O.U.G. nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre UE în vederea facilitării aplicării de către România a Regulamentului (UE) 2018/1.727 – modificări (Legea nr. 120/2022)

4 mai 2022
Vizualizari: 401

Actul modificat

Actul modificatorSumar
O.U.G. nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene în vederea facilitării aplicării de către România a Regulamentului (UE) 2018/1.727 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiție Penală (Eurojust) și de înlocuire și abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului

(M. Of. nr. 751 din 6 noiembrie 2007)

Legea nr. 120/2022 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene în vederea facilitării aplicării de către România a Regulamentului (UE) 2018/1.727 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiție Penală (Eurojust) și de înlocuire și abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului

(M. Of. nr. 432 din 3 mai 2022)

– modifică: art. 4 alin. (3), art. 5 alin. (1), titlul II, art. 6, art. 7, art. 8 alin. (1), art. 9, titlul art. 10 și alin. (1), art. 11, art. 11^1 alin. (1), art. 12 alin. (1) lit. b), art. 12 alin. (1) lit. b), art. 12 alin. (2), art. 13 alin. (1),

– introduce: art. 4 alin. (2^1), art. 12 alin. (1) lit. a^1);

– abrogă: art. 4 alin. (5), art. 13 alin. (3) și (6)-(8), art. 13^1, art. 14^2, art. 15, art. 16, art. 21.

În M. Of. nr. 432 din 3 mai 2022 s-a publicat Legea nr. 120/2022 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene în vederea facilitării aplicării de către România a Regulamentului (UE) 2018/1.727 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiție Penală (Eurojust) și de înlocuire și abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului. 

Redăm, în continuare, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

Art. 4 alin. (1^1)

Noua reglementare

La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) Locul de muncă al magistratului de legătură român trimis în străinătate este la sediul Ministerului Justiției din statul în care este trimis în misiune”.

 

Art. 4 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Magistrații de legătură sunt selectați pe baza unui concurs de dosare, care să ateste o experiență practică în domeniul cooperării judiciare internaționale, și a unui interviu. La acest concurs se pot înscrie numai judecători, procurori sau personal de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, judecătorilor și procurorilor, având o vechime în magistratură de cel puțin 6 ani”.

Noua reglementare

La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(3) Magistrații de legătură sunt selectați pe baza unui concurs de dosare, care să ateste o experiență practică în domeniul cooperării judiciare internaționale, și a unui interviu. La acest concurs se pot înscrie numai judecători, procurori sau personal de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, judecătorilor și procurorilor, având o vechime în magistratură de cel puțin 12 ani”.

 

Art. 5 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Magistrații de legătură au dreptul la pașaport diplomatic și beneficiază în statul în care sunt trimiși de drepturile salariale și de alte drepturi bănești corespunzătoare funcției diplomatice de ministru consilier, potrivit legislației de salarizare în vigoare pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate”.

Noua reglementare

La articolul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Magistratul de legătură are dreptul la pașaport diplomatic pe durata misiunii în străinătate și beneficiază în statul în care este trimis de drepturile salariale și de alte drepturi bănești corespunzătoare funcției diplomatice al cărei stagiu corespunde vechimii deținute în magistratură, potrivit legislației de salarizare în vigoare pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate. Drepturile salariale și celelalte drepturi bănești se suportă din bugetul Ministerului Public, al Ministerului Justiției sau al Consiliului Superior al Magistraturii, după caz”.

 

Art. 6

Vechea reglementare

„Art. 6: Membrul național român al Eurojust

(1) Membrul național român al Eurojust este reprezentantul României în Unitatea europeană de cooperare judiciară – Eurojust și are competențele pe care i le atribuie Uniunea Europeană, în conformitate cu Decizia 2002/187/JAI a Consiliului din 28 februarie 2002 de instituire a Eurojust în scopul consolidării luptei împotriva formelor grave de criminalitate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 63 din 6 martie 2002, denumită în continuare Decizia Eurojust, în condițiile stabilite prin prezenta ordonanță de urgență.

(2) Membrul național al Eurojust își desfășoară activitatea sub autoritatea ministrului justiției”.

Noua reglementare

Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 6: Membrul național român la Eurojust

(1) În aplicarea dispozițiilor art. 7, 8 și 9 din Regulamentul (UE) 2018/1.727 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiție Penală (Eurojust) și de înlocuire și abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului, denumit în continuare Regulamentul Eurojust, România desemnează și trimite un membru național la Eurojust.

(2) Membrul național român la Eurojust are locul de muncă la sediul Eurojust și competențele stabilite prin Regulamentul Eurojust.

(3) Membrul național român la Eurojust își desfășoară activitatea sub autoritatea ministrului justiției”.

 

Art. 9

Vechea reglementare

„Art. 9: Încetarea mandatului membrului național român al Eurojust

(1) Mandatul membrului național român al Eurojust încetează:

a) la expirarea perioadei pe care a fost numit;

b) prin renunțare;

c) prin încetarea funcției de procuror, în condițiile legii;

d) prin eliberare din funcție.

(2) Încetarea mandatului se constată prin ordin al ministrului justiției.

(3) Guvernul va notifica încetarea mandatului Eurojust și Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

(4) Membrul național român al Eurojust căruia i-a încetat activitatea la expirarea termenului prevăzut va continua funcția respectivă până la înlocuirea sa cu noul membru desemnat”.

Noua reglementare

Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 9: Încetarea mandatului membrului național român la Eurojust

(1) Mandatul membrului național român la Eurojust încetează:

a) la expirarea perioadei pe care a fost numit;

b) prin renunțare;

c) prin încetarea funcției de procuror sau judecător, în condițiile legii;

d) prin eliberare din funcție.

(2) Încetarea mandatului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) se constată prin ordin al ministrului justiției.

(3) Ministerul Justiției va notifica încetarea mandatului și Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

(4) La expirarea mandatului, postul de membru național român la Eurojust va fi considerat vacant. În caz de vacanță a postului membrului național român la Eurojust, supleantul său sau, în cazurile de vacanță a postului de supleant ori când acesta nu poate acționa în numele membrului național român la Eurojust sau nu îl poate înlocui, asistentul va exercita funcția respectivă până la data începerii mandatului noului membru desemnat sau până când supleantul membrului național român la Eurojust îl poate înlocui”.

 

Art. 12 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Fără a aduce atingere principiului contactului direct dintre membrul național la Eurojust, adjunctul sau asistentul acestuia și autoritățile judiciare ori autoritățile polițienești competente, corespondenții naționali constituie puncte de contact privilegiate ale acestuia”.

Noua reglementare

La articolul 12, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Fără a aduce atingere principiului contactului direct dintre membrul național la Eurojust, supleantul sau asistentul acestuia și autoritățile judiciare ori autoritățile polițienești competente, corespondenții naționali constituie puncte de contact privilegiate ale acestuia”.

 

Art. 13 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Sistemul Național de Coordonare Eurojust este compus din:

a) corespondenții naționali la Eurojust;

b) două dintre punctele naționale de contact pentru Rețeaua Judiciară Europeană, un punct pentru Ministerul Justiției, în calitate de autoritate centrală în domeniul cooperării judiciare în materie penală, și un reprezentant al autorității judecătorești;

c) câte un membru național sau un punct de contact din Rețeaua echipelor comune de anchetă și din rețelele instituite prin Decizia 2002/494/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 de înființare a unei rețele europene de puncte de contact cu privire la persoane vinovate de genocid, crime împotriva umanității și crime de război, prin Decizia 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanțelor din statele membre în domeniul urmăririi și identificării produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracțiunile și prin Decizia 2008/852/JAI a Consiliului din 24 octombrie 2008 privind o rețea de puncte de contact de combatere a corupției”.

Noua reglementare

La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) În aplicarea dispozițiilor art. 20 alin. (3) din Regulamentul Eurojust, Sistemul Național de Coordonare Eurojust este format din:

a) corespondenții naționali ai Eurojust;

b) un corespondent național pentru probleme legate de competența Parchetului European (EPPO), desemnat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;

c) corespondentul național al Rețelei Judiciare Europene în materie penală și alte trei dintre punctele naționale de contact ale acestei rețele, dintre care un judecător și doi procurori;

d) punctele naționale de contact din Rețeaua echipelor comune de anchetă și membrii naționali sau punctele naționale de contact ale rețelelor înființate prin Decizia 2002/494/JAIa Consiliului din 13 iunie 2002 de înființare a unei rețele europene de puncte de contact cu privire la persoane vinovate de genocid, crime împotriva umanității și crime de război, prin Decizia 2007/845/JAIa Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanțelor din statele membre în domeniul urmăririi și identificării produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracțiunile și prin Decizia 2008/852/JAI a Consiliului din 24 octombrie 2008 privind o rețea de puncte de contact de combatere a corupției”.

O.U.G. nr. 123/2007 privind unele măsuri pentru consolidarea cooperării judiciare cu statele membre UE în vederea facilitării aplicării de către România a Regulamentului (UE) 2018/1.727 – modificări (Legea nr. 120/2022) was last modified: mai 4th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.