Obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (O.U.G. nr. 28/1999 modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

1 mai 2015
Vizualizari: 6543

Despre

  • M. Of. nr. 285 din 28 aprilie 2015
  • O.U.G. nr. 8/2015
  • Modificarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Art. 12 alin. (3), (4) și (5) O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 alin. (3) prevedea: Contravenientul putea achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. d), agentul constatator făcând mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal.

De asemenea, art. 12 alin. (4) stabilea faptul că prin derogare de la art. 32 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea nu suspenda executarea în cazul sancțiunilor contravenționale prevăzute la art. 10 lit. b), c), d), e) și cc).

În sfârșit, art. 12 alin. (5) prevedea faptul că prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, avertismentul ca sancțiune contravențională principală nu se aplica în cazul contravențiilor prevăzute la art. 10 lit. b), c), d), e) și dd).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 alin. (3) prevede: „Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din cuantumul amenzii prevăzute la art. 11 alin. (1) și (2), agentul constatator făcând mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal”.

De asemenea, art. 12 alin. (4) stabilește: „Prin derogare de la art. 32 alin. (3) [Plângerea suspendă executarea. Plângerea persoanelor prevăzute la art. 31 alin. (2) (Partea vătămată poate face plângere numai în ceea ce privește despăgubirea, iar cel căruia îi aparțin bunurile confiscate, altul decât contravenientul, numai în ceea ce privește măsura confiscării.) suspendă executarea numai în ceea ce privește despăgubirea sau, după caz, măsura confiscării] din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea nu suspendă executarea în cazul contravențiilor prevăzute la art. 10 lit. c) [neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate, serviciile prestate sau bacșișurile încasate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioară prețului de vânzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului, ori nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (8), care determină existența unei sume nejustificate. În sensul acestei prevederi, prin sumă nejustificată se înțelege contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate pentru care nu s-au emis bonuri fiscale, valoarea bacșișurilor încasate pentru care nu s-au emis bonuri fiscale, diferența până la prețul de vânzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului în cazul emiterii de bonuri cu o valoare inferioară ori contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate fără respectarea prevederilor art. 1 alin. (8)], d) [nerespectarea de către utilizatori a obligației prevăzute la art. 4 alin. (12) lit. h), care determină existența unei sume nejustificate. În sensul acestei prevederi, prin sumă nejustificată se înțelege suma pentru care nu s-au întocmit documente justificative conform art. 4 alin. (12) lit. h)], e) [neîndeplinirea obligației operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achiziționate numai de la distribuitori autorizați sau unități acreditate pentru comercializare, conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;] și cc) [nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2)]”.

În sfârșit, art. 12 alin. (5) prevede: „Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, avertismentul ca sancțiune contravențională principală nu se aplică în cazul contravențiilor prevăzute la art. 10 lit. c) [neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate, serviciile prestate sau bacșișurile încasate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioară prețului de vânzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului, ori nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (8), care determină existența unei sume nejustificate. În sensul acestei prevederi, prin sumă nejustificată se înțelege contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate pentru care nu s-au emis bonuri fiscale, valoarea bacșișurilor încasate pentru care nu s-au emis bonuri fiscale, diferența până la prețul de vânzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului în cazul emiterii de bonuri cu o valoare inferioară ori contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate fără respectarea prevederilor art. 1 alin. (8)], d) [nerespectarea de către utilizatori a obligației prevăzute la art. 4 alin. (12) lit. h), care determină existența unei sume nejustificate. În sensul acestei prevederi, prin sumă nejustificată se înțelege suma pentru care nu s-au întocmit documente justificative conform art. 4 alin. (12) lit. h)], e) [neîndeplinirea obligației operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achiziționate numai de la distribuitori autorizați sau unități acreditate pentru comercializare, conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;] și dd) [continuarea livrării de bunuri sau prestării de servicii după suspendarea activității operatorului economic în punctul de lucru], cu excepția situației prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. (e) pct. i) [cu avertisment în situația în care suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției este de până la 300 lei inclusiv, dar nu mai mult de 3% inclusiv din valoarea totală a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, înregistrată de aparatul de marcat electronic fiscal și/sau în registrul special la data și ora efectuării controlului ori la sfârșitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului]”.

 

Alte prevederi ale O.U.G. nr. 8/2015

Potrivit art. VII, O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.

Potrivit art. VIII alin. (1), dispozițiile referitoare la stabilirea și sancționarea contravențiilor prevăzute la art. 10 lit. c), d), gg), ii), art. 11 alin. (1) și (2), art. 12 alin. (3), (4) și (5) intră în vigoare la 10 zile de la data publicării respectivei ordonanțe de urgență.

De asemenea, conform, art. VIII alin. (2), operatorii economici care la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență nu au stabilit cu distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditată modul de efectuare a notificării în cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal, aceasta se realizează în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
 
ISTORIC

Actul modificatActele modificatoare
O.U.G. nr. 28/1999
(rep. M. Of. nr. 75 din 21 ianuarie 2005; cu modif. ult.)
O.G. nr. 53/2005
(M. Of. nr. 796 din 1.9.2005)
O.G. nr. 28/2006
(M. Of. nr. 89 din 31 ianuarie 2006)
O.U.G. nr. 12/2006
(M. Of. nr. 184 din 27 februarie 2006)
O.G. nr. 14/2007
(M. Of. nr. 603 din 31 august 2007)
Legea nr. 264/2008
(M. Of. nr. 767 din 14 noiembrie 2008)
Legea nr. 52/2009
(M. Of. nr. 224 din 7 aprilie 2009)
O.G. nr. 8/2011
(M. Of. nr. 78 din 31 ianuarie 2011)
O.G. nr. 14/2011
(M. Of. nr. 604 din 26 august 2011)
Legea nr. 211/2012
(M. Of. nr. 778 din 19 noiembrie 2012)
O.U.G. nr.91/2014
(M. Of. nr. 966 din 30 decembrie 2014)
O.G. nr. 10/2015
(M. Of. nr. 81 din 30 ianuarie 2015)
O.U.G. nr. 8/2015
(M. Of. nr. 285 din 28 aprilie 2015)
Obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (O.U.G. nr. 28/1999 modificată prin O.U.G. nr. 8/2015) was last modified: mai 4th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.