Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale – modificări (HPCC nr. 9/2021)

19 iul. 2021
Vizualizari: 276

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Hotărârea Plenului Curții Constituționale (HPCC) nr. 6/2012 privind adoptarea Regulamentului de organizare și funcționare a Curții Constituționale

(M. Of. nr. 198 din 27 martie 2012)

Hotărârea Plenului Curții Constituționale (HPCC) nr. 9/2021 privind modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Curții Constituționale, adoptat prin HPCC nr. 6/2012

(M. Of. nr. 702 din 15 iulie 2021)

– modifică: art. 12 lit. d), art. 27 alin. (2) lit. b), art. 28 lit. a), art. 30 lit. b), art. 38 pct. C lit. c), art. 43 alin. (1) lit. b), art. 49 alin. (1)-(3), art. 49 alin. (5), art. 49 alin. (6), art. 50 alin. (1), art. 50 alin. (6), art. 53 alin. (2), art. 54 alin. (2);

– introduce: art. 27 alin. (2) lit. d^1), art. 28 lit. a^1), art. 28 lit. c^1), art. 28 lit. d^1), art. 30 lit. c^1), art. 38 pct. C lit. c^1), art. 42 alin. (!) lit. c^1), art. 43 alin. (1) lit. b^1), art. 46 alin. (6), art. 49 alin. (3^1) și (3^2), art. 49 alin. (5^1);

– abrogă: art. 29 lit. a) și b), art. 30 lit. f), art. 31 lit. c), art. 50 alin. (2).

În M. Of. nr. 702 din 15 iulie 2021 s-a publicat Hotărârea Plenului Curții Constituționale (HPCC) nr. 9/2021 privind modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Curții Constituționale, adoptat prin Hotărârea Plenului Curții Constituționale nr. 6/2012. 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări aduse respectivei hotărâri.

Art. 28 lit. a^1)

Noua reglementare

La articolul 28, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:

„Grefierii au următoarele atribuții: (…)

a1) cu cel puțin 5 zile înaintea ședinței publice de judecată, verifică legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare și afișarea pe pagina de internet a Curții Constituționale a termenelor de judecată stabilite în dosarele Curții Constituționale și comunică rezultatul verificării magistratului-asistent desemnat în cauză”.

 

Art. 29 lit. a) și b)

Vechea reglementare

„Grefierii documentariști și grefierii arhivari au următoarele atribuții:

a) scanează și multiplică actele de sesizare a Curții Constituționale, precum și orice alte materiale ce alcătuiesc dosarele Curții, după consultarea magistratului-asistent desemnat în cauză;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) actualizează pe suport electronic evidențele din registrul general de dosare”.

Noua reglementare

La articolul 29, literele a) și b) se abrogă.

 

Art. 43 alin. (1) lit. b)

Noua reglementare

La articolul 43 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Registrele Curții Constituționale întocmite și păstrate de Compartimentul grefă, registratură și arhivă sunt următoarele: (…) b) registrul general de dosare, în care se trec de către grefierii registratori, în ordinea intrării, toate actele de sesizare a Curții Constituționale, precum și toată corespondența în legătură cu acestea; numărul de înregistrare din acest registru reprezintă numărul de dosar, la care se adaugă litera corespunzătoare încadrării sesizării în categoria de atribuții prevăzută la art. 146 din Constituția României, republicată; în dreptul fiecărui dosar astfel înregistrat se vor trece, după caz: instanța și numărul dosarului de la instanță, autorul sesizării, obiectul, judecătorul-raportor și magistratul-asistent desemnați în cauză, data solicitării și transmiterii punctelor de vedere sau a altor înscrisuri, data emiterii fișei privind procedura de înștiințare, data depunerii raportului, termenele de judecată, soluția pronunțată, data restituirii dosarului la instanță sau a comunicării actului, părțile care solicită studierea dosarului”.

 

Art. 49 alin. (1)-(3)

Vechea reglementare

„(1) Sub îndrumarea magistratului-asistent, grefierul întocmește concepta de citare, citațiile și adresele referitoare la alte modalități operative de chemare în fața Curții Constituționale.

(2) Întocmirea conceptelor de citare și emiterea procedurilor de chemare în fața Curții Constituționale se fac imediat după fixarea termenului de judecată, pentru cauzele de natură urgentă, sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare, în celelalte cauze. Grefierii care îndeplinesc procedurile de citare vor face mențiune, pe concepta de citare, despre data emiterii acestora.

(3) În cauzele privind soluționarea excepției de neconstituționalitate, înștiințarea părților se poate face prin citație, precum și prin alte modalități operative, respectiv telefonic, telegrafic, prin fax, poștă electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură, după caz, transmiterea textului actului supus comunicării ori înștiințarea pentru prezentarea la termen, precum și confirmarea primirii actului, respectiv a înștiințării, dacă părțile au indicat instanței datele corespunzătoare în acest scop. Dacă încunoștințarea s-a făcut telefonic, grefierul va întocmi un referat în care va arăta modalitatea de încunoștințare și obiectul acesteia”.

Noua reglementare

La articolul 49, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Sub îndrumarea magistratului-asistent, grefierul întocmește fișa privind procedura de înștiințare a părților și a Ministerului Public.

(2) Întocmirea fișei privind procedura de înștiințare, emiterea citațiilor și înștiințarea părților se fac imediat după fixarea termenului de judecată, pentru cauzele de natură urgentă, sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare, în celelalte cauze. Grefierii care îndeplinesc aceste proceduri vor face mențiune, pe fișa privind procedura de înștiințare, despre data realizării acestora.

(3) În cauzele privind soluționarea excepției de neconstituționalitate, înștiințarea autorilor excepției de neconstituționalitate se face prin citare. Comunicarea citației se realizează prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum și prin alte modalități operative, respectiv telefonic, telegrafic, prin fax, poștă electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură, după caz, înștiințarea pentru prezentarea la termen, precum și confirmarea primirii acesteia, dacă autorii excepției de neconstituționalitate au indicat instanței datele corespunzătoare în acest scop. Comunicarea citației va fi însoțită de semnătura electronică extinsă a instanței care va înlocui ștampila instanței și semnătura grefierului de ședință din mențiunile obligatorii ale citației. Dacă încunoștințarea s-a făcut telefonic, grefierul va întocmi un referat în care va arăta modalitatea de încunoștințare și obiectul acesteia”.

 

Art. 49 alin. (3^1)-(3^2)

Noua reglementare

La articolul 49, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) și (32), cu următorul cuprins:

„(31) Dispozițiile art. 154 alin. (4) și (61), precum și cele ale art. 165 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare (Codul de procedură civilă), se aplică în mod corespunzător.

(32) În cazuri speciale, președintele Curții Constituționale poate dispune ca autorii excepției de neconstituționalitate să fie înștiințați potrivit dispozițiilor art. 168 din Codul de procedură civilă”.

 

Art. 54 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) După redactarea încheierii, magistratul-asistent predă dosarul grefierului, în vederea îndeplinirii procedurii de citare, după caz, și va asigura îndeplinirea celorlalte măsuri dispuse de Curtea Constituțională”.

Noua reglementare

La articolul 54, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) După redactarea încheierii, magistratul-asistent predă dosarul grefierului în vederea citării sau înștiințării părților, după caz, și va asigura îndeplinirea celorlalte măsuri dispuse de Curtea Constituțională”.

Regulamentul de organizare și funcționare a Curții Constituționale – modificări (HPCC nr. 9/2021) was last modified: iulie 19th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.