Reglementarea unor măsuri financiare prin instituirea schemei de ajutor de minimis în vederea tranziţiei către economia circulară (O.G. nr. 27/2022)

29 aug. 2022
Vizualizari: 259

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.G. nr. 27 din 24 august 2022 privind reglementarea unor măsuri financiare prin instituirea schemei de ajutor de minimis în vederea tranziției către economia circulară

(M. Of. nr. 839 din 26 august 2022)

 

Prezenta ordonanță reglementează unele măsuri financiare prin instituirea unei scheme de ajutor de minimis în vederea tranziției către economia circulară, denumită în continuare schemă.

 

 

În M. Of. nr. 839 din 26 august 2022 s-a publicat O.G. nr. 27/2022 privind reglementarea unor măsuri financiare prin instituirea schemei de ajutor de minimis în vederea tranziției către economia circulară.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Definiții, durata, bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari

CAPITOLUL III: Beneficiarii ajutorului de minimis și condițiile de acordare

CAPITOLUL IV: Eligibilitate

CAPITOLUL V: Acordarea ajutorului de minimis

CAPITOLUL VI: Recuperarea ajutorului de minimis

CAPITOLUL VII: Dispoziții finale

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Dispoziții relevante

Art. 3:

Prezenta schemă nu se aplică:

a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din data de 28 decembrie 2013, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013;

b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;

c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;

(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;

d) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.

 

Art. 5:

(1) Se pot încheia contracte de finanțare, în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2023, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat și a Regulamentului.

(2) Plata ajutorului de minimis se efectuează în perioada 2022-2025, în baza contractelor de finanțare încheiate, în limita bugetului alocat schemei.

 

Art. 6:

(1) Acordarea ajutoarelor de minimis instituite prin schemă se realizează cu încadrarea în creditele de angajament și creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale prin bugetul Ministerului Economiei.

(2) Bugetul maxim al schemei este echivalentul în lei al sumei de 8 milioane euro stabilită la cursul de schimb de la data intrării în vigoare a ordonanței, astfel:

a) credite de angajament pentru încheierea de contracte de finanțare pentru perioada 2022-2023;

b) credite bugetare pentru plata ajutorului de minimis pentru perioada 2022-2025.

(3) Bugetul schemei aferent anului 2022 este echivalentul în lei al sumei de 2 milioane euro de la data intrării în vigoare a ordonanței.

(4) Bugetul schemei aferent anului 2023 este echivalentul în lei al sumei de 6 milioane euro de la data intrării în vigoare a ordonanței.

 

Art. 9:

Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:

a) sunt înregistrați la Oficiul Național al Registrului Comerțului în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt înființați în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt înființați potrivit prevederilor Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

b) nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;

c) nu înregistrează datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac excepție operatorii economici care beneficiază de înlesniri la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, acordate prin convenții și/sau ordine conform prevederilor legale, și respectă termenele de plată, atestate prin certificate fiscale;

d) reprezentantul legal nu a fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanță de judecată, pentru fapte în legătură cu profesia exercitată;

e) nu intră în categoria întreprinderilor în dificultate;

f) nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali precedenți și în anul fiscal în curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităților locale, fie din surse europene, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitată în proiect, să depășească echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro sau de 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost;

g) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;

h) dețin resursele financiare necesare asigurării cofinanțării pentru implementarea proiectului;

i) nu derulează activități în domeniile exceptate de la finanțare în condițiile prezentei scheme. În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la art. 3 lit. a)-c), cât și în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis;

j) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost desfășoară și alte activități, pentru care se aplică plafonul de 200.000 de euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 de euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 de euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.

 

Art. 17:

(1) În baza prezentei scheme sunt considerate costuri eligibile următoarele:

a) costurile investițiilor în active corporale și necorporale;

b) costurile salariale estimate care rezultă din crearea de locuri de muncă în urma investiției realizate, după caz.

(2) Activele achiziționate trebuie să fie noi.

(3) Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sunt utilizate exclusiv de către beneficiar la locul realizării investiției;

b) sunt amortizabile;

c) sunt achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul;

d) sunt incluse în activele beneficiarului și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de minimis pe o perioadă de minimum trei ani.

(4) TVA-ul reprezintă o cheltuială eligibilă în măsura în care este nedeductibilă și aferentă unui cost eligibil în temeiul alin. (1).

 

Art. 18:

Categoriile de activități finanțate de la bugetul de stat în cadrul schemei sunt următoarele:

a) transfer tehnologic pentru prevenirea generării de deșeuri și reducerea acestora, precum și utilizarea eficientă a resurselor, reutilizare, reparare și reciclare;

b) dezvoltarea activităților de cercetare/inovare, proiectare ecologică a produselor și serviciilor care să promoveze principiile economiei circulare;

c) înființarea și/sau dotarea și/sau modernizarea laboratoarelor de testare pentru materialele și produsele rezultate din activități de economie circulară, precum și acreditarea acestora, după caz;

d) înființarea și/sau dotarea și operarea de centre de reparații și recondiționare a bunurilor în vederea reutilizării deșeurilor și reparării bunurilor;

e) extinderea activităților de reciclare a deșeurilor;

f) crearea unei platforme electronice, unice la nivel național, care pe baza informaților introduse de utilizatori face automat legătura între vânzător și cumpărător;

g) realizarea de centre de colectare și valorificare a produselor din lână, in, cânepă, textile, rezultate din aplicarea principiilor economiei circulare;

h) reciclarea/reutilizarea și/sau valorificarea deșeurilor industriale generate în materii prime secundare sau produse cu valoare adăugată mai mare decât cea a deșeului din care provin;

i) modernizarea instalațiilor de reciclare existente care să determine emisii de gaze cu efect de seră – denumite în continuare GES, cu cel puțin 30% mai mici, precum și reduceri ale nivelurilor altor categorii de poluanți în raport cu linia tehnologică existentă;

j) introducerea/extinderea producției produselor care nu conțin plastic, alternative la produsele din plastic de unică folosință;

k) introducerea/extinderea producției de ambalaje care nu conțin plastic.

 

Art. 25:

(1) Acordarea sprijinului financiar se face în baza contractului de finanțare încheiat cu beneficiarii.

(2) Proiectele acceptate se finanțează în limita fondurilor aprobate pentru schemă, cuprinse în bugetele anuale ale Ministerului Economiei.

(3) Proiectele din cadrul schemei vor fi finanțate în procent de 85% din cheltuielile eligibile efectuate din bugetul schemei de minimis. Beneficiarii sunt obligați să asigure o cofinanțare de 15% din surse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

(4) Ministerul Economiei calculează, pe baza criteriilor prevăzute în Ghidul solicitantului, un punctaj pentru solicitanții care au transmis, în cadrul sesiunii de înregistrare, cererea pentru încheierea unui contract de finanțare, proiectele fiind selectate în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat.

Reglementarea unor măsuri financiare prin instituirea schemei de ajutor de minimis în vederea tranziției către economia circulară (O.G. nr. 27/2022) was last modified: august 29th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.