Regulamentul Senatului – (republicare)

9 dec. 2022
Vizualizari: 190
Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar

Regulamentul din 24 octombrie 2005 al Senatului – republicare 

(M. Of. nr. 1176 din 8 decembrie 2022)

Se republică Regulamentul din 24 octombrie 2005 al Senatului.

În M. Of. nr. 1176 din 8 decembrie 2022 s-a republicat Regulamentul din 24 octombrie 2005 al Senatului. 

Redăm, în cele ce urmează, structura regulamentului.

Structura

Capitolul I: Organizarea Senatului

Secțiunea 1: Constituirea Senatului

Secțiunea 2: Grupurile parlamentare

Secțiunea 3: Biroul permanent al Senatului și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare

Secțiunea 4: Comisiile Senatului

Subsecțiunea 1: Dispoziții comune

Subsecțiunea 2: Comisiile permanente

Subsecțiunea 3: Comisii speciale

Subsecțiunea 4: Comisii de anchetă

Capitolul II: Desfășurarea lucrărilor Senatului

Secțiunea 1: Sesiunile și actele Senatului

Secțiunea 2: Ordinea de zi și programul de activitate

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Secțiunea 3: Procedura legislativă

Secțiunea 4: Respectarea principiului bicameralismului

Secțiunea 5: Procedura de urgență

Secțiunea 6: Termene procedurale

Secțiunea 7: Desfășurarea ședințelor Senatului

Secțiunea 8: Procedura de vot

Secțiunea 9: Procedura pentru respingerea, reexaminarea și promulgarea legii

Secțiunea 10: Procedura aplicabilă inițiativelor de revizuire a Constituției României

Secțiunea 11: Procedura privind punerea sub urmărire penală a membrilor Guvernului

Capitolul III: Moțiuni, întrebări, interpelări, informări, petiții

Secțiunea 1: Moțiuni simple

Secțiunea 2: Întrebări

Secțiunea 3: Interpelări

Secțiunea 4: Ora Guvernului

Secțiunea 5: Ora prim-ministrului

Secțiunea 6: Informarea Senatului și a senatorilor

Secțiunea 7: Petiții

Secțiunea 8: Declarații politice

Capitolul IV: Statutul Senatorului

Secțiunea 1: Imunitatea parlamentară

Secțiunea 2: Conflictul de interese, constatarea incompatibilităților și alte interdicții

Secțiunea 3: Exercitarea mandatului de senator

Secțiunea 4: Concedii, absențe, demisii

Secțiunea 5: Deontologia parlamentară; abateri și sancțiuni

Capitolul V: Serviciile Senatului

Capitolul VI: Dispoziții tranzitorii și finale

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții din respectivul regulament.

Art. 5

„(1) Pentru validarea mandatelor, Senatul alege, în prima sa ședință, o comisie compusă din 15 senatori.

(2) Numărul senatorilor care sunt propuși în Comisia de validare de fiecare partid, organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianță politică sau alianță electorală trebuie să reflecte configurația politică a Senatului rezultată din alegeri și se stabilește prin negocieri realizate de reprezentanții acestora.

(3) Partidele, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice sau alianțele electorale fac propuneri nominale în limita numărului stabilit potrivit alin. (2).

(4) Propunerile nominale se transmit secretarilor asistenți. Președintele decan de vârstă prezintă aceste propuneri plenului Senatului în ordinea numărului de senatori ai fiecărui partid, fiecărei organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, fiecărei alianțe politice sau alianțe electorale. Senatul hotărăște asupra propunerilor cu votul majorității senatorilor prezenți.

(5) Nu pot să facă parte din comisia de validare senatorii împotriva cărora au fost înregistrate, la Senat, sesizări motivate de invalidare a mandatului, anterior constituirii comisiei”.

Art. 17

„Grupurile parlamentare își aleg un lider, un număr de 2 până la 4 vicelideri, în funcție de caz, și un secretar. La începutul fiecărei sesiuni ordinare, conducerea grupurilor parlamentare este anunțată în plenul Senatului”.

Art. 20

„(1) Grupurile parlamentare își constituie un secretariat tehnic ale cărui mărime și structură se stabilesc de către Biroul permanent, în funcție de mărimea grupurilor.

(2) Persoanele care compun secretariatele tehnice ale grupurilor parlamentare sunt angajate potrivit legii.

(3) Numirea și eliberarea din funcție a personalului secretariatelor tehnice ale grupurilor parlamentare se fac prin ordin al secretarului general al Senatului, la propunerea grupului parlamentar respectiv, prin liderul acestuia”.

Art. 26

„(1) Alegerea vicepreședinților, secretarilor și chestorilor se face la începutul fiecărei sesiuni ordinare, conform art. 25 alin. (1) și (2).

(2) Propunerile nominale pentru funcțiile de vicepreședinte, secretar și chestor repartizate se anunță în plenul Senatului de către liderii grupurilor parlamentare respective. Lista candidaților propuși pentru funcțiile din Biroul permanent se supune în întregime votului Senatului și se aprobă cu votul majorității senatorilor prezenți”.

Art. 30

„(1) Președintele Senatului căruia i s-a cerut revocarea nu poate conduce ședința Biroului permanent sau pe cea de plen în care se discută revocarea sa.

(2) La conducerea ședințelor prevăzute la alin. (1), președintele Senatului va fi înlocuit de unul dintre vicepreședinți, desemnat de Biroul permanent”.

Art. 42

„Comitetul liderilor grupurilor parlamentare, denumit în continuare Comitetul liderilor, este alcătuit din liderii grupurilor parlamentare, constituite potrivit configurației politice a Senatului”.

Art. 46

„(1) Senatul își constituie comisii permanente și poate institui comisii de anchetă, comisii speciale, inclusiv comisii paritare de mediere sau comisii comune cu Camera Deputaților.

(2) Numărul comisiilor de anchetă, speciale sau comune, denumirea și competența fiecărei astfel de comisii, precum și numărul membrilor acestora se hotărăsc de către Senat, la propunerea Biroului permanent sau a Comitetului liderilor, după caz”.

Art. 64

„(1) La ședințele comisiilor pot asista reprezentanții presei.

(2) Comisia, cu majoritate de voturi, decide, în funcție de ordinea de zi, asupra caracterului dezbaterilor”.

Art. 81

„(1) La cererea unei treimi din numărul membrilor săi, Senatul poate hotărî înființarea unei comisii de anchetă, fiind aplicabile prevederile art. 45-67, art. 78 și ale art. 79 alin. (2)-(7). Raportul comisiei se depune la Biroul permanent, care îl include pe ordinea de zi a plenului Senatului în cel mult 15 zile.

(2) După dezbaterea raportului, Senatul adoptă o hotărâre cu privire la acesta”.

Art. 97

„(1) Inițiatorul proiectului de lege sau al propunerii legislative poate să își retragă proiectul sau propunerea până la începerea dezbaterilor generale, cu aprobarea plenului.

(2) În cazul în care proiectul sau propunerea legislativă a fost adoptată de Camera Deputaților, retragerea nu mai poate fi făcută din momentul sesizării Senatului”.

Art. 120

„Pentru propunerile legislative, termenele de legiferare curg de la data înregistrării acestora la Biroul permanent, însoțite de avizele necesare”.

Art. 142

„În cazul în care prin prezentul regulament nu se stabilește o anumită procedură de vot obligatorie, procedura de vot se va hotărî de Senat, la propunerea președintelui sau a oricărui senator”.

Art. 152

„(1) În cazul în care Senatul, ca primă Cameră sesizată, adoptă o prevedere care, potrivit dispozițiilor Constituției, intră în competența sa decizională, prevederea este definitiv adoptată dacă și Camera Deputaților este de acord. În caz contrar, numai pentru prevederea respectivă legea se întoarce la Senat, care va decide definitiv, în procedură de urgență.

(2) Dispozițiile alin. (1) referitoare la întoarcerea legii se aplică în mod corespunzător și în cazul în care Senatul, în calitate de Cameră decizională, adoptă o prevedere pentru care competența decizională aparține Camerei Deputaților, ca primă Cameră sesizată”.

Art. 175

„În plenul Senatului nu pot fi formulate întrebări care privesc probleme de interes personal sau particular, întrebări care se referă la procese aflate pe rolul instanțelor judecătorești sau care pot afecta soluționarea unor cauze aflate în curs de judecată, care urmăresc în exclusivitate obținerea unei consultații juridice sau tehnice ori care privesc activitatea unor persoane care nu îndeplinesc funcții publice”.

Art. 193

„(1) Declarația de interese se depune în termen de 15 zile de la data validării mandatului ori, după caz, de la data numirii în funcție.

(2) Declarația de interese se actualizează ori de câte ori intervin schimbări care, potrivit art. 192 alin. (3), trebuie înscrise în aceste declarații. Actualizarea se face în termen de 30 de zile de la data începerii, modificării sau încetării funcțiilor sau activităților”. 

Art. 207

„(1) Senatorii pot demisiona prin cerere scrisă, adresată președintelui.

(2) Președintele Senatului, în ședință publică, întreabă senatorul dacă stăruie în cererea de demisie și, dacă răspunsul este afirmativ ori dacă senatorul nu se prezintă pentru a răspunde, cu toate că a fost înștiințat, declară locul vacant”.

Art. 222

„Dacă ambele Camere ale Parlamentului își însușesc textul legii în forma propusă de comisia de mediere, se va proceda conform art. 149”.

Art. 223

„Constituționalitatea prezentului regulament poate fi verificată de către Curtea Constituțională, la cererea președintelui Senatului, a unui grup parlamentar sau a cel puțin 25 de senatori”.

 

Regulamentul Senatului – (republicare) was last modified: decembrie 9th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.