Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Concurenţei (OPCC nr. 30/2022)

19 ian. 2022
Vizualizari: 867

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 30/2022 privind punerea în aplicare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței

 

(M. Of. nr. 52 din 18 ianuarie 2022)

Se pune în aplicare Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței.

În M. Of. nr. 52 din 18 ianuarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 30/2022 privind punerea în aplicare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, conținutul respectivului ordin.

Art. 1

„În urma adoptării de plenul Consiliului Concurenței se pune în aplicare Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 2

„La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 985/2019 privind punerea în aplicare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 976 din 4 decembrie 2019, cu modificările ulterioare, se abrogă”.

Art. 3

„Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin”.

Art. 4

„Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Mai departe, vă prezentăm structura anexei care face parte integrantă din ordin.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Organizarea și atribuțiile Consiliului Concurenței

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Secțiunea 1: Organizarea Consiliului Concurenței

Secțiunea 2: Atribuțiile plenului și ale membrilor acestuia, ale comisiilor și ale președintelui Consiliului Concurenței

Secțiunea 3: Atribuțiile directorului general, ale directorilor, ale directorilor adjuncți și ale șefilor de servicii

Secțiunea 4: Atribuțiile direcțiilor, serviciilor și compartimentelor

Secțiunea 5: Atribuțiile secretarului general și ale secretarului general adjunct

Capitolul III: Registrele Consiliului Concurenței și legitimația de serviciu

Capitolul IV: Dispoziții finale

Totodată, redăm cele mai importante dispoziții regăsite în anexă.

Art. 2

„Consiliul Concurenței are atribuții privind protecția, menținerea și stimularea concurenței și a unui mediu concurențial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor”.

Art. 4

„(1) În cadrul Consiliului Concurenței este organizat și funcționează ca structură fără personalitate juridică Consiliul de supraveghere din domeniul naval, potrivit prevederilor art. 661 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999. Structura organizatorică a Consiliului de supraveghere din domeniul naval este prevăzută în anexa nr. 1.

(2) În scopul realizării atribuțiilor și competențelor sale generale și specifice prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, Consiliul de supraveghere din domeniul naval adoptă propriul regulament de organizare și funcționare, care este pus în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței.

(3) Cheltuielile necesare desfășurării activității Consiliului de supraveghere din domeniul naval sunt cuprinse în bugetul propriu, parte a bugetului Consiliului Concurenței”.

Art. 6

„(1) Consiliul Concurenței, în calitate de autoritate de concurență, își desfășoară activitatea, deliberează și ia decizii în plen și în comisii.

(2) Organele de conducere din cadrul Consiliului Concurenței sunt: președintele, secretarul general, secretarul general adjunct, directorul general, directorii, directorii adjuncți și șefii de serviciu.

(3) Organele de decizie la nivelul Consiliului Concurenței sunt: plenul, comisiile și președintele.

(4) În vederea exercitării atribuțiilor sale, Consiliul Concurenței dispune de aparatul propriu, la nivel central și local, alcătuit din secretar general, secretar general adjunct, director general, direcții, servicii și compartimente, potrivit organigramei prevăzute în anexa nr. 1”.

Art. 9

„(1) În cadrul Consiliului Concurenței sunt încadrate următoarele categorii de personal: funcționari publici de specialitate, funcționari publici pe funcții publice generale, manageri publici și personal contractual. Funcția publică de specialitate este cea de inspector de concurență.

(2) În cadrul Direcției supraveghere transporturi, al Serviciului de supraveghere feroviară și al Serviciului de supraveghere din domeniul naval sunt încadrate aceleași categorii de personal ca și în restul direcțiilor Consiliului Concurenței.

(3) Pentru realizarea obiectivelor și atribuțiilor sale generale și specifice, Consiliul Concurenței poate colabora cu specialiști în diverse domenii de activitate, prin încheierea de convenții civile sau contracte individuale de muncă cu timp parțial, după caz, în condițiile legii. De asemenea, Consiliul Concurenței poate solicita și primi sprijin din partea altor instituții specializate ale statului”.

Art. 22

„(1) Direcția asistență juridică și contencios este direcția de specialitate a Consiliului Concurenței care îndeplinește următoarele atribuții:

a) la solicitarea plenului sau a structurilor Consiliului Concurenței formulează opinii consultative privind riscurile pe care le-ar putea prezenta în instanță cazurile aflate în analiză;

b) reprezintă Consiliul Concurenței în fața instanțelor judecătorești, aceasta incluzând activitatea de formulare a întâmpinărilor, răspunsurilor la întâmpinare, notelor de ședință, concluziilor scrise, precum și activitatea ce ține de pledarea cauzelor în fața instanțelor judecătorești. Apărările în fața instanțelor judecătorești române sunt aprobate și semnate de către conducerea Direcției asistență juridică și contencios în baza delegației de reprezentare semnate de președinte;

c) asigură reprezentarea în fața instanțelor judecătorești pentru Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și Consiliul de supraveghere din domeniul naval, structuri fără personalitate juridică în cadrul Consiliului Concurenței;

d) întocmește cererile de autorizare judiciară pentru inspecțiile Consiliului Concurenței, precum și cererile de chemare în judecată și căile de atac ordinare și/sau extraordinare împotriva hotărârilor judecătorești ce vor fi semnate de către președintele Consiliului Concurenței ori înlocuitorul acestuia;

e) colaborează cu structurile Consiliului Concurenței implicate în emiterea/încheierea actelor administrative ce fac obiectul dosarelor aflate pe rolul instanțelor judecătorești, în vederea îndeplinirii activității de reprezentare a Consiliului Concurenței în fața instanțelor judecătorești;

f) colaborează cu direcțiile de resort din cadrul Consiliului Concurenței la efectuarea de inspecții și participă la inspecții potrivit prevederilor art. 38-40 din Legea concurenței, inclusiv ca urmare a unei solicitări adresate Consiliului Concurenței de către Comisia Europeană sau de o altă autoritate de concurență a unui stat membru, potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003;

g) colaborează cu celelalte direcții, servicii și compartimente la redactarea actelor emise de Consiliul Concurenței și de președintele acestuia;

h) efectuează cercetări de doctrină și jurisprudență, națională și europeană, în domeniul concurenței în dosarele aflate pe rolul instanțelor de judecată în care Consiliul Concurenței este parte;

i) transmite spre informare organelor de executare fiscală hotărârile judecătorești executorii/definitive care vizează venituri bugetare sub forma amenzilor contravenționale aplicate de Consiliul Concurenței;

j) colaborează, prin reprezentanții Consiliului Concurenței desemnați în Grupul de lucru contencios al Uniunii Europene, denumit în continuare GLCUE, aflat sub coordonarea agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, cu direcțiile de specialitate în vederea prezentării și susținerii poziției Consiliului Concurenței în cadrul GLCUE.

(2) În domeniul reprezentării Consiliului Concurenței în fața instanțelor de judecată, directorul general are competența și mandatul de a semna, anterior semnării/aprobării de către președinte, cererile de autorizare judiciară pentru efectuarea inspecțiilor, delegațiile de reprezentare în instanță de către conducerea și personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției asistență juridică și contencios, acțiunile în justiție, răspunsurile la interogatoriu, căile de atac, renunțarea la acțiuni și la căi de atac și orice alte acte de dispoziție potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și pozițiile Consiliului Concurenței formulate în fața instanțelor judecătorești europene.

(3) Activitatea inspectorilor de concurență cu studii juridice care exercită atribuții de reprezentare a intereselor autorității în fața instanțelor de judecată, prin derogare de la prevederile art. 84 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, constituie vechime în specialitate juridică și este asimilată vechimii în munca juridică desfășurată de consilierul juridic, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare”.

Art. 24

„(1) Direcția teritorială are următoarele atribuții:

a) desfășoară activități de cunoaștere a piețelor, în vederea detectării existenței unor fenomene sau practici anticoncurențiale;

b) monitorizează, pe plan local, comportamentul pe piață al întreprinderilor sau al asociațiilor de întreprinderi, din punctul de vedere al Legii concurenței, al Legii privind concurența neloială și al legislației naționale privind practicile comerciale neloiale între întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care transpune Directiva (UE) 2019/633;

c) acordă sprijin Direcției ajutor de stat în vederea verificării datelor și informațiilor raportate de către furnizorii de ajutor de stat, atunci când există îndoieli serioase cu privire la corectitudinea acestora;

d) acordă asistență de specialitate furnizorilor de ajutor de stat în vederea întocmirii raportărilor privind ajutoarele de stat acordate la nivel local și elaborării schemelor de ajutor de stat;

e) analizează plângerile formulate potrivit prevederilor art. 41 din Legea concurenței, sesizările privind practicile anticoncurențiale și sesizările privind practicile de concurență neloială, în scopul elaborării de propuneri corespunzătoare;

f) colaborează cu direcțiile Consiliului Concurenței pe probleme specifice din domeniul feroviar și naval;

g) desfășoară activități de cercetare a cazurilor care privesc încălcarea prevederilor Legii privind concurența neloială și al legislației naționale privind practicile comerciale neloiale între întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care transpune Directiva (UE) 2019/633;

h) desfășoară activitățile de descoperire și investigare a cazurilor care privesc încălcarea dispozițiilor art. 5, 6, 8 și 13 din Legea concurenței, precum și a dispozițiilor art. 101 și 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;

i) efectuează inspecții potrivit prevederilor art. 38-40 din Legea concurenței, inclusiv ca urmare a unei solicitări adresate Consiliului Concurenței de către Comisia Europeană sau de o altă autoritate de concurență a unui stat membru, potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003;

j) realizează interviuri potrivit prevederilor art. 37 din Legea concurenței;

k) elaborează propuneri pentru aplicarea prevederilor art. 8 alin. (2), art. 25 alin. (1) lit. e), g), h), i), k) și n), art. 28, art. 43 alin. (2), art. 46, art. 49 alin. (1)-(5) și (7), art. 50 alin. (1)-(3) și (5), art. 53 lit. b) și c), art. 54, art. 55 alin. (1) lit. a) și e) și alin. (2) și ale art. 57-59 din Legea concurenței;

l) efectuează investigații privind un anumit sector economic sau un anumit tip de acord în diferite sectoare, potrivit prevederilor art. 25 alin. (1) lit. g) din Legea concurenței, dispuse de Consiliul Concurenței, în principal, cu privire la piețe locale;

m) elaborează propuneri privind soluționarea cererilor de clemență;

n) elaborează propuneri în vederea emiterii de avize sau puncte de vedere pentru proiectele de acte normative, proiectele de documente de politici publice care pot avea impact anticoncurențial, cu posibilitatea recomandării modificării acestora;

o) elaborează propuneri în vederea formulării de către Consiliul Concurenței a unor recomandări Guvernului și organelor administrației publice locale pentru adoptarea măsurilor care să faciliteze dezvoltarea pieței și a concurenței;

p) transmite spre executare deciziile Consiliului Concurenței și procesele-verbale de constatare și sancționare și urmărește, la nivel local, aplicarea efectivă a acestora, cu excepția încasării taxei de autorizare și a amenzii contravenționale;

q) elaborează propuneri pentru aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) lit. j) din Legea concurenței;

r) analizează solicitările unităților administrativ-teritoriale competente, denumite în continuare UAT, ori ale asociației de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, căreia i-au fost transferate responsabilitățile UAT-urilor membre privind organizarea și reglementarea serviciului de utilități publice de avizare a măsurilor administrative de atribuire directă a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de utilități publice, precum și documentația aferentă și formulează propuneri de soluționare a acestora, împreună cu direcțiile de resort și cu Direcția ajutor de stat, în vederea emiterii avizelor prevăzute la art. 52 alin. (2) din Legea nr. 51/2006;

s) analizează proiectele de acte normative sau administrative prin care se instituie scheme/ajutoare de minimis și formulează propuneri în vederea emiterii avizelor din punctul de vedere al respectării reglementărilor în domeniu;

ș) supraveghează intervențiile pe piață ale organelor administrației publice locale în vederea respectării normelor legale în domeniul concurenței;

t) colaborează cu organele administrației publice centrale și locale, precum și cu organizațiile patronale în ceea ce privește politicile de ramură sau sectoriale;

ț) reprezintă Consiliul Concurenței și promovează schimbul de informații și de experiență în relațiile cu organizațiile și instituțiile internaționale de profil, potrivit art. 25 alin. (1) lit. p) din Legea concurenței;

u) elaborează trimestrial programul-cadru de activitate pe baza sarcinilor primite de la conducerea Consiliului Concurenței, a propunerilor celorlalte direcții, servicii, compartimente și alte structuri din cadrul Consiliului Concurenței, pe care îl prezintă spre aprobare președintelui;

v) întocmește situațiile privind necesarul de fonduri pentru cheltuieli materiale și de personal și propunerile de repartizare în teritoriu a creditelor bugetare;

w) urmărește realizarea logisticii necesare funcționării aparatului teritorial;

x) asigură informarea, documentarea și pregătirea profesională a personalului din cadrul aparatului teritorial;

y) colaborează cu Serviciul pregătire ședințe plen la elaborarea și redactarea proiectelor de ordine și decizii ale Consiliului Concurenței emise în cazurile instrumentate.

(2) Direcția teritorială își desfășoară activitatea la sediul central și în spații de lucru aflate în reședințele de județ, denumite în mod generic inspectorate de concurență”.

Art. 26

„(1) Direcția avizare acte juridice și pregătire ședințe plen este direcția de specialitate care asigură avizarea din perspectiva legalității a actelor administrative emise/încheiate de Consiliul Concurenței, asigură consultanța juridică și reprezintă în fața instanțelor de judecată și a altor organe jurisdicționale interesele Consiliului Concurenței în domeniul achizițiilor publice, resurselor umane și bugetare, monitorizează respectarea informațiilor protejate de la divulgare, cu excepția informațiilor din categoria informațiilor clasificate, și asigură pregătirea ședințelor plenului și comisiilor Consiliului Concurenței.

(2) Direcția avizare acte juridice și pregătire ședințe plen are următoarele atribuții:

a) verifică și avizează proiectele de avize, ordine și decizii ale Consiliului Concurenței cu luarea în considerare a criteriilor privind forma actului juridic și a temeiurilor de drept corespunzătoare adoptării, motivării și emiterii respectivelor acte administrative;

b) verifică și avizează, sub aspectul legalității, clauzele contractelor, convențiilor, protocoalelor și actelor adiționale încheiate de Consiliul Concurenței;

c) participă în comisiile constituite în temeiul legislației privind achizițiile publice ori de câte ori procedura de achiziție necesită asistență juridică de specialitate în acest mod;

d) acordă asistență juridică Serviciului achiziții publice în vederea elaborării punctelor de vedere la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în cazul în care sunt formulate contestații împotriva rezultatelor procedurilor de achiziții publice;

e) asigură obținerea avizului de la Consiliul Legislativ pentru proiectele de regulamente și instrucțiuni aprobate în plenul Consiliului Concurenței;

f) transmite actele normative adoptate de Consiliul Concurenței spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, și semnalează în cadrul instituției publicarea acestora;

g) desfășoară prin personalul de specialitate juridică activitățile necesare reprezentării Consiliului Concurenței în fața instanțelor judecătorești române și a altor organe jurisdicționale, în cauzele din domeniul achizițiilor publice, resurselor umane și bugetare și redactează, în termenele procedurale, cererile de chemare în judecată, întâmpinările, notele de ședință, concluziile scrise și căile de atac în astfel de dosare. Apărările în fața instanțelor judecătorești române sunt aprobate și semnate de către conducerea Direcției avizare acte juridice și pregătire ședințe plen în baza delegației de reprezentare semnate de președinte;

h) colaborează cu structurile Consiliului Concurenței implicate în emiterea/încheierea actelor administrative ce fac obiectul dosarelor prevăzute la lit. g);

i) elaborează și prezintă președintelui și secretarului general evaluări de risc privind promovarea căilor de atac împotriva hotărârilor judecătorești nefavorabile Consiliului Concurenței în dosarele care vizează domeniul resurselor umane și bugetare;

j) monitorizează modalitatea de respectare a informațiilor protejate de la divulgare, cu excepția informațiilor din categoria informațiilor clasificate, de către structurile și personalul Concurenței, precum și de către persoanele aflate în situația prevăzută de art. 70 din Legea concurenței;

k) realizează activitatea de protecție a datelor cu caracter personal prin persoana desemnată de responsabilul cu protecția datelor.

(3) Activitatea inspectorilor de concurență cu studii juridice care exercită atribuții de reprezentare a intereselor autorității în fața instanțelor de judecată, prin derogare de la prevederile art. 84 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, constituie vechime în specialitate juridică și este asimilată vechimii în munca juridică desfășurată de consilierul juridic, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare”.

Art. 31

„(1) În subordinea secretarului general funcționează Direcția avizare acte juridice și pregătire ședințe plen, Direcția economică și managementul personalului și Direcția achiziții și administrare resurse.

(2) Secretarul general este subordonat președintelui Consiliului Concurenței și are relații funcționale cu structurile din cadrul Consiliului Concurenței, cu organele administrației publice centrale și locale în aria sa de activitate, precum și cu furnizorii de bunuri și servicii.

(3) În activitatea sa, secretarul general este ajutat de un secretar general adjunct”.

Art. 35

„(1) Principalele registre ale Consiliului Concurenței sunt următoarele:

A. registre de intrare-ieșire și evidență, care asigură interfața Consiliului Concurenței cu terții:

a) Registrul general de intrare și de ieșire a corespondenței;

b) Registrul special, în care se înregistrează plângerile și notificările prevăzute de normele în vigoare;

c) Registrul deciziilor, în care se înregistrează deciziile plenului și ale comisiilor Consiliului Concurenței și se menționează dispozitivul hotărârii luate;

d) Registrul de ordine al președintelui Consiliului Concurenței, în care se înregistrează ordinele emise;

e) Registrul special de corespondență secretă și confidențială, în care se înregistrează astfel de documente;

f) Registrul unic de clemență, în care se înregistrează cererile de clemență;

B. registre de evidență internă:

a) Registrul de evidență întocmit la nivelul cabinetului președintelui, la nivelul vicepreședinților, consilierilor de concurență, directorului general, secretarului general, secretarului general adjunct, precum și la nivelul direcțiilor, serviciilor și compartimentelor;

b) Registrul de ședință, în care se consemnează lucrările plenului Consiliului Concurenței;

c) Registrul de arhivă;

d) alte registre necesare desfășurării activității Consiliului Concurenței, înființate prin ordin al președintelui.

(2) Stabilirea rubricilor registrelor prevăzute la alin. (1) lit. A se face în funcție de natura lucrărilor evidențiate, la propunerea secretarului general, și se aprobă de către președinte.

(3) Registrele pot fi întocmite pe suport hârtie și/sau în format electronic. Modul de utilizare și de arhivare a registrelor se stabilește de către secretarul general.

(4) Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare propriu registrele necesare desfășurării activității.

(5) Consiliul de supraveghere din domeniul naval stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare propriu registrele necesare desfășurării activității”.

Art. 36

„(1) Legitimația de serviciu este documentul oficial care atestă calitatea de angajat în activitate la Consiliul Concurenței și va fi folosită în exercitarea atribuțiilor de serviciu.

(2) Legitimația de serviciu nu este transmisibilă.

(3) Modelul legitimației de serviciu, precum și cromatica acesteia sunt prezentate în anexa nr. 2.

(4) Pierderea sau sustragerea legitimației de serviciu se aduce la cunoștința președintelui Consiliului Concurenței în prima zi lucrătoare de la producerea evenimentului, iar în caz de nerecuperare în termen de 5 zile va fi declarată nulă prin publicitatea în presă, precizându-se numărul acesteia și numele titularului”.

În final, vă precizăm că anexa nr. 1 și anexa nr. 2, care fac parte integrantă din regulament, cuprind structura organizatorică a Consiliului Concurenței, respectiv modelul legitimației de serviciu.

 

Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Concurenței (OPCC nr. 30/2022) was last modified: ianuarie 19th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.