Normele privind supravegherea de către Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale – modificări (H.G. nr. 299/2021)

22 mart. 2021
Vizualizari: 561

Actul modificat

Actul modificator

Modificări

Normele privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobate prin H.G. nr. 603/2011

(M. Of. nr. 426 din 17 iunie 2011)

H.G. nr. 299/2021 pentru modificarea Normelor privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobate prin H.G. nr. 603/2011

(M. Of. nr. 277 din 19 martie 2021)

– modifică: art. 2, art. 4 alin. (2), art. 6.

 

În M. Of. nr. 277 din 19 martie 2021 s-a publicat H.G. nr. 299/2021 pentru modificarea Normelor privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobate prin H.G. nr. 603/2011.

Astfel, prin respectivul act normativ se aduce unele modificări Normelor privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobate prin H.G. nr. 603/2011.

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Normelor privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobate prin H.G. nr. 603/2011.

 

Art. 2 din Normele privind supravegherea de către ONPCSB a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale (modificat prin H.G. nr. 299/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 2 prevedea:

„Art. 2

Intră sub incidența prezentelor norme următoarele categorii de persoane fizice și juridice:

a) instituțiile financiare, cu excepția instituțiilor financiare nebancare înscrise în Registrul special prevăzut la art. 44 din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) cazinourile;

c) auditorii, persoanele fizice și juridice care acordă consultanță fiscală sau contabilă, notarii publici, avocații și alte persoane care exercită profesii juridice liberale;

d) furnizorii de servicii pentru societățile comerciale sau alte entități, alții decât cei prevăzuți la lit. c);

e) persoanele cu atribuții în procesul de privatizare;

f) agenții imobiliari;

g) asociațiile și fundațiile;

h) alte persoane fizice sau juridice care comercializează bunuri și/sau servicii, numai în măsura în care acestea au la bază operațiuni cu sume în numerar, în lei ori în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei al 15.000 euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 2 modifică și vor avea următorul conținut:

„Art. 2

Intră sub incidența prezentelor norme următoarele categorii de persoane fizice și juridice:

a) instituțiile financiare persoane juridice române și sucursalele instituțiilor financiare persoane juridice străine, cu excepția celor supravegheate și controlate de Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară potrivit prevederilor art. 27 și 28 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;

b) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;

c) auditorii, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, persoanele care acordă consultanță financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală;

d) notarii publici, avocații, executorii judecătorești și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistență pentru întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienților, operațiuni sau tranzacții care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționării sau administrării unei societăți; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăți, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum și în cazul în care participă în numele sau pentru clienții lor în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile; crearea, funcționarea sau administrarea de fiducii, societăți, fundații sau structuri similare;

e) furnizorii de servicii pentru societăți sau fiducii, alții decât cei prevăzuți la lit. c) și d);

f) furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare;

g) furnizorii de portofele digitale;

h) agenții și dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce privește tranzacțiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;

i) alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacții în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele;

j) persoanele care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;

k) persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfășurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult”.

 

Art. 4 alin. (2) din Normele privind supravegherea de către ONPCSB a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale (modificat prin H.G. nr. 299/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (2) prevedea:

„(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se vor transmite în forma prevăzută în Normele privind mecanismul de transmitere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a rapoartelor prevăzute la art. 18 din ordonanța de urgență, ce vor fi aprobate prin decizie a Plenului Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor și vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (2) modifică și vor avea următorul conținut:

„(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se vor transmite în forma prevăzută în Normele privind mecanismul de transmitere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a rapoartelor prevăzute la art. 18 din ordonanța de urgență, ce vor fi aprobate prin ordin al președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor și vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

 

Art. 6 din Normele privind supravegherea de către ONPCSB a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale (modificat prin H.G. nr. 299/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 6 prevedea:

„Art. 6

În scopul asigurării desfășurării activității în conformitate cu cerințele ordonanței de urgență, persoanele prevăzute la art. 2 aplică măsurile de cunoaștere a clientelei prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării actelor de terorism, cu modificările ulterioare”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 6 modifică și vor avea următorul conținut:

„Art. 6

În scopul asigurării desfășurării activității în conformitate cu cerințele ordonanței de urgență, persoanele prevăzute la art. 2 aplică măsurile de cunoaștere a clientelei, pentru a stabili dacă aceasta include persoane sau entități desemnate ori dacă operațiunile derulate cu aceasta implică bunuri în sensul ordonanței de urgență, inclusiv pe cele prevăzute în reglementările sectoriale emise în temeiul art. 59 din Legea nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare”.

Normele privind supravegherea de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale – modificări (H.G. nr. 299/2021) was last modified: martie 22nd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.