Normele tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România au fost aprobate (OPANAF nr. 1241/2021)

25 aug. 2021
Vizualizari: 302

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1241/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România

 

(M. Of. nr. 812 din 24 august 2021)

 

Se aprobă Normele tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

În M. Of. nr. 812 din 24 august 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1241/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivele Norme tehnice.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Cererea de alocare a contingentului tarifar

SECȚIUNEA 1: Întocmirea și depunerea cererii de alocare a contingentului tarifar

SECȚIUNEA 2: Verificarea și validarea cererii de alocare

SECȚIUNEA 3: Comunicarea cererii de alocare

SECȚIUNEA 4: Măsuri administrative luate ca urmare a deciziei asupra cererii de alocare

CAPITOLUL III: Situații excepționale

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

SECȚIUNEA 1: Alocarea eronată sau retroactivă

SECȚIUNEA 2: Procedura alternativă

CAPITOLUL IV: Dispoziții finale

 

Art. 1

Prezentele norme tehnice stabilesc modul de funcționare în România a sistemului de gestionare a contingentelor tarifare deschise prin reglementări ale Uniunii Europene, administrate de Comisia Europeană – Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD), în conformitate cu ordinea cronologică a datelor de acceptare a declarațiilor vamale de punere în liberă circulație a mărfurilor, după principiul „primul venit, primul servit.

 

Art. 3

(1) Cererea de alocare se întocmește de către declarantul vamal numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) contingentul tarifar este deschis printr-o reglementare unională în vigoare;

b) balanța acestuia nu este epuizată.

(2) Cererea de alocare se depune prin completarea declarației vamale sub formă electronică, cu următoarele date:

a) caseta 31 – cantitatea și codul unității de măsură suplimentare, în cazul în care contingentul tarifar este exprimat cantitativ în altă unitate de măsură decât cea prevăzută la caseta 35, 38 sau 41;

b) caseta 36 – codul preferinței tarifare, prin care se solicită beneficiul contingentului tarifar;

c) caseta 39 – numărul de ordine al contingentului tarifar, stabilit prin reglementarea Uniunii Europene care instituie contingentul tarifar;

d) caseta 44 – codurile și referințele documentelor și certificatelor de a căror prezentare este condiționată alocarea contingentului tarifar;

e) caseta 48 – tipul plății, tipul garanției, numărul de referință al garanției (GRN) și data emiterii, în situația menționată la art. 4 alin. (1).

 

Art. 4

(1) În situația în care contingentul tarifar este considerat critic în conformitate cu art. 53 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în aplicarea prevederilor art. 153 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, liberul de vamă pentru mărfuri este condiționat de constituirea unei garanții.

(2) Garanția trebuie să acopere diferența de cuantum al taxelor la import și altor taxe aplicabile în situația în care nu se acordă tratamentul tarifar favorabil prevăzut în cadrul contingentului tarifar.

(3) Mențiunile referitoare la garanția constituită se înscriu de către declarant în caseta 48 a declarației vamale.

 

Art. 6

(1) După acceptarea de către biroul vamal, declarația vamală care conține o cerere de alocare a unui contingent tarifar este supusă obligatoriu controlului documentar.

(2) Biroul vamal verifică:

a) valabilitatea și balanța contingentului tarifar prin consultarea Quota, pe pagina de internet a Comisiei Europene, sau a aplicației RCDPS, precum și îndeplinirea condițiilor specifice prevăzute de reglementarea Uniunii Europene care îl instituie;

b) plata taxelor la import și a altor taxe datorate la punerea în liberă circulație a mărfurilor și, dacă este cazul, constituirea garanției potrivit art. 4.

 

Art. 9

Cererea de alocare, preluată automat din sistemul RCDPS de la nivelul biroului vamal, este verificată de către BC și transmisă la Comisia Europeană, în termenul stabilit, prin intermediul aplicației COTA2.

 

Art. 11

(1) Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, parțială sau respingerea cererii valide de alocare a contingentului tarifar este preluată automat în aplicația COTA2 și retransmisă, prin intermediul RCDPS, biroului vamal în a cărui evidență se află declarația vamală.

(2) Biroul vamal verifică primirea în RCDPS a deciziei Comisiei Europene și procesează o nouă versiune a declarației vamale, cu modificările survenite ca urmare a alocării totale sau parțiale ori a respingerii alocării contigentului tarifar de către Comisia Europeană.

(3) În termen de 7 zile lucrătoare de la momentul alocării contingentului tarifar, biroul vamal procedează la regularizarea situației, prin:

a) întocmirea deciziei pentru regularizarea situației cu diferențele de încasat și comunicarea debitorului, în vederea încasării acestor diferențe;

b) deblocarea, dacă este cazul, a garanției constituite potrivit art. 4.

 

Art. 12

(1) În cazul în care, după acordarea liberului de vamă, în cadrul controlului ulterior se constată că mărfurile nu îndeplineau condițiile pentru acordarea tratamentului tarifar favorabil în cadrul contingentului tarifar, biroul vamal procedează la încasarea cuantumului taxelor la import și al altor taxe, prin întocmirea deciziei pentru regularizarea situației, și informează de îndată BC.

(2) BC returnează fără întârziere Comisiei Europene, prin intermediul aplicației COTA2, cantitatea sau valoarea din contingentul tarifar alocată eronat.

 

Art. 14

(1) În cazul indisponibilității temporare a RCDPS, care împiedică procesarea cererii de alocare a contingentului tarifar, se procedează după cum urmează:

a) la data acordării liberului de vamă, biroul vamal transmite BC, prin e-mail, o informare privind utilizarea procedurii alternative, însoțită de o copie a declarației vamale pe suport hârtie, și cu menționarea următoarelor date: numărul de înregistrare al declarației vamale și data acceptării, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor, preferința tarifară, greutatea netă sau, dacă este cazul, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar;

b) BC transmite în aceeași zi Comisiei Europene, prin e-mail, datele conținute în cererea de alocare primită de la biroul vamal;

c) decizia Comisiei Europene privind aprobarea alocării totale sau parțiale ori respingerea cererii de alocare a contingentului tarifar este transmisă biroului vamal, imediat după primirea acesteia;

d) biroul vamal procedează corespunzător la regularizarea situației în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea deciziei Comisiei Europene;

e) declarația vamală pe suport hârtie este preluată în sistemul informatic în maximum 24 de ore de la restabilirea funcționării aplicației RCDPS, caz în care este necesară comunicarea cu BC, pentru a se evita retransmiterea cererii de alocare, preluată automat în sistem.

(2) În cazul indisponibilității aplicației COTA2, care împiedică transmiterea electronică a cererii de alocare, BC informează imediat Comisia, prin e-mail, în legătură cu problemele de funcționare ale SIIV, iar alocările pentru ziua respectivă se suspendă, în conformitate cu art. 51 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

Normele tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România au fost aprobate (OPANAF nr. 1241/2021) was last modified: august 25th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.