Normele de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 – modificări (H.G. nr. 259/2022)

8 mart. 2022
Vizualizari: 3138

Actul modificat

Actul modificatorSumar
H.G. nr. 1425/2006 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006

 

(M. Of. nr. 882 din 30 octombrie 2006)

H.G. nr. 259/2022 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin H.G. nr. 1.425/2006

 

(M. Of. nr. 223 din 7 martie 2022)

 

– modifică: art. 2 pct. 16 și 20, art. 36 alin. (3) lit. b), art. 81 alin. (1), (2), (4), (5), art. 82 alin. (1), (3), (4), art. 89 alin. (2), art. 94, art. 96 alin. (4), art. 108 alin. (2), art. 109 lit. a), art. 116 alin. (1), (1^1), (6), art. 118 alin. (2), art. 119 alin. (3), art. 122 alin. (1) lit. c) și k), art. 128 lit. g), art. 136 alin. (7), art. 143 alin. (1), art. 144 alin. (1^1), art. 145 alin. (3)-(5), art. 149, art. 150, art. 151, art. 154, art. 157, art. 159, art. 160 alin. (1) lit. b), art. 165, art. 166, art. 167, art. 168, art. 169, art. 171, art. 193, anexa nr. 13, anexa nr. 19, anrxa nr. 20, anexa nr. 21, anexa nr. 22, anexa nr. 23;

– introduce: art. 2 pct. 21-23, art. 81 alin. (3^1)-(3^3), art. 81^1, art. 112 alin. (4), art. 144 alin. (1^2), art. 144 alin. (6), art. 145 alin. (6), art. 157^1, art. 157^2, art. 164^1, art. 192^2, anexele nr. 27-29;

– abrogă: art. 27, art. 144 alin. (4) și (5), art. 155, art. 156.

În M. Of. nr. 223 din 7 martie 2022 s-a publicat H.G. nr. 259/2022 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin H.G. nr. 1.425/2006. 

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivelor norme.

Art. 2 pct. 21-23

Noua reglementare

La articolul 2, după punctul 20 se introduc trei noi puncte, punctele 21-23, cu următorul cuprins:

„21. semnătură electronică – semnătura electronică astfel cum este definită la art. 3 pct. 10 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE;

22. semnătură electronică avansată – semnătura electronică avansată astfel cum este definită la art. 3 pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE;

23. semnătură electronică calificată – semnătura electronică calificată astfel cum este definită la art. 3 pct. 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE”.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 81 alin. (3^1)-(3^3)

Noua reglementare

La articolul 81, după alineatul (3) se introductrei noi alineate, alineatele (31)-(33), cu următorul cuprins:

(31) În funcție de modalitatea stabilită de angajator prin regulamentul intern, fișa de instruire individuală se semnează olograf sau cu semnătură electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată.

(32) În conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3) lit. o) și alin. (4) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate pentru semnarea fișei de instruire individuală se regăsesc în contractul individual de muncă.

(33) Angajatorul are obligația de a asigura trasabilitatea și integritatea materialelor utilizate în cadrul fiecărei instruiri în format electronic a lucrătorului”.

 

Art. 89 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Rezultatul verificării va fi consemnat în fișa de instruire”.

Noua reglementare

La articolul 89, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Rezultatul verificării prevăzute la alin. (1) se consemnează:

a) pe suport hârtie în fișa de instruire individuală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11; sau

b) în format electronic, cuprinzând informațiile prevăzute în anexa nr. 11”.

 

Art. 96 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) Verificarea instruirii periodice se face de către șeful ierarhic al celui care efectuează instruirea și prin sondaj de către angajator/lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire și protecție/serviciile externe de prevenire și protecție, care vor semna fișele de instruire ale lucrătorilor, confirmând astfel că instruirea a fost făcută corespunzător”.

Noua reglementare

La articolul 96, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Verificarea efectuării instruirii periodice se face de către șeful ierarhic al celui care efectuează instruirea și prin sondaj de către angajator/lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire și protecție/serviciile externe de prevenire și protecție, care vor semna fișele de instruire ale lucrătorilor olograf sau cu semnătură electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată, confirmând astfel că instruirea a fost făcută corespunzător”.

 

Art. 119 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Cheltuielile aferente efectuării expertizelor, precum și cele necesare analizării probelor prelevate cu ocazia cercetării se suportă de către angajatorul la care a avut loc evenimentul sau care se face răspunzător de organizarea activității în urma căreia s-a produs evenimentul”.

Noua reglementare

La articolul 119, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Cheltuielile aferente efectuării expertizelor, precum și cele necesare analizării probelor prelevate cu ocazia cercetării se suportă de către angajatorul la care este angajată victima sau care se face răspunzător de organizarea activității în urma căreia s-a produs evenimentul”.

 

Art. 144 alin. (4) și (5)

Vechea reglementare

„(4) În cazul evenimentelor menționate la alin. (1) și (3), care au produs invaliditate confirmată prin decizie, deces, accidente colective, inclusiv în cazul persoanelor dispărute și în cazul incidentului periculos, Inspecția Muncii poate delega reprezentanți care să efectueze cercetarea la fața locului.

(5) În situația prevăzută la alin. (4), cercetarea se va finaliza de către Inspecția Muncii sau, după caz, inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia își are sediul, domiciliul sau reședința angajatorul”.

Noua reglementare

La articolul 144, alineatele (4) și (5) se abrogă.

 

Art. 145 alin. (6) și (7)

Noua reglementare

La articolul 145, după alineatul (5) se introducdouă noi alineate, alineatele (6) și (7), cu următorul cuprins:

„(6) Termenul de finalizare a cercetării evenimentelor pentru care angajatorul menționat la alin. (1) a solicitat prelungirea în termenul prevăzut la art. 120, în scris și argumentat, la inspectoratul teritorial de muncă, Inspecția Muncii, după caz, nu poate depăși 9 luni de la data comunicării.

(7) În situația în care angajatorul menționat la alin. (1) nu a comunicat producerea evenimentului în afara granițelor țării în care a fost implicat lucrătorul, nu a solicitat în scris și argumentat prelungirea termenului de cercetare prevăzut la art. 120, prevederile alin. (6) se aplică de la data sesizării inspectoratului teritorial de muncă de către casa teritorială de pensii în temeiul art. 144 alin. (12)”.

 

Art. 157

Vechea reglementare

„Procesul-verbal de cercetare a cazului de boală profesională se înmânează angajatorului, medicului care a semnalat îmbolnăvirea, pentru evidența îmbolnăvirilor profesionale și pentru a urmări realizarea măsurilor prescrise, direcției de sănătate publică județeană sau a municipiului București, inspectoratului teritorial de muncă participant la cercetare și asigurătorului la nivel teritorial”.

Noua reglementare

Articolul 157 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Procesul-verbal de cercetare a cazului de boală profesională, prevăzut în anexa nr. 20, se întocmește de către medicul de medicina muncii din cadrul direcției de sănătate publică județene și a municipiului București, în 7 exemplare, din care un exemplar rămâne emitentului actului, iar restul exemplarelor se transmit către angajator, medicul de medicina muncii din clinica/secția de medicina muncii sau cabinetul de medicina muncii din structura spitalelor care a semnalat îmbolnăvirea, lucrător, inspectoratul teritorial de muncă, Centrul național de monitorizare a riscurilor din mediul comunitar și asiguratorul la nivel teritorial”.

 

Art. 164^1

Noua reglementare

După articolul 164 se introduce un nou articol, articolul 1641, cu următorul cuprins:

„(1) În situații epidemiologice excepționale, respectiv pandemii sau epidemii, stabilite de către autoritățile competente în conformitate cu prevederile Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin excepție de la procedura prevăzută la art. 149-164, cercetarea cazurilor de îmbolnăvire profesională prin expunere la factorul de risc biologic care a generat situația epidemiologică excepțională se face de către medicul de medicina muncii din cadrul direcției de sănătate publică județene și a municipiului București în baza documentelor primite prin corespondența electronică sau poștală, fără a mai fi necesară prezența acestuia la sediul întreprinderii și/sau unității la care a fost semnalat cazul de boală profesională.

(2) Toate documentele generate în urma procedurii de la alin. (1), respectiv procesul-verbal de cercetare a cazului de boală profesională și fișa de declarare a cazului de boală profesională BP2, se transmit conform art. 157 și art. 165 alin. (4) prin corespondența electronică sau poștală”.

 

Anexa nr. 13

Noua reglementare

Anexa nr. 13 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre, care cuprinde modelul comunicării evenimentelor.

 

Anexa nr. 19

Noua reglementare

Anexa nr. 19 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, ce cuprinde modelul fișei de semnalare BP1.

 

Anexa nr. 20

Noua reglementare

Anexa nr. 20 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3 la prezenta hotărâre, care conține modelul procesului-verbal.

 

Anexa nr. 21

Noua reglementare

Anexa nr. 21 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4 la prezenta hotărâre. Vă precizăm că aceasta conține fișa de declarare a cazului de boală profesională.

 

Anexa nr. 22

Noua reglementare

Anexa nr. 22 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 5 la prezenta hotărâre, care conține tabelul cu bolile profesionale cu declarare obligatorie.

 

Anexa nr. 23

Noua reglementare

Anexa nr. 23 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 6 la prezenta hotărâre, care prezintă tabelul cu bolile legate de profesie.

 

Anexele nr. 27-29

Noua reglementare

După anexa nr. 26 la normele metodologice se introductreinoi anexe, anexele nr. 27-29, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 7-9 la prezenta hotărâre.

Vă menționăm că anexa nr. 27 conține modelul declarației pe propria răspundere, anexa nr. 28 modelul declarației pe propria răspundere în calitate de martor, iar anexa nr. 9 modelul informării privind producerea în afara granițelor țării a unui eveniment considerat accident de muncă.

 

Art. II din H.G. nr. 259/2022

„În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Sănătății va elabora un ordin al ministrului sănătății pentru stabilirea componenței și atribuțiilor comisiilor de soluționare a contestațiilor prevăzute la art. 1572 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre”.

Art. III din H.G. nr. 259/2022

„(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Ordinul ministrului sănătății publice și al ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 1.256/443/2008 pentru aprobarea componenței și atribuțiilor Comisiei de experți de medicina muncii acreditați de Ministerul Sănătății Publice și de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 15 iulie 2008, cu modificările ulterioare.

(2) Contestațiile depuse în baza Ordinului ministrului sănătății publice și al ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 1.256/443/2008, cu modificările ulterioare, și rămase nesoluționate până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se redirecționează, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. II, de către secretariatul Institutului Național de Sănătate Publică către direcția de sănătate publică județeană și a municipiului București, în sarcina comisiei de soluționare a contestațiilor.

(3) Contestațiile prevăzute la alin. (2) vor fi preluate de comisiile de soluționare a contestațiilor constituite la nivelul direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, care se subrogă în toate drepturile și obligațiile Comisiei de experți de medicina muncii acreditați de Ministerul Sănătății Publice și de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, prevăzut de Ordinul ministrului sănătății publice și al ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 1.256/443/2008, cu modificările ulterioare.

(4) În cazul litigiilor Comisiei de experți de medicina muncii acreditați de Ministerul Sănătății Publice și de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, aflate pe rolul instanțelor de judecată, indiferent de faza de judecată, comisiile de soluționare a contestațiilor constituite la nivelul direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București se subrogă în toate drepturile și obligațiile Comisiei de experți de medicina muncii acreditați de Ministerul Sănătății Publice și de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, fiindu-le transmisă calitatea procesuală, iar reprezentarea acestora în instanțele de judecată se asigură de către direcția de sănătate publică județeană și a municipiului București”.

Art. IV din H.G. nr. 259/2022

„În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va modifica Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 455/2010 pentru constituirea comisiilor de abilitare a serviciilor externe de prevenire și protecție și de avizare a documentațiilor cu caracter tehnic de informare și instruire în domeniul securității și sănătății în muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă”.

Art. V din H.G. nr. 259/2022

„Dosarele de cercetare nefinalizate la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pentru evenimentele produse în afara granițelor țării în care au fost implicați lucrători ai unor angajatori români aflați în îndeplinirea sarcinilor de serviciu, vor fi completate, în vederea finalizării, conform dispozițiilor art. 144 alin. (11) și (12), cu respectarea prevederilor art. 144 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre”.

Normele de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 – modificări (H.G. nr. 259/2022) was last modified: martie 8th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.