O.U.G. nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora – contravenții și sancțiuni (Legea nr. 197/2022)

7 iul. 2022
Vizualizari: 1699

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

O.U.G. nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

(M. Of. nr. 732 din 26 iulie 2021; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Legea nr. 197/2022 pentru aprobarea O.U.G. nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

(M. Of. nr. 677 din 6 iulie 2022)


– modifică:
art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1), art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 13 alin. (1), art. 14, art. 15, Anexele nr. 1-4.

 

În M. Of. nr. 677 din 6 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 197/2022 pentru aprobarea O.U.G. nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 1 alin. (1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 1

(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează modul de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor și bunurilor acestora și stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare.

 

Art. 2 alin. (1)

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 2

(1) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind alungarea, relocarea ori extragerea prin împușcare a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur gestionar al fondului/fondurilor cinegetic/cinegetice de pe raza unității administrativ-teritoriale, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul este prevăzut în anexa nr. 1.

 

Art. 6 alin. (4)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

(4) Costurile de întreținere a puilor de urs relocați după intervenția imediată sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Cuantumul și modalitatea de acordare a acestora se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor.

 

Art. 7 alin. (1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 7

(1) Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare.

 

Art. 13 alin. (1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 13

(1) Costurile privind contravaloarea ocontractului de prestări servicii de permanență/intervenție imediată încheiate cu gestionarul/medicul veterinar pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun, costurile privind intervenția imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1), precum și costurile legate de prepararea blănurilor și a craniilor exemplarelor de urs extrase prin eutanasiere sau împușcare sunt suportate de către autoritatea publică locală, care are contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun cu gestionarul, respectiv contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată cu medicul veterinar de liberă practică.

 

Art. 14

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 14

Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenția imediată se face de către orice persoană prin apelarea numărului unic de urgență 112 sau prin alte mijloace de comunicare prin care poate fi sesizat comitetul local pentru situații de urgență.

 

Art. 15

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 15

Nerespectarea dispozițiilor art. 11 de către persoanele responsabile constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională de la 7.000 lei la 10.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiune.

 

Anexele nr. 1-4

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, Anexele nr. 1-4 se modifică și vor avea următorul conținut:

ANEXA nr. 1: CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun

Nr………./…….2021

Prezentul contract se încheie în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 1: Părțile contractante

Autoritatea contractantă:

Primăria/UAT…………………………………………………………., cu sediul în………………………………………………………………….., telefon…………., fax………., cod de înregistrare fiscală……………, cont nr. …………………….deschis la Trezoreria……………….., reprezentată prin………………………….., în calitate de achizitor,

și

gestionar fond cinegetic………………………………………………, cu sediul în localitatea………………….., str……………………nr……, județul…………………….., telefon……………., fax………………, mobil………………, e-mail…………………, cod de înregistrare fiscală………………………., cont nr. ……………………….deschis la Trezoreria………………., reprezentat prin…………………………….., în calitate de prestator.

Art. 2: Definiții

2.1. În prezentul contract, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) contract – actul juridic care reprezintă acordul de voință al celor două părți, încheiat între o autoritate contractantă – în calitate de achizitor și un prestator de servicii – în calitate de prestator;

b) achizitor și prestator – părțile contractante, așa cum sunt acestea numite în prezentul contract;

c) servicii – totalitatea activităților desfășurate de prestator în cadrul prezentului contract;

d) prețul contractului – prețul plătibil prestatorului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală și corespunzătoare a tuturor obligațiilor asumate prin contract;

e) forța majoră – un eveniment mai presus de controlul părților, care nu se datorează greșelii sau culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului și care face imposibilă executarea și, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluții, incendii, inundații sau orice alte catastrofe naturale, restricții apărute ca urmare a unei carantine, unui embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunțiativă. Nu este considerat forță majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părți;

f) zi – zi calendaristică, dacă nu se specifică în mod diferit; an – 365 de zile.

Art. 3: Obiectul contractului

3.1. Obiectul prezentului contract îl reprezintă asigurarea de servicii de permanență și intervenție imediată asupra speciei urs brun.

3.2. Activitatea prestatorului se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021.

Art. 4: Durata contractului

4.1. Prezentul contract se încheie pe o perioadă de……………și intră în vigoare la data semnării. Această perioadă se poate prelungi prin act adițional semnat de către ambele părți.

Art. 5: Aplicabilitate

5.1. Contractul intră în vigoare la data semnării.

5.2. Prin intrarea în vigoare a contractului se înțelege începerea efectivă a serviciilor de către prestator în favoarea achizitorului.

Art. 6: Prețul și modalitatea de plată

6.1. Tariful convenit pentru serviciile de intervenție este de…………………la care se adaugă TVA, dacă este cazul.

Plata se va efectua în termen de 30 de zile de la data primirii fiecărei facturi.

6.2. Plata facturii se va face prin ordin de plată în contul indicat/înscris pe factura fiscală.

6.3. În cazul în care nu se achită la scadență facturile emise de către prestator, achizitorul se află de drept în întârziere în ceea ce privește executarea obligației de plată a prețului contractului. Pentru plata cu întârziere față de termenul scadent al facturilor emise în baza prezentului contract se vor percepe penalități de întârziere, conform legislației în vigoare.

6.4. Prețul contractului poate fi ajustat doar în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorități acte administrative care au ca obiect creșterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului și/sau doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor salariale.

Art. 7: Obligațiile părților

7.1. Obligațiile prestatorului

a) Prestatorul este licențiat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în baza Licenței nr. ……./……………..și are încheiat contract de gestionare a unui fond cinegetic.

b) Prestatorul este deservit de o echipă formată din personal specializat care asigură permanența, numărul membrilor echipei fiind proporțional cu dimensiunile și complexitatea activității pentru care se solicită intervenția, pe toată durata prezentului contract;

c) dispune de echipamentele specifice de intervenție;

d) pregătește echipamentele de intervenție și se deplasează de urgență spre zona de intervenție;

e) face analiza gradului de risc împreună cu ceilalți reprezentanți ai echipei de intervenție, respectiv reprezentanții unității administrativ-teritoriale, ai personalului unităților specializate de jandarmi, medicul veterinar, și stabilește natura intervenției;

f) după finalizarea intervenției, completează raportul de eveniment;

g) nu părăsește locul evenimentului până la soluționarea acestuia și informează achizitorul despre eveniment și modul de soluționare.

7.2. Obligațiile achizitorului

a) contactează prestatorul și convoacă echipa de intervenție constituită la nivel local, aflată cel mai aproape de zona de intervenție;

b) comunică prestatorului toate informațiile pe care le deține, necesare desfășurării în condiții optime a activității de intervenție;

c) coordonează intervenția asupra exemplarului/exemplarelor de urs în cauză și sprijină prestatorul pe parcursul derulării intervenției;

d) asigură accesul reprezentanților prestatorului în zona de intervenție;

e) pune la dispoziția prestatorului orice echipamente necesare intervenției, pe care le deține;

f) achită facturile emise de către prestator în condițiile prezentului contract.

Art. 8: Încetarea/Rezilierea contractului

8.1. Prezentul contract se derulează până la data de…………, cu posibilitatea prelungirii prin încheierea unui act adițional semnat de ambele părți.

8.2. Încetarea prezentului contract poate avea loc în următoarele situații:

a) prin acordul scris al părților, înainte de termenul prevăzut, în baza unor motive temeinic justificate, cu condiția înștiințării în scris cu cel puțin 30 de zile înainte de data renunțării;

b) la expirarea termenului;

c) prin rezilierea contractului pentru cauză de neexecutare;

d) prin apariția oricărei alte incapacități legale care să împiedice executarea prezentului contract.

Art. 9: Forța majoră

9.1. Forța majoră este constatată de o autoritate competentă.

9.2. Forța majoră exonerează părțile contractante de îndeplinirea obligațiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acționează.

9.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.

9.4. Partea contractantă care invocă forța majoră are obligația de a notifica celeilalte părți, imediat și în mod complet, apariția cazului de forță majoră și să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.

Art. 10: Notificări

10.1. În accepțiunea părților contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte părți este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prezent(ă) în partea introductivă a prezentului contract.

10.2. Schimbările datelor de contact/corespondență ale părților contractante, necomunicate de acestea, nu pot fi imputabile părții adverse.

10.3. În cazul în care notificarea se face prin poștă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire și se consideră primită la data menționată de oficiul poștal primitor.

10.4. Refuzul primirii notificării pe cale poștală și/sau prin curier de oricare dintre părțile contractante nu va putea fi invocat de aceasta ca motiv de neîndeplinire a procedurii.

10.5. Notificările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna dintre părți, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din modalitățile prevăzute la alineatele precedente.

10.6. Înștiințările și notificările vor fi transmise la adresele de mai jos:

către achizitor:

către prestator:

Art. 11: Soluționarea litigiilor

11.1. Părțile convin ca toate neînțelegerile privind valabilitatea contractului sau cele privind interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de 15 zile lucrătoare de la intervenirea acestora.

11.2. Dacă achizitorul și prestatorul nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergențele contractuale, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluționeze de către instanțele judecătorești competente din România.

Art. 12: Limba care guvernează contractul

Limba care guvernează contractul este limba română.

Art. 13: Legea aplicabilă contractului

Contractul va fi interpretat conform legilor din România.

Art. 14: Dispoziții finale

14.1. Modificarea prezentului contract se face prin act adițional încheiat între părțile contractante. Orice modificare a datelor de contact din preambulul contractului se va aduce la cunoștința celeilalte părți în termen de maximum 24 de ore.

14.2. Prezentul contract reprezintă voința părților și înlătură orice altă înțelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară încheierii lui.

Prezentul contract se încheie la sediul achizitorului astăzi,…………………………., în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat prestatorului, iar celelalte 2 (două) rămân la autoritatea contractantă.

Achizitor,

………………………

Prestator,

………………………

ANEXA nr. 2: PROCEDURĂ privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun)

  1. Activități derulate în cazul incidentelor generate de specia urs brun

1.1. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR, prin unitățile subordonate, ca urmare a repartizării apelului prin SNUAU 112 sau a sesizării prin altă modalitate, desfășoară următoarele activități:

a) înștiințează telefonic și/sau prin alte mijloace de comunicare la distanță instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu;

b) solicită date și informații care să conducă la stabilirea nivelului de risc al intervenției;

c) deplasează la fața locului efectivele de jandarmi aflate în serviciu;

d) evaluează situația și riscurile de agresiune generate de către exemplarele de urs, respectiv prezența umană în zonă, factori ce pot provoca dezvoltarea spontană a agresivității, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;

e) asigură măsurile de ordine și de protecție a zonei în care s-au produs sau există pericolul de producere a unor situații care pun în pericol viața, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;

f) delimitează perimetrul și restricționează accesul în zona unde există pericolul unei agresiuni;

g) îndepărtează alte persoane care nu își justifică prezența și avertizează populația prin semnale acustice și luminoase;

h) asigură accesul celorlalte instituții specializate de intervenție pentru desfășurarea activităților specifice;

i) participă la organizarea și desfășurarea de acțiuni menite a alunga exemplarul de urs din zona incidentului;

j) participă la scoaterea persoanei/persoanelor agresate din zona de pericol;

k) asigură protecția personalului care încearcă imobilizarea exemplarului de urs prin tranchilizare pe timpul desfășurării intervenției;

l) stabilește și menține contactul permanent cu instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu.

1.2. Inspectoratul General al Poliției Române, prin structurile subordonate, desfășoară următoarele activități:

a) sprijină unitățile subordonate IGJR în activitatea de asigurare a măsurilor de ordine și de protecție în proximitatea locului intervenției;

b) întreprinde activități pentru devierea/restricționarea circulației rutiere.

1.3. Direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor, denumită în continuare DSVSA, desfășoară următoarele activități:

a) coordonează și supraveghează activitatea medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți.

1.4. Medicii veterinari desfășoară următoarele activități:

1.4.1. Medicii veterinari de liberă practică împuterniciți:

a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;

b) la solicitarea DSVSA, recoltează probe biologice de la exemplarul în cauză, suspect de boli infecțioase, pentru stabilirea diagnosticului;

c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.

1.4.2. Medicii veterinari de liberă practică desfășoară următoarele activități, în baza contractului încheiat cu unitatea administrativ-teritorială:

a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;

b) recoltează probe biologice, asigurând, după caz, următoarele resurse materiale: autolaborator, trusă recoltare probe, echipament de protecție, ladă izotermă pentru transportul probelor;

c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.

1.5. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, prin unitățile subordonate, desfășoară următoarele activități:

a) asigură monitorizarea, evaluarea situațiilor de urgență din domeniul de competență și centralizează datele și informațiile necesare;

b) participă la acordarea asistenței medicale de urgență prin intermediul echipajelor de prim ajutor;

c) acordă primul ajutor și asistență medicală avansată de urgență;

d) asigură transportul răniților la unitățile spitalicești;

e) solicită sprijin de la serviciul de ambulanță județean, când situația o impune;

f) informează populația din zona vizată, prin sistemul ROALERT.

1.6. Primarul/Viceprimarul unității administrativ-teritoriale, denumită în continuare UAT, desfășoară următoarele activități:

a) se deplasează la locul incidentului și conduce echipa de intervenție;

b) inițiază măsuri pentru informarea populației cu privire la existența unui potențial pericol determinat de prezența unor exemplare de urs, modul de comportare, metode de protejare a bunurilor și animalelor domestice, restricții și obligația de respectare a recomandărilor reprezentanților instituțiilor cu atribuții în gestionarea evenimentelor;

c) informează prefectul cu privire la resursele umane și materiale la dispoziție cu care pot acționa în sprijin pentru gestionarea situației;

d) consultă registrul național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, în vederea fundamentării deciziei de intervenție;

e) pune la dispoziția medicului veterinar de liberă practică împuternicit arma de tranchilizare/eutanasiere;

f) pune la dispoziția gestionarului fondului cinegetic contractant/Gărzii forestiere situația actualizată a delimitării zonei în scopul stabilirii cu precizie a modului de acțiune.

1.7. Personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului fondului cinegetic desfășoară următoarele activități:

a) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;

b) evaluează situația, atunci când ajunge primul la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;

c) asigură relocarea exemplarului de urs în locațiile de destinație indicate de Garda forestieră;

d) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;

e) asigură condiții optime pentru exemplarele rămase orfane/rănite până la predarea acestora centrelor autorizate.

1.8. Garda forestieră desfășoară următoarele activități:

a) pune la dispoziția autorităților administrației publice locale lista actualizată a gestionarilor fondurilor cinegetice, în scopul stabilirii competenței teritoriale a acestora;

b) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;

c) evaluează situația, atunci când ajunge prima la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;

d) în cazul acțiunilor de relocare, identifică posibilele locații de destinație și asigură obținerea acceptului gestionarului de fond cinegetic;

e) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție.

1.9. Centrul de reabilitare/Entitatea autorizată sprijină cu personal de specialitate echipa de intervenție prin preluarea, eliberarea/plasarea provizorie în custodie în cadrul centrelor de reabilitare/îngrijire a exemplarelor de faună sălbatică capturate, bolnave, rănite, până la reintroducerea în habitatele naturale de origine sau în sanctuare în care este posibilă deținerea pe termen lung.

  1. Evaluarea comportamentului animalului sălbatic

2.1. Comportamentul general oferă informații de bază referitoare la animal, de care se va ține seama în cadrul evaluării finale, individuale, realizate cu ocazia intervenției rapide la fața locului.

Comportamentul generalNivelul de risc
Animalul se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)redus
Animalul nu se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)mediu
Animalul surprins/alungat lansează un atac fals.mediu
Animalul nu este oprit de măsurile de protecție existente.mediu
Animalul se hrănește cu gunoaie în prezența oamenilor.mediu
Animalul nu se retrage când este alungat.mediu
Animalul se află prins într-o capcană neautorizată și prezintă răni grave.mare
Animalul intră în gospodării.mare
Animalul surprins/alungat lansează un atac.mare
Animalul devine agresiv în urma rănirii sau a administrării substanțelor tranchilizante.mare
Animalul atacă omul.mare
Animalul atacă animale domestice.mare
  1. Niveluri de risc

3.1. La nivelul de risc redus

Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este redus, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:

a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;

b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;

c) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;

d) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității administrației publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.

3.2. La nivelul de risc mediu

Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mediu, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace sau la tranchilizare și relocare, intervenții prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:

a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;

b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;

c) medicul veterinar de liberă practică împuternicit procedează la tranchilizarea exemplarului de urs;

d) autoritatea locală și gestionarul pun la dispoziția echipei de intervenție echipamentul specializat pentru marcarea și transportul exemplarului tranchilizat;

e) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;

f) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 679/2008.

3.3. La nivel de risc mare

Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mare, se intervine prin metoda extragerii prin eutanasiere/împușcare, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:

a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;

b) medicul veterinar împuternicit procedează la tranchilizarea și eutanasierea exemplarului, după caz;

c) extragerea prin împușcare de către personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz, a exemplarului de urs agresiv, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;

d) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;

e) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 679/2008.

Decizia privind utilizarea uneia dintre metodele enumerate mai sus este luată de către conducătorul echipei de intervenție prin raportare la nivelul de risc constatat la fața locului.

Decizia de intervenție prin metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare, după caz, trebuie luată gradual, cu respectarea condiției proporționalității, în funcție de circumstanțele concrete de la fața locului.

Având în vedere faptul că din echipa de intervenție face parte și un medic veterinar, prima opțiune pentru extragere este eutanasierea exemplarului de urs, dacă situația la fața locului permite această procedură de intervenție.

Metoda de extragere prin împușcare a exemplarului de urs este utilizată numai în cazurile în care exemplarul de urs prezintă un comportament agresiv sau se află într-o situație de natură a dezvolta un comportament agresiv, care poate pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora. De asemenea, metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare se va utiliza și în cazul în care metodele anterioare nu au dat rezultate, iar nivelul de risc se modifică din risc redus sau mediu în risc mare, precum și în situația în care echipa de intervenție ia decizia că exemplarul în cauză, ca urmare a eventualelor răni, dezvoltă un comportament agresiv care pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor.

Procedura de intervenție se realizează astfel:

a) echipa de intervenție, în urma solicitării, pregătește, potrivit responsabilităților ce rezultă din prezenta ordonanță de urgență, echipamentul de intervenție, respectiv autoutilitară specială, armă de tranchilizare, trusă de tranchilizare, trusă de prim ajutor pentru animale, targă de transport, laț de imobilizare, trusă de autoapărare echipă asupra potențialului atac al ursului;

b) echipa de intervenție intervine doar dacă zona este asigurată din punctul de vedere al siguranței cetățenilor, măsură realizată de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;

c) în cazul în care animalul trebuie imobilizat prin tranchilizare – capturat -, scos din capcană ilegală – laț -, medicul veterinar de liberă practică împuternicit apreciază greutatea ursului, stabilește și administrează exemplarului de urs substanța tranchilizantă în vederea imobilizării animalului.

Alte obligații și responsabilități

5.1. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin structurile subordonate, are obligația de a pune la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact ale medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți și ale persoanelor ce pot fi anunțate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși.

5.2. UAT are obligația de a pune la dispoziția structurilor de jandarmerie și direcțiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor o listă completă și actualizată cu datele de contact ale primarului/viceprimarului unității administrativ-teritoriale desemnat în comitetul local de situații de urgență potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și orice schimbare apărută.

5.3. Gestionarii fondurilor de vânătoare sunt obligați să pună la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și arondarea acestora pe unități administrativ-teritoriale.

ANEXA nr. 3:

Județ
UAT
Echipa de intervenție
FC intervenție alungare
Data intervenției alungare
Coordonate intervenție alungare X (WGS84, grade zecimale)
Coordonate intervenție alungare Y (WGS84, grade zecimale)
Nr. raport intervenție alungare
Nr. identificare relocare(nr. colar sau crotaliu)
FC intervenție relocare
Coordonate intervenție relocare X (WGS84, grade zecimale)
Coordonate intervenție relocare Y (WGS84, grade zecimale)
Județ relocare
FC destinație relocare
Data intervenției relocare
Nr. raport intervenție relocare
Nr. identificare eutanasiere (nr. colar sau crotaliu)
FC intervenție eutanasiere
Data intervenției eutanasiere
Coordonate eutanasiere X (WGS84, grade zecimale)
Coordonate eutanasiere Y (WGS84, grade zecimale)
Nr. raport intervenție eutanasiere
Nr. identificare împușcare (nr. colar sau crotaliu)
FC intervenție împușcare
Data intervenției împușcare
Coordonate împușcare X (WGS84, grade zecimale)
Coordonate împușcare Y (WGS84, grade zecimale)
Nr. raport intervenție împușcare
Sex
Detalii referitoare la eveniment
Metoda de intervenție
Adăugat

 

ANEXA nr. 4: RAPORT DE EVENIMENT Nr…….al echipei de intervenție constituit pe baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021

Data……., ora………

Subsemnații:

Reprezentant Jandarmerie………………., Unitatea…………………

Reprezentant UAT/CJ……………………………………………………….

Localitatea……………………………………………………………………….

Județul…………………………………………………………………………….

Personal tehnic…………….., gestionar…………………………………

Medic veterinar împuternicit……………………………………………….

Zona……………………………………………………………………………….

Personal Gardă forestieră (dacă este cazul)………………………..

Zona………..

Modalitatea intervenției:|_||_||_||_|
ALUNGARETRANCHILIZARE/RELOCAREEXTRAGEREEUTANASIERE/ÎMPUȘCARE

Număr exemplare asupra cărora s-a intervenit: |_|

Locul extragerii/capturării……………………………………..

Coordonatele locului intervenției în format WGS 84 (grade zecimale)…………………………………(Sunt obligatorii și se vor completa pentru fiecare tip de intervenție.)

Aria naturală protejată (dacă este cazul)…………………………………………

Stadiul de dezvoltare a exemplarului/lor (adult/tineret/pui)………………..

Sexul: FEMELĂ CU PUI |_| FEMELĂ |_| MASCUL |_|

Vârsta estimată:

Apreciere: |_| ANI…Pe baza danturii (dacă este cazul) |_| ANI

Nivelul de risc evaluat conform anexei nr. 2 pct. 2.1…………………………

Decizie la nivelul echipei de intervenție conform art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021……………………………………………………………………………………….

Detalii/Descriere intervenție

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

Starea exemplarului/lor după recoltare/capturare (viu/mort/rănit)…………….

Semnificația coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:

A – Circumferință gât (mm);

B – Lungime talpă inferioară;

C – Lungime talpă posterioară.

Vârsta (ani)Sex M/FGreutate (kg)Lungime cap (mm)Lungime nas-baza cozii (mm)Circumferință torace (mm)Înălțime greabăn (mm)ABC

Serie/Nr. marcaj (dacă este cazul)…………………………………………………………………………………………

Stocarea și destinația exemplarului/lor (dacă este cazul)…………………………………………………………

Alte relatări (dacă este cazul)………………………………………………………………………………………………..

Semnături

Personal Jandarmerie……………………………………………

Reprezentant UAT/CJ……………………………………………

Personal tehnic gestionar………………………………………

Medic veterinar împuternicit…………………………………..

Persoana păgubită/apelant…………………………………….

(Copyright: freepik.com)

O.U.G. nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora – contravenții și sancțiuni (Legea nr. 197/2022) was last modified: iulie 7th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.