Norma ASF nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative – modificări (Norma ASF nr. 9/2022)

15 mart. 2022
Vizualizari: 355

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative

(M. Of. nr. 993 din 14 decembrie 2017)

Norma ASF nr. 9/2022 pentru modificarea Normei ASF nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative

 (M. Of. nr. 247 din 14 martie 2022)

– modifică: art 5 alin. (1) lit. b), art. 5 alin. (4) și (5), art. 7 alin. (3), art. 9 alin. (1) lit. d), art. 10 alin. (3), art. 12, art. 13 alin. (1) și (2), art. 14 alin. (5), art. 20 alin. (3) lit. b).

În M. Of. nr. 247 din 14 martie 2022 s-a publicat Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 9/2022 pentru modificarea Normei ASF nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative. 

Redăm, în cele ce urmează, modificările aduse respectivei norme.

Art. 5 alin. (1) lit. b)

Vechea reglementare

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 4 lit. a), participantul remite administratorului fondului de pensii facultative: (…)

b) copia actului de identitate, valabil la data remiterii cererii de plată”.

Noua reglementare

La articolul 5 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 4 lit. a), participantul remite administratorului fondului de pensii facultative: (…)

b) copia actului de identitate/pașaportului emis de către autoritățile române, după caz, valabil la data remiterii cererii de plată”.

 

Art. 5 alin. (4) și (5)

Vechea reglementare

„(4) În cazul în care participantul este reprezentat prin mandatar, mandatarul depune la sediul administratorului fondului de pensii facultative cererea de plată, semnată de către participant sau mandatar, însoțită de copia actului de identitate al participantului și copia actului său de identitate, valabile la data depunerii cererii, și prezintă procura specială autentică, administratorul păstrând o copie a acesteia, după ce verifică conformitatea cu originalul.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(5) În cazul transmiterii documentelor prin intermediul serviciilor poștale sau similare, mandatarul transmite cererea de plată, semnată de către participant sau mandatar, însoțită de copia legalizată a procurii speciale autentice, copia actului de identitate al participantului și copia actului său de identitate, valabile la data depunerii cererii”.

Noua reglementare

La articolul 5, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(4) În cazul în care participantul este reprezentat prin mandatar, mandatarul depune la administratorul fondului de pensii facultative cererea de plată, semnată de către participant sau mandatar, însoțită de copia actului de identitate al participantului/pașaportului emis de către autoritățile române, după caz, și copia actului său de identitate, valabile la data depunerii cererii, și prezintă procura specială autentică, administratorul păstrând o copie a acesteia, după ce verifică conformitatea cu originalul.

(5) În cazul transmiterii documentelor prin intermediul serviciilor poștale sau similare, mandatarul transmite cererea de plată, semnată de către participant sau mandatar, însoțită de copia legalizată a procurii speciale autentice, copia actului de identitate al participantului/pașaportului emis de către autoritățile române, după caz, și copia actului său de identitate, valabile la data depunerii cererii”.

 

Art. 7 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 5 alin. (1) și (7), pentru situația în care participantul optează pentru o plată unică, sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăților eșalonate”.

Noua reglementare

La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației prevăzute la art. 5 alin. (1) și (7), pentru situația în care participantul optează pentru o plată unică, sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăților eșalonate”.

 

Art. 9 alin. (1) lit. d)

Vechea reglementare

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 8 alin. (1), participantul, personal sau prin mandatar, remite administratorului fondului de pensii facultative următoarele documente: (…)

d) actul de identitate valabil la data remiterii cererii de plată”.

Noua reglementare

La articolul 9 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 8 alin. (1), participantul, personal sau prin mandatar, remite administratorului fondului de pensii facultative următoarele documente: (…)

d) actul de identitate/pașaportul emis de către autoritățile române, după caz, valabil la data remiterii cererii de plată”.

 

Art. 10 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 9 alin. (1), pentru situația în care participantul optează pentru o plată unică sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăților eșalonate”.

Noua reglementare

La articolul 10, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației prevăzute la art. 9 alin. (1), pentru situația în care participantul optează pentru o plată unică, sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăților eșalonate”.

 

Art. 12

Vechea reglementare

„În cazul în care administratorul ia act de decesul unui participant, acesta va proceda, în cel mai scurt timp posibil, la informarea potențialilor beneficiari prin transmiterea, la ultima adresă de domiciliu sau de corespondență comunicată de către participant, a unei informări cu referire la drepturile care le revin beneficiarilor asupra activului participantului conform legislației aplicabile, precum și la condițiile de exercitare a acestor drepturi”.

Noua reglementare

Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În cazul în care administratorul ia act de decesul unui participant, acesta are obligația informării, în termen de 30 de zile, a tuturor beneficiarilor care nu au revendicat plata contravalorii activului personal net al participantului decedat, cu privire la drepturile care le revin acestora asupra activului participantului, conform legislației aplicabile, precum și la condițiile de exercitare a acestor drepturi.

(2) În situația în care administratorii nu dețin date referitoare la beneficiari, aceștia transmit informarea, în termen de 30 de zile de când au luat act de decesul participantului, la ultima adresă de domiciliu sau corespondență a participantului decedat.

(3) În situația în care nu primește nicio solicitare de plată a activului de la niciun beneficiar, administratorul retransmite anual informarea prevăzută la alin. (1), până la împlinirea termenului general de prescripție de 3 ani a dreptului de a solicita plata activului”.

 

Art. 13 alin. (1) și (2)

Vechea reglementare

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net conform art. 11 alin. (2), fiecare beneficiar, personal, prin mandatar sau prin curator/tutore în baza documentului emis de instanța de tutelă în forma definitivă, remite administratorului fondului de pensii facultative următoarele documente:

a) cererea de plată;

b) certificatul de deces;

c) certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar,
după caz, sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz, din care să rezulte calitatea de
moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;

d) actul de identitate valabil la data remiterii cererii de plată;

e) procura specială autentică, în cazul mandatarului.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se prezintă astfel:

a) în original, administratorul păstrând pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) copiile acestora, după ce verifică conformitatea cu originalul, pentru documentele prevăzute la alin. (1)
lit. b), c) și e);

b) în original pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), în copie legalizată pentru documentele
prevăzute la alin. (1) lit. c) și e) și în copie pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) și d),
pentru documentele transmise prin intermediul serviciilor poștale sau similare”.

Noua reglementare

La articolul 13, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net conform art. 11 alin. (2), fiecare beneficiar, personal, prin mandatar sau prin curator/tutore în baza documentului emis de instanța de tutelă în forma definitivă, remite administratorului fondului de pensii facultative următoarele documente:

a) cererea de plată;

b) certificatul de deces;

c) certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar, după caz, sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz, din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;

d) actul de identitate/pașaportul, după caz, valabil la data remiterii cererii de plată;

e) procura specială autentică, în cazul mandatarului;

f) documentul care atestă numărul de identificare fiscală atribuit de către organul fiscal, pentru persoanele fizice care nu dețin cod numeric personal.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se prezintă astfel:

a) în original, administratorul păstrând copii ale documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-f), după ce verifică conformitatea acestora cu originalul;

b) în original pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), în copie legalizată pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. c) și e) și în copie pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), d) și f), pentru documentele transmise prin intermediul serviciilor poștale sau similare”.

 

Art. 14 alin. (5)

Vechea reglementare

„(5) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se face în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii însoțite de documentele prevăzute la art. 13”.

Noua reglementare

La articolul 14, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(5) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se face în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii însoțite de documentele prevăzute la art. 13”.

 

Art. 20 alin. (3) lit. b)

Vechea reglementare

„(3) Pentru solicitările prevăzute la alin. (1) participanții/beneficiarii au obligația să prezinte
următoarele documente: (…)

b) actul de identitate valabil la data remiterii cererii de plată”.

Noua reglementare

La articolul 20 alineatul (3), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Pentru solicitările prevăzute la alin. (1) participanții/beneficiarii au obligația să prezinte
următoarele documente: (…)

b) actul de identitate/pașaportul, după caz, valabil la data remiterii cererii de plată”.

Norma ASF nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative – modificări (Norma ASF nr. 9/2022) was last modified: martie 15th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.