informatic și procedurile informatice aplicabile nu permit obținerea de informații cu încălcarea prevederilor legale în materia datelor cu caracter personal și care reprezintă secret fiscal.

(2) Auditarea se face de către un auditor extern independent astfel:

a) auditarea ex ante este inclusă în documentația necesară încheierii protocolului;

b) auditarea ex post se efectuează anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent.

(3) Raportul auditorului va fi transmis în format electronic cu semnătură electronică calificată la adresele menționate în protocol sau va fi depus letric la registratura generală a ANAF, strada Apolodor nr. 17, sectorul 5, București, până la data de 15 aprilie a anului următor celui pentru care se face auditarea. Obligația de auditare se consideră îndeplinită și prin:

a) prezentarea unui extras al unui raport de audit efectuat în cadrul obligațiilor generale de auditare ale PJDP; sau

b) prin prezentarea unor certificări de calitate care acoperă cerințele prevăzute la alin. (1) lit. c) de mai sus (de exemplu, certificări de tip ISO 27001 și similare).

(4) Nedepunerea raportului sau a certificărilor prevăzute la alin. (3) sau necertificarea faptului că sistemele informatice ale PJDP și procedurile aplicabile îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) din prezentul protocol dă dreptul ANAF să rezilieze protocolul de colaborare.

(5) Prin excepție de la prevederile menționate la alin. (2) lit. b), auditarea ex post nu este obligatorie dacă PJDP este nou-înființată, iar perioada de la semnarea protocolului până la sfârșitul anului este mai mică de 6 luni. De asemenea, este obligatorie depunerea unui nou raport de audit dacă sistemele informatice ale PJDP suferă modificări care pot diminua măsurile de securitate.

 

Art. 5:

(1) În vederea furnizării de informații de către ANAF către PJDP, potrivit art. 1, persoana juridică de drept privat semnatară a protocolului are următoarele obligații:

a) solicită consimțământul expres și neechivoc, exprimat în condițiile art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, persoanelor fizice și persoanelor juridice, respectiv semnarea, olograf sau electronic, sau acceptarea expresă și neechivocă a unui acord de consultare, transmitere și prelucrare a informațiilor din bazele de date ale MF/ANAF, precum și a datelor cu caracter personal aparținând clientului, denumit generic „acord”. Acest acord va conține datele de identificare ale persoanelor (CNP/NIF, CUI/CIF), precum și mențiunea expresă cu privire la valabilitatea acordului. În cazul utilizării semnăturii electronice simple/acordului acceptat expres, acordul se va genera în format PDF, iar semnătura trebuie să cuprindă numele și prenumele în clar ale contribuabilului/reprezentantului legal al contribuabilului, data și ora acceptării exprese, precum și IP-ul stației de unde s-a dat acordul. Acordul este valabil 5 zile lucrătoare de la data semnării, respectiv a acceptării de către persoana fizică sau juridică;

b) arhivează acordurile, în condițiile legii. PJDP pune la dispoziția reprezentanților MF/ANAF acordul în format letric de fiecare dată când aceștia îl vor solicita, în termenul de arhivare a documentației aplicabil PJDP. Termenul de prezentare a acordurilor este de 10 zile lucrătoare în cazul în care se solicită prin aceeași solicitare un număr maxim de 20 de acorduri și de 25 de zile lucrătoare în cazul în care se solicită un număr mai mare de 20 de acorduri;

c) transmis în format electronic, simultan cu solicitarea de informații. Responsabilitatea respectării condițiilor de formă și de fond ale acordului transmis la ANAF, precum și modalitatea de utilizare a informațiilor astfel obținute revin PJDP;

d) pune în practică procedurile de revocare a drepturilor utilizatorilor (în contextul încetării, suspendării raporturilor de muncă în conformitate cu Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în alte cazuri în care se consideră că este necesar);

e) pune la dispoziția clientului informațiile primite de la MF/ANAF.

(2) Modelul acordului pentru solicitarea veniturilor persoanelor fizice și/sau juridice este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul protocol.

(3) Modelul acordului pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală (CAF) din bazele de date ale MF/ANAF este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul protocol.

(4) Modelul acordului de interogare și prelucrare a informațiilor din bazele de date ale MF/ANAF în scopul deschiderii unui cont de plăți cu servicii de bază, în condițiile Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul protocol.

 

Totodată, acest ordin conține și o serie de anexe:

ANEXA nr. 1: ACORD pentru solicitarea veniturilor persoanelor fizice și/sau juridice;

ANEXA nr. 2: ACORD pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală din bazele de date ale Ministerului Finanțelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală;

– ANEXA nr. 3: ACORD de interogare și prelucrare a informațiilor din bazele de date ale Ministerului Finanțelor/Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în scopul deschiderii unui cont de plăți cu servicii de bază în condițiile Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază;

– ANEXA nr. 4: PROCEDURĂ COMUNĂ de lucru privind schimbul de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală și persoanele juridice de drept privat;

ANEXA nr. 5: FORMULAR DE ACCEPTANȚĂ.

Se aprobă condițiile de furnizare a informațiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, procedura privind schimbul de informații și modalitățile de acces în sistemele informatice dedicate între ANAF și persoanele juridice de drept privat semnatare (OPANAF nr. 146/2022) was last modified: februarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.