Organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit – republicare (Regulament nr. 2/2012)

19 iul. 2022
Vizualizari: 266

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

 Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit – republicare

(M. Of. nr. 717 din 18 iulie 2022)

 

Prezentul regulament stabilește organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit.

În M. Of. nr. 717 din 15 iulie 2022 s-a publicat Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit – republicare.

Vă precizăm că Regulamentul nr. 2/2012 a fost republicat în temeiul art. IV din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 7/2022 pentru modificarea și completarea Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 21 aprilie 2022, dându-se textelor o nouă numerotare.

Redăm, în cele ce urmează, structura respectivului act normativ.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Secțiunea 1: Domeniul de aplicare și definiții

Secțiunea 2: Structura bazei de date a CRC și accesarea acesteia

Capitolul II: Regimul informației de risc de credit și al informației despre fraudele cu carduri

Secțiunea 1: Transmiterea și înregistrarea informației de risc de credit și a informației despre fraudele cu carduri

Secțiunea 2: Organizarea și gestionarea informației de risc de credit și a informației despre fraudele cu carduri

Secțiunea 3: Difuzarea informației de risc de credit și a informației despre fraudele cu carduri

Capitolul III: Corectarea erorilor

Secțiunea 1: Corectarea informației transmise eronat la CRC în perioada de raportare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Secțiunea 2: Corectarea informației înregistrate în baza de date a CRC

Secțiunea 3: Procedura de conciliere

Capitolul IV: Răspundere și sancțiuni

Capitolul V:  Alte dispoziții

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții din hotărâre.

Art. 1

 

(1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare CRC.

(2) CRC gestionează informația de risc de credit și informația despre fraudele cu carduri pentru scopurile specifice ale utilizatorilor, în condițiile păstrării secretului profesional.

Art. 5

 

(1) În vederea accesării bazei de date, persoanele declarante au obligația să desemneze maximum 5 persoane acreditate la CRC. În acest scop, trebuie să completeze și să actualizeze formularul „Fișă de acreditare la CRC a persoanelor autorizate să transmită și să recepționeze informații de risc de credit și informații despre fraudele cu carduri” (F1), conform anexei nr. 1. Această fișă va fi întocmită în două exemplare având același conținut, cu următoarele destinații:

– exemplarul 1 se transmite în regim confidențial direcției din Banca Națională a României care coordonează activitatea CRC;

– exemplarul 2 se păstrează pentru evidențele proprii.

(2) Accesarea sistemului informatic al CRC de către persoanele acreditate la CRC se face pe bază de nume atribuit de Banca Națională a României.

(…)

Art. 14

 

(1) Înregistrarea în FCC poate fi efectuată dacă informația de risc de credit transmisă de către o persoană declarantă îndeplinește cumulativ următoarele condiții de validare:

a) respectă standardele de conținut și modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament;

b) este în concordanță cu informația de risc de credit cuprinsă în raportările anterioare, conform criteriilor stabilite de CRC în acest sens.

(2) Înregistrarea în FFC poate fi efectuată dacă informația privind fraudele cu carduri transmisă de către o persoană declarantă respectă standardele de conținut și modul de completare a formularului prevăzut în prezentul regulament.

(…)

Art. 33

 

(1) Persoana recenzată care contestă corectitudinea unor date înregistrate în baza de date a CRC pe numele său, fără a cunoaște persoana declarantă – sursă a erorii, poate solicita persoanei declarante care i-a remis informația de risc de credit și/sau informația despre fraudele cu carduri declanșarea procedurii de conciliere în cel mult o zi lucrătoare de la consultarea bazei de date a CRC.

(2) O informație poate fi supusă procedurii de conciliere o singură dată de către persoana recenzată.

(…)

Art. 36

 

(1) Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se sancționează cu amendă astfel:

a) neraportarea lunară de către persoanele declarante la CRC a informației de risc de credit se sancționează cu amendă de 5.000 lei;

b) netransmiterea de către persoanele declarante a rezultatului verificării informației de risc de credit și/sau a informației despre fraudele cu carduri conținute în formularul F9, în cadrul termenului prevăzut la art. 34 etapa a 5-a primul paragraf, se sancționează cu amendă de 500 lei/zi de întârziere, dar nu mai mult de 2.000 lei;

c) netransmiterea de către persoanele declarante la CRC a informației de risc de credit referitoare la debitorii care îndeplinesc condiția de a fi raportați și netransmiterea informațiilor referitoare la grupuri, precum și transmiterea informației de risc de credit eronate, existentă în baza de date a CRC, se sancționează cu amendă de 500 lei dacă se identifică 20 de debitori neraportați/grupuri neraportate, respectiv raportați/raportate eronat; se adaugă la suma menționată câte 25 lei pentru fiecare debitor sau grup neraportat, precum și pentru cei raportați eronat identificați peste numărul de 20;

d)consultarea de către persoanele declarante a informațiilor de risc de credit fără acordul persoanei la care se referă informațiile respective se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.

(2) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se face de către direcția de specialitate din cadrul Băncii Naționale a României care coordonează activitatea CRC.

(3) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. c) și d) se face de către persoanele din cadrul Direcției supraveghere, anume împuternicite de Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României.

(…)

Totodată, vă precizăm că anexa nr. 1, care face parte integrantă din hotărâre, cuprinde fișa de acreditare la Centrala Riscului de Credit a persoanelor autorizate să transmită și să recepționeze informații de risc de credit și informații despre fraudele cu carduri, anexele nr. 2 și 3 precizând modul de completare a fișei. Următoarele anexe cuprind, de asemenea, mai multe informații cu privire la completarea acordului de consultare a bazei de date a centralei riscului de credit și cereri de consultare.

Organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit – republicare (Regulament nr. 2/2012) was last modified: iulie 19th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.