Normele metodologice privind organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv propriu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne – modificări (OMAI nr. 100/2021)

23 iul. 2021
Vizualizari: 422

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Normele metodologice privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne

(M. Of. nr. 15 și 15 bis din 8 ianuarie 2015)

 

 

Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 100/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 187/2014

 

(M. Of. nr. 719 din 22 iulie 2021)

 

– modifică: art. 5 alin. (2), art. 14 alin. (1), art. 16 alin. (2);

– introduce: art. 14^1 și art. 14^2.

 

În M. Of. nr. 719 din 22 iulie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 100/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 187/2014.

Redăm, în continuare, modificările și completările aduse respectivului act normativ.

 

Art. 5 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) În cazurile în care proiectele de operațiuni prevăzute la alin. (1) afectează bugetele ordonatorilor de credite subordonați ordonatorului principal de credite, la solicitarea persoanelor care exercită controlul financiar preventiv propriu, conducătorii structurilor financiar-contabile de la nivelul ordonatorilor de credite din bugetul cărora se efectuează cheltuielile verifică și comunică în scris dacă operațiunile se încadrează în limitele și destinația creditelor bugetare aprobate.”

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) În cazurile în care proiectele de operațiuni prevăzute la alin. (1) afectează bugetele ordonatorilor de credite subordonați ordonatorului principal de credite, anexele la proiectele de angajamente legale, reprezentând documentele din care rezultă cuantumul drepturilor salariale, se emit și se vizează potrivit normelor metodologice privind aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului Ministerului Afacerilor Interne.

 

 

Art. 14 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Viza pentru control financiar preventiv propriu se exercită olograf, prin aplicarea sigiliului personal și a semnăturii titularului acestuia.”

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Viza pentru control financiar preventiv propriu se exercită olograf, prin aplicarea sigiliului personal și a semnăturii titularului acestuia. Viza pentru control financiar preventiv propriu se poate exercita în formă electronică, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 142, caz în care semnătura și sigiliul personal sunt reprezentate de semnătura electronică calificată a persoanei desemnate, care trebuie să conțină și toate informațiile cuprinse în sigiliul personal utilizat la exercitarea olografă a vizei.

 

 

Art. 16 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) La completarea machetei prevăzută la alin. (1) se va avea în vedere încadrarea corectă a operațiunilor supuse controlului financiar preventiv în categoriile din coloana 1, prin utilizarea codurilor prevăzute în coloana 1 din cadrul specific. Proiectele de operațiuni care nu au corespondent în cadrul general, neavând nici un cod prevăzut în coloana 1 din cadrul specific, se raportează în macheta prevăzută la alin. (1) la nr. crt. 7 „Alte operațiuni”.”

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) La completarea machetei prevăzute la alin. (1) se va avea în vedere încadrarea corectă a operațiunilor supuse controlului financiar preventiv în categoriile din coloana 1, prin utilizarea codurilor prevăzute în coloana 1 din cadrul specific. Proiectele de operațiuni care nu au corespondent în cadrul general, neavând niciun cod prevăzut în coloana 1 din cadrul specific, se raportează în macheta prevăzută la alin. (1) conform precizărilor din subsolul anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.

 

 

Art. 14^1 și art. 14^2

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 14 se introduc două noi articole, art. 14^1 și 14^2, cu următorul cuprins:

Art. 14^1

(1) Datele din documentele prezentate la viza de control financiar preventiv se înscriu în registrul privind operațiunile prezentate la viza de control financiar preventiv, al cărui model este prezentat în anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice, denumit în continuare registru.

(2) Registrul trebuie să asigure numerotarea în ordine cronologică, începând de la numărul 1 pentru fiecare an. Sunt interzise inserările, intercalările, precum și eliminările sau adăugirile ulterioare. Datele se înscriu de către persoana care exercită controlul financiar preventiv în coloanele de la 0 până la 6 și în coloana 8 și de către persoana care prezintă operațiunile pentru viza de control financiar preventiv în coloana 7. Registrul se poate completa în formă integral olografă, integral electronică sau combinată.

(3) În cazul în care registrul se ține în formă combinată, datele corespunzătoare coloanelor de la 0 până la 6 și coloanei 8 se înscriu și se păstrează în sistem electronic, iar datele corespunzătoare coloanei 7 se înscriu și se păstrează pe suport hârtie, prin utilizarea unei condici specifice activității de secretariat care se folosește exclusiv în acest scop, cu obligativitatea asigurării corespondenței datelor înscrise pe hârtie cu cele înscrise în format electronic. În această situație, condica de corespondență are același termen de păstrare ca registrul.

(4) În cazul în care registrul se ține în formă integral electronică, acesta se completează prin intermediul unei aplicații informatice care să asigure înregistrarea cronologică a operațiunilor prezentate la viză și să nu permită inserări, intercalări, precum și orice eliminări sau adăugiri ulterioare completării.

(5) În situația prevăzută la art. 10 alin. (4), în coloana 8 din registru se menționează «valoarea operațiunii restituite… ».

(6) Registrul, indiferent de forma sub care se completează, se arhivează/se păstrează pe o perioadă de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia a fost întocmit.

Art. 14^2

În cazul exercitării controlului financiar preventiv în formă electronică, ordonatorii de credite din Ministerul Afacerilor Interne stabilesc prin proceduri proprii proiectele de operațiuni asupra cărora se poate exercita controlul în această formă, documentele care vor fi semnate cu semnătură electronică calificată, canalele electronice de comunicare, circuitele electronice de semnare, certificare, aprobare și arhivare, modalitatea de ținere și completare a registrului în formă integral electronică, modalitatea de restituire a proiectelor de operațiuni în cazul prevăzut la art. 10 alin. (4), modalitatea de restituire a documentelor vizate, precum și modalitatea de comunicare a refuzului de viză, astfel încât să fie îndeplinite condițiile prevăzute la pct. 4.3 din Normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 923/2014, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

Normele metodologice privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne – modificări (OMAI nr. 100/2021) was last modified: iulie 23rd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.