Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activităţii de audit financiar – modificări (OPASPAAS nr. 137/2021)

7 mai 2021
Vizualizari: 323

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar

 

(M. Of. nr. 520 din 26 iunie 2019; cu modif. și compl. ult.)

 

Ordinul președintelui Autorității pentru supravegherea publică a activității de audit statutar (OPASPAAS) nr. 137/2021 pentru modificarea și completarea Normelor privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin OPASPAAS nr. 383/2019

 

(M. Of. nr. 470 din 5 mai 2021)

 

– modifică: art. 12, art. 13 alin. (4);

– introduce: art. 13 alin. (4^1);

– abrogă: art. 2 alin. (5) și (6), art. 15.

 

În M. Of. nr. 470 din 5 mai 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Autorității pentru supravegherea publică a activității de audit statutar (OPASPAAS)  nr. 137/2021 pentru modificarea și completarea Normelor privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin OPASPAAS nr. 383/2019.

Redăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse respectivului act normativ.

 

Art. 12

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 12

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(1) Toți auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor activ, respectiv toate firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platformă în vederea obținerii e-vizei anuale până la data de 15 mai a fiecărui an.

(11) Prin excepție de la termenul prevăzut de art. 12 alin. (1), pentru anul 2020 auditorii financiari și firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală, în vederea obținerii e-vizei anuale, până la data de 31 mai.

(2)  Prin excepție de la termenul instituit la alin. (1), declarația privind îndeplinirea obligațiilor privind formarea profesională, respectiv declarația privind respectarea criteriilor de bună reputație se depun în termenele prevăzute de Normele privind formarea profesională continuă a auditorilor financiari, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 90/2018, respectiv în Normele privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 89/2018.

(3) Prin excepție de la termenul instituit la alin. (1), auditorii financiari înregistrați în RPE ca auditori activi pe parcursul anului curentau obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în RPE.

(4) Prin excepție de la termenul instituit la alin. (1), firmele de audit înregistrate în Registrul public electronic pe parcursul anului curent au obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în RPE.”

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 12

(1) Toți auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor activ, respectiv toate firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platformă în vederea obținerii e-vizei anuale până la data de 15 mai a fiecărui an.

(2) Prin excepție de la termenul prevăzut la alin. (1), pentru anul 2020 auditorii financiari și firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală, în vederea obținerii e-vizei anuale, până la data de 31 mai.

(3) Declarația privind îndeplinirea obligațiilor privind formarea profesională și declarația privind respectarea criteriilor de bună reputație se depun pe platforma online de raportare anuală în termenul prevăzut la alin. (1).

(4) Prin excepție de la termenul instituit la alin. (1), auditorii financiari înregistrați în RPE ca auditori activi pe parcursul anului curent și firmele de audit înregistrate în RPE pe parcursul anului curent au obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în RPE.

(5) Auditorii financiari sau firmele de audit cărora le încetează suspendarea exercitării activității în anul curent au obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data încetării suspendării.

(6) În baza unei solicitări scrise, ASPAAS poate acorda derogări de la termenul instituit la alin. (1) auditorilor financiari/reprezentanților legali ai firmelor de audit care se află în una dintre următoarele situații, dovedite cu documente justificative:

a) incapacitate temporară de muncă, pe caz de boală, pentru care se acordă concediu medical pentru o perioadă mai mare de o lună, conform recomandărilor cadrelor medicale de specialitate;

b) alte situații temeinic justificate care conduc la imposibilitatea depunerii documentației pe platformă în vederea obținerii e-vizei anuale, în termenul prevăzut la alin. (1).

(7) În urma verificării efectuate, personalul BRAIFC întocmește un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a solicitării. Rezultatul se comunică prin e-mail auditorului financiar/reprezentantului legal al firmei de audit.

(8) Auditorii financiari și/sau reprezentanții firmelor de audit cărora le-au fost aprobate solicitările, în conformitate cu alin. (5), au obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de maximum 30 de zile de la data încetării cauzei pentru care s-a solicitat derogarea.

(9) Auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor financiar nonactiv au obligația depunerii pe platforma online de raportare, până la data de 15 mai a fiecărui an, a documentului justificativ care atestă situația de incompatibilitate.

 

 

Art. 13 alin. (4)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (4) se prezenta sub următoarea formă:

„(4) Personalul ASPAAS prevăzut la alin. (1) și (2), în urma verificării efectuate, în conformitate cu prevederile alin. (1), invalidează documentația incompletă și/sau neconformă depusă pe platforma online și informează titularul documentației în acest sens, motivând neacordarea e-vizei anuale pentru auditorul financiar, respectiv firma de audit.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

(4) În cazul în care, în urma verificării efectuate în conformitate cu prevederile alin. (1), personalul ASPAAS prevăzut la alin. (1) și (2) constată că documentația depusă pe platforma online nu este conformă cu cerințele stabilite la alin. (1), returnează raportul și informează titularul documentației în acest sens, motivând neacordarea e-vizei anuale pentru auditorul financiar, respectiv firma de audit.

 

 

Art. 13 alin. (4^1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, după alin. (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:

(4^1) În cazul în care, în urma verificării efectuate în conformitate cu prevederile alin. (1), personalul ASPAAS prevăzut la alin. (1) și (2) constată că documentația a fost depusă pe platforma online de raportare în afara termenului prevăzut la art. 12 alin. (1), validează documentația ca fiind «completă», în situația în care aceasta a fost corect întocmită, însă nu mai acordă e-viza anuală pentru auditorul financiar, respectiv firma de audit.

 

Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar – modificări (OPASPAAS nr. 137/2021) was last modified: mai 7th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.