Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis (OPCC nr. 441/2022)

3 mai 2022
Vizualizari: 327

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis

(M. Of. nr. 422 din 2 mai 2022)

În baza:

– art. 19 alin. (4) lit. d), art. 26 alin. (1) și art. 27 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996;

– art. 25-321 din O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996.

 

Se pune în aplicare Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis.

 

În M. Of. nr. 422 din 2 mai 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, conținutul respectivului ordin.

Art. 1

„În urma adoptării de către Plenul Consiliului Concurenței se pune în aplicare Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 2

„La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007”.

Art. 3

„Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin”.

Art. 4

„Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Mai departe, redăm structura anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Decizii de recuperare emise de către furnizori

Capitolul III: Controlul ajutoarelor de stat realizat de către Consiliul Concurenței

Capitolul IV: Decizii de recuperare emise de către Consiliul Concurenței

Capitolul V: Decizii de recuperare emise de către Comisia Europeană

Capitolul VI: Obligațiile furnizorului/administratorului și beneficiarului de ajutor de stat/de minimis

Capitolul VII: Inventarul ajutoarelor de stat și de minimis

Capitolul VIII: Întocmirea rapoartelor și transmiterea altor date și informații

Capitolul IX: Dispoziții finale

În final, vă prezentăm cele mai importante dispoziții regăsite în Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis.

Art. 2

„Activitatea de monitorizare presupune colectarea, procesarea, verificarea datelor și a informațiilor trimise de furnizori sau de beneficiari, după caz, propunerea de măsuri pentru respectarea legalității, transmiterea Comisiei Europene a rapoartelor privind ajutoarele de stat sau de minimis acordate în România. Activitatea de monitorizare are ca obiectiv îndeplinirea obligațiilor în domeniul ajutorului de stat asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene”.

Art. 5

„(1) Beneficiarul care face obiectul deciziilor prevăzute la art. 4 alin. (1) are obligația de a rambursa suma reprezentând echivalentul ajutorului de stat sau de minimis a cărui recuperare a fost dispusă de furnizor/administrator, cu excepția situației în care punerea în aplicare a deciziei a fost suspendată.

(2) Ajutorul de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale.

(3) Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015”.

Art. 7

„(1) Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizor atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de stat sau de minimis sau au fost identificate măsuri care pot reprezenta ajutoare de stat sau de minimis ce au fost instituite fără respectarea procedurilor prevăzute de OUG nr. 77/2014.

(2) În urma analizei datelor și informațiilor transmise de furnizor, Consiliul Concurenței poate solicita acestuia, printr-un raport, să întreprindă măsurile ce se impun pentru a fi asigurată respectarea legislației în domeniul ajutoarelor de stat și de minimis. Furnizorul poate formula, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea raportului, obiecții care vor fi transmise Consiliului Concurenței spre analiză și opinie.

(3) În situația în care datele și informațiile transmise de furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară a măsurii de sprijin, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanții furnizorului”.

Art. 12

„(1) În aplicarea dispozițiilor art. 11 alin. (1), în condițiile în care furnizorul nu a implementat măsurile prevăzute la art. 7 alin. (2), respectiv la art. 10 alin. (1) sau (6), Consiliul Concurenței poate emite decizii de stopare sau de recuperare a ajutoarelor de minimis.

(2) Deciziile emise de Consiliul Concurenței reprezintă titlu executoriu.

(3) Deciziile de stopare se comunică furnizorilor în vederea sistării acordării ajutorului de minimis.

(4) Deciziile de recuperare se comunică beneficiarilor în vederea rambursării voluntare.

(5) Consiliul Concurenței poate emite și o decizie unică privind stoparea și recuperarea unui ajutor de minimis”.

Art. 14

„Deciziile Consiliului Concurenței prevăzute la art. 12 alin. (1) pot fi atacate la Curtea de Apel București, conform art. 19 alin. (7) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 19

„În situația în care Comisia Europeană a decis suspendarea ajutorului de stat potrivit dispozițiilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015, furnizorul de ajutor de stat/administratorul suspendă acordarea acestuia de la data primirii deciziei Comisiei Europene prin intermediul Consiliului Concurenței. Actul prin care furnizorul de ajutor de stat dispune suspendarea ajutorului de stat are ca efect încetarea imediată a acordării acestuia, până la stabilirea compatibilității măsurii de sprijin financiar cu normele Uniunii Europene”.

Art. 27

„Raportarea prevăzută la art. 26 este transmisă Comisiei Europene, prin intermediul aplicației electronice specifice, până la data de 30 iunie a fiecărui an, pentru anul anterior, denumit an de raportare, potrivit prevederilor europene în vigoare”.

Art. 28

„Ca urmare a activității de monitorizare a ajutoarelor de stat/de minimis, Consiliul Concurenței poate elabora orice alte rapoarte în vederea îndeplinirii de către România a obligațiilor ce îi revin în calitate de stat membru al Uniunii Europene, pe baza datelor și informațiilor primite”.

Art. 29

„- Anexa face parte integrantă din prezentul regulament”.

Vă precizăm că anexa cuprinde modelul fișei privind ajutoarele de stat.

Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis (OPCC nr. 441/2022) was last modified: mai 3rd, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.