Normele privind Registrul intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 10/2007 – modificări (Norma ASF nr. 19/2016)

11 apr. 2016
Vizualizari: 5033

Despre

  • M. Of. nr. 264 din 7 aprilie 2016
  • Norma ASF nr. 19/2016
  • Normele privind Registrul intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări
Titlul Cap. V din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul Cap. V era următorul: „Dobândirea calității de agent persoană fizică sau juridică și a celei de subagent ulterior datei de deschidere a registrului”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, titlul Cap. V este următorul: „Cap. V: Dobândirea calității de agent persoană fizică sau juridică și a celei de subagent”.

 
Art. 12 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 dispunea faptul că  persoanele fizice și juridice care doresc să desfășoare activitatea de intermediere în asigurări în calitate de agent de asigurare și subagent după data deschiderii registrului trebuie să îndeplinească, în vederea înregistrării și a încheierii contractului de agent, condițiile prevăzute, după caz, la art. 13 și 14.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 prevede următoarele:

Persoanele fizice și juridice care doresc să desfășoare activitatea de intermediere în asigurări în calitate de agent de asigurare și subagent trebuie să îndeplinească, în vederea înregistrării și a încheierii contractului de agent, condițiile prevăzute, după caz, la art. 13 și 14”.

 
Art. 13 alin. (3) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (3) stabilea faptul că persoana fizică trebuie să îndeplinească următoarele condiții, în vederea înregistrării ca agent de asigurare:

a) să fie absolvent de liceu, cu diplomă;

b) să nu aibă cazier judiciar pentru infracțiuni contra patrimoniului sau pentru infracțiuni prevăzute de legislația financiar-fiscală;

c) să aibă un contract de asigurare de răspundere civilă profesională în vigoare, a cărui valoare să fie 1.500 euro/eveniment și 3.000 euro sumă agregată pe an, fără franciză;

d) să îndeplinească cerințele legale în vigoare privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor operatorilor economici, autorităților sau instituțiilor;

e) să se bucure de o bună reputație.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În continuare, era prevăzut faptul că asigurătorul va trimite după înscriere către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în format electronic, lista persoanelor fizice cu care a încheiat contract de agent, conform tabelului I din anexa nr. 1.

De asemenea, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va aloca fiecărui agent de asigurare persoană fizică un cod unic și îl va înscrie în registru, iar asigurătorul va prelua codul respectiv în vederea emiterii legitimației.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (3) stabilește următoarele:

(3) A.S.F. va aloca fiecărui agent de asigurare, persoană fizică, un cod unic și fi va înscrie în Registrul intermediarilor în asigurări și/sau reasigurări, iar asigurătorul va prelua codul respectiv în vederea emiterii legitimației.

 
Art. 14 alin. (6) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Noua reglementare

La art. 14, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (6).

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (6) dispune următoarele:

„(6) Asigurătorii eliberează agenților de asigurare, persoane juridice, certificate de înregistrare conform anexei nr. 4”.

 
Art. 15 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 15 prevedea faptul că intermediarii în asigurări și/sau reasigurări sunt obligați, într-o perioadă de 3 ani de la data publicării normelor privind acreditarea entităților care organizează cursuri de calificare și perfecționare profesională, să obțină certificatul de calificare profesională.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15Abrogat.

 
Art. 16 alin. (2) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)

Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 16 alin. (2) dispunea faptul că mențiunile obligatorii trebuie introduse până la 31 octombrie 2007 în contractele de agent încheiate până la data intrării în vigoare a respectivelor norme.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 16 alin. (2)Abrogat.

 
Art. 18 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 18 dispunea faptul că la data deschiderii registrului, asigurătorii vor face cunoscute Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor numele și funcția persoanelor, cel puțin două, desemnate să coordoneze activitatea de înregistrare și de actualizare a registrului, în conformitate cu prevederile respectivelor norme.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 18 prevede următoarele:
Asigurătorii desemnează cel puțin două persoane pentru coordonarea activității de înregistrare și de actualizare a registrului agenților de asigurare și transmit A.S.F. numele și funcția acestora, în conformitate cu prevederile prezentelor norme”.

 
Art. 19 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 stabilea faptul că asigurătorii sunt obligați să elaboreze până la 31 octombrie 2007 proceduri interne privind înregistrarea reclamațiilor și soluționarea amiabilă a litigiilor dintre intermediari și asigurați și să le comunice agenților de asigurare.
De asemenea, procedurile trebuie să prevadă obligativitatea înregistrării și a formulării de răspunsuri la toate reclamațiile primite de către asigurător sau, după caz, de către agentul de asigurare persoană juridică, precum și termenul de răspuns.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19Abrogat.

 
Art. 20 alin. (2) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 

Noua reglementare
La art. 20, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2).
Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (2) dispune următoarele: „Brokerii de asigurare și/sau de reasigurare publică pe pagina de internet a societății registrul personalului propriu și Jurnalul asistenților în brokeraj, persoane fizice și juridice, inclusiv persoanele fizice din cadrul asistenților în brokeraj persoane juridice, care desfășoară activitate de intermediere în numele și în contul acestora”.

 
Art. 21 alin. (2) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 21 alin. (2) stabilea faptul că brokerii de asigurare și/sau de reasigurare vor prelua din registrul menținut de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor codul unic alocat persoanelor menționate la art. 20 și au obligația emiterii legitimațiilor prevăzute în anexa nr. 3.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (2) dispune următoarele:
„(2) Brokerii de asigurare și/sau de reasigurare vor prelua din registrul menținut de A.S.F. codul unic alocat persoanelor menționate la art. 20 și vor emite legitimațiile prevăzute în anexa nr. 3, pentru persoanele fizice, și certificatele de înregistrare conform anexei nr. 4, pentru persoanele juridice”.

 
Art. 21 alin. (21) – (23) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 

Noua reglementare
La art. 21, după alin. (2) se introduc trei noi alineate, alin. (21) – (23).
Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (21) – (23) prevăd următoarele:
(21) Brokerii de asigurare și/sau reasigurare transmit, în format electronic, A.S.F. modificările primite de la asistenții în brokeraj, persoane fizice și juridice, și modificările survenite în evidența proprie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii modificărilor, respectiv de la data când acestea au fost operate în evidența proprie.
(22) În vederea alocării codurilor unice pentru persoanele nou-înscrise, brokerii de asigurare și/sau reasigurare trimit A.S.F., în format electronic, lista actualizată a asistenților în brokeraj, persoane fizice și juridice, conform machetei 2 din anexa nr. 2.
(23) În vederea emiterii legitimațiilor prevăzute în anexa nr. 3, brokerii de asigurare și/sau reasigurare transmit codurile unice alocate personalului propriu care desfășoară activitate de intermediere, cele alocate asistenților în brokeraj persoane juridice, precum și cele alocate personalului acestora, care desfășoară activitate de intermediere
”.

 
Art. 231 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 

Noua reglementare
După art. 23 se introduce un nou articol, art. 231.
Potrivit noii reglementări, art. 231 dispune următoarele:
Asistentul în brokeraj persoană fizică este radiat din Registrul intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, cu mențiunea «radiat», dacă:
a) solicită acest lucru în scris;
b) nu obține certificatul de calificare profesională sau de pregătire profesională continuă, conform prevederilor legale în vigoare
”.

 
Art. 24 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 24 prevedea faptul că documentele păstrate la sediul principal al agentului de asigurare persoană juridică trebuie prezentate pentru verificări ulterioare, atât la solicitarea asigurătorului, cât și a organelor de control sau a reprezentanților Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 24 dispune următoarele:
Documentele păstrate la sediul principal al agentului de asigurare și asistentului în brokeraj trebuie prezentate pentru verificări ulterioare, atât la solicitarea asigurătorului, cât și a organelor de control sau a reprezentanților A.S.F”.

 
Art. 26 alin. (1) din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 26 alin. (1) prevedea faptul că fiecare asigurător are obligația de a face public pe pagina de internet a societății registrul agenților de asigurare persoane fizice și juridice, precum și al agenților de asigurare subordonați care desfășoară activitate de intermediere în numele și în contul lui.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 26 dispune următoarele:
(1) Fiecare asigurător și broker de asigurare și/sau reasigurare are obligația de a face publică pe pagina de internet a societății registrul agenților de asigurare, persoane fizice și juridice, al agenților de asigurare subordonați, respectiv registrul personalului propriu și Jurnalul asistenților în brokeraj care desfășoară activitate de intermediere în numele și în contul acestora”.

 
Art. 27 din Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 27 dispunea faptul că asigurătorii au obligația de a transmite în format electronic Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor orice modificări survenite în registrul agenților proprii.

Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 27 dispune următoarele:
Asigurătorii și brokerii de asigurare și/sau reasigurare au obligația de a transmite în format electronic A.S.F. orice modificări survenite în registrul agenților proprii, respectiv în registrul personalului propriu și Jurnalul asistenților în brokeraj”.

 
Anexa nr. 1 la Norme (modificate prin Norma ASF nr. 19/2016)
 
Anexa nr. 1 se modifică.
Potrivit noii reglementări, anexa nr. 1 va avea următorul conținut: „Anexa nr. 1: Registrul agenților de asigurare, agenților de asigurare subordonați și al subagenților”.

Normele privind Registrul intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 10/2007 – modificări (Norma ASF nr. 19/2016) was last modified: aprilie 11th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.