Regulamentul privind recunoaşterea calificării profesionale de consilier juridic a cetăţenilor statelor membre ale UE sau aparţinând SEE, în vederea admiterii şi practicării acesteia în România – modificări (OMJ nr. 25/C/2022)

18 ian. 2022
1.000 views

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 1.813/C/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, în vederea admiterii și practicării acesteia în România

 

(M. Of. nr. 509 din 7 iulie 2008)

OMJ nr. 25/C/2022 privind modificarea OMJ nr. 1.813/C/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, în vederea admiterii și practicării acesteia în România

 

(M. Of. nr. 48 din 17 ianuarie 2022)

– modifică: titlul, titlul anexei, anexă: art. 1, art. 3, art. 4, art. 7, art. 7^1, art. 8, art. 9, art. 10, art. 14 alin. (2), art. 20, art. 23.

În M. Of. nr. 48 din 17 ianuarie 2022 s-a publicat Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 25/C/2022 privind modificarea OMJ nr. 1.813/C/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, în vederea admiterii și practicării acesteia în România. 

Redăm, în cele ce urmează, modificările aduse respectivului ordin.

Titlul

Vechea reglementare

„Ordin pentru aprobarea Regulamentului privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, în vederea admiterii și practicării acesteia în România”.

Noua reglementare

Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:

„Ordin pentru aprobarea Regulamentului privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene, în vederea admiterii și practicării acesteia în România”.

 

Anexa

Titlul

Vechea reglementare

„Regulament privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, în vederea admiterii și practicării acesteia în România”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Noua reglementare

Titlul anexei se modifică și va avea următorul cuprins:

„Regulament privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene, în vederea admiterii și practicării acesteia în România”.

 

Art. 1

Vechea reglementare

„Cetățeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European poate practica profesia de consilier juridic în România, în condițiile stabilite în art. 2, 3 și 8^1 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Cetățeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene poate practica profesia de consilier juridic în România, în condițiile stabilite în art. 2, 3 și 81 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare”.

 

Art. 3

Vechea reglementare

„Pentru a putea solicita accesul la profesia de consilier juridic și pentru a practica această profesie pe teritoriul României, solicitantul trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de Legea nr. 514/2003, cu completările ulterioare, respectiv să fie cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, să aibă exercițiul drepturilor civile și politice, să fie licențiat al unei facultăți de drept, să fie apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei și să nu se afle în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de lege”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Pentru a putea solicita accesul la profesia de consilier juridic și pentru a practica această profesie pe teritoriul României, solicitantul trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de Legea nr. 514/2003, cu completările ulterioare, respectiv să fie cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene, să aibă exercițiul drepturilor civile și politice, să fie licențiat al unei facultăți de drept, să fie apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei și să nu se afle în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de lege”.

 

Art. 4

Vechea reglementare

„(1) Cererea-tip adresată ministrului justiției de către solicitant se transmite Direcției pentru servicii juridice conexe, denumită în continuare direcția de specialitate.

(2) Cererea, însoțită de actele doveditoare a îndeplinirii condițiilor legale în vederea practicării profesiei de consilier juridic în România, se depune la Registratura Ministerului Justiției, personal sau prin poștă”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Pentru recunoașterea calificării profesionale în vederea admiterii și exercitării profesiei de consilier juridic în România, solicitantul adresează ministrului justiției o cerere, însoțită de actele care dovedesc îndeplinirea condițiilor.

(2) Cererea și actele care dovedesc îndeplinirea condițiilor de recunoaștere a calificării profesionale pot fi transmise prin intermediul poștei electronice, serviciilor poștale sau de curierat ori prin intermediul Punctului de contact unic electronic, denumit în continuare PCUe, conform art. 373 alin. (8) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 7

Vechea reglementare

(1) Verificarea îndeplinirii condițiilor legale în vederea recunoașterii calificării profesionale de consilier juridic se realizează de comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către solicitant. În cererea de solicitare a accesului la profesia de consilier juridic (cerere-tip) solicitantul va preciza opțiunea pentru efectuarea unui stagiu de 3 ani în domeniul dreptului românesc sau pentru susținerea unui examen de verificare a cunoștințelor profesionale. Cererea va fi însoțită de următoarele documente:

1. fotografie tip pașaport;

2. curriculum vitae – original semnat;

3. pașaport – copie xerox;

4. copia legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de pe documentele eliberate de autoritățile competente din statul al cărui cetățean este solicitantul, prin care face dovada că nu se află în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de lege, și traducerea legalizată a acestor documente;

5. documentul eliberat de autoritatea competentă din statul al cărui cetățean este solicitantul, prin care se atestă că acesta este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de consilier juridic, în copie legalizată în statul respectiv și cu traducerea legalizată a acestor documente potrivit Legii nr. 36/1995, cu modificările și completările ulterioare;

6. copia legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de pe documentul organismului profesional sau al autorității publice din statul al cărui cetățean este solicitantul, din care să rezulte că solicitantul are calificarea de consilier juridic în statul membru de origine sau de proveniență, și traducerea legalizată a acestuia;

7. copia legalizată sau certificată pentru conformitate cu originalul de pe diploma emisă de o universitate, prin care se certifică încheierea de către titular a unui ciclu de studii superioare de drept cu durata minimă de 3 ani, însoțită de dovada recunoașterii acesteia în condițiile legii, precum și traducerea legalizată a acesteia;

8. dovada existenței unei oferte, cereri, declarații de intenție etc. privind desfășurarea activității de consilier juridic în România, în condițiile Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare;

9. pentru solicitanții care optează pentru susținerea examenului de verificare a cunoștințelor profesionale, dovada achitării taxei de înscriere la examen.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pct. 4, 5, 6 și 7 vor purta apostila autorității competente din statul care le-a emis, cu excepția statelor cu care România are convenții bilaterale cu privire la scutirea de această procedură.

(3) Cuantumul taxei de înscriere la examen și condițiile de plată se stabilesc prin ordin al ministrului justiției”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Verificarea îndeplinirii condițiilor legale în vederea recunoașterii calificării profesionale de consilier juridic se realizează de comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a), în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către solicitant. În cuprinsul cererii, solicitantul își exprimă opțiunea pentru efectuarea unui stagiu de 3 ani în domeniul dreptului românesc sau pentru susținerea unui examen de verificare a cunoștințelor profesionale.

(2) Cererea va fi însoțită de următoarele documente, în copie:

1. act de identitate, certificat de înregistrare, carte de rezidență permanentă sau pașaport;

2. declarație pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute la art. 9 din Legea nr. 514/2003, cu completările ulterioare; pe baza consimțământului scris al solicitantului, Ministerul Justiției poate solicita structurilor competente ale Ministerului Afacerilor Interne efectuarea de verificări specifice privind cazierul judiciar, conform art. 20 din Legea nr. 290/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Declarația și consimțământul pentru verificarea cazierului judiciar pot fi incluse în cerere. În cazul unor îndoieli justificate, comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) poate solicita informații autorităților competente din statul membru de proveniență, în condițiile art. 35 din Legea nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare;

3. dovada că solicitantul este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de consilier juridic, făcută în condițiile prevăzute de art. 28 din Legea nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare. La data prezentării lor, documentele medicale doveditoare nu pot fi mai vechi de 3 luni;

4. titlul de calificare a cărui recunoaștere se solicită, astfel:

a) titlul de calificare prevăzut de un alt stat membru pentru accesul la aceeași profesie sau pentru exercitarea acesteia pe teritoriul său, conform prevederilor art. 7-9 din Legea nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare;

sau

b) dovada experienței profesionale de cel puțin 3 ani, atestată de statul membru care i-a recunoscut titlul eliberat de un stat terț, în cazul în care titlul de calificare a fost obținut într-un stat terț;

sau

c) titlul de calificare în sensul dispozițiilor art. 7-9 din Legea nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare, eliberat de un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene care nu reglementează profesia, completat cu dovada exercitării profesiei pe durata prevăzută de art. 9 alin. (3) din aceeași lege, dobândită într-un alt stat membru în care profesia nu este reglementată;

5. dovada plății taxei judiciare de timbru sau, după caz, a taxei de înscriere la examen. Cuantumul taxei de înscriere la examen și condițiile de plată se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.

(3) În cazul în care se apreciază ca fiind necesare, se pot depune sau, după caz, solicita și alte informații/documente relevante privind formarea profesională, precum suplimentul la diplomă/foaia matricolă, programele analitice ale cursurilor efectuate, descrierea completă a cursurilor/materiilor studiate, documente referitoare la efectuarea cursurilor postuniversitare etc.

(4) Dacă numele solicitantului, înscris pe documentele prevăzute la alin. (2) și (3), nu coincide cu cel din actul de identitate sau pașaport, se poate solicita dovada schimbării numelui, însoțită de formularul standard multilingv sau, după caz, de traducere”.

 

Art. 7^1

Vechea reglementare

„(1) Copia de pe documentele prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 4, 6 și 7 se realizează de către persoana desemnată din cadrul Ministerului Justiției, se certifică pentru conformitate cu originalul și se semnează de persoana desemnată. Originalul documentului prezentat se restituie solicitantului după realizarea copiei.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) pot fi depuse și în copie legalizată, situație în care activitățile de certificare pentru conformitate cu originalul și de semnare de către persoana desemnată nu se mai realizează”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 71 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În cadrul procedurii de soluționare a cererii de recunoaștere a calificării profesionale de consilier juridic, Ministerul Justiției poate solicita copii legalizate ale documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) pct. 4, numai în cazul în care există îndoieli justificate și atunci când este strict necesar.

(2) Documentele prevăzute la art. 7 alin. (2) pct. 1 și alin. (4) sunt însoțite, dacă este cazul, de formularul standard multilingv eliberat în condițiile Regulamentului (UE) 2016/1.191 sau, după caz, de traducere.

(3) Documentele prevăzute la art. 7 alin. (2) pct. 3 sunt însoțite de traducere legalizată, în condițiile Legii nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(4) În sensul prezentului regulament, prin traducere legalizată se înțelege traducerea efectuată în condițiile Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările ulterioare, precum și traducerea certificată efectuată de o persoană calificată în acest sens, în conformitate cu legislația unui stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene”.

 

Art. 8

Vechea reglementare

„În cazul în care documentele prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 4 nu sunt eliberate de autoritățile competente ale statului membru de origine sau de proveniență, acestea se înlocuiesc cu o declarație sub jurământ ori, în statele membre în care nu există un astfel de jurământ, de o declarație solemnă făcută de persoana în cauză în fața unei autorități judiciare sau administrative competente ori, după caz, în fața unui notar sau a unui organism profesional calificat al statului membru de origine ori de proveniență, care eliberează un certificat ce atestă respectivul jurământ sau respectiva declarație solemnă”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În cazul în care există dubii sau îndoieli justificate asupra documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) pct. 2 și 3, Ministerul Justiției poate solicita informații autorităților competente din statul membru de origine sau proveniență, prin intermediul Sistemului de informare al Pieței interne, denumit în continuare IMI, în condițiile art. 35 din Legea nr. 200/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul în care există dubii cu privire la corespondența titlurilor de calificare prezentate de solicitant cu cele care, potrivit legii române, conferă dreptul de acces la profesia de consilier juridic, se poate solicita punctul de vedere al Centrului Național pentru Recunoașterea și Echivalarea Diplomelor”.

 

Art. 9

Vechea reglementare

„(1) Rezultatele verificării îndeplinirii condițiilor legale în vederea recunoașterii calificării profesionale de consilier juridic se afișează la sediul Ministerului Justiției și se publică pe site-ul instituției.

(2) Solicitanții nemulțumiți de rezultate pot face contestație în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor. Contestațiile se soluționează în maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere de către comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. b), iar rezultatele contestațiilor se afișează la sediul Ministerului Justiției și se publică de îndată pe site-ul instituției”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Rezultatele verificării îndeplinirii condițiilor legale în vederea recunoașterii calificării profesionale de consilier juridic se comunică solicitantului, în scris, prin intermediul poștei electronice sau, după caz, al PCUe, afară de cazul în care acesta solicită în mod expres comunicarea prin intermediul serviciilor poștale.

(2) În cazul în care a optat pentru susținerea examenului de verificare a cunoștințelor profesionale, solicitantului i se comunică disciplinele din care va fi examinat, potrivit art. 13.

(3) Solicitanții nemulțumiți de rezultate pot face contestație în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor. Contestațiile se soluționează de către comisia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. b), în cel mult 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere, iar rezultatele contestațiilor se comunică în condițiile prevăzute la alin. (1)”.

 

Art. 10

Vechea reglementare

„În cazul în care solicitantul optează în cererea-tip prevăzută la art. 4 alin. (1) pentru efectuarea stagiului, cererea va fi însoțită și de acordul scris atât al consilierului juridic, angajat sau numit în condițiile Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare, care acceptă atribuțiile de îndrumător al stagiului de 3 ani al solicitantului, cât și al angajatorului sau autorității la care acesta funcționează”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În cazul în care solicitantul optează pentru efectuarea stagiului prin cererea-tip prevăzută la art. 4 alin. (1), în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatului verificării îndeplinirii condițiilor legale de recunoaștere a calificării profesionale, acesta depune acordul scris atât al persoanei juridice de drept public sau privat la care se va efectua stagiul, cât și al consilierului juridic angajat în condițiile Legii nr. 514/2003, cu completările ulterioare, care acceptă atribuțiile de îndrumător al stagiului.

(2) Cerința prevăzută la alin. (1) se consideră îndeplinită și în cazul în care acordul este întocmit în format electronic, având o semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat, conform normelor legale în vigoare”.

 

Art. 14 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Testele-grilă vor fi editate atât în limba română, cât și în limba engleză sau franceză (la alegerea solicitantului)”.

Noua reglementare

În anexă, la articolul 14, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Examenul de verificare a cunoștințelor profesionale se desfășoară în limba română”.

 

Art. 20

Vechea reglementare

„Ordinul ministrului justiției privind acordarea dreptului de a exercita profesia de consilier juridic în România se poate emite individual sau pentru mai multe persoane, în raport cu volumul cererilor primite”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Ordinul ministrului justiției privind acordarea dreptului de a exercita profesia de consilier juridic în România se emite individual, în format electronic, și este semnat cu semnătură electronică calificată, în condițiile legii. La cererea expresă a solicitantului, ordinul poate fi emis în format letric.

(2) Solicitantul căruia i s-a recunoscut calificarea profesională exercită profesia de consilier juridic cu titlul profesional din România”.

 

Art. 23

Vechea reglementare

„Direcția de specialitate din cadrul Ministerului Justiției ține evidența cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European cărora li s-a conferit dreptul de a exercita profesia de consilier juridic în România, întocmește și actualizează periodic listele, în funcție de acordarea dreptului de a exercita această profesie unor noi persoane”.

Noua reglementare

În anexă, articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției ține evidența cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori Confederației Elvețiene, cărora li s-a conferit dreptul de a exercita profesia de consilier juridic în România, întocmește și actualizează periodic listele, în funcție de acordarea dreptului de a exercita această profesie unor noi persoane”.

 

Art. II din OMJ nr. 25/C/2022

„Serviciul profesii juridice conexe duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin”.

 

Regulamentul privind recunoașterea calificării profesionale de consilier juridic a cetățenilor statelor membre ale UE sau aparținând SEE, în vederea admiterii și practicării acesteia în România – modificări (OMJ nr. 25/C/2022) was last modified: ianuarie 19th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.