Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Vamale Române (H.G. nr. 237/2022)

21 feb. 2022
Vizualizari: 1481

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

H.G. nr. 237/2022 privind organizarea și funcționarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la H.G. nr. 791/2009 privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional

 

(M. Of. nr. 167 din 18 februarie 2022)

 

Autoritatea Vamală Română, denumită în continuare Autoritatea, se organizează și funcționează în subordinea Ministerului Finanțelor, ca organ de specialitate al administrației publice centrale în domeniul vamal, instituție publică cu personalitate juridică.

 

 

În M. Of. nr. 167 din 18 februarie 2022 s-a publicat H.G. nr. 237/2022 privind organizarea și funcționarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la H.G. nr. 791/2009 privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Principii, funcții și atribuții

CAPITOLUL III: Conducerea, structura organizatorică și personalul Autorității Vamale Române

CAPITOLUL IV: Asigurarea logistică, materială și financiară

CAPITOLUL V: Dispoziții finale și tranzitorii

ANEXA nr. 1: Sigla Autorității Vamale Române

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

ANEXA nr. 2: Structura organizatorică a Autorității Vamale Române

ANEXA nr. 3: Denumirea și aria de competență a direcțiilor regionale vamale

ANEXA nr. 4: I. Mijloace de transport și II. Câini

ANEXA nr. 5: Lista acțiunilor, proiectelor și programelor care se preiau de către Autoritatea Vamală Română în condițiile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 268/2021 pentru înființarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea unor acte normative

ANEXA nr. 6: Condițiile în care se încheie protocolul de predare-preluare între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română

 

 

Dispoziții relevante

Art. 2:

(1) În aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 268/2021 pentru înființarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea unor acte normative, în ceea ce privește prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, respectiv a Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, în domeniul supravegherii produselor accizabile Autoritatea asigură:

a) primirea, înregistrarea și gestionarea declarațiilor informative privind produsele accizabile întocmite în baza Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală;

b) stabilirea, prin decizie de impunere, a creanțelor fiscale pentru gospodăriile individuale, pentru diferențe de accize devenite exigibile ca urmare a neregulilor apărute pe parcursul deplasării produselor accizabile, precum și pentru distrugeri sau pierderi de produse accizabile care nu se admit ca neimpozabile;

c) controlul și supravegherea fiscală a producției, depozitării, circulației, importului și utilizării produselor accizabile;

d) acordarea de asistență și îndrumare în domeniul autorizării și supravegherii producției, deținerii, importului și circulației producției produselor accizabile;

e) constatarea și sancționarea, potrivit competențelor, a nerespectării legislației privind regimul produselor accizabile;

f) autorizarea, în situațiile în care autoritatea vamală este autoritate competentă conform prevederilor Codului fiscal, și înregistrarea persoanelor juridice și fizice care desfășoară activități de producție, îmbuteliere, ambalare, primire, deținere, depozitare și/sau expediere, comercializare, utilizare finală a produselor accizabile.

(2) Autoritatea asigură administrarea, cu excepția acțiunilor de inspecție fiscală și a stingerii creanțelor fiscale prin executare silită efectuate potrivit Codului de procedură fiscală, a impozitelor, taxelor și a altor venituri bugetare, date prin lege în competența sa, respectiv a:

a) taxelor vamale, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul vamal al Uniunii, și a altor resurse proprii tradiționale ale bugetului unional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. (a) din Decizia (UE, Euratom) 2020/2.053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene și de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom;

b) accizelor și taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor Codului fiscal.

 

Art. 3:

(1) Autoritatea își desfășoară activitatea în sediul central și în alte sedii deținute potrivit legii.

(2) Autoritatea întreține propriul site web prin care asigură prezența pe internet la adresa „www.customs.ro”.

(3) Autoritatea are o siglă ale cărei model și caracteristici sunt prevăzute în anexa nr. 1.

 

Art. 4:

Principiile care stau la baza activității Autorității sunt următoarele:

a) eficiența activității;

b) transparența activității, în condițiile legii;

c) tratament egal și nediscriminatoriu în aplicarea legislației vamale, respectiv a legislației fiscale în domeniul produselor accizabile;

d) respectul față de persoană, așa cum aceasta este definită la art. 5 pct. 4 din Codul vamal al Uniunii;

e) coerența, stabilitatea și predictibilitatea.

 

Art. 5:

Autoritatea îndeplinește următoarele funcții:

a) de administrare a taxelor la import, respectiv la export, precum și a celorlalte venituri bugetare date în competența sa, conform legii;

b) de control operativ, inopinat și ulterior în domeniul său de activitate;

c) de prevenire și combatere a fraudei vamale și a evaziunii fiscale, în domeniul său de activitate;

d) de supraveghere vamală, respectiv fiscală în domeniul produselor accizabile;

e) de coordonare, îndrumare și control al aplicării legislației vamale, respectiv fiscale în domeniul produselor accizabile, precum și al funcționării structurilor care își desfășoară activitatea în subordinea sa;

f) de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare și materiale, de reprezentare juridică, de audit public intern, precum și de comunicare internă și externă în domeniul său de activitate;

g) de cooperare internațională în domeniul său de activitate.

 

Art. 8:

Autoritatea îndeplinește următoarele funcții:

a) de administrare a taxelor la import, respectiv la export, precum și a celorlalte venituri bugetare date în competența sa, conform legii;

b) de control operativ, inopinat și ulterior în domeniul său de activitate;

c) de prevenire și combatere a fraudei vamale și a evaziunii fiscale, în domeniul său de activitate;

d) de supraveghere vamală, respectiv fiscală în domeniul produselor accizabile;

e) de coordonare, îndrumare și control al aplicării legislației vamale, respectiv fiscale în domeniul produselor accizabile, precum și al funcționării structurilor care își desfășoară activitatea în subordinea sa;

f) de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare și materiale, de reprezentare juridică, de audit public intern, precum și de comunicare internă și externă în domeniul său de activitate;

g) de cooperare internațională în domeniul său de activitate.

 

Art. 10:

(1) Autoritatea este formată din aparat central și structuri teritoriale, fără personalitate juridică.

(2) Structura organizatorică a Autorității este prevăzută în anexa nr. 2.

(3) Direcțiile regionale vamale și aria de competență a acestora sunt cele prevăzute în anexa nr. 3.

(4) În cadrul structurii organizatorice pot fi înființate, prin ordin al președintelui Autorității, servicii, birouri sau compartimente, după caz, fără a fi modificată anexa nr. 2.

(5) Prin ordin al președintelui Autorității pot fi înființate grupuri sau colective temporare de lucru ori echipe de proiect pentru realizarea unor activități sau operațiuni în domeniile de competență ale Autorității.

(6) Personalul din cadrul Autorității se numește în funcție, în condițiile legii, prin ordin al președintelui Autorității, cu excepția celui numit de prim-ministru.

(7) Personalul Autorității este compus din demnitari, înalți funcționari publici, funcționari publici, cu funcții generale, specifice, cu statut special și personal contractual.

(8) Numărul maxim de posturi pentru aparatul central al Autorității și structurile teritoriale este de 3.060, inclusiv președintele, vicepreședintele și posturile aferente cabinetelor demnitarilor.

(9) Autoritatea poate propune ministrului finanțelor desemnarea de specialiști din cadrul Autorității care să își desfășoare activitatea în cadrul Reprezentanței Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice în domeniul vamal și de securizare a frontierelor externe ale Uniunii Europene.

(10) Autoritatea are reprezentanți în cadrul altor organisme internaționale, care să asigure legătura operativă pe probleme vamale și de securizare a frontierelor externe ale Uniunii Europene, desemnați potrivit legii.

 

 

Organizarea și funcționarea Autorității Vamale Române (H.G. nr. 237/2022) was last modified: februarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.