Prevenirea şi combaterea dopajului în sport (Legea nr. 310/2021)

28 dec. 2021
Vizualizari: 410
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
 

Legea nr. 310/2021 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport

(M. Of. nr. 1229 din 27 decembrie 2021)

 

Prezenta lege reglementează prevenirea și combaterea dopajului în sport.

În M. Of. nr. 1229 din 27 decembrie 2021 s-a publicat Legea nr. 310/2021 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale respectivei Legi:

Art. 1

(1) Prezenta lege reglementează prevenirea și combaterea dopajului în sport.

(2) Conform reglementărilor Convenției împotriva dopajului, adoptată, în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, ale Convenției internaționale împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinței Generale a Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură, la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006, și ale Codului Mondial Anti-Doping, denumit în continuare Cod, elaborat de Agenția Mondială Anti-Doping, denumită în continuare WADA, se interzice dopajul în sport din rațiuni de natură etică și medicală.

(3) În vederea prevenirii și combaterii dopajului în sport la nivel național funcționează Agenția Națională Anti-Doping, denumită în continuare ANAD, și Laboratorul de Control Doping, denumit în continuare LCD.

(4) Este interzis oricărei persoane să se implice în orice activitate, alta decât programele de reabilitare sau educație antidoping, care are legătură cu controlul doping, performanța sportivă sau îngrijirea medicală într-un mediu sportiv, inclusiv în calitate de supervizor, atunci când această persoană:

a) se află în perioada de suspendare pentru o încălcare a reglementărilor anti-doping, conform prevederilor Codului și ale prezentei legi;

b) nu intră sub incidența Codului, dar s-a implicat direct și intenționat, în ultimii 6 ani, în activități care ar fi constituit încălcări ale reglementărilor anti-doping, dacă acestei persoane i-ar fi fost aplicabile reglementări conforme cu Codul.

(5) Prezenta lege se aplică:

a) sportivilor;

b) personalului asistent al sportivilor;

c) practicanților sportului recreativ;

d) Ministerului Sportului și structurilor aflate în subordinea acestuia, Comitetului Olimpic și Sportiv Român, Comitetului Paralimpic, federațiilor sportive naționale, ligilor profesioniste și personalului angajat al acestora sau care se află în raporturi juridice cu acestea;

e) personalului angajat al ANAD, inclusiv persoanelor desemnate în organul de conducere al acesteia și numite în funcția de președinte sau vicepreședinte;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) membrilor Comisiei de audiere și ai Comisiei de apel;

g) terților-delegați și personalului acestora implicați în orice aspect al controlului doping;

h) personalului angajat al LCD;

i) persoanelor implicate în orice aspect al controlului doping;

j) organizatorilor de competiții sportive;

k) oricărei alte persoane în raport cu care prezenta lege conferă autoritate ANAD.

(6) În examinarea faptelor și aspectelor juridice ale unui caz de încălcare a reglementărilor anti-doping, jurisdicția exclusivă aparține organismelor de jurisdicție sportivă, instanța de ultim grad fiind Curtea de Arbitraj Sportiv de la Lausanne.

Art. 2

(1) Dopajul în sport reprezintă una sau mai multe încălcări ale reglementărilor anti-doping.

(2) Constituie încălcări ale reglementărilor anti-doping următoarele fapte:

a) prezența unei substanțe interzise sau a metaboliților acesteia ori a markerilor ei în proba provenită de la un sportiv. Este de datoria sportivilor să se asigure că nicio substanță interzisă nu pătrunde în organismul lor. Sportivii sunt răspunzători pentru prezența oricărei substanțe interzise sau a metaboliților ori a markerilor acesteia, depistată în probele lor. În consecință, nu este necesar să se probeze intenția, vinovăția, neglijența sau folosirea cu bună știință de către sportiv pentru a stabili o încălcare anti-doping;

b) utilizarea sau tentativa de a utiliza o substanță interzisă sau o metodă interzisă. Este de datoria sportivilor să se asigure că nicio substanță interzisă nu pătrunde în corpul lor și că nu se utilizează nicio metodă interzisă. Prin urmare, nu este necesar să se probeze intenția, vinovăția, neglijența sau utilizarea cu bună știință de către un sportiv pentru a se stabili o încălcare a reglementărilor anti-doping privind utilizarea unei substanțe interzise sau a unei metode interzise;

c) sustragerea de la recoltarea de probe sau refuzul nejustificat sau neprezentarea nejustificată pentru recoltarea de probe a unui sportiv după înștiințarea de către o persoană autorizată în mod corespunzător;

d) orice combinație de trei teste neefectuate și/sau încălcări legate de informațiile privind localizarea sportivilor, așa cum sunt prevăzute în standardul internațional pentru gestionarea rezultatelor, săvârșite într-o perioadă de 12 luni de către un sportiv dintr-un lot de testare înregistrat;

e) falsificarea sau tentativa de a falsifica oricare parte a controlului doping de către sportiv sau altă persoană;

f) posesia de substanțe sau metode interzise de către un sportiv sau o altă persoană din personalul asistent al sportivului:

(i) posesia de către un sportiv, în competiție, a oricărei metode interzise sau substanțe interzise sau posesia de către un sportiv, în afara competiției, a oricărei metode interzise sau substanțe interzise care este interzisă în afara competiției, dacă sportivul nu dovedește că posesia este urmare a unei scutiri pentru uz terapeutic, acordată conform prezentei legi, sau a altei justificări acceptabile;

(ii) posesia de către personalul asistent al sportivilor în competiție a oricărei metode interzise sau substanțe interzise sau posesia de către personalul asistent al sportivilor, în afara competiției, a oricărei metode interzise sau substanțe interzise care este interzisă în afara competiției, în legătură cu un sportiv, o competiție sau un antrenament, dacă personalul asistent al sportivilor nu dovedește că posesia este în concordanță cu o scutire pentru uz terapeutic, acordată în condițiile prezentei legi sau a unei justificări acceptabile;

g) traficul sau tentativa de traficare a oricărei substanțe interzise sau metode interzise de către un sportiv sau altă persoană;

h) administrarea sau tentativa de a administra de către un sportiv sau o altă persoană orice substanță sau metodă interzisă oricărui sportiv, în competiție, ori administrarea sau tentativa de a administra oricărui sportiv, în afara competiției, orice substanță sau metodă care este interzisă în afara competiției;

i) complicitatea sau tentativa de complicitate din partea unui sportiv sau a altei persoane, prin asistarea, încurajarea, sprijinirea, instigarea, uneltirea, acoperirea sau orice alt tip de complicitate intenționată sau tentativă de complicitate care presupune o încălcare sau o tentativă de încălcare a reglementărilor anti-doping sau încălcarea prevederilor art. 107 alin. (1)-(3);

j) asocierea între un sportiv sau o altă persoană aflată sub autoritatea unei organizații anti-doping pe baza unui raport profesional sau de natură sportivă, pe de o parte, și, pe de altă parte, orice membru al personalului asistent al sportivului care:

(i) dacă se află sub autoritatea unei organizații antidoping, face obiectul unei perioade de suspendare; sau

(ii) dacă nu se află sub autoritatea unei organizații antidoping și dacă suspendarea nu a fost dispusă printr-o procedură de gestionare a rezultatelor în temeiul Codului – a fost condamnat sau – pe baza unor proceduri penale sau disciplinare sau profesionale – a fost găsit vinovat de a fi adoptat o conduită care ar fi constituit o încălcare a regulilor anti-doping în situația în care acelei persoane i-ar fi fost incidente reglementări conforme cu Codul. Statutul de descalificare al unei astfel de persoane va fi în vigoare pentru perioada cea mai lungă dintre durata de 6 ani de la data deciziei de natură penală, disciplinară sau profesională sau durata sancțiunii de natură penală, disciplinară sau profesională impuse; sau

(iii) servește drept acoperire sau intermediar pentru una dintre persoanele prevăzute la pct. (i) și (ii);

k) acțiunile unui sportiv sau ale altei persoane de descurajare sau de represalii împotriva raportării către autorități, cu excepția cazului în care astfel de acțiuni reprezintă încălcarea reglementărilor anti-doping prevăzută la lit. e).

(3) Nu este necesar să se probeze intenția, vinovăția, neglijența sau folosirea cu bună știință de către sportiv pentru a dovedi o încălcare a reglementărilor anti-doping în sensul alin. (2) lit. a) sau utilizarea unei substanțe interzise sau metode interzise în sensul alin. (2) lit. b).

(4) Dovada unei încălcări a reglementărilor anti-doping în sensul prevederilor alin. (2) lit. a) este reprezentată de una dintre următoarele situații:

a) prezența unei substanțe interzise sau a metaboliților sau markerilor acesteia în proba A a unui sportiv, în cazul în care sportivul renunță la analiza probei B și proba B nu este analizată;

b) proba B este analizată, iar analiza confirmă prezența substanței interzise sau a metaboliților sau markerilor săi detectați în proba A a sportivului;

c) proba A sau B a sportivului este împărțită în două părți, iar analiza părții de confirmare din proba împărțită confirmă prezența unei substanțe interzise sau a metaboliților sau markerilor acesteia identificați în prima parte a probei împărțite;

d) sportivul renunță la analiza părții de confirmare din proba împărțită potrivit lit. c).

(5) Prezența oricărei cantități raportate dintr-o substanță interzisă sau a metaboliților sau a markerilor acesteia în proba unui sportiv constituie o încălcare a reglementărilor anti-doping conform prevederilor alin. (2) lit. a), excepție făcând acele substanțe pentru care este identificată în mod specific o limită de decizie în Lista interzisă sau într-un document tehnic.

(6) Prin excepție de la alin. (2) lit. a), Lista interzisă, standardele internaționale sau documentele tehnice pot stabili criterii speciale pentru raportarea sau evaluarea anumitor substanțe interzise.

(7) În sensul alin. (2) lit. b), nu prezintă relevanță dacă tentativa de utilizare a unei substanțe interzise sau a unei metode interzise a condus la rezultatul dorit. Este suficient faptul că s-a încercat folosirea uneia dintre acestea pentru a se considera că a avut loc o încălcare a reglementărilor antidoping.

(8) În situația în care sportivului i s-a acordat o SUT în conformitate cu Standardul Internațional pentru SUT, nu se va reține o încălcare a reglementărilor anti-doping în sensul alin. (2) lit. a), b), f) și h).

(9) În sensul alin. (2) lit. k), constituie o încălcare a reglementărilor anti-doping orice acțiune prin care se amenință sau este menită să intimideze o altă persoană cu scopul de a descuraja acea persoană să raporteze cu bună-credință o presupusă încălcare a reglementărilor anti-doping sau o presupusă neconformitate cu Codul, către WADA, ANAD, o altă organizație anti-doping, organele de urmărire penală, un organism de reglementare sau de cercetare profesională disciplinară, un organism de audiere sau o persoană care derulează o investigație pentru WADA, pentru ANAD sau orice altă organizație anti-doping, precum și orice represalii împotriva unei persoane care, cu bună-credință, a furnizat dovezi sau informații cu privire la o presupusă încălcare a reglementărilor anti-doping sau o presupusă neconformitate cu Codul, către WADA, către ANAD, o organizație anti-doping, un organ al legii, un organism de reglementare sau de cercetare profesională disciplinară, un organism de audiere sau o persoană care derulează o investigație pentru WADA sau o organizație antidoping.

(10) Represaliile, amenințarea și intimidarea prevăzute la alin. (9) includ orice faptă săvârșită, fie că fapta este lipsită de un temei de bună-credință, fie că aceasta constituie un răspuns disproporționat.

(…)

Art. 28

(1) ANAD asigură aplicarea procedurii de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel național sau pentru sportivii rezidenți pe teritoriul României, dar care nu sunt de nivel internațional, la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu procedura descrisă în Standardul internațional de acordare a SUT al WADA.

(2) În situația în care ANAD refuză solicitarea, sportivul poate formula apel doar la Comisia de apel.

(3) ANAD va notifica sportivilor în cauză deciziile referitoare la scutirile pentru uz terapeutic și va raporta deciziile, prin ADAMS, către WADA și alte organizații anti-doping.

(…)

Art. 33

Sportivii, personalul asistent al acestora, precum și orice alte persoane sunt obligați să cunoască și să respecte legea, toate politicile și reglementările anti-doping adoptate în conformitate cu Codul și standardele internaționale care le sunt aplicabile.

Art. 34

Sportivii sunt răspunzători, în contextul antidoping, pentru ceea ce ingerează sau utilizează.

Art. 35

Sportivii au obligația de a fi disponibili în orice moment pentru prelevarea de probe.

Art. 36

Sportivul are obligația să își decline calitatea în fața personalului medical, inclusiv a medicilor de familie și medicilor specialiști, are obligația să nu utilizeze substanțe interzise și metode interzise și trebuie să își asume răspunderea în a se asigura că niciunul din tratamentele medicale primite nu duce la încălcarea politicilor și reglementărilor anti-doping adoptate în conformitate cu prevederile Codului.

(…)

Art. 44

(1) Testarea și investigațiile pot fi întreprinse în orice scop privind prevenirea și combaterea dopajului în sport.

(2) Testarea doping se efectuează conform Planului național anual de testare, cu respectarea prevederilor Standardului internațional pentru testare și investigații.

(3) Investigațiile și culegerea de informații în domeniul antidoping sunt întreprinse de ANAD cu respectarea Standardului internațional pentru testare și investigații.

(…)

Art. 85

(1) O încălcare a reglementărilor anti-doping într-un sport individual prevăzută la art. 2 alin. (2) în legătură cu o testare în competiție duce automat la descalificarea rezultatelor individuale obținute în acea competiție, cu toate consecințele decurgând de aici, inclusiv retragerea oricăror medalii, puncte și premii.

(2) O încălcare a reglementărilor anti-doping produsă în cursul sau în legătură cu o manifestare sportivă poate să determine – conform deciziei organismului sub egida căruia se desfășoară manifestarea sportivă – descalificarea tuturor rezultatelor individuale obținute de sportivul în cauză în cadrul acelei manifestări sportive, cu toate consecințele decurgând de aici, inclusiv retragerea tuturor medaliilor, punctelor și premiilor, cu excepția celor prevăzute la alin. (3). Printre factorii de care trebuie să se țină seama când se decide asupra descalificării altor rezultate din cadrul unei manifestări sportive se numără, de exemplu, gravitatea încălcării reglementărilor anti-doping și dacă sportivul a fost testat negativ la celelalte competiții.

(3) În situația în care sportivul dovedește lipsa vinovăției sau neglijenței în legătură cu încălcările prevăzute la alin. (2), rezultatele individuale ale sportivului la celelalte competiții nu vor fi descalificate decât dacă rezultatele sportivului în competiții, altele decât cea în care s-a produs încălcarea reglementărilor anti-doping, ar fi putut fi afectate de încălcarea de către sportiv a prevederilor art. 2 alin. (2).

(4) În plus față de descalificarea automată a rezultatelor obținute în competiția în cadrul căreia s-a prelevat proba pozitivă, prin aplicarea alin. (1), toate celelalte rezultate obținute de sportiv începând cu data prelevării probei pozitive, fie în competiție, fie în afara competiției, sau cu data săvârșirii oricărei alte încălcări a dispozițiilor art. 2 alin. (2) și până la data începerii perioadei de suspendare provizorie sau de suspendare vor fi descalificate, cu toate consecințele ce rezultă din aceasta, inclusiv retragerea de medalii, puncte și premii, cu excepția cazului în care principiul echității prevede altfel.

Art. 86

(1) Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b) și f) se sancționează cu suspendarea din activitatea sportivă pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea eliminării, reducerii sau înghețării în conformitate cu art. 93, 94 sau 99:

a) când încălcarea reglementărilor anti-doping nu presupune o substanță specifică sau o metodă specifică, cu excepția cazului în care sportivul sau o altă persoană dovedește că încălcarea nu a fost săvârșită cu intenție;

b) când încălcarea reglementării anti-doping presupune o substanță specifică sau metodă specifică, iar ANAD poate proba că s-a săvârșit cu intenție;

c) în situația în care nu sunt aplicabile prevederile de la lit. a) și b), în conformitate cu art. 88, perioada de suspendare va fi de 2 ani.

(2) În sensul dispozițiilor prezentului articol, expresia cu intenție este menită să identifice sportivii sau alte persoane care au adoptat o conduită despre care știau că reprezintă o încălcare a reglementărilor anti-doping sau în relație cu care știau că există un risc semnificativ ca respectiva conduită să constituie sau să ducă la o încălcare a reglementărilor antidoping și, în mod vădit, au desconsiderat acest risc.

(3) O încălcare a reglementărilor anti-doping având ca temei un rezultat analitic pozitiv pentru o substanță care este interzisă numai în competiție va fi prezumată ca fiind săvârșită fără intenție, dacă substanța este o substanță specifică și sportivul poate dovedi că substanța interzisă a fost utilizată în afara competiției.

(4) O încălcare a reglementărilor anti-doping având ca temei un rezultat analitic pozitiv pentru o substanță care este interzisă numai în competiție va fi considerată ca fiind săvârșită fără intenție, dacă substanța nu este o substanță specifică și sportivul poate dovedi că substanța interzisă a fost utilizată în afara competiției într-un context care nu a avut legătură cu performanța în sport (…).

(Copyright foto: freepik)

Prevenirea și combaterea dopajului în sport (Legea nr. 310/2021) was last modified: decembrie 28th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.