Procedurile de colectare a creanţelor bugetare reprezentând TVA datorată de contribuabilii care aplică regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 şi 315^2 din Codul fiscal (OPANAF nr. 10/2022)

11 ian. 2022
Vizualizari: 343

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 10/2022 pentru aprobarea unor proceduri de colectare a creanțelor bugetare reprezentând TVA datorată de contribuabilii care aplică regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 și 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

 

(M. Of. nr. 27 din 10 ianuarie 2022)

Se aprobă procedurile de colectare a creanțelor bugetare reprezentând TVA datorată de contribuabilii care aplică regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 și 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

În M. Of. nr. 27 din 10 ianuarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 10/2022 pentru aprobarea unor proceduri de colectare a creanțelor bugetare reprezentând TVA datorată de contribuabilii care aplică regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 și 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. 

Redăm, în cele ce urmează, conținutul respectivului ordin.

Art. 1

„(1) Prin prezentul ordin se aprobă:

a) Procedura de evidențiere și plată a sumelor reprezentând TVA datorată de contribuabilii care utilizează regimurile speciale, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentul ordin;

b) Procedura de restituire a sumelor reprezentând TVA plătită în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale, prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

(2) Procedurile prevăzute la alin. (1) se aplică contribuabililor care utilizează regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 și 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:

a) regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite în Uniunea Europeană;

b) regimul special pentru vânzările intracomunitare de bunuri la distanță, pentru livrările de bunuri interne efectuate de interfețele electronice care facilitează aceste livrări și pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite în Uniunea Europeană, dar nu în statul membru de consum;

c) regimul special pentru vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe.

(3) Se aprobă modelele, precum și caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și de păstrare a următoarelor formulare:

a) Decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente sumelor datorate ca urmare a utilizării regimurilor speciale, prevăzută în anexa nr. 3 la prezentul ordin;

b) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente, prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul ordin;

c) Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzilor, prevăzută în anexa nr. 5 la prezentul ordin;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

d) Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente, prevăzută în anexa nr. 6 la prezentul ordin”.

Art. 2

„Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 3

„Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București, prin Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, prin organele fiscale din subordinea acestora, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin”.

Art. 4

„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Vă precizăm că anexa nr. 1, care face parte integrantă din respectivul ordin, cuprinde Procedura de evidențiere și plată a sumelor reprezentând TVA datorată de contribuabilii care utilizează regimurile speciale, iar în cele ce urmează, vă prezentăm structura acesteia.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Procedura de evidență și plată a sumelor reprezentând TVA în situația în care România este stat membru de înregistrare

Capitolul III: Procedura de evidență și plată a sumelor reprezentând TVA în situația în care România este stat membru de consum

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții regăsite în respectiva anexă.

„(…) 8. Taxa pe valoarea adăugată datorată de contribuabilii care utilizează regimurile speciale se înregistrează, în euro, în evidența specială organizată potrivit pct. 5.

9. Contribuabilii care utilizează regimurile speciale plătesc taxa datorată, în euro, în contul prevăzut la pct. 2, astfel:

a) până la sfârșitul următoarei luni de după încheierea fiecărui trimestru calendaristic, în care au fost prestate servicii, vânzări intracomunitare de bunuri la distanță sau livrări de bunuri interne efectuate de interfețele electronice care facilitează aceste livrări, conform art. 314 și 315 din Codul fiscal;

b) până la sfârșitul următoarei luni de după încheierea perioadei fiscale acoperite de declarație pentru vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe, potrivit art. 315^2 din Codul fiscal.

10. După preluarea informațiilor în evidența specială privind taxa pe valoarea adăugată declarată prin declarația specială prevăzută la pct. 1 și încasată în contul prevăzut la pct. 2, organul fiscal competent transferă sumele încasate, pentru fiecare stat membru de consum, potrivit declarațiilor speciale depuse de contribuabili, în termen de cel mult 20 de zile de la sfârșitul lunii în care au fost încasate aceste sume. În acest sens, organul fiscal competent întocmește un referat, la care atașează dispoziția de plată externă pentru fiecare transfer către statele membre de consum.

11. Organul fiscal competent notifică contribuabilii care nu achită TVA aferentă regimurilor speciale, în termen de maximum 10 zile de la împlinirea termenului prevăzut la pct. 9. Notificarea ulterioară pentru neplata TVA și măsurile luate pentru colectarea TVA sunt în responsabilitatea statelor membre de consum.

12. Contribuabilul care utilizează regimurile speciale și care a fost notificat de statul membru de consum potrivit pct. 11 are obligația plății TVA restante direct statului membru de consum.

13. După termenul prevăzut la pct. 10, orice sumă reprezentând TVA încasată în contul prevăzut la pct. 2 se transferă fiecărui stat membru de consum potrivit declarațiilor speciale depuse de contribuabili, organul fiscal competent întocmind în acest sens câte o dispoziție de plată externă.

14. Obligația stabilirii și calculării oricăror dobânzi, penalități sau altor taxe pentru neplata TVA la termenul prevăzut la pct. 9 revine fiecărui stat membru de consum, conform prevederilor legislației naționale a acestui stat.

15. În situația în care România primește o cerere de recuperare în conformitate cu dispozițiile Directivei Consiliului 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri, în care sunt înscrise creanțe reprezentând TVA datorată de contribuabilii care utilizează regimurile speciale, organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de aceștia aplică în mod corespunzător prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

16. Pentru recuperarea sumelor reprezentând TVA și accesorii aferente de la contribuabilii care utilizează regimurile speciale, organul fiscal competent începe executarea silită folosind modelele de acte de executare existente în legislația națională, cu menționarea sumelor în euro, în cuprinsul acestora.

(…)

21. Obligațiile fiscale accesorii calculate și comunicate contribuabililor care utilizează regimurile speciale se virează din contul prevăzut la pct. 2 în contul de venituri la bugetul de stat 20.A.10.03.00 „Obligații fiscale accesorii aferente TVA”, deschis în lei la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, codificat cu codul de identificare fiscală al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.

22. În vederea recuperării TVA de plată și a obligațiilor fiscale accesorii aferente de la contribuabilii care utilizează regimurile speciale, organul fiscal competent procedează la formularea unei cereri de asistență reciprocă la recuperare în conformitate cu prevederile titlului X capitolul II „Asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de taxe, impozite, drepturi și alte măsuri” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (…)”.

Totodată, vă precizăm că anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin, conține Procedura de restituire a sumelor reprezentând TVA plătită în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale, iar mai departe vă vom prezenta strcutra acesteia.

Structura

Capitolul I: Procedura de restituire a TVA plătită în plus de contribuabilii care aplică regimurile speciale în situația în care România este stat membru de înregistrare

Capitolul II: Procedura de restituire a TVA plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale în situația în care România este stat membru de consum

Capitolul III: Audierea contribuabilului care solicită restituirea sumelor rezultate din utilizarea regimurilor speciale

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții regăsite în anexa nr. 2.

„(…) 1.1. Cererea de restituire poate fi depusă și în mediul electronic la adresa de e-mail pusă la dispoziție de statul român, ce poate fi identificată accesând linkul https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/oss_en, la secțiunea Member States OSS Contacts.

1.2. Modelul Cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente este cel prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.

2. Restituirea TVA plătite în plus se efectuează numai după compensarea eventualelor obligații fiscale datorate de contribuabilul care utilizează regimurile speciale.

3. În vederea constatării compensării TVA plătite în plus cu eventualele obligații fiscale datorate de contribuabil, organul fiscal competent solicită organului fiscal care administrează obligațiile fiscale datorate de contribuabil comunicarea situației obligațiilor fiscale pe care le înregistrează contribuabilul ce pot face obiectul compensării.

4. _

(1) Organul fiscal care administrează obligațiile fiscale datorate de contribuabil transmite organului fiscal competent, în termen de cel mult 10 zile de la data solicitării, informațiile necesare efectuării compensării, astfel cum acestea sunt cuprinse în modelul Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale, la secțiunea II – Obligații fiscale/bugetare restante care s-au stins prin compensare, cu excepția celei referitoare la data stingerii prin compensare, aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În termen de cel mult 5 zile de la data primirii informațiilor prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent va solicita băncii la care este deschis contul special, în euro, efectuarea conversiei, potrivit pct. 3, a sumelor reprezentând TVA plătită în plus, în limita obligațiilor fiscale/bugetare ce pot fi compensate. Compensarea cu obligațiile fiscale datorate de contribuabil se realizează de către organul fiscal competent, în funcție de data exigibilității acestora, astfel cum rezultă din informațiile furnizate de organul fiscal care administrează obligațiile fiscale datorate de contribuabil. În acest sens, organul fiscal competent întocmește un referat, la care atașează ordinul de schimb valutar și ordinul de plată pentru transferul sumelor în contul de venituri ale bugetului de stat, prevăzut la alin. (3).

(3) Contul de venituri ale bugetului de stat în care se efectuează transferul sumelor în lei este contul 20.A.10.02.05 „Restituiri de TVA pentru contribuabilii care aplică regimurile speciale, cu privire la serviciile și vânzările la distanță”, deschis în lei la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, codificat cu codul de identificare fiscală al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.

5. În termen de cel mult 5 zile de la creditarea contului prevăzut la pct. 4 alin. (3), organul fiscal competent întocmește Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale, utilizând formularul prevăzut de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările și completările ulterioare. Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale se va întocmi în 4 exemplare, în format hârtie, acestea urmând să fie păstrate astfel:

a) un exemplar la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București;

b) un exemplar la organul fiscal competent;

c) un exemplar la organul fiscal central care administrează obligațiile fiscale datorate de contribuabil;

d) un exemplar se comunică contribuabilului.

6. Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, ca urmare a primirii Deciziei privind compensarea obligațiilor fiscale, întocmește ordine de plată cu indicarea conturilor bugetare corespunzătoare, iar în rubrica „data debitării” va înscrie data stingerii prin compensare, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea și completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) și a ordinului de plată multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare. După efectuarea transferului, Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București va restitui organului fiscal competent 3 exemplare din Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale, din care: un exemplar se comunică contribuabilului, un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cel de-al 3-lea exemplar se transmite la organul fiscal unde sunt înregistrate obligațiile fiscale stinse prin compensare.

(…)

15. Pentru realizarea audierii contribuabilului, organul fiscal competent transmite acestuia o notificare prin care solicită prezentarea punctului de vedere cu privire la motivele de respingere constatate.

16. Audierea contribuabilului care utilizează regimurile speciale se realizează înainte de emiterea și comunicarea deciziei de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente.

17. În notificarea prevăzută la pct. 15, organul fiscal competent indică termenul în care acesta trebuie să își prezinte punctul de vedere, respectiv cel mult 5 zile lucrătoare de la data comunicării notificării. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal competent.

18. În cazul în care contribuabilul refuză explicit să comunice punctul de vedere la termenul stabilit de organul fiscal competent în vederea audierii, potrivit pct. 17, audierea se consideră a fi îndeplinită.

19. În cazul necomunicării punctului de vedere la termenul stabilit potrivit pct. 17, organul fiscal competent comunică o nouă notificare, prin care va acorda un nou termen de comunicare a punctului de vedere al contribuabilului. În cazul în care contribuabilul nu comunică punctul de vedere nici după cea de-a doua notificare, audierea se consideră îndeplinită și organul fiscal competent întocmește un referat în care consemnează acest fapt.

20. După analizarea punctului de vedere comunicat de contribuabil, organul fiscal competent emite Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la ordin”.

În final, vă precizăm că anexa nr. 3 cuprinde modelul deciziei referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente sumelor datorate ca urmare a utilizării regimurilor speciale, anexa nr. 4 modelul cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente, anexa nr. 5 modelul deciziei dede restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzilor și anexa nr. 6 modelul deciziei derespingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată plătite în plus de contribuabilii care utilizează regimurile speciale sau de acordare a dobânzii aferente.

Procedurile de colectare a creanțelor bugetare reprezentând TVA datorată de contribuabilii care aplică regimurile speciale prevăzute de art. 314, 315 și 315^2 din Codul fiscal (OPANAF nr. 10/2022) was last modified: ianuarie 11th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.