Regulamentul Comisiei de disciplină a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (OPASPAA nr. 722/2021)

12 ian. 2022
Vizualizari: 424

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 722/2021 pentru aprobarea Regulamentului Comisiei de disciplină a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar

 

(M. Of. nr. 30 din 11 ianuarie 2022)

Se aprobă Regulamentul Comisiei de disciplină a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

 

În M. Of. nr. 30 din 11 ianuarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 722/2021 pentru aprobarea Regulamentului Comisiei de disciplină a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul Regulament.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Organizarea, funcționarea și atribuțiile Comisiei

CAPITOLUL III: Competența Comisiei de disciplină

CAPITOLUL IV: Procedura disciplinară

CAPITOLUL V: Sancțiuni disciplinare

CAPITOLUL VI: Dispoziții tranzitorii și finale

ANEXA nr. 1: DECLARAȚIE pe propria răspundere privind neîncadrarea în situațiile de conflict de interese sau incompatibilitate

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

ANEXA nr. 2: DECLARAȚIE privind acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal conform Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016

 

Dispoziții relevante

Art. 1

Prezentul regulament stabilește organizarea, funcționarea, atribuțiile și competențele Comisiei de disciplină a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS), modul de desfășurare a procedurii disciplinare, modul de desfășurare a procedurii de propunere de sancțiuni și orice alte aspecte privind soluționarea sesizărilor administrative.

 

Art. 3

(1) Comisia este o structură deliberativă, fără personalitate juridică și este formată din 4 membri cu pregătire juridică și economică, desemnați prin acte administrative ale instituției reprezentate, care se comunică ASPAAS, în următoarea componență:

a) un reprezentant al Ministerului Finanțelor;

b) un reprezentant al Băncii Naționale a României;

c) un reprezentant al Autorității de Supraveghere Financiară;

d) un reprezentant al ASPAAS.

(2) Mandatul membrilor Comisiei este de 3 ani, cu drept de reînnoire a mandatului o singură dată, la propunerea instituției care i-a numit.

 

Art. 4

(1) Comisia alege prin vot secret, în prima ședință statutară, un președinte dintre membrii săi. Este desemnată președinte persoana care a întrunit cele mai multe dintre voturile exprimate de membrii prezenți.

(2) Mandatul de președinte al Comisiei se asigură prin rotație, pe perioade de un an. Primul mandat începe la data primei ședințe statutare în care este ales președintele. Următoarele mandate vor fi exercitate în ordinea cronologică a desemnării în calitatea de membru al Comisiei.

(3) Ședințele Comisiei sunt conduse de către președintele Comisiei sau, în absența acestuia, de către un alt membru desemnat de acesta, cu consultarea prealabilă a membrilor Comisiei.

 

Art. 8

Atribuțiile membrilor Comisiei sunt următoarele:

a) aleg președintele Comisiei prin vot secret sau înlocuitorul acestuia, în caz de absență, potrivit art. 4 alin. (1);

b) participă la ședințele Comisiei;

c) studiază cu celeritate sesizările/autosesizările și înscrisurile primite prin intermediul registraturii ASPAAS și parcurg etapele procedurale pentru fiecare sesizare;

d) formulează în ședință sau ulterior, în scris, propuneri referitoare la conținutul adreselor, înscrisuri și alte documente care rezultă din sau privesc activitatea Comisiei;

e) redactează și expediază corespondența către părți și/sau terți, rezultată din derularea procedurii disciplinare;

f) pun în practică procedura disciplinară prevăzută în prezentul regulament;

g) întocmesc, motivează și semnează raportul prin care Comisia propune președintelui ASPAAS sancțiunile prevăzute de lege sau clasarea sesizării, pentru abaterile administrative sau administrativ-disciplinare, după caz, ce intră în competența sa de soluționare, potrivit cadrului legal incident;

h) redactează și semnează procesele-verbale de ședință;

i) întocmesc trimestrial sau la cererea președintelui ASPAAS rapoarte privind activitatea desfășurată de Comisie;

j) raportează lunar persoanei responsabile pentru gestionarea sesizărilor stadiul soluționării acestora.

 

Art. 10

Președintele Comisiei are următoarele atribuții:

a) stabilește de comun acord cu ceilalți membri data și ora când au loc ședințele Comisiei și transmite convocarea membrilor prin e-mail;

b) semnează toate documentele rezultate din activitatea Comisiei. În cazuri excepționale când acesta nu poate semna corespondența Comisiei, în vederea respectării termenelor din procedurile disciplinare aflate în derulare, președintele poate desemna, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare, un alt membru din Comisie pentru semnarea documentelor;

c) conduce ședințele Comisiei;

d) coordonează activitatea Comisiei;

e) semnează corespondența Comisiei;

f) răspunde la solicitările președintelui ASPAAS cu privire la activitatea Comisiei;

g) solicită informații de la Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) sau de la alt organism profesional sau de la alte părți pe tot parcursul derulării procedurii disciplinare;

h) alte atribuții ce decurg din calitatea de președinte al Comisiei.

 

Art. 12

(1) Comisia are competența de a soluționa sesizările administrative referitoare la auditorii financiari și la firmele de audit din România, în oricare dintre următoarele situații:

a) când faptele au legătură cu exercitarea activității de audit statutar;

b) când sunt încălcate prevederile Codului etic menționat la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 în exercitarea activității de audit statutar;

c) când faptele sunt săvârșite de către membrii Consiliului CAFR sau de alți membri aleși sau care ocupă o funcție în structurile de conducere ale CAFR, în legătură cu atribuțiile prevăzute de Legea nr. 162/2017;

d) în orice alte situații prevăzute de Legea nr. 162/2017.

(2) Comisia este competentă, raportat la alin. (1) lit. c), să soluționeze și sesizările ce vizează:

a) abateri administrativ-disciplinare săvârșite de persoanele care la momentul săvârșirii faptei sau la momentul sesizării abaterii dețineau calitatea de membru al Consiliului CAFR sau de alt membru ales ori care ocupau o funcție în structurile de conducere ale CAFR. Pierderea calității de membru după săvârșirea faptei sau după sesizarea abaterii nu atrage schimbarea competenței de soluționare a sesizării;

b) abateri administrativ-disciplinare săvârșite de persoanele care după sesizarea abaterii au dobândit calitatea de membru al Consiliului CAFR sau de alt membru ales sau care ocupă o funcție în structurile de conducere ale CAFR. Pierderea calității înainte de soluționarea sesizării de către ASPAAS nu atrage schimbarea competenței stabilite conform prezentului alineat.

(3) Sesizările pot fi formulate atât de către persoanele îndrituite, cât și de terți sau de ASPAAS prin autosesizări.

(4) În urma analizei sesizării, Comisia propune președintelui ASPAAS, prin raport motivat, aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 40 alin. (4), respectiv la art. 43 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau clasarea sesizării/autosesizării, după caz.

(5) În activitatea specifică și pe tot parcursul derulării procedurii disciplinare, Comisia poate adresa solicitări președintelui ASPAAS sau, în absența acestuia, persoanei împuternicite, cu privire la aspectele ce necesită clarificări din partea structurilor de specialitate din cadrul ASPAAS.

(6) În exercitarea atribuțiilor sale în derularea procedurii de soluționare a sesizărilor/autosesizărilor, Comisia poate solicita autorului sesizării/persoanei cercetate/oricărei alte persoane care deține informații și probe în legătură cu aspectele sesizate, ori de câte ori consideră necesar, informații și înscrisuri relevante în scopul soluționării sesizării.

(7) Pentru eficientizarea activității, membrii Comisiei pot coresponda prin e-mail pentru orice aspecte care permit clarificarea prin această modalitate de comunicare, cu respectarea principiului confidențialității.

(8) Comisia are competența de a propune aplicarea sau neaplicarea unei sancțiuni ori clasarea sesizării fără derularea procedurii disciplinare și convocarea auditorului financiar vizat de sesizare, atunci când actul de sesizare/autosesizarea susține și probează o situație evidentă și de necontestat de către auditorul financiar/firma de audit.

 

Art. 13

(1) Procedura disciplinară se declanșează prin înregistrarea la nivelul Comisiei:

a) a unei sesizări administrative sau disciplinare formulate de un terț și înregistrate la registratura ASPAAS;

b) a unei sesizări ASPAAS (autosesizare), purtând rezoluția președintelui ASPAAS, în baza constatărilor directe a structurilor interne ale ASPAAS cu privire la săvârșirea unor abateri.

(2) Sesizarea prevăzută la alin. (1) lit. a) se transmite către ASPAAS și se gestionează potrivit Normelor privind raportarea către ASPAAS a încălcărilor reglementărilor în domeniul auditului statutar, aprobate prin Ordinul președintelui ASPAAS nr. 266/2018, cu modificările ulterioare.

(3) În cazul în care dovezile/probele constau în înscrisuri, acestea vor fi menționate în sesizare și anexate la aceasta în copie conformată cu originalul, iar pentru proba cu martori aceștia vor fi nominalizați cu indicarea datelor de identificare și de corespondență.

(4) În cazul autosesizării ASPAAS, probele vor fi reprezentate de actele de constatare directe ale structurilor interne ale instituției, cu rezoluția președintelui ASPAAS.

(5) Declanșarea procedurii disciplinare la nivelul Comisiei are loc la data înregistrării sesizării la nivelul structurii disciplinare.

(6) Procedura disciplinară se desfășoară, de principiu, în limitele și raportat la obiectul sesizării care a declanșat-o și a probelor furnizate de către autorul sesizării și de către persoana cercetată în derularea procedurii disciplinare, acest principiu neexcluzând și nelimitând posibilitatea extinderii cercetării, în situația identificării, pe parcursul procedurii disciplinare, a unor suspiciuni de încălcare și a altor reglementări incidente din materia auditului statutar, în afara celor sesizate (autosesizate).

(7) În situația identificării, pe parcursul cercetării disciplinare, a unor suspiciuni în legătură cu acte și fapte ce nu intră în sfera de competență a ASPAAS, acestea vor fi comunicate președintelui ASPAAS cu propunerea de transmitere spre competentă soluționare instituțiilor statului cu atribuții în domeniul corespunzător, însoțite de probele identificate.

 

Art. 21

(1) Comisia poate propune motivat aplicarea următoarelor sancțiuni persoanelor fizice/juridice – subiecți ai cercetării disciplinare pentru care ASPAAS este autoritate competentă, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (9) coroborat cu prevederile art. 40 alin. (4) din Legea nr. 162/2017:

a) avertisment public, în care sunt identificate persoana sancționată și natura încălcării, publicată pe pagina de internet a ASPAAS;

b) penalitate administrativă, cuprinsă între 2 și 6 salarii minime brute pe economie, pentru auditorii financiari;

c) penalitate administrativă, cuprinsă între 0,5% și 2,5% din cifra de afaceri anuală aferentă activității de audit statutar, pentru firmele de audit;

d) interdicție temporară, cuprinsă între 1 și 3 ani, pentru auditorul financiar, firma de audit sau partenerul-cheie de audit să efectueze audituri financiare și/sau să semneze rapoarte de audit statutar;

e) retragerea autorizării, însoțită, în cazul persoanelor fizice, de pierderea calității de auditor financiar;

f) o interdicție temporară, de până la 3 ani, pentru un membru al firmei de audit sau un membru al organismului administrativ sau de conducere al unei entități de interes public să exercite funcții la firme de audit sau la entități de interes public.

(2) Comisia poate propune, motivat, aplicarea următoarelor sancțiuni administrativ-disciplinare membrilor Consiliului CAFR și altor membri aleși sau care ocupă o funcție în structurile de conducere ale CAFR, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (9) coroborate cu cele ale art. 43 alin. (2) din Legea nr. 162/2017:

a) avertisment scris;

b) penalitate administrativ-disciplinară, cuprinsă între 1 și 12 salarii minime brute pe economie;

c) suspendarea din funcție pe o perioadă de la 6 luni la un an.

(3) Comisia are în vedere, la propunerea sancțiunilor administrative, prevederile art. 40 alin. (6) și ale art. 41 din Legea nr. 162/2017 în analiza abaterilor de la reglementările aplicabile.

(4) Încadrarea faptei/faptelor sesizate ca abatere administrativă și propunerea sancțiunii sau clasarea sesizării se decid cu majoritatea simplă a membrilor Comisiei.

Regulamentul Comisiei de disciplină a Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (OPASPAA nr. 722/2021) was last modified: ianuarie 12th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.