Procedurile de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă de către ANAF – modificări (OPANAF nr. 210/2022)

18 feb. 2022
Vizualizari: 770

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală

(M. Of. nr. 457 din 6 iunie 2019)

OPANAF nr. 210/2022 pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală

(M. Of. nr. 161 din  17 februarie 2022)

– modifică: art. 2 alin. (1), art. 2 alin. (4), art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (2) lit. b), art. 5 lit. a) și b), art. 6 alin. (4), art. 8 alin. (4), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (2), art. 11 alin. (5), art. 13 alin. (3), anexele nr. 1-6, 8 și 9;

– introduce: art. 9 alin. (3) lit. e) și f), art. 14 alin. (2);

– abrogă: art. 3 alin. (4), art. 4 alin. (2) lit. c), art. 11 alin. (4), anexa nr. 7.

În M. Of. nr. 161 din  17 februarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 210/2022 pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. 

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului ordin.

Art. 2 alin. (1)

Vechea reglementare

„Constituirea comisiilor de agreare și selecție și componența acestora(1) La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală se constituie Comisia de agreare a practicienilor în insolvență, în vederea organizării procedurilor de agreare, cu următoarea componență:

– președinte – șeful serviciului care coordonează activitatea de insolvență din cadrul Direcției generale juridice;

– membru titular – șeful serviciului din cadrul Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare desemnat de șeful ierarhic superior;

– membru titular – șeful serviciului din cadrul Direcției generale de planificare, monitorizare și sinteză desemnat de șeful ierarhic superior.

Secretariatul este asigurat de doi reprezentanți, din care unul din cadrul Direcției generale juridice și altul din cadrul Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare sau înlocuitori ai acestora, desemnați de conducătorul acestei direcții.

Membrii supleanți vor fi înlocuitorii de drept sau funcționarii publici din cadrul direcțiilor de care aparțin, desemnați în mod expres de conducătorul fiecărei direcții”.

Noua reglementare

La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală se constituie Comisia de agreare a practicienilor în insolvență, în vederea organizării procedurilor de agreare, cu următoarea componență:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) președinte – șeful serviciului care coordonează activitatea de insolvență din cadrul Direcției generale juridice;

b) membru titular – șeful serviciului din cadrul Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare, desemnat de șeful ierarhic superior;

c) membru titular – șeful serviciului din cadrul Direcției generale de monitorizare venituri și sinteză, desemnat de șeful ierarhic superior.

Secretariatul este asigurat de doi reprezentanți din cadrul Direcției generale juridice, desemnați de conducătorul acestei direcții.

Membrii supleanți vor fi înlocuitorii de drept sau funcționarii publici din cadrul direcțiilor de care aparțin, desemnați în mod expres de conducătorul fiecărei direcții”.

 

Art. 3 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), practicienii în insolvență agreați potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.442/2016 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală nu vor depune documentațiile prevăzute la art. 4. Aceștia vor fi verificați de către Comisia de agreare din perspectiva îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) și c) prin solicitarea de informații de la UNPIR. În urma verificării îndeplinirii acestor condiții, practicienii în insolvență sunt agreați sau descalificați, după caz, și incluși în decizia prevăzută la art. 6 alin. (4)”.

Noua reglementare

La articolul 3, alineatul (4) se abrogă.

 

Art. 3 alin. (5)

Vechea reglementare

„(5) Procedura de agreare se reia trimestrial, prin publicarea anunțului prevăzut la alin. (1), pentru practicienii în insolvență care nu sunt incluși în lista de agreare, inclusiv cei care nu au depus oferte la procedurile anterioare”.

Noua reglementare

La articolul 3, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(5) Procedura de agreare se reia semestrial, prin publicarea anunțului prevăzut la alin. (1), pentru practicienii în insolvență care nu sunt incluși în lista de agreare, inclusiv cei care nu au depus oferte la procedurile anterioare”.

 

Art. 6 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) Comisia de agreare verifică dacă documentația este completă și îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4, urmând să încadreze ofertanții în una dintre situațiile prevăzute la art. 5, întocmind în acest sens o decizie care va avea anexate următoarele:

a) Lista practicienilor în insolvență agreați;

b) Lista practicienilor în insolvență descalificați în cadrul procedurii de agreare;

c) Lista practicienilor în insolvență respinși în cadrul procedurii de agreare”.

Noua reglementare

La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Comisia de agreare verifică dacă documentația este completă și îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4 și solicită organelor fiscale competente certificatele de atestare fiscală emise pentru ofertanți, urmând să încadreze ofertanții în una dintre situațiile prevăzute la art. 5, întocmind în acest sens o decizie care va avea anexate următoarele:

a) Lista practicienilor în insolvență agreați;

b) Lista practicienilor în insolvență descalificați în cadrul procedurii de agreare;

c) Lista practicienilor în insolvență respinși în cadrul procedurii de agreare”.

 

Art. 9 alin. (3) lit. e) și f)

Noua reglementare

La articolul 9 alineatul (3), după litera d) se introduc două noi litere, literele e) și f), cu următorul cuprins:

„(3) Ofertele depuse până la termenul prevăzut la art. 8 alin. (5) vor fi descalificate dacă nu conțin ori nu îndeplinesc următoarele condiții: (…)

e) documentația prevăzută la alin. (1) nu respectă prevederile alin. (2);

f) ofertantul înregistrează obligații fiscale restante, conform certificatului de atestare fiscală comunicat de organul fiscal competent, la solicitarea comisiei de selecție”.

 

Art. 11 alin. (5)

Vechea reglementare

„(5) În cazul în care cererile de deschidere a procedurii de insolvență sunt formulate de organul fiscal, anterior efectuării selecției, aceștia vor propune desemnarea unui practician provizoriu în insolvență dintre cei aflați în evidența practicienilor în insolvență înregistrați la UNPIR. Propunerea desemnării practicianului în insolvență provizoriu va fi avizată în prealabil de președintele comisiei de selecție de la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”.

Noua reglementare

La articolul 11, alineatul (5) se modifică după cum urmează:

„(5) În cazul în care cererile de deschidere a procedurii de insolvență sunt formulate de organul fiscal, anterior efectuării selecției, aceștia vor propune desemnarea unui practician provizoriu în insolvență dintre cei cuprinși în lista practicienilor în insolvență agreați de către Agenția Națională de Administrare Fiscală”.

 

Art. 14 alin. (2)

Noua reglementare

La articolul 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:

„(2) În cazul înlocuirii administratorului sau lichidatorului judiciar, potrivit dispozițiilor legii insolvenței, se efectuează o nouă selecție, la solicitarea scrisă a organului fiscal care are calitatea de creditor fiscal, aplicându-se în mod corespunzător prevederile prezentului capitol”.

 

Anexele nr. 1-6, 8 și 9

Noua reglementare

Anexele nr. 1-6, 8 și 9 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-8, care fac parte integrantă din prezentul ordin.

Astfel, anexa nr. 1 (anexa nr. 1 la OPANAF nr. 1443/2019) cuprinde modelul anunțului privind agrearea practicienilor în insolvență, anexa nr. 2 (anexa nr. 2 la OPANAF nr. 1443/2019) modelul scrisorii de intenție, iar anexa nr. 3 (anexa nr. 3 la OPANAF nr. 1443/2019) modelul deciziei privind rezultatul procedurii de agreare.

Totodată, vă menționăm că anexa nr. 4 (anexa nr. 4 la OPANAF nr. 1443/2019) conține modelul invitației de participare, anexa nr. 5 (anexa nr. 5 la OPANAF nr. 1443/2019) modelul formularului de ofertă, iar anexa nr. 6 (anexa nr. 6 la OPANAF nr. 1443/2019) modelul declarației pe propria răspundere.

În final, vă precizăm că anexa nr. 7 (anexa nr. 8 la OPANAF nr. 1443/2019) cuprinde modelul de stabilite a criteriilor de punctare, iar anexa nr. 8 modelul deciziei privind rezultatul selecției ofertantului pentru susținerea desemnării acestuia în procedura de insolvență (Anexa nr. 9 la OPANAF nr. 1.443/2019).

Procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către ANAF – modificări (OPANAF nr. 210/2022) was last modified: februarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.