Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere – modificări (Ordinul nr. 379/2022)

18 apr. 2022
Vizualizari: 803

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011

(M. Of. nr. 854 și 854 bis din 2 decembrie 2011; cu modif. și compl. ult.)

 

Ordinul viceprim-ministrului, ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 379/2022 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011

 

(M. Of. nr. 374 din data de 15 aprilie 2022)

 

– modifică: art. 9, art. 10, art. 14, art. 15, art. 21 alin. (2), art. 26 alin. (1);

introduce: art. 26 alin. (2^1).

 

În M. Of. nr. 374 din data de 15 aprilie 2022 s-a publicat Ordinul viceprim-ministrului, ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 379/2022 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 9 și art. 10

Vechea reglementare

Art. 9

Se consideră îndeplinită cerința privind sediul, dacă întreprinderea:

a) are sediul situat pe teritoriul României, în incinta căruia își păstrează principalele documente de lucru, în special documentele contabile, documentele de gestionare a personalului, documente le conținând date referitoare la perioadele de conducere și perioadele de repaus ale conducătorilor auto, documentele privind întreținerea vehiculelor și orice alte documente la care trebuie să aibă acces inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în scopul verificării;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) dispune de unul sau mai multe autovehicule, care sunt înmatriculate în România, indiferent dacă vehiculele respective se află în proprietatea sa sau sunt deținute în temeiul unui contract de cumpărare în rate, închiriere sau leasing;

c) desfășoară operațiunile referitoare la autovehiculele menționate la lit. b) permanent și efectiv cu echipamentele administrative necesare și cu echipamentele și instalațiile tehnice corespunzătoare, într-un centru de exploatare situat pe teritoriul României.

Art. 10

(1) Se consideră îndeplinită cerința privind buna reputație, dacă:

a) întreprinderea și/sau managerul de transport al acesteia nu au/a fost condamnat(e) sau sancționat(e) conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009;

b) întreprinderea și/sau managerul de transport și-au/și-a pierdut buna reputație pentru încălcările grave prevăzute în anexa nr. IV la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 fiind declarate/declarat inapte/inapt conform art. 14 din Regulamentul (Ce) nr. 1.071/2009 și a intervenit reabilitarea.

(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), întreprinderea/managerul de transport se consideră reabilitată/reabilitat după o perioadă de un an de la data pierderii bunei reputații.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 și art. 10 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 9

Se consideră îndeplinită cerința privind sediul real și stabil, dacă întreprinderea îndeplinește condițiile prevăzute la art. 13 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.”

 

Art. 10

Se consideră îndeplinită cerința privind buna reputație, dacă întreprinderea îndeplinește condițiile prevăzute la art. 14 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

 

 

Art. 14 și art. 15

Vechea reglementare

„Art. 14

(1) Se consideră îndeplinită cerința privind capacitatea financiară, dacă întreprinderea demonstrează, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, conform prevederilor legale, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 9000 EUR pentru un singur vehicul utilizat și de 5000 EUR pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat.

(2) În situația în care întreprinderea nu dovedește deținerea capitalului și rezervelor financiare prevăzute la alin. (1), aceasta poate demonstra îndeplinirea capacității financiare printr-un certificat, cum ar fi o garanție bancară sau asigurare prevăzută la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, eliberat de una sau mai multe bănci sau de alte instituții financiare, inclusiv societăți de asigurare.

 

Art. 15

(1) Se consideră îndeplinită cerința privind competența profesională, dacă întreprinderea care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează o persoană fizică ca manager de transport, titular al certificatului de competență profesională, al cărui model este prevăzut în anexele nr. 45 a) și 45 b), care îndeplinește cerința de bună reputație și care:

a) conduce permanent și efectiv activitățile de transport ale întreprinderii;

b) este angajat, director, proprietar sau acționar al întreprinderii ori administrează întreprinderea sau, în cazul întreprinderii autorizate ca persoană fizică, este însăși persoana respectivă;

c) este rezident în Uniunea Europeană.

(2) Certificatul de competență profesională al managerului de transport se obține în condițiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009.

(3) O persoană fizică poate avea calitatea de manager de transport la o singură întreprindere.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 și art. 15 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 14

Se consideră îndeplinită cerința privind capacitatea financiară, dacă întreprinderea îndeplinește condițiile prevăzute la art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.”

 

Art. 15

(1) Se consideră îndeplinită cerința privind competența profesională, dacă întreprinderea îndeplinește condițiile prevăzute la art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Certificatul de competență profesională al managerului de transport se obține în condițiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.

 

 

Art. 21 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Cererea depusă sau transmisă în conformitate cu prevederile alin. (1) va fi însoțită de următoarele:

a) document doveditor privind deținerea sediului unde întreprinderea își păstrează documentele și în care aceasta desfășoară activitatea administrativă și operativă în legătură cu transportul rutier;

b) document privind asigurarea întreținerii tehnice a vehiculelor rutiere utilizate;

c) cazierul judiciar al managerului de transport și declarație pe propria răspundere a acestuia, prevăzută în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice, din care să reiasă că nu a fost sancționat pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 sau actul prevăzut la art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, în cazul în cazul resortisanților altor state membre ale Uniunii Europene;

d) cazierul judiciar al întreprinderii și declarație pe propria răspundere a acesteia, prevăzută în anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice, din care să reiasă că întreprinderea nu a fost sancționată pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009;

e) document privind îndeplinirea condiției de capacitate financiară prevăzut la art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009;

f) certificatul de competență profesională al managerului de transport prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, valabil pentru tipul de transport efectuat.

g) cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare și anexa la certificatul de înmatriculare cu inspecția tehnică periodică în termen de valabilitate efectuată conform reglementărilor legale, în copie; în cazul efectuării transportului rutier național contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, cartea de identitate a vehiculului trebuie să conțină înscrisuri specifice din care să reiasă că vehiculul respectiv poate fi utilizat la efectuarea transportului rutier de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Cererea depusă sau transmisă în conformitate cu prevederile alin. (1) va fi însoțită de următoarele:

a) document doveditor privind deținerea sediului real și stabil unde întreprinderea își păstrează documentele prevăzute la art. 13 lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

b) document/documente doveditor/doveditoare al/ale îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 13 lit. c) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

c) document privind asigurarea întreținerii tehnice a vehiculelor rutiere utilizate;

d) declarație pe propria răspundere a întreprinderii din care să rezulte că întreprinderea respectă prevederile art. 13 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

e) cazierul judiciar al managerului de transport și declarație pe propria răspundere a acestuia din care să reiasă că nu a fost sancționat pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Regulamentul (CE) nr. 071/2009 sau actul prevăzut la art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, în cazul resortisanților altor state membre ale Uniunii Europene;

f) cazierul judiciar al întreprinderii și declarație pe propria răspundere a acesteia din care să reiasă că întreprinderea nu a fost sancționată pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Regulamentul (CE) nr. 071/2009;

g) documente privind îndeplinirea condiției de capacitate financiară prevăzute la art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

h) dovada recunoașterii certificatului de competență profesională al managerului de transport valabil pentru tipul de transport efectuat, în cazul în care acesta a fost eliberat de autoritățile competente din statele membre ale Uniunii Europene, altul decât România, din Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană;

i) cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare și anexa la certificatul de înmatriculare cu inspecția tehnică periodică în termen de valabilitate efectuată conform reglementărilor legale, în copie; în cazul efectuării transportului rutier național contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, cartea de identitate a vehiculului trebuie să conțină înscrisuri specifice din care să reiasă că vehiculul respectiv poate fi utilizat la efectuarea transportului rutier de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate.”

 

 

Art. 26 alin. (1)

Vechea reglementare

„Art. 26

(1) Copia conformă a licenței comunitare se eliberează în termen de 5 zile pentru un autovehicul sau ansamblu de vehicule în funcție de tipul de transport rutier efectuat, respectiv transport rutier de mărfuri ori transport rutier de persoane.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 26 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 26

(1) Copia conformă a licenței comunitare se eliberează în termen de 15 zile pentru un autovehicul sau ansamblu de vehicule, în funcție de tipul de transport rutier efectuat, respectiv transport rutier de mărfuri ori transport rutier de persoane.

 

 

Art. 26 alin. (2^1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:

(2^1) În situația în care un operator de transport solicită eliberarea unei copii conforme a licenței comunitare, iar condiția referitoare la managerul de transport prevăzută la art. 12 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, nu mai este îndeplinită, copia conformă a licenței comunitare nu se eliberează.”

Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere – modificări (Ordinul nr. 379/2022) was last modified: aprilie 18th, 2022 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.