Procedura de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere – prezentare generală (OPANAF nr. 2021/2021)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2.021/2021 privind competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
(M. Of. nr. 1225 din 23 decembrie 2021)
| Se aprobă Procedura de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
|
În M. Of. nr. 1225 din 23 decembrie 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2.021/2021 privind competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, conținutul respectivei Proceduri de administrare.
Structura
CAPITOLUL I: Dispoziții generale
CAPITOLUL II: Procedura de înregistrare și administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 1: A. Procedura de înregistrare fiscală
SECȚIUNEA 2: B. Obligații declarative
SECȚIUNEA 3: C. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare
SECȚIUNEA 4: D. Solicitarea documentelor de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 5: E. Comunicarea documentelor către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 6: F. Procedura de plată a obligațiilor fiscale
SECȚIUNEA 7: G. Procedura de control fiscal la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 8: H. Procedura de îndrumare și asistență pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 9: I. Procedura de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare acordate persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 10: J. Procedura de compensare și restituire a obligațiilor fiscale
SECȚIUNEA 11: K. Procedura de executare silită
SECȚIUNEA 12: L. Reglementarea activității juridice
CAPITOLUL III: Dispoziții tranzitorii aplicabile pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022
SECȚIUNEA 1: A. Definiții
SECȚIUNEA 2: B. Înregistrare fiscală
SECȚIUNEA 3: C. Obligații declarative
SECȚIUNEA 4: D. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA și opțiune de rambursare
SECȚIUNEA 5: E. Plata obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 6: F. Gestiunea înlesnirilor la plată ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 7: G. Soluționarea cererilor de compensare și/sau restituire ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 8: H. Procedura de executare silită a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
SECȚIUNEA 9: I. Predarea-primirea dosarelor fiscale, a informațiilor și a documentelor privind administrarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
Dispoziții relevante
Capitolul I:
„1. Organul fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, denumit în continuare organ fiscal competent, este organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.
2.În cazul modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice, competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se modifică cu data modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice.”
Capitolul II:
„SECȚIUNEA 1: A. Procedura de înregistrare fiscală
1. Competența pentru înregistrarea fiscală a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care solicită înregistrarea fiscală ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
2. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care au obligația înregistrării în registrul comerțului, înregistrarea fiscală inițială se realizează potrivit legii speciale.
3._
3.1. Competența pentru înregistrarea fiscală inițială a sediilor secundare cu minimum 5 angajați pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere au obligația să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul secundar.
3.2. Competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajați pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligația să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, revine organului fiscal în a cărui evidență fiscală se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
4. Persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declară sediile secundare cu mai puțin de 5 angajați la organul fiscal în a cărui evidență fiscală se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
5. În certificatul de înregistrare fiscală al persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se înscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală.
SECȚIUNEA 2: B. Obligații declarative
Începând cu anul 2022, declarațiile de impunere și declarațiile informative ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.”
Capitolul III:
„SECȚIUNEA 1: A. Definiții
În sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) vechiul organ fiscal – organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul activității persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală a acestora, potrivit art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală;
b) noul organ fiscal competent – organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
SECȚIUNEA 2: B. Înregistrare fiscală
1. Începând cu data de 1 ianuarie 2022, modificările ulterioare ale datelor din declarația de înregistrare fiscală se declară de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere la noul organ fiscal competent.
2. Procedura de declarare în inactivitate fiscală, de reactivare a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declarate inactive sau de îndreptare a erorilor materiale în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care la data de 1 ianuarie 2022 se află în curs de derulare, se finalizează de noul organ fiscal competent.
3. În vederea finalizării procedurii de inactivare, de reactivare sau de îndreptare a erorilor materiale în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declarate inactive, pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate documentele emise, comunicate sau primite, după caz, în derularea fluxului procedural de declarare în inactivitate, reactivare a contribuabililor declarați inactivi sau de îndreptare a erorilor materiale.
SECȚIUNEA 3: C. Obligații declarative
Declarațiile de impunere și declarațiile informative ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la noul organ fiscal competent începând cu data de 1 ianuarie 2022.
SECȚIUNEA 4: D. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA și opțiune de rambursare
1. Pentru toate persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate informațiile înscrise în baza de date specială privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, în condițiile legale, care privesc respectivele persoane fizice.
2. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse în termenul legal prevăzut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie 2021, de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, pentru care competența de administrare se modifică la data de 1 ianuarie 2022, potrivit prevederilor art. 331 din Codul de procedură fiscală, și nesoluționate până la data preluării de către noul organ fiscal competent, se soluționează după cum urmează:
2.1. în cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare și nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv decizia de rambursare aprobată, noului organ fiscal competent, în vederea finalizării procedurii;
2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare până la data predării se transferă noului organ fiscal competent, în vederea soluționării, potrivit prevederilor legale în vigoare.
3. Vechiul organ fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite noului organ fiscal competent deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare nesoluționate, însoțite, în mod obligatoriu, de actele procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării, cum ar fi:
a) referatul prin care se propune înscrierea persoanei în baza de date specială, după caz;
b) nota prin care compartimentul de specialitate propune anularea actelor procedurale întocmite ca urmare a încadrării deconturilor în curs de soluționare la risc fiscal mic, după caz;
c) referatul care cuprinde propunerea privind menținerea sau radierea, după caz, a persoanei impozabile în/din baza de date specială;
d) referatul motivat întocmit de compartimentul cu atribuții de colectare sau de compartimentul juridic, în cazul în care pentru persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;
e) alte documente întocmite pentru soluționarea decontului.”