Normele privind utilizarea declaraţiilor vamale simplificate şi înscrierea în evidenţele declarantului – modificări (OPANAF nr. 1211/2021)

24 aug. 2021
Vizualizari: 435

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

Normele privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului

 (M. Of. nr. 502 din 5 iulie 2016; cu modif. și compl. ult.)

 

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1211/2021 pentru modificarea Normelor privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului, aprobate prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.887/2016

(M. Of nr. 807 din 23 august 2021)

 

modifică: art. 1, art. 17, art. 18, art. 86, art. 89.

 

În M. Of nr. 807 din 23 august 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1211/2021 pentru modificarea Normelor privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului, aprobate prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.887/2016.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 1

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 1 – Declararea mărfurilor la autoritatea vamală în vederea plasării sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declarații vamale standard, pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, denumit în continuare cod, sau a unei înscrieri în evidențele declarantului în conformitate cu art. 182 din cod.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 1

(1) Declararea mărfurilor la autoritatea vamală în vederea plasării sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declarații vamale standard, pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, denumit în continuare cod, sau a unei înscrieri în evidențele declarantului în conformitate cu art. 182 din cod.

(2) Transmiterea și prelucrarea cererilor, precum și emiterea și gestionarea ulterioară a autorizațiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea și suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene și pus la dispoziția operatorilor economici și a autorităților vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii și cu cap. III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/414 al Comisiei din 8 martie 2021 privind modalitățile tehnice pentru dezvoltarea, întreținerea și utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului și stocării de informații în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului. Cererea pentru obținerea autorizației de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate în conformitate cu art. 166 alin. (2) din cod sau a autorizației de a depune o declarație vamală sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului se depune de solicitant în Portalul comercianților din UE.

 

 

Art. 17

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 17 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 17

(1) Autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate se acordă pe baza unei cereri depuse în Portalul comercianților din UE.

(2) La cerere se anexează, în format electronic, următoarele documente:

a) înscrisul care atestă împuternicirea pentru statutul de reprezentant vamal, dacă este cazul, în conformitate cu art. 19 alin. (2) din cod;

b) cazierul judiciar al solicitantului;

c) cazierul judiciar al angajatului (angajaților) solicitantului responsabil(i) de problemele vamale ale solicitantului;

d) cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia;

e) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al solicitantului cu privire la activitatea societății;

f) chestionarul de autoevaluare, prevăzut la art. 26 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446, completat pentru secțiunile 1-5.

(3) Declarația pe propria răspundere menționată la alin. (2) lit. e) trebuie să conțină următoarele precizări:

a) numărul și valoarea totală exprimată în lei a operațiunilor utilizate în mod regulat, desfășurate cu țări terțe, realizate în anul anterior, calculate de la momentul depunerii cererii de autorizare;

b) cuantumul taxelor la import pentru operațiunile utilizate în mod regulat, desfășurate cu țări terțe în anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;

c) categoriile de mărfuri pentru care solicită autorizația de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate nu fac parte din categoriile excluse de la această procedură;

d) descrierea și codul din Nomeclatura combinată a mărfurilor care fac obiectul unor reglementări specifice, dacă este cazul.

(4) Cererea se acceptă de biroul vamal în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din cod, ale art. 11 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 și ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.

(5) În aplicarea prevederilor art. 145 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 pentru luarea deciziei de acordare a autorizației, biroul vamal verifică îndeplinirea de către solicitant a următoarelor condiții:

a) nu înregistrează obligații fiscale restante administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării. Pentru verificarea îndeplinirii condiției se solicită certificat de atestare fiscală în format electronic prin intermediul aplicației informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;

b) nu are înscrise în cazierul fiscal fapte sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și de cele care privesc disciplina financiară, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările și completările ulterioare. Pentru verificarea îndeplinirii condiției se solicită certificat de cazier fiscal în format electronic prin intermediul aplicației informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;

c) nu înregistrează debite față de autoritatea vamală;

d) nu este în stare de insolvență, în procedură de reorganizare sau lichidare judiciară. Verificarea acestor informații se face prin consultarea informațiilor din baza de date RECOM a Oficiului Național al Registrului Comerțului;

e) în cazierele judiciare prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) nu sunt înscrise fapte din care să rezulte că în cursul ultimilor 3 ani au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislației vamale sau ale dispozițiilor fiscale în legătură cu activitatea sa economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului.

 

 

Art. 18

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 18 – În cazul în care condițiile legale sunt îndeplinite, biroul vamal aprobă acordarea autorizației de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate și o înregistrează în aplicația informatică „autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 18

În cazul în care condițiile legale sunt îndeplinite, biroul vamal aprobă acordarea autorizației de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declarații simplificate și o înregistrează în Sistemul de gestionare a deciziilor vamale.

 

 

Art. 86

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 86 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 86 – În cazul în care un operator economic autorizat să utilizeze procedurile simplificate dorește utilizarea unei proceduri simplificate care necesită autorizare la un alt birou vamal, acesta întocmește o nouă cerere scrisă potrivit modelului prevăzut în anexa 12 la Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 86 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 86

Până la datele de modernizare ale sistemului național de import menționate în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2.151 a Comisiei din 13 decembrie 2019 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii, autorizațiile emise în Sistemul de gestionare a deciziilor vamale, precum și orice modificare sau decizie de revocare, anulare și suspendare a acestora sunt înregistrate de biroul vamal și în aplicația națională «Autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire».

 

 

Art. 89

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 89 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 89

Modificările intervenite în datele avute în vedere la acordarea autorizației vor fi comunicate biroului vamal competent, prin intermediul Sistemului de gestionare a deciziilor vamale, în termen de 3 zile de la producerea acestora. Pe baza datelor comunicate, atunci când este cazul, biroul vamal reverifică îndeplinirea condițiilor de autorizare și ia măsurile care se impun.

Normele privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului – modificări (OPANAF nr. 1211/2021) was last modified: august 24th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.