Regulamentul privind desfăşurarea audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei (Ordinul Consiliului Concurenţei nr. 509/2015)

8 sept. 2015
Vizualizari: 2644

Despre

  • M. Of. nr. 674 din 4 septembrie 2015
  • Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 509/2015
  • Regulamentul privind desfăşurarea audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei

Cap. III („Ședința de audiere propriu-zisă”)

Art. 10 prevede următoarele:

„(1) Având în vedere obligația respectării confidențialității informațiilor cu caracter de secret de afaceri ale părților, ședințele de audiere nu sunt publice.

(2) La ședința de audiere participă membrii plenului Consiliului Concurenței sau, după caz, membrii comisiei de soluționare, raportorul împreună cu echipa de investigație și părțile sau reprezentanții și consultanții acestora. La ședință pot participa și directorul general, secretarul general, secretarul general adjunct, directorul direcției de specialitate din care face parte raportorul și directorul Direcției juridic-contencios și/sau inspectorul de concurență desemnat de acesta.

(3) În măsura în care este necesar și util stabilirii adevărului în cauza investigată, președintele Consiliului Concurenței, conform art. 42 alin. (2) din lege, poate desemna experți și poate admite participarea și audierea autorului plângerii și a oricărei persoane fizice sau juridice care deține date și informații relevante, la solicitarea motivată a acestora, făcută cu cel puțin 5 zile înainte de data ședinței de audiere.

(4) La ședință pot participa și alte persoane interesate din cadrul Consiliului Concurenței, cu încuviințarea prealabilă a președintelui Consiliului Concurenței, solicitată în scris cu două zile înainte de ședința de audiere”.

Art. 11 are următorul conținut:

„(1) Președintele Consiliului Concurenței sau, în lipsa acestuia, persoana desemnată să îl înlocuiască, potrivit legii, conduce ședința de audiere în calitate de președinte de ședință.

(2) Președintele de ședință declară ședința de audiere deschisă și asigură respectarea ordinii și solemnității în cadrul acesteia, putând lua măsurile care se impun în acest sens.

(3) Președintele de ședință dă cuvântul secretarului de ședință în vederea anunțării cauzei în care are loc audierea. în continuare, secretarul de ședință face apelul persoanelor convocate, identitatea reprezentanților acestora fiind verificată anterior începerii ședinței de audiere pe bază de documente de identitate și a împuternicirilor/delegațiilor emise de părțile implicate.

(4) Președintele de ședință dă cuvântul, în ordine, raportorului și părților audiate, în scopul prezentării concluziilor raportului, a apărărilor sau a susținerilor părților, considerate de acestea relevante față de constatările și propunerile raportului, și, în special, în scopul clarificării aspectelor esențiale de fapt și de drept care au legătură cu cazul analizat.

(5) Audierea părților se va face separat în situația în care se dorește păstrarea confidențialității cu privire la laptele imputabile părților și/sau a informațiilor cu caracter comercial ale acestora.

(6) În vederea clarificării aspectelor esențiale, dacă apreciază că sunt necesare explicații suplimentare, membrii plenului Consiliului Concurenței sau ai comisiei de soluționare pot adresa întrebări atât echipei de investigație, cât și părților audiate, fără ca din conținutul acestora să rezulte posibila lor opțiune în ceea ce privește soluționarea cazului.

(7) Comunicarea dintre membrii plenului Consiliului Concurenței sau ai comisiei de soluționare și părți, precum și între membrii plenului Consiliului Concurenței sau ai comisiei de soluționare și echipa de investigație se face prin intermediul președintelui de ședință. Pentru facilitarea comunicării, președintele de ședință poate încuviința, atunci când consideră necesar, ca membrii plenului Consiliului Concurenței sau ai comisiei de soluționare să adreseze întrebări direct părților sau echipei de investigație. Nu sunt permise întrebări și răspunsuri între părțile implicate și echipa de investigație.

(8) Președintele de ședință poate da cuvântul în replică raportorului sau altui membru al echipei de investigație, desemnat de raportor, iar în final sunt ascultate părțile audiate, care vor prezenta concluziile lor finale.

(9) Președintele de ședință va putea solicita evacuarea din sală a oricărei persoane care nu respectă ordinea și solemnitatea ședinței sau care nu întrunește condițiile pentru a participa la audieri, prevăzute în acest regulament. Președintele va putea dispune, de asemenea, luarea unor pauze sau continuarea ședinței de audiere la o altă dată, cu consultarea membrilor prezenți ai plenului Consiliului Concurenței”.

Art. 12 la primul alineat prevede faptul că dezbaterile din cadrul ședinței de audiere sunt înregistrate pe suport audiovideo, prin grija Direcției administrative, în colaborare cu Direcția cercetare-sinteze din cadrul Consiliului Concurenței, înregistrările putând fi depuse după emiterea deciziei doar în cadrul procedurilor judiciare ce au legătură cu aceasta și doar în urma unei dispoziții a instanței de judecată. Părțile audiate sau alte persoane prezente în cadrul ședinței nu pot folosi niciun fel de dispozitive de înregistrare a dezbaterilor.

Potrivit alineatului următor, în situația în care președintele Consiliului Concurenței admite cererea motivată a unei părți investigate de a fi audiată separat cu privire la anumite aspecte ale cazului investigat, înregistrarea acestei părți din cadrul audierilor se va face separat. Cererea de audiere separată trebuie depusă de părți cu cel puțin 5 zile înainte de data ședinței de audiere și trebuie să conțină motivele pentru care partea consideră necesară păstrarea confidențialității anumitor informații ce urmează a fi prezentate în cadrul ședinței de audiere față de celelalte părți investigate.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 13 la primul alineat prevede faptul că după audierea părților și finalizarea dezbaterilor, președintele de ședință declară ședința închisă.

Conform alineatului următor, la încheierea dezbaterilor, președintele de ședință, după consultarea cu ceilalți membri ai plenului Consiliului Concurenței sau, după caz, ai comisiei de soluționare, va dispune, în prezența participanților la ședința de audiere, fie ca deliberarea să se facă în aceeași zi, fie ca aceasta să se amâne pentru o altă dată dacă apreciază că este utilă depunerea de concluzii scrise și/sau documente justificative privind situația economico – financiară[1] a părților implicate sau din cauza complexității deosebite a cazului ori din alte motive care au legătură cu activitatea instituției, care fac ca deliberarea să nu fie posibilă în aceeași zi.

Art. 14 prevede faptul că după închiderea dezbaterilor, secretarul de ședință întocmește procesul-verbal al ședinței de audiere, în care se consemnează datele referitoare la locul, data și durata ședinței de audiere, participanții la aceasta, precum și dacă în ședință s-a dispus amânarea deliberărilor.

Art. 15 la primul alineat stabilește faptul că pentru fiecare cauză se constituie un dosar distinct în cadrul direcției de resort, care cuprinde toate actele și lucrările legate de procedura audierii, precum raportul de investigație și anexele acestuia, observațiile părților la raportul de investigație, convocările și dovezile de înmânare a acestora, procesul-verbal de ședință, actele depuse de părți în timpul audierilor și după închiderea acestora și, după caz, orice alt document supus atenției plenului Consiliului Concurenței.

Potrivit alineatului următor, arhivarea documentelor din dosar se face potrivit nomenclatorului arhivistic al instituției.

Cap. IV („Deliberarea, motivarea și comunicarea deciziilor”)

Art. 16 la primul alineat prevede faptul că procedura deliberării are un caracter secret, la aceasta participând exclusiv membrii plenului Consiliului Concurenței sau ai comisiei de soluționare.

Conform alineatului următor, în urma deliberărilor, plenul Consiliului Concurenței sau comisia de soluționare adoptă o soluție cu privire la cazul aflat în discuție.

Art. 17 stabilește faptul că dacă este necesar, Direcția relații externe și comunicare solicită, la inițiativa plenului Consiliului Concurenței sau a comisiei de soluționare, informații în cadrul Rețelei europene de concurență cu privire la aspecte specifice cauzei audiate.

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) Deciziile asupra cazului se iau cu majoritatea de voturi ale membrilor plenului Consiliului Concurenței sau, după caz, ale membrilor comisiei de soluționare, președintele de ședință formulând ultimul punctul său de vedere.

(2) După închiderea deliberărilor, președintele de ședință comunică secretarului de ședință soluția adoptată de plenul Consiliului Concurenței sau, după caz, de comisia de soluționare, acesta redactând minuta în care se consemnează rezultatul deliberărilor, precum și membrul plenului Consiliului Concurenței sau, după caz, al comisiei de soluționare care va coordona ulterior activitatea de motivare a deciziei luate.

(3) Secretarul de ședință consemnează în minută, dacă este cazul, și opinia separată, astfel cum îi este comunicată de autorul sau autorii acesteia.

(4) După întocmirea minutei secretarul de ședință alocă în registrul de decizii al Consiliului Concurenței un număr corespunzător succesiunii înregistrărilor și datei deliberării, acestea fiind numărul și data pe care le va avea decizia motivată care se va comunica ulterior părților”.

Art. 19 prevede următoarele:

„(1) Sub coordonarea unui membru al plenului Consiliului Concurenței sau, după caz, al comisiei de soluționare care a participat la deliberare, în termen de maximum 120 de zile de la deliberare, secretarul de ședință, cu consultarea raportorului și a echipei de investigație, va redacta decizia, având la bază minuta conținând soluția pronunțată cu privire la caz, precum și motivarea deciziei.

(2) Decizia se semnează de către președinte și se comunică părților, prin grija secretarului general, urmând ca direcția de resort care a instrumentat cazul să păstreze o evidență a comunicărilor.

(3) După primirea deciziei de către părți, aceasta se publică și pe site-ul Consiliului Concurenței în forma sa neconfidențială, în limba română, însoțită de un rezumat în limba engleză.

(4) Prevederile alin. (2) se aplică și pentru deciziile de acceptare a angajamentelor adoptate potrivit prevederilor art. 47 din lege”.

Potrivit art. 20, respectivul regulament se pune in aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Abrogări

Potrivit art. 2, la data intrării în vigoare a respectivului ordin, Regulamentul privind desfășurarea audierilor în cadrul Consiliului Concurenței și adoptarea deciziilor, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 789/2011 (M. Of. nr. 792 din 8 noiembrie 2011), se abrogă.

 

Alte prevederi ale Ordinului nr. 509/2015

Potrivit art. 3, compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței vor urmări punerea în aplicare a prevederilor respectivului ordin.

 

Intrarea în vigoare

Art. 4 prevede faptul că respectivul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.


[1] Respectivele documente vizează situația economico-financiară a întreprinderii, prin intermediul cărora aceasta demonstrează posibilitatea de a plăti eventuala amendă pe care o poate individualiza Consiliul Concurenței.

Regulamentul privind desfășurarea audierilor și adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenței (Ordinul Consiliului Concurenței nr. 509/2015) was last modified: septembrie 7th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.