Regulamentul ASF nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziţii referitoare la prestarea serviciilor şi activităţilor de investiţii – modificări (Regulament ASF nr. 8/2022)

3 mai 2022
Vizualizari: 443

 

Actul modificat

Actul modificatorPreambulSumar
 

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziții referitoare la prestarea serviciilor și activităților de investiții

(M. Of. nr. 496 și 496 bis din 19 iunie 2019)

 

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 8/2022 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziții referitoare la prestarea serviciilor și activităților de investiții conform Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare

 

(M. Of. nr. 423 din 2 mai 2022)

 

În conformitate cu:

– art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013,

– art. 280 alin. (1) din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.

 

– modifică: art. 3 alin. (1), art. 50 alin. (3), art. 53, art. 82, art. 140;

– introduce: art. 20^1, art. 50 alin. (1^1) și (1^2), art. 130 alin. (3^1) și (3^2), art. 130 alin. (8), art. 140^1.

 

În M. Of. nr. 423 din 2 mai 2022 s-a publicat Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 8/2022 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziții referitoare la prestarea serviciilor și activităților de investiții conform Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.

Redăm, în cele ce urmează, modificările, dar și completările aduse respectivului act normativ.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 3 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Deciziile cu privire la autorizarea sau retragerea autorizațiilor prevăzute de prezentul regulament se emit de către A.S.F. în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului, cu excepția cazului în care Legea nr. 126/2018 sau prevederile prezentului regulament stabilesc un alt termen.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Actele individuale prevăzute de prezentul regulament se emit de către A.S.F. în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului, cu excepția cazului în care Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, sau prevederile prezentului regulament stabilesc un alt termen.

 

Art. 50 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) S.S.I.F. are obligația să notifice A.S.F. cu privire la încheierea unui contract cu altă S.S.I.F./firmă de investiții sau instituție de credit, inclusiv din alte state, în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea/rezilierea acestuia, S.S.I.F. având obligația de a transmite copia acestui contract doar la solicitarea A.S.F. în cazul instituțiilor de credit, obligația de notificare vizează contractele care au legătură cu prestarea serviciilor și activităților de investiții și a serviciilor auxiliare.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 50 alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

(3) S.S.I.F. are obligația să notifice A.S.F. cu privire la încheierea unui contract, care are legătură cu prestarea serviciilor și activităților de investiții prevăzute la pct. 1, 2 și 3 ale secțiunii A «Servicii și activități de investiții» din anexa nr. 1 la Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, cu altă S.S.I.F./firmă de investiții sau instituție de credit, inclusiv din alte state, în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea/rezilierea acestuia, S.S.I.F. având obligația de a transmite copia acestui contract doar la solicitarea A.S.F. În cazul instituțiilor de credit, obligația de notificare vizează contractele care au legătură cu serviciile de investiții menționate în relație cu instrumentele financiare, altele decât cele de la art. 2 alin. (2) lit. d) și alin. (3) din Legea nr. 126/2018.

 

Art. 53

Vechea reglementare

„Art. 53

(1) A.S.F. aplică Orientările cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității, denumite în cuprinsul prezentului articol Orientări, cuprinse în anexa nr. 10, în desfășurarea activității sale de supraveghere și control al respectării dispozițiilor legale ce transpun prevederile directivelor CE nr. 39/2004 și nr. 73/2006, cu următoarele mențiuni:

a) trimiterea la Directiva 2004/39/CE sau la Directiva 2006/73/CE se interpretează ca trimiteri la Directiva 2014/65/UE sau la Regulamentul (UE) nr. 600/2014 sau la Regulamentul delegat (UE) nr. 565/2017;

b) funcția de conformitate și cea de auditor intern nu pot fi deținute de aceeași persoană;

c) noțiunea de conducător din Orientări corespunde noțiunii conducere superioară din Legea nr. 126/2018;

d) S.S.I.F. nu poate externaliza funcția de conformitate.

(2) S.S.I.F. și S.A.I. care desfășoară activitățile prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) și lit. b) pct. (i) din O.U.G. nr. 32/2012 au obligația de a lua toate măsurile în vederea aplicării dispozițiilor Orientărilor prevăzute la alin. (1).”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 53 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 53

(1) A.S.F. aplică Ghidul cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID II privind funcția de asigurare a conformității, denumit în cuprinsul prezentului articol Ghid, cuprins în anexa nr. 10, în desfășurarea activității sale de supraveghere și control al respectării dispozițiilor legale incidente activității S.S.I.F., cu următoarele mențiuni:

a) sintagma «funcția de asigurare a conformității» din Ghid corespunde sintagmei «funcția de conformitate» din prezentul regulament;

b) S.S.I.F. nu poate externaliza funcția de conformitate.

(2) S.S.I.F. și S.A.I. care desfășoară activitățile prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) și lit. b) pct. (i) din O.U.G. nr. 32/2012 au obligația de a lua toate măsurile în vederea aplicării dispozițiilor Ghidului prevăzut la alin. (1).

 

Art. 82

Vechea reglementare

„Art. 82

(1) Pot face obiectul acordării de credite în vederea efectuării de cumpărări în marjă instrumentele financiare admise la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare și instrumentele financiare care fac obiectul unei oferte publice în vederea admiterii la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare, pentru orice persoană fizică sau juridică, în condițiile prezentului capitol.

(2) Împrumuturile acordate de S.S.I.F. clienților săi sau clienților altor S.S.I.F. pot fi efectuate cu orice instrument financiar liber de sarcini admis la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare, pentru orice persoană fizică sau juridică, în condițiile prezentului capitol.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 82 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 82

(1) Pot face obiectul acordării de credite pentru cumpărări în marjă instrumentele financiare admise la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare și cele care fac obiectul unei oferte publice în vederea admiterii la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare, pentru orice persoană fizică sau juridică, în condițiile prezentului capitol.

(2) Împrumuturile acordate de S.S.I.F. clienților săi, clienților altor S.S.I.F. sau altor S.S.I.F. sub formă de instrumente financiare pot avea ca obiect orice instrument financiar liber de sarcini admis la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare, în condițiile prezentului capitol.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu pot face obiectul acordării de credite în vederea cumpărării în marjă instrumentele financiare emise de S.S.I.F. admise la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare și nici instrumentele financiare emise de S.S.I.F. care fac obiectul unei oferte publice în vederea admiterii la tranzacționare pe o/un piață reglementată/sistem multilateral de tranzacționare.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), împrumuturile acordate de S.S.I.F. clienților săi, clienților altor S.S.I.F. sau altor S.S.I.F. nu pot avea ca obiect instrumente financiare emise de respectiva S.S.I.F.

(5) Pentru tranzacțiile în marjă cu instrumente financiare, altele decât instrumentele financiare derivate, activul depus în contul de marjă folosit pentru acoperirea cerințelor de marjă nu poate fi constituit din instrumente financiare emise de S.S.I.F.

 

Art. 140

Vechea reglementare

„Art. 140

(1) Oricare dintre următoarele activități desfășurate de o firmă de investiții sau de o instituție de credit din alte state membre, respectiv de o societate dintr-o țară terță sau pentru o astfel de entitate atrage necesitatea aplicării pentru respectiva entitate a procedurilor de notificare prevăzute la art. 109 sau la art. 113 din Legea nr. 126/2018, după caz, respectiv a procedurii de autorizare prevăzute la art. 122 din Legea nr. 126/2018:

a) promovarea/publicitatea serviciilor și activităților de investiții și serviciilor auxiliare pe teritoriul României;

b) desfășurarea de campanii promoționale care au ca scop atragerea de clienți din România;

c) existența unui website în limba română;

d) contactarea/adresarea din proprie inițiativă, prin orice mijloace, a persoanelor din România în vederea prestării de servicii și activități de investiții și/sau a serviciilor auxiliare.

(2) Deținerea unui număr de telefon național de către o firmă de investiții sau o instituție de credit dintr-un alt stat membru, respectiv de o societate dintr-o țară terță prin care realizează promovarea serviciilor/contactarea potențialilor clienți, respectiv prezența fizică a acesteia pe teritoriul României atrage necesitatea aplicării procedurilor de notificare prevăzute la art. 113 din Legea nr. 126/2018, respectiv a procedurii de autorizare prevăzute la art. 122 din Legea nr. 126/2018.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 140 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 140

(1) Oricare dintre următoarele activități desfășurate de o firmă de investiții sau de o instituție de credit care prestează servicii de investiții sau activități de investiții din alte state nclus atrage necesitatea aplicării, în prealabil, pentru nclusive entitate a procedurilor de notificare prevăzute la art. 109 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare:

a) promovarea/publicitatea serviciilor și activităților de investiții și serviciilor auxiliare, destinată clienților sau potențialilor clienți aflați pe teritoriul României, atunci ncl această publicitate/promovare se face în limba română;

b) desfășurarea de campanii promoționale care au ca scop atragerea de clienți de pe teritoriul României;

c) utilizarea unui site în limba română;

d) contactarea/adresarea din proprie inițiativă, prin orice mijloace, a persoanelor din România în vederea prestării de servicii și activități de investiții și/sau a serviciilor auxiliare;

e) deținerea unui număr de telefon nclusiv cu scopul de a promova serviciile de investiții, precum și serviciile auxiliare/contacta potențialii clienți din România.

(2) Pentru a stabili dacă o firmă de investiții sau instituție de credit din alt stat membru care prestează servicii de investiții sau activități de investiții are obligația de a respecta procedura de notificare prevăzută la art. 113 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, în oricare din următoarele situații, fără însă a se limita la acestea sau fără ca situațiile în sine să reprezinte nclusi cumulative sau exhaustive, se vor lua în considerare următoarele:

a) existența unor contracte/aranjamente care să îi permită prezența stabilă, continuă și permanentă în România;

b) accesul la o infrastructură stabilă și permanentă pe teritoriul României care să îi nclus prestarea din România de servicii de investiții și/sau activități de investiții, precum și servicii auxiliare;

c) prezența fizică frecventă, nclusiv sau permanentă în România.

(3) O firmă de investiții sau instituție de credit care prestează servicii de investiții sau activități de investiții din alt stat membru are obligația de a respecta procedura de notificare prevăzută la art. 109 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care nu are prezență fizică stabilă sau permanentă pe teritoriul României sau în cazul în care are prezență fizică cu caracter temporar și/sau ocazional/sporadic, fără a fi nevoie de a urma procedura de notificare prevăzută la art. 113 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare.

(4) O firmă de investiții sau instituție de credit din alt stat membru care urmează a fi implicată în derularea unei oferte publice ce se va desfășura în România nu are obligația de a respecta procedura de notificare prevăzută la art. 113 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, dacă îndeplinește următoarele condiții în mod nclusive:

a) nu prestează alte servicii și activități de investiții sau servicii auxiliare în România care atrag procedura de notificare prevăzută la art. 113 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare;

b) prezența sa fizică pe teritoriul României datorată activității prevăzute în partea introductivă a alineatului nu este permanentă.

(5) În cazul în care un client de retail sau un client profesional în sensul secțiunii B din anexa nr. 2 la Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, nclusive sau nclusi pe teritoriul României, inițiază la inițiativa sa nclusive furnizarea unui serviciu sau desfășurarea unei activități de investiții de către o firmă de investiții ori de către o instituție de credit care prestează servicii de investiții sau activități de investiții, din alt stat membru, procedurile de notificare prevăzute la art. 109 sau 113 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică furnizării serviciului sau desfășurării activității respective de către entitate pentru persoana în cauză, nici unei relații legate în mod specific de furnizarea serviciului sau desfășurarea activității respective.

(6) O inițiativă a unui client, astfel cum aceasta este reglementată la alin. (5), nu îndreptățește firma de investiții ori instituția de credit care prestează servicii de investiții sau activități de investiții să comercializeze noi categorii de produse de investiții sau de servicii de investiții către respectivul client în alt mod decât prin respectarea procedurilor de notificare.

 

Art. 20^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 20 se introduce un nou articol, art. 20^1, cu următorul cuprins:

Art. 20^1

S.S.I.F. are obligația de a revizui periodic, dar cel puțin anual, planurile de continuitate a activității prevăzute la art. 6 lit. j) din Regulamentul delegat (UE) 2017/1.943.

 

Art. 50 alin. (1^1) și (1^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 50, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:

(1^1) Situația prevăzută la alin. (1) lit. h) va fi avizată de funcția de conformitate și certificată de funcția de administrare a riscului și de persoana responsabilă cu protejarea instrumentelor financiare și a fondurilor, precum și notificată A.S.F., conform art. 20 alin. (4) din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară și al Băncii Naționale a României nr. 10/4/2018 privind protejarea instrumentelor financiare și a fondurilor care aparțin clienților, obligațiile de guvernanță a produsului și normele aplicabile la acordarea sau primirea de onorarii, comisioane sau alte tipuri de beneficii pecuniare sau nepecuniare, cu modificările ulterioare: în cazul instituțiilor de credit, situația vizează instrumentele financiare, altele decât cele de la art. 2 alin. (2) lit. d) și alin. (3) din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare.

(1^2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), S.S.I.F. care nu prestează efectiv un serviciu sau o activitate de investiții care face obiectul unei raportări nu are obligația transmiterii respectivei raportări dacă, cu 15 zile înainte de transmiterea raportării respective, notifică A.S.F. faptul că nu prestează respectivul serviciu de investiții sau respectiva activitate de investiții și că își asumă transmiterea respectivei raportări la reluarea prestării efective a serviciului sau activității de investiții respectiv(e).

 

Art. 130 alin. (3^1) și (3^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 130, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) și (3^2), cu următorul cuprins:

(3^1) Planurile de continuitate a activității prevăzute la art. 6 lit. j) din Regulamentul delegat (UE) 2017/1.943 cuprind procedurile și modalitățile de gestionare a incidentelor perturbatoare, de recuperare a datelor și a informațiilor în caz de dezastru și prevăd și următoarele:

a) o serie de posibile scenarii nefavorabile referitoare la funcționarea societății;

b) procedurile care trebuie urmate în cazul unui eveniment perturbator;

c) instruirea personalului cu privire la modalitatea de aplicare a mecanismelor privind continuitatea activității;

d) alocarea atribuțiilor și instituirea unei echipe speciale pentru operațiuni de securitate care să reacționeze imediat după un incident perturbator;

e) proceduri pentru remedierea disfuncționalităților funcțiilor operaționale critice externalizate, după caz, inclusiv pentru situațiile în care funcțiile respective devin indisponibile.

(3^2) Actul individual de autorizare se eliberează în maximum 4 luni de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.

 

Art. 140^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 140 se introduce un nou articol, art. 140^1, cu următorul cuprins:

Art. 140^1

(1) Oricare dintre activitățile prevăzute la art. 140 alin. (1) și (2) desfășurate de o societate dintr-o țară terță sau printr-o terță parte, precum și prezența fizică a acesteia pe teritoriul României atrag necesitatea aplicării în prealabil pentru nclusive entitate a procedurii de autorizare prevăzute la art. 122 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Responsabilitatea efectuării procedurii de autorizare prevăzută la art. 122 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, nclusive a monitorizării activităților terțelor părți utilizate în România, revine societății dintr-o țară terță.

Regulamentul ASF nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziții referitoare la prestarea serviciilor și activităților de investiții – modificări (Regulament ASF nr. 8/2022) was last modified: mai 3rd, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.