O.U.G. nr. 43/2022 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare – sancțiuni și contravenții

18 apr. 2022
Vizualizari: 879

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.U.G. nr. 43/2022 privind regimul de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare

 

(M. Of. nr. 374 din 15 aprilie 2022)

Prezenta ordonanță de urgență reglementează regimul de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare, precum și măsurile naționale necesare în vederea aplicării prevederilor Regulamentului (UE) 2021/821 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2021 de instituire a unui regim al Uniunii pentru controlul exporturilor, serviciilor de intermediere, asistenței tehnice, tranzitului și transferului de produse cu dublă utilizare (reformare).

 

În M. Of. nr. 374 din 15 aprilie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 43/2022 privind regimul de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Domeniu de aplicare

CAPITOLUL III: Autorizarea prin licență

SECȚIUNEA 1: Autorizarea prin licență a operațiunilor cu produse cu dublă utilizare

SECȚIUNEA 2: Certificatul internațional de import și certificatul de control al livrării

SECȚIUNEA 3: Dispoziții comune

CAPITOLUL IV: Sistemul național de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare

CAPITOLUL V: Sancțiuni

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

CAPITOLUL VI: Dispoziții tranzitorii și finale

 

Dispoziții relevante

Art. 2:

(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește:

a) drepturile și obligațiile persoanelor fizice și juridice române ori rezidente în România care derulează operațiuni cu produse cu dublă utilizare;

b) componentele sistemului național de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare;

c) măsurile necesare aplicării prevederilor Regulamentului, inclusiv sancțiunile pentru nerespectarea acestora.

(2) Fără a aduce atingere dispozițiilor alin. (1) lit. a), prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică și persoanelor fizice și juridice care nu sunt stabilite sau rezidente pe teritoriul vamal al Uniunii Europene și care desfășoară de pe teritoriul României anumite operațiuni cu produse cu dublă utilizare, conform dispozițiilor art. 12 alin. (2) și ale art. 13 alin. (1) din Regulament.

 

Art. 5:

(1) Se supun regimului de control prevăzut de prezenta ordonanță de urgență și în conformitate cu prevederile Regulamentului următoarele operațiuni cu produse cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament:

a) exportul;

b) transferul în interiorul Uniunii Europene;

c) serviciile de intermediere;

d) asistența tehnică;

e) tranzitul.

(2) Exportul produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament se supune regimului de control în condițiile în care exportatorul este informat de către MAE prin ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările menționate la art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) sau art. 10 alin. (1) din Regulament sau în condițiile menționate la art. 9 alin. (1).

(3) În situația în care exportatorul are cunoștință că produsele cu dublă utilizare, care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, sunt destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările menționate la art. 4 alin. (1) sau art. 5 alin. (1) din Regulament, este obligat să notifice MAE prin ANCEX, care decide cu privire la oportunitatea de a impune obținerea unei licențe pentru exportul produselor respective.

(4) Prevederile alin. (3) se aplică și pentru situația în care exportatorul are motive să suspecteze că produsele cu dublă utilizare sunt sau pot fi destinate, integral sau parțial, oricăreia dintre utilizările menționate la art. 4 alin. (1) sau art. 5 alin. (1) din Regulament.

 

Art. 9:

(1) Pentru operațiunile cu produse cu dublă utilizare supuse regimului de control prin prezenta ordonanță de urgență este necesară o licență. În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenul licență este identic, ca definiție, cu termenul autorizație, utilizat în Regulament.

(2) Tipurile de licențe care se eliberează sau se stabilesc de către MAE prin ANCEX pentru operațiuni cu produse cu dublă utilizare sunt următoarele:

a) licență individuală de export sau de transfer în interiorul Uniunii Europene;

b) licență globală de export;

c) licență generală națională de export;

d) licență pentru servicii de intermediere;

e) licență pentru asistență tehnică;

f) licență pentru tranzit.

(3) Cererile de licență se completează și se transmit MAE prin ANCEX prin sistemul informatic eLicensing. Solicitantul este răspunzător pentru corectitudinea tuturor datelor și informațiilor conținute în cerere și în documentele anexate.

(4) MAE prin ANCEX soluționează cererile de licență în termen de 45 de zile de la data primirii documentației complete necesare. Acest termen poate fi prelungit cu 60 de zile în cazul prevăzut la art. 14 din Regulament, de consultare a autorităților competente din alte state membre.

(5) Valabilitatea licențelor individuale și globale de export este de maximum doi ani de la data eliberării. Durata valabilității licențelor individuale și globale pentru proiecte de mare anvergură este de maximum patru ani de la data eliberării.

(6) Cererile de licență se aprobă sau se resping prin decizie a directorului general ANCEX, cu avizul prealabil al Consiliului interinstituțional prevăzut la art. 36.

(7) Licențele aprobate sunt semnate electronic de către directorul general ANCEX.

(8) Directorul general ANCEX poate delega competența de semnătură electronică, prin decizie, unei persoane desemnate din cadrul ANCEX.

 

Art. 20:

(1) Certificatul internațional de import se eliberează de către MAE prin ANCEX în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea documentației complete. Certificatul poate fi utilizat de autoritățile țării exportatoare în procedurile premergătoare exportului, în folosul persoanei specificate, și nu poate fi transferat altei persoane.

(2) Eliberarea certificatului internațional de import pentru produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear este condiționată de transmiterea de către solicitant a unei autorizații de import eliberate de Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare.

(3) Solicitantul notifică MAE prin ANCEX cu privire la orice modificări ale datelor cuprinse în certificatul internațional de import în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care au intervenit acele modificări.

(4) Certificatul internațional de import își pierde valabilitatea dacă nu este prezentat autorității competente din țara exportatorului în decurs de 6 (șase) luni de la data eliberării lui.

(5) MAE prin ANCEX poate refuza eliberarea certificatului internațional de import sau poate retrage un certificat deja eliberat în situațiile în care se încalcă dispozițiile legislației privind controlul exporturilor.

(6) Condițiile privind refuzul eliberării sau retragerea de către MAE prin ANCEX a unui certificat internațional de import se stabilesc prin norme de aplicare.

 

Art. 23:

(1) În situații specifice, determinate de dificultatea stabilirii de către persoana fizică sau juridică a regimului de control al operațiunii, sau la solicitarea explicită a biroului vamal, precum și în alte situații stabilite prin normele de aplicare, MAE prin ANCEX poate oferi consultanță de specialitate.

(2) Acordarea consultanței se realizează de către MAE prin ANCEX în baza documentației relevante, complete, primite de la solicitant, și ținând cont de informațiile existente la data respectivă.

(3) Solicitantul este răspunzător pentru corectitudinea tuturor datelor și informațiilor conținute în cerere și în documentele anexate.

(4) Cererea de consultanță se soluționează în termen de 30 de zile de la data transmiterii documentației complete la MAE prin ANCEX și evaluarea ANCEX este valabilă până când apar elemente noi, care pot determina o reevaluare.

 

Art. 36:

(1) În cadrul sistemului național de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare se constituie Consiliul interinstituțional, alcătuit din reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Economiei, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Autorității Vamale Române și Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare.

(2) Organizarea și funcționarea Consiliului interinstituțional se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Președinția Consiliului interinstituțional este asigurată de către directorul general al ANCEX.

(4) Directorul general al ANCEX poate delega competența de asigurare a președinției Consiliului interinstituțional, prin decizie, unei persoane desemnate din cadrul ANCEX.

(5) Secretariatul Consiliului interinstituțional este asigurat de către ANCEX.

(6) Consiliul interinstituțional examinează și avizează cererile de licență pentru operațiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5.”

 

Art. 40

„Operațiunile prevăzute la art. 5, efectuate fără drept, constituie infracțiune, care se pedepsește cu închisoare de la unu la cinci ani sau cu amendă.”

 

Art. 41:

Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte:

a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3) și art. 12 alin. (3) privind prezentarea la MAE prin ANCEX a certificatului de control al livrării eliberat ori certificat de autoritatea competentă din țara de destinație, sau a altor documente doveditoare, atestând că marfa a ajuns la destinație, în termen de 6 luni de la data livrării;

b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4) și art. 12 alin. (4) privind transmiterea la termen a documentelor și informațiilor privind exporturile efectuate în baza licențelor individuale de export;

c) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (6) și (8) și art. 14 alin. (4), (5) și (7) privind raportarea la termen a operațiunilor efectuate în baza licențelor globale de export, licențelor generale naționale de export, respectiv a licențelor generale de export ale Uniunii Europene;

d) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (3) privind respectarea cerințelor și condițiilor înscrise în licențele generale de export ale Uniunii Europene;

e) nerespectarea prevederilor art. 21 privind notificarea MAE prin ANCEX cu privire la sosirea pe teritoriul României a produselor cu dublă utilizare pentru care MAE prin ANCEX a eliberat un certificat internațional de import, în termen de 20 de zile lucrătoare de la efectuarea operațiunii;

f) nerespectarea prevederilor art. 25 privind obligativitatea suspendării operațiunii până la primirea deciziei MAE prin ANCEX legată de oportunitatea impunerii obținerii unei autorizații pentru efectuarea operațiunii;

g) nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (3), art. 22 alin. (2) și art. 26 alin. (1) privind declararea oricăror modificări sau diferențe constatate față de datele comunicate inițial;

h) nerespectarea prevederilor art. 26 alin. (2) privind înscrierea în documentele comerciale relevante a atenționării că produsele cu dublă utilizare se supun regimului de control la export;

i) nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (1) privind utilizarea licențelor numai de titularii sau beneficiarii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea condițiilor prevăzute în acestea, și privind interdicția de cesionare;

j) nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (2) privind declararea și prezentarea produselor cu dublă utilizare pentru controlul vamal numai la birourile vamale abilitate;

k) nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (5) privind transmiterea, la cererea MAE prin ANCEX, la termenele stabilite, a documentelor, datelor și informațiilor solicitate și asigurarea, în condițiile legii, a accesului neîngrădit al corpului de control al acestuia în sediile lor și în orice spații care le aparțin, în vederea verificării aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operațiunilor supuse controlului prin prezenta ordonanță de urgență, precum și pentru stabilirea regimului de control al produselor cu dublă utilizare care fac obiectul operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;

l) nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (1) privind păstrarea documentelor referitoare la derularea operațiunilor cu produse cu dublă utilizare timp de minimum 5 ani, începând cu anul calendaristic următor celui în care s-au efectuat aceste operațiuni;

m) nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (3) privind păstrarea registrelor și documentelor referitoare la transferurile în interiorul Uniunii Europene ale produselor cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament timp de minimum 3 ani, începând cu anul calendaristic următor celui în care s-au efectuat aceste transferuri;

n) nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (4) privind nominalizarea unei persoane responsabile cu verificarea respectării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și cu raportarea la MAE prin ANCEX.

 

Art. 42:

(1) Contravențiile prevăzute la art. 41 se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 10.000 la 15.000 lei, cele prevăzute la lit. i);

b) cu amendă de la 4.000 la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. a), b) și e), pentru întârziere de până la 30 de zile;

c) cu amendă de la 10.000 la 30.000 lei, cele prevăzute la lit. a), b) și e), pentru întârziere de peste 30 de zile;

d) cu amendă de la 16.000 la 25.000 lei, cele prevăzute la lit. f);

e) cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute la lit. d), și, după caz, cu anularea sau suspendarea înregistrării ca utilizator al licenței generale de export a Uniunii Europene;

f) cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. c), g), h), j) și n);

g) cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei, cele prevăzute la lit. l) și m);

h) cu amendă de la 20.000 la 30.000 lei, cele prevăzute la lit. k).

(2) Produsele cu dublă utilizare destinate, folosite sau rezultate din contravenții se confiscă în condițiile legii.

 

Art. 43:

(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 41 și 42 se fac de către membrii corpului de control al MAE prin ANCEX.

(2) MAE prin ANCEX sesizează organele de urmărire penală în condițiile art. 61 din Codul de procedură penală.

 

Art. 44:

Aplicarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență se prescrie în termen de 5 ani de la data săvârșirii faptei.

O.U.G. nr. 43/2022 privind regimul de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare – sancțiuni și contravenții was last modified: aprilie 18th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.