Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară – modificări (Regulamentul ASF nr. 3/2021)

29 ian. 2021
Vizualizari: 265

Actul modificat

Actul modificator

Modificări

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară

(M. Of. nr. 1055 din 31 decembrie 2019)

Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 3/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară

(M. Of. nr. 86 din 27 ianuarie 2021)

– modifică: art. 15, art. 26, art. 34 pct. 4, art. 36 pct. 4, art. 39 pct. 2, pct. 9 și pct. 11, art. 40 pct. 3, art. 49 pct. 1, art. 51 pct. 1, art. 52 pct. 3, art. 52 pct. 7, art. 53^1 alin. (3) lit. d), art. 59 pct. 18, cap. IV secț. a 2-a titulul subsecț. 2.2, art. 60, art. 61 partea introductivă, cap. IV titlul secț. a 5^1-a, art. 82^1 partea introductivă, art. 82^1 pct. 1^1, art. 82^2 partea introductivă, art. 82^3, art. 82^7 pct. 10, art. 90 pct. 4, cap. V titlul secț. a 4-a, art. 95, art. 96 partea introductivă, art. 97, art. 98, art. 112, cap. VI titlul secț. a 3-a, art. 116, art. 117, art. 118, art. 119, art. 126^2 pct. 1, pct. 3 și pct. 8, art. 130 pct. 6-7 și pct. 15, art. 131 pct. 4, pct. 15-16 și pct. 21, art. 132 pct. 8, pct. 11-12 și pct. 14, art. 139 pct. 10, pct. 15 și pct. 18, art. 140 pct. 10, art. 145, cap. VII titlul secț. a 3-a, art. 149, art. 150, art. 151, art. 153 pct. 6, pct. 9 și pct. 16, art. 158 pct. 7 și pct. 18, art. 159 pct. 7 și pct. 18, art. 160 pct. 7 și pct. 18, art. 162 pct. 14, art. 162^1 pct. 7-8 și pct. 11, art. 162^6 pct. 23 și pct. 28, art. 162^7 pct. 27, art. 166, cap. VII titlul secț. a 3-a, art. 170, art pct. . 171, art. 172, art. 173, art. 180 pct. 19, art. 181 pct. 7, art. 182 pct. 13, anexa;

– introduce: art. 17^1, art. 22 pct. 2^1-2^2, cap. II secț. a 2^2-a, cap, III, secț. a 4^2-a, art. 52 pct. 1^1-1^3, art. 82^4^a, cap. IC secț. a 5^4-a și secț. a 5^7-a, art. 149^1;

– abrogă: art. 52 pct. 4-5, cap. IV secț. a 3-a, cap. IV secț. a 4-a, art. 82^4 pct. 4, art. 90 pct. 2, art. 90 pct. 5, cap. V secț. a 2^1-a, cap. V secț. a 4-a, art. 101 pct. 14-15, cap. VI titlul secț. a 4-a, cap. VI titlul secț. a 5-a, art. 153 pct. 3, cap. VII titlul secț. a 4-a, cap. VII titlul secț. a 5-a,  cap. VIII titlul secț. a 4-a.

 

În M. Of. nr. 86 din 27 ianuarie 2021 s-a publicat Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 3/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF.

Astfel, prin respectivul act normativ se aduc unele modificări și completări Regulamentului ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dintre modificările și completările aduse Regulamentului ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF.

 

Cap. II secț. a 2^2-a din Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF (introdus prin Regulamentul ASF nr. 3/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la cap. II, după secț. a 2^1-a se introduce o nouă secțiune,  secț. a 2^2-a, cu următorul conținut:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

SECȚIUNEA 2^2: Serviciul managementul calității

Art. 31^3

(1) Serviciul managementul calității se organizează și funcționează în conformitate cu reglementările proprii ale A.S.F.

(2) Activitatea serviciului este coordonată de un șef serviciu care asigură conducerea acestuia și răspunde de buna funcționare în îndeplinirea atribuțiilor serviciului.

Art. 31^4

Atribuțiile specifice Serviciului managementul calității sunt:

1. definește, implementează și întreține un sistem de planificare, control și îmbunătățire a calității activităților din cadrul A.S.F., în conformitate cu practicile și standardele internaționale de specialitate;

2. monitorizează și evaluează calitatea activităților, prin implementarea unui plan de control al calității, care să asigure o îmbunătățire continuă a activităților desfășurate de A.S.F., intern și extern;

3. promovează cele mai bune practici și standarde de înaltă calitate și extinde bunele practici omogen și integrat între sectoarele de activitate ale A.S.F.;

4. evaluează procesele și procedurile interne față de cadrul legal și reglementările aplicabile;

5. monitorizează, evaluează și controlează modul de îndeplinire a misiunii, obiectivelor și a sarcinilor tuturor structurilor organizatorice ale A.S.F., în conformitate cu cadrul legal, reglementările și procedurile aplicabile, și identifică potențiale neconcordanțe sau suprapuneri;

6. identifică deficiențele și riscurile iminente în cadrul proceselor, procedurilor interne și activităților din cadrul A.S.F.;

7. formulează propuneri de îmbunătățire și/sau modificare a procedurilor, metodologiilor, reglementărilor interne ale A.S.F. și a proceselor existente, de standardizare și omogenizare a unor operațiuni, de armonizare a fluxurilor de lucru în cadrul A.S.F. între toate structurile organizatorice, de recomandări de introducere a unor noi proceduri și procese, cu scopul asigurării eficienței activității A.S.F. și a unor rezultate îmbunătățite în activitățile specifice;

8. monitorizează modul de implementare a unor sisteme de control, de indicatori de performanță, de indicatori de risc, la nivel de procese și de personal;

9. monitorizează și evaluează calitatea implementării sistemului de control intern/managerial al A.S.F.;

10. asigură omogenitatea proiectării și implementării standardelor și metodologiilor dezvoltate la nivel internațional;

11. organizează activități de instruire referitoare la procesele și standardele de asigurare a calității;

12. derulează acțiuni de monitorizare și control al calității a diferitelor operațiuni desfășurate de A.S.F., ad-hoc, la solicitarea conducerii A.S.F.;

13. întocmește recomandări, metodologii, standarde, ghiduri de bune practici în domeniul managementului calității;

14. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

Art. 31^5

Relațiile funcționale ale Serviciului managementul calității sunt:

1. de subordonare față de Consiliul A.S.F.;

2. de colaborare cu structurile organizatorice ale A.S.F.”.

 

Cap. III secț. a 4^1-a și secț. a 4^2-a din Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF (introdus prin Regulamentul ASF nr. 3/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la cap. III, după secț. a 4-a se introduc două noi secțiuni,  secț. a 4^1-a și secț. a 4^2-a, cu următorul conținut:

SECȚIUNEA 4^1: Secretarul general

Art. 43^1

(1) Secretarul general organizează și coordonează și controlează activitățile desfășurate în cadrul Secretariatului general.

(2) În absența secretarului general, atribuțiile acestuia se exercită de către persoana desemnată de președintele A.S.F.

Art. 43^2

Atribuțiile secretarului general sunt:

1. asigură aplicarea și respectarea hotărârilor Consiliului A.S.F./președintelui A.S.F., precum și a tuturor celorlalte dispoziții legale aplicabile domeniului său de activitate;

2. asigură cadrul organizatoric și funcțional necesar desfășurării activității structurilor organizatorice din subordinea sa;

3. participă la stabilirea obiectivelor generale și a obiectivelor specifice structurilor organizatorice din subordinea sa;

4. monitorizează modul de îndeplinire a hotărârilor Consiliului A.S.F./președintelui A.S.F., precum și a dispozițiilor și prevederilor legale aplicabile în domeniul său de activitate și informează președintele A.S.F., ori de câte ori este necesar, cu privire la problemele constatate în derularea activității structurilor organizatorice pe care le coordonează;

5. analizează, avizează și/sau aprobă, după caz, notele emise, documentațiile și alte acte întocmite de structurile organizatorice din subordine și/sau de alte direcții/servicii de specialitate, după caz;

6. emite decizii de delegare a atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea activității structurilor organizatorice din subordine;

7. dispune elaborarea și actualizarea permanentă a normelor și procedurilor interne de lucru și stabilește modalitățile concrete de corelare în succesiunea necesară a activităților structurilor organizatorice din subordine;

8. stabilește procedurile ce trebuie urmate/aplicate în vederea realizării sarcinilor de serviciu de către salariații din subordine, identifică riscurile activităților pentru structurile organizatorice din subordinea sa, întreprinde acțiuni care să atenueze influența riscurilor identificate, monitorizează, evaluează și înregistrează rezultatele, le compară cu obiectivele stabilite, identifică abaterile și propune măsuri de remediere;

9. analizează diverse situații statistice și rapoarte privind rezultatele periodice ale structurilor organizatorice din subordine, în vederea fundamentării unor propuneri de măsuri și decizii;

10. analizează activitatea structurilor organizatorice din subordine și întocmește rapoarte de sinteză către președintele A.S.F. privind activitatea pe care o coordonează;

11. se preocupă în mod constant de formarea și perfecționarea profesională a salariaților din subordine;

12. avizează recrutarea, încadrarea, promovarea, premierea, sancționarea, suspendarea și încetarea raporturilor de muncă, a personalului din cadrul structurilor organizatorice din subordine, conform competențelor delegate, înaintea aprobării acestora de către președintele A.S.F., potrivit prevederilor legale și regulamentelor interne ale A.S.F.;

13. îndeplinește orice alte atribuții de serviciu care îi revin potrivit reglementărilor legale în vigoare, fișei postului sau care îi sunt încredințate de către conducerea ierarhică.

Art. 43^3

Relațiile funcționale ale secretarului general sunt:

1. de subordonare față de președintele A.S.F.;

2. de colaborare cu toate structurile organizatorice ale A.S.F.;

3. de coordonare a structurilor organizatorice din subordine.

– SECȚIUNEA 42: Directorul general

Art. 43^4

(1) Directorul general organizează, coordonează și controlează activitățile desfășurate în cadrul structurilor organizatorice din subordine/aferente sectoarelor.

(2) În absența directorului general, atribuțiile acestuia se exercită de către persoana desemnată de președintele/vicepreședintele A.S.F., după caz.

Art. 43^5

Atribuțiile directorului general sunt:

1. organizează, coordonează și controlează activitățile desfășurate în cadrul structurilor organizatorice subordonate;

2. asigură aplicarea și respectarea hotărârilor Consiliului A.S.F. și, după caz, a deciziilor președintelui/ale vicepreședintelui A.S.F., după caz, precum și a dispozițiilor legale;

3. asigură cadrul organizatoric și funcțional necesar desfășurării activității structurilor organizatorice din subordine;

4. participă la stabilirea obiectivelor direcției generale coordonate;

5. emite decizii privind delegarea atribuțiilor sale și/sau privind organizarea și desfășurarea activității structurilor din subordine;

6. informează, ori de câte ori este necesar, președintele sau vicepreședintele A.S.F., după caz, asupra modului de îndeplinire a deciziilor acestuia, a dispozițiilor și prevederilor legale aplicabile în domeniu, precum și cu privire la probleme referitoare la activitatea pe care o coordonează;

7. analizează și avizează proiectele de acte normative, documentații sau alte acte întocmite de către structurile organizatorice subordonate;

8. organizează și urmărește ca salariații din subordine să aplice legislația și reglementările specifice activității structurilor organizatorice subordonate și acționează pentru respectarea acestora;

9. dispune elaborarea și actualizarea normelor și procedurilor interne de lucru și stabilește modalitățile concrete de corelare în succesiunea necesară a activităților structurilor organizatorice din subordine;

10. stabilește procedurile ce trebuie urmate/aplicate în vederea realizării sarcinilor de serviciu de către salariații din subordine conform atribuțiilor structurilor organizatorice;

11. identifică riscurile activităților din cadrul structurilor subordonate, întreprinde acțiuni care să atenueze influența riscurilor identificate, monitorizează activitatea, evaluează și înregistrează rezultatele, le compară cu obiectivele stabilite, identifică abaterile și prezintă planul de remediere;

12. analizează situațiile statistice și rapoartele privind rezultatele periodice ale activității din structurile coordonate în vederea fundamentării unor propuneri de măsuri și decizii;

13. analizează periodic activitatea structurilor din subordine și întocmește rapoarte de sinteză către președintele sau vicepreședintele A.S.F., după caz, privind activitatea pe care o coordonează;

14. propune, spre aprobare, președintelui sau vicepreședintelui A.S.F., după caz, programe de formare profesională a personalului, precum și deplasările în vederea participării la diferite cursuri sau seminare organizate de instituții specializate în țară și străinătate;

15. avizează recrutarea, încadrarea, promovarea, premierea, sancționarea, suspendarea și încetarea raporturilor de muncă ale personalului din cadrul structurilor subordonate, conform competențelor delegate, înaintea aprobării acestora de către conducerea ierarhic superioară, potrivit prevederilor legale și regulamentelor interne ale A.S.F.;

16. colaborează și contribuie la elaborarea strategiei și direcțiilor de acțiune la nivel integrat pentru îndeplinirea obiectivelor;

17. îndeplinește orice alte atribuții care îi revin potrivit reglementărilor legale în vigoare sau care îi sunt încredințate, după caz, de către președintele/vicepreședintele A.S.F.

Art. 43^6

Relațiile funcționale ale directorului general sunt:

1. de subordonare față de președintele/vicepreședintele A.S.F., după caz;

2. de colaborare cu toate structurile organizatorice ale A.S.F.;

3. de coordonare a structurilor organizatorice din subordine”.

 

Art. 82^4^a din Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF (introdus prin Regulamentul ASF nr. 3/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, după art. 82^4 se introduce un nou articol,  art. 82^4^a, cu următorul conținut:

Art. 82^4^a

Atribuțiile specifice Serviciului monitorizare și educație financiară sunt:

1. elaborează avertismente, alerte, recomandări și ghiduri de bune practici în scopul educației și incluziunii financiare, identificând metode pentru o mai bună informare și educare a consumatorilor de către entitățile reglementate;

2. asigură suportul de specialitate aferent educației financiare solicitat de structurile de specialitate în vederea întocmirii propunerilor ce vizează măsuri privind interzicerea sau restricționarea comercializării, distribuției sau vânzării unor instrumente financiare cu anumite caracteristici specificate sau a unor tipuri de activități și practici;

3. efectuează monitorizări în scopul de educație financiară cu privire la posibile practici incorecte, frauduloase, clauze contractuale care pot avea caracter abuziv asupra unui consumator de servicii și produse financiare nebancare oferite pe teritoriul României, furnizarea de informații neconforme sau incomplete și publicitatea înșelătoare și comparativă;

4. efectuează monitorizări ale surselor de informații publice sau private, cu privire la activități de intermediere/prestări de servicii financiare, inclusiv cele netransparente, în scopul educației financiare;

5. inițiază și gestionează activități de educare a consumatorilor prin elaborarea de ghiduri, broșuri, informări on-line, articole, explicații și alte tipuri de materiale de educație financiară, precum și prin interacțiunea în rețelele sociale;

6. inițiază, planifică și participă la organizarea de campanii și evenimente publice în domeniul informării și educației financiare, în colaborare cu structurile organizatorice specializate ale A.S.F.;

7. inițiază proiecte și relații de colaborare cu părțile interesate din domeniul protecției consumatorilor și educației financiare și derulează consultări publice cu părțile interesate, pentru clarificarea cadrului de protecție, reglementare și supraveghere, pe probleme specifice de interes pentru consumatori;

8. colectează și analizează date și informații despre produsele, serviciile și instrumentele financiare, furnizorii de pe piața financiară nebancară, efectele inovației financiare pe plan european asupra consumatorilor din România, despre activități, tendințe, legislație, programe și alte aspecte relevante domeniului educației financiare;

9. urmărește modul de aplicare a măsurilor stabilite de A.S.F. în scopul educației financiare și incluziunii financiare și a efectelor acestora în activitatea entităților supravegheate și reglementate;

10. transmite structurilor organizatorice cu atribuții de reglementare din cadrul A.S.F. propuneri concrete și fundamentate de emitere sau modificare a actelor normative în scopul îmbunătățirii nivelului de educație financiară și de incluziune financiară și colaborează cu acestea în vederea identificării, implementării și uniformizării celor mai bune practici în activitatea de protecție a consumatorilor;

11. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate aferent educației financiare, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică”.

Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară – modificări (Regulamentul ASF nr. 3/2021) was last modified: ianuarie 28th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.