Regulamentul ASF nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de ASF – modificări (Regulament ASF nr. 29/2020)

15 ian. 2021
Vizualizari: 707

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară

 

(M. Of. nr. 991 din 10 decembrie 2019; cu modif. ult.)

 

Regulament ASF nr. 29/2020 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară

(M. Of. nr. 38 din 13 ianuarie 2021)

– modifică: art. 3 alin. (2), art. 4 alin. (1), art. 8, art. 18 alin. (3), art. 23 alin. (1);

– introduce: art. 16 alin. (6), art. 25 alin. (4^1) și (4^2), secțiunea 1^1.

 

În M. Of. nr. 38 din 13 ianuarie 2021 s-a publicat Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 29/2020 pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de ASF.

Redăm, în continuare, modificările și completările aduse respectivului ordin.

 

Art. 3 alin. (2)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (2) se prezenta sub următoarea formă:

„(2) Evaluările de risc prevăzute la alin. (1) se actualizează periodic, precum și ori de câte ori intervin modificări în cadrul evaluărilor CSB/CFT naționale și sectoriale, al standardelor tehnice de reglementare în domeniu adoptate de Comisia Europeană și al factorilor de risc prevăzuți de Legea nr. 129/2019, al cerințelor din prezentul regulament și, după caz, al evaluărilor realizate la nivelul grupului din care fac parte.”

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Evaluările de risc prevăzute la alin. (1) se actualizează cel puțin la un interval de 2 ani sau ori de câte ori intervin modificări în cadrul evaluărilor CSB/CFT naționale și sectoriale, al standardelor tehnice de reglementare în domeniu adoptate de Comisia Europeană și al factorilor de risc prevăzuți de Legea nr. 129/2019, al cerințelor din prezentul regulament și, după caz, al evaluărilor realizate la nivelul grupului din care fac parte entitățile reglementate.

 

 

Art. 4 alin. (1)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (1) se prezenta sub următoarea formă:

„(1) Entitățile reglementate aprobă, monitorizează și revizuiesc periodic, cel puțin anual sau ori de câte ori este necesar, la nivelul structurii de conducere definite la art. 2 alin. (2) lit. x) din Regulamentul ASF nr. 1/2019, politicile, normele interne, mecanismele și procedurile de administrare a riscurilor de SB/FT, precum și metodologia, pe baza evaluărilor proprii de risc, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1), (3) și (7) și art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, luând în considerare, totodată, și elementele menționate la art. 3 alin. (3) și (4) din prezentul regulament.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Entitățile reglementate aprobă, monitorizează și revizuiesc ori de câte ori este necesar, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani, la nivelul structurii de conducere definite la art. 2 alin. (2) lit. o), pe baza evaluărilor proprii de risc prevăzute la art. 3, politicile, normele interne, mecanismele și procedurile de administrare a riscurilor de SB/FT, precum și metodologia, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1), (3) și (7) și art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, luând în considerare, totodată, și elementele menționate la art. 3 alin. (3) și (4) din prezentul regulament.

 

 

Art. 8

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 8: Numirea ofițerilor de conformitate și a persoanelor desemnate

(1) În aplicarea art. 23 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, entitățile reglementate stabilesc ofițerul de conformitate, prin hotărârea sau decizia consiliului de administrație sau, după caz, a consiliului de supraveghere al entității reglementate.

(2) Ofițerul de conformitate SB/FT, desemnat conform alin. (1), poate fi orice persoană care îndeplinește condițiile stabilite în Legea nr. 129/2019 și pe cele din Regulamentul ASF nr. 1/2019, inclusiv cele de instruire adecvată și de gestionare a conflictelor de interese, după cum urmează:

a) unul dintre membrii conducerii executive/superioare, în înțelesul prevederilor art. 2 alin. (2) lit. g) din Regulamentul ASF nr. 1/2019;

b) persoana care exercită funcția-cheie corespunzătoare ofițerului de conformitate/controlului intern, definită conform art. 2 alin. (2) lit. p) pct. (ii) din Regulamentul ASF nr. 1/2019, cu condiția ca aceasta să fie exercitată de o persoană cu funcție de conducere de rang superior, astfel cum este definită la art. 2 lit. o) din Legea nr. 129/2019;

c) altă persoană cu funcție de conducere cu atribuții specifice în materia SB/FT, subordonată direct consiliului de administrație/consiliului de supraveghere.

(3) Ofițerul de conformitate SB/FT are putere de decizie pentru implementarea politicilor și procedurilor interne ale entității reglementate în materia prevenirii și combaterii SB/FT și poate fi unul dintre membrii conducerii executive/superioare, în înțelesul prevederilor art. 2 alin. (2) lit. g) din Regulamentul ASF nr. 1/2019.

(4) În aplicarea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 entitatea reglementată numește una sau mai multe persoane desemnate SB/FT cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019 și a reglementărilor emise în aplicarea acesteia.

(5) Notificarea ofițerului de conformitate și a persoanelor desemnate SB/FT către ASF este realizată potrivit art. 3 alin. (2), (4) și (5) din Regulamentul ASF nr. 1/2019 prin transmiterea, cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea exercitării atribuțiilor, a documentației prevăzute la art. 3 alin. (4) din același regulament, cu precizarea naturii și limitelor responsabilităților încredințate.

(6) Entitățile reglementate comunică Oficiului ofițerul de conformitate și persoanele desemnate SB/FT, în format electronic, prin canalele puse la dispoziție în acest sens, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019.

(7) În aplicarea art. 23 alin. (2) coroborat cu art. 24 alin. (5) și (6) din Legea nr. 129/2019, entitățile reglementate stabilesc și documentează cerințele și condițiile de desemnare a ofițerului de conformitate, precum și cu privire la recrutarea și numirea persoanei/persoanelor desemnate SB/FT.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul conținut:

(1) În aplicarea art. 23 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, entitățile reglementate stabilesc ofițerul de conformitate SB/FT prin hotărârea sau decizia consiliului de administrație/ administratorului unic sau, după caz, a consiliului de supraveghere al entității reglementate.

(2) Ofițerul de conformitate SB/FT, desemnat conform alin. (1), poate fi orice persoană care îndeplinește condițiile stabilite în Legea nr. 129/2019, inclusiv cele de instruire adecvată și de gestionare a conflictelor de interese, după cum urmează:

a) unul din membrii structurii de conducere, în înțelesul prevederilor art. 2 alin. (2) lit. g) din Regulamentul ASF nr. 1/2019;

b) persoana care exercită funcția-cheie corespunzătoare ofițerului de conformitate/controlului intern, definită conform art. 2 alin. (2) lit. p) pct. (ii) din Regulamentul ASF nr. 1/2019, cu condiția ca aceasta să fie exercitată de o persoană cu funcție de conducere de rang superior, astfel cum este definită la art. 2 lit. o) din Legea nr. 129/2019;

c) altă persoană cu funcție de conducere cu atribuții specifice în materia SB/FT, subordonată direct consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere.

(3) Ofițerul de conformitate SB/FT are putere de decizie pentru implementarea politicilor și procedurilor interne ale entității reglementate în materia prevenirii și combaterii SB/FT.

(4) În aplicarea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, entitatea reglementată numește una sau mai multe persoane desemnate SB/FT cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019 și a reglementărilor emise în aplicarea acesteia.

(5) Notificarea ofițerului de conformitate SB/FT către ASF este realizată prin transmiterea formularului completat prevăzut în anexa nr. 5 cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea exercitării atribuțiilor, cu precizarea naturii și limitelor responsabilităților încredințate.

(6) Notificarea persoanei desemnate SB/FT către ASF este realizată prin transmiterea formularului completat prevăzut în anexa nr. 6 cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea exercitării atribuțiilor.

(7) În aplicarea art. 23 alin. (2), coroborat cu art. 24 alin. (5) și (6) din Legea nr. 129/2019, entitățile reglementate stabilesc și documentează cerințele și condițiile de desemnare a ofițerului de conformitate SB/FT, precum și cu privire la recrutarea și numirea persoanei/persoanelor desemnate SB/FT.

(8) În aplicarea art. 23 alin. (2), coroborat cu art. 24 alin. (6) din Legea nr. 129/2019, entitățile reglementate stabilesc și documentează standardele de desemnare a ofițerului de conformitate SB/FT care coordonează implementarea politicilor și procedurilor interne în domeniul prevenirii și combaterii SB/FT.

(9) Standardele pentru desemnarea ofițerului de conformitate, menționate la alin. (8), se pun la dispoziția ASF, la cererea acesteia, și trebuie să cuprindă cerințe stabilite de entitatea reglementată în procesul de recrutare pentru a se asigura că persoana desemnată/numită dispune de suficientă experiență și cunoștințe pentru îndeplinirea eficientă a sarcinilor ce îi revin, precum și de o bună reputație.

 

 

Art. 18 alin. (3)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 alin. (3) se prezenta sub următoarea formă:

„(3) Entitățile reglementate actualizează periodic evaluările de risc de SB/FT și metodologia de realizare și actualizare a acestora ori de câte ori este necesar, inclusiv cu luarea în considerare a modificărilor apărute în strategia de dezvoltare și structura organizatorică a entității.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

(3) În cazul în care entitatea reglementată recurge la sisteme informatice pentru alocarea punctajelor aferente riscului general în vederea clasificării relațiilor de afaceri sau a tranzacțiilor ocazionale și nu dezvoltă intern astfel de sisteme, ci le achiziționează de la un furnizor extern, aceasta se asigură că:

a) înțelege cum funcționează sistemul și cum combină factorii de risc pentru a obține un punctaj al riscului general;

b) are întotdeauna posibilitatea de a se asigura că punctajele atribuite reflectă înțelegerea entității reglementate privind riscul de SB/FT;

c) poate demonstra aspectele menționate la lit. a) și b) la solicitarea ASF.

 

 

Art. 23 alin. (1)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 alin. (1) se prezenta sub următoarea formă:

„(1) Entitățile reglementate trebuie să dispună de mecanisme pentru verificarea cel puțin anual, atât în ceea ce privește veridicitatea, cât și în ceea ce privește adecvarea, a informațiilor deținute despre client și despre beneficiarul real, proporțional cu nivelul de risc asociat, care să furnizeze entității o asigurare rezonabilă că profilul tranzacțional stabilit este corect și procesul de monitorizare este eficient.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Entitățile reglementate trebuie să dispună de mecanisme pentru verificarea periodică sau ori de câte ori este necesar, atât în ceea ce privește veridicitatea, cât și în ceea ce privește adecvarea, a informațiilor deținute despre client și despre beneficiarul real, proporțional cu nivelul de risc asociat, care să furnizeze entității o asigurare rezonabilă că profilul tranzacțional stabilit este corect și procesul de monitorizare este eficient.

 

 

Art. 16 alin. (6)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 16, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:

„(6) Actualizarea evaluării riscurilor menționate la alin. (3) și adaptarea măsurilor de cunoaștere a clientelei trebuie să fie proporționale și pe măsura riscului de SB/FT.”

 

 

Art. 25 alin. (4^1) și (4^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 25, după alin. (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) și (4^2), cu următorul cuprins:

(4^1) Entitățile reglementate au obligația de a obține o dovadă a înregistrării beneficiarilor reali sau informații din registrele centrale ale beneficiarilor reali prevăzute la art. 19 alin. (5) din Legea nr. 129/2019, cu respectarea normelor privind protecția datelor cu caracter personal, ori de câte ori încep o nouă relație de afaceri cu persoane care sunt supuse obligației înregistrării informațiilor privind beneficiarul real.

(4^2) Entitățile reglementate informează Oficiul și autoritățile care gestionează aceste registre cu privire la orice neconcordanță între informațiile disponibile în registrele centrale privind beneficiarii reali și informațiile privind beneficiarii reali pe care le dețin.

 

 

Secțiunea 1^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. III, după secțiunea 1 se introduce o nouă secțiune, secțiunea 1^1, cuprinzând art. 43^1 și 43^2, cu următorul cuprins:

Secțiunea 1^1: Cooperarea și schimbul de informații cu alte autorități

Art. 43^1: Cooperarea și schimbul de informații cu autoritățile și instituțiile cu atribuții pentru prevenirea și combaterea SB/FT

(1) ASF cooperează și efectuează schimb de informații cu:

a) autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 129/2019pentru punerea în aplicare a politicilor și a activităților de combatere a SB/FT;

b) autoritățile și organismele naționale din alte state membre responsabile cu supravegherea instituțiilor de credit și a instituțiilor financiare, în baza unor acorduri de cooperare în materie de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului;

c) autoritățile competente din țările terțe cu atribuții similare, în baza unor acorduri de cooperare în materie de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului încheiate pe bază de reciprocitate și doar cu condiția ca informațiile dezvăluite să fie supuse unei garantări a respectării secretului profesional cel puțin echivalente cu cele menționate la art. 381 (1) din Legea nr. 129/2019.

Art. 43^2: Colegiul de CSB/CFT

(1) În vederea identificării îndeplinirii condițiilor de constituire a unui colegiu de combatere a SB/FT, pentru cooperarea și schimbul de informații cu alte autorități competente, în scopul prevenirii și combaterii SB/FT, ASF asigură parcurgerea următoarelor etape:

1. identificarea și punerea în corespondență a informațiilor referitoare la:

(i) entitățile reglementate autorizate de ASF care desfășoară activități la nivel transfrontalier și unitățile transfrontaliere ale acestora din alte state membre sau din state terțe;

(ii) unitățile transfrontaliere și unitățile din UE care desfășoară în România activități supravegheate de ASF;

(iii) entitățile din țări terțe care au legături (filială/sucursală) cu unitățile din UE menționate la pct. (ii);

2. notificarea autorităților europene de supraveghere relevante (ESMA, EIOPA) cu privire la finalizarea/actualizarea punerii în corespondență, incluzând cel puțin:

(i) numele tuturor statelor membre, ale statelor din Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS) care fac parte din Spațiul Economic European (SEE) și ale țărilor terțe în care entitatea reglementată își desfășoară activitatea la nivel transfrontalier;

(ii) numele tuturor statelor membre, ale statelor din Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS) care fac parte din Spațiul Economic European (SEE) în care o entitate dintr-o țară terță are unități în România și în state membre, dacă această situație este cunoscută de ASF;

(iii) numele țării terțe în care entitatea din țara terță aflată în legătură (filială/sucursală) cu o entitate reglementată din România își are sediul principal;

(iv) nivelul riscului de SB/FT asociat cu entitatea reglementată care operează la nivel transfrontalier, cu unitățile transfrontaliere și cu unitățile din UE, în măsura în care acest nivel este cunoscut de ASF, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.

(2) După efectuarea punerii în corespondență a informațiilor prezentate la alin. (1), autoritatea de supraveghere principală identifică entitățile care operează la nivel transfrontalier și care îndeplinesc condițiile pentru înființarea unui colegiu de combatere a SB/FT.

(3) ASF, în calitate de autoritate de supraveghere principală, instituie și menține colegii de combatere a SB/FT în următoarele situații:

a) entitatea reglementată de ASF care își desfășoară activitatea la nivel transfrontalier a înființat unități transfrontaliere în cel puțin două state membre, altele decât România;

b) o entitate dintr-o țară terță a înființat unități în România și în cel puțin alte două state membre, iar unitatea din România este o entitate reglementată și supravegheată de ASF la nivel consolidat.

(4) În cazul aplicării alin. (3), ASF identifică autoritățile competente care vor fi invitate în calitate de membri permanenți sau observatori, stabilește forma și frecvența reuniunilor colegiului de combatere a SB/FT și întocmește lista cuprinzând numele și datele de contact ale membrilor colegiului de combatere a SB/FT astfel constituit:

a) membri permanenți: autoritățile competente responsabile cu supravegherea în materie de combatere a SB/FT a unităților transfrontaliere ale entităților care operează la nivel transfrontalier, autoritățile competente responsabile cu supravegherea în materie de combatere a SB/FT a unităților din UE, ESMA sau EIOPA, după caz;

b) observatori: autoritățile de supraveghere prudențială a entităților care operează la nivel transfrontalier, unitățile transfrontaliere și din UE și autoritățile de combatere a SB/FT din țările terțe unde funcționează unități transfrontaliere; pot fi invitate să participe autoritățile de supraveghere prudențială din țările terțe în care își desfășoară activitatea unități transfrontaliere și Oficiul din statul membru în care se află autoritatea de supraveghere principală;

c) invitați: ASF, din propria inițiativă sau la solicitarea unui membru permanent, invită și alți participanți relevanți, de exemplu, Oficiul din alt stat membru decât cel menționat la lit. b), auditori, consultanți, autorități de rezoluție, Comitetul Unic de Rezoluție sau sisteme de garantare a depozitelor.

(5) ASF reexaminează și actualizează punerea în corespondență periodic și în mod ad hoc când există modificări relevante în structura de proprietate a entității reglementate care operează la nivel transfrontalier sau a entității din țara terță.

(6) ASF participă în calitate de membru permanent sau observator în cadrul colegiilor de combatere a SB/FT instituite de alte autorități de supraveghere din alte state membre la invitația autorității de supraveghere principale, încheie un acord scris de cooperare și schimb de informații și păstrează confidențialitatea informațiilor nepublice obținute în cadrul colegiilor.

(7) La primirea invitației de a participa în calitate de membru permanent, ASF confirmă autorității de supraveghere principale participarea sa în termen de 10 zile lucrătoare.

(8) ASF solicită și acordă asistență reciprocă în orice aspect legat de combaterea SB/FT și cooperează în materie de supraveghere și schimb de informații.

Regulamentul ASF nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de ASF – modificări (Regulament ASF nr. 29/2020) was last modified: ianuarie 14th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.